Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2024 | 12:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aktivt filter, erfaringer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 12 August 2005 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

@Eriek
Den er noget over mit oprindelige budget, den DBX DriveRack260, men jeg kigger lige på den.

@Aksa
Det var nemlig også det jeg satsede på, at den kunne blive rigtig nyttig i højttalerbyg. Med den mængde højttalere jeg efterhånden får lavet, vil den være en super god ide.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1737
Sendt: 12 August 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:


Highfidelity er begyndt på en artikel serie, med lydkort og pc baseret filtre.Med det skulle man så kunne lave nogenlunde samme, som en tact kan.Da jeg selv overvejer at anskaffe en Behringer, vil jeg spørge Janils om det lyd mæssigt er værd at vendte på.   


MVH



Dette område er helt klart spændende og værd at holde øje med, men det kræver nogen omlægning af et ordinært hifi-system, da alt foregår digitalt. Er man også til vinyl, giver det nogle problemer (og forringelser), da RIAA-signalet først skal konverteres for at kunne "behandles". Har man andre analoge lydgivere (f.eks. en god tuner) er historien den samme.

Med Behringer'en og tilsvarende apparater kan man lave mange af de samme ting, men man skal selvfølgelig selv lave målinger og justere ind. Man kan så sige, at det er ikke noget, man behøver gøre hver dag, medmindre man hele tiden flytter rundt på anlæg og møbler

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 12 August 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke den omtalte Behringer, men kender mærket generelt fra Proff. verdenen.

Behringer laver udemærkede produkter til prisen. Når det er sagt har mærket ikke et særligt godt ry rent lydmæssigt eller mekanisk. Jeg kender deres digitale effektprocessorer, diverse eq's (digitale, analoge feedback destroyer), pulte mv. Ingen af disse imponerer i lydkvalitet.

Der kan selvfølgelig være undtagelser, men prøv evt. at undersøge markedet for mere simple produkter der evt. kan gøre fyldest.

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1737
Sendt: 12 August 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg kender ikke den omtalte Behringer, men kender mærket generelt fra Proff. verdenen.


Behringer laver udemærkede produkter til prisen. Når det er sagt har mærket ikke et særligt godt ry rent lydmæssigt eller mekanisk. Jeg kender deres digitale effektprocessorer, diverse eq's (digitale, analoge feedback destroyer), pulte mv. Ingen af disse imponerer i lydkvalitet.


Der kan selvfølgelig være undtagelser, men prøv evt. at undersøge markedet for mere simple produkter der evt. kan gøre fyldest.




Der er helt klart noget om snakken. Det mekaniske er nok uvæsentligt til hifi-brug, da der ikke bliver kastet rundt med tingene, men som tidligere nævnt, synes jeg ikke, at lydkvaliteten i Behringer'en rækker til full-range brug og bruger den derfor også kun i bassen, hvor den gør det væsentligt bedre end selv gode analoge filtre.

Hvis man har lidt elektronik-snilde og har mod på at "pille", tror jeg dog, at lydkvaliteten kan forbedres ganske betydeligt. F.eks. kører Behringer'en ikke balanceret internt. Næh, der sidder en grim og lydforringende fasesplitter i udgangen, og en tilsvarende fasesamler i indgangen. Hvis man kunne fjerne disse to lydforringere og køre rent single-ended, ville meget været vundet. Alternativt kunne de sikkert skiftes til nogle væsentligt bedre typer.

Jeg har fået en kopi af de analoge dele af diagrammet, så hvis der er nogen med god elektronikforstand, der har lyst til at kigge på det, så send en PB. Muligvis kan man også opgradere de opamps, der sidder i udgangene, og et par velvalgte udskiftninger af kondensatorer vil sikkert også gavne. Det meste er dog SMD, så det er noget, der kræver forstand på at håndtere den slags.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 12 August 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Modifikation af DCX´en:

Den analoge udgang i DCX´en kan ret nemt forbedres/modificeres.

1. Hent først diagrammet på:

http://groups.yahoo.com/group/DCX2496/

Under "files"

2. DAC´erne har spændningsudgang som kan drive direkte ned til 2 KOhm !

Dog ligger der 2,5 Vdc på udgangene - så en enkelt koblingskondensator mellem DAC output og din effekt eller forforstærker - Gør tricket. 10 MyF passer til mit brug

DAC´en har iøvrigt balanceret Spændningsudgang - jeg benytter den dog kun single ended.

3. Det "fede" er at DAC´s spændningsudgang er direkte tilgængelige på det fladkabel der går mellem "mother board" og Udgang/insgangsboardet - så det er blot at finde de rigtige ledere(diagram) at klippe og forbinde til koblingskondensatoren.

Med lidt snilde kan ovenstående modifikation gøres således at DCX´en vil kunne reetableres til original stand.

4. Det er nemt og det koster 6 koblingskondensatorer og 6 phono bøsninger - og signalnivauet falder også til noget mere normalt 2,5 V peak. Jeg er selv meget tilfreds med denne modifikation

Clock modifikation er også muligt - jeg har dog ikke selv forsøgt mig endnu:

kig på: http://www.esken.net/ergo/dcx2496_1.html

mvh Morten

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 12 August 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Se se... Der var jo en masse gode informationer.

Takker!


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 12 August 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hvordan har du tænkt dig at benytte produktet? Skal det indgå i en fast installation, eller er det udelukkende til prototyping af crossover.

Hvis du ønsker et prototyping system, vil jeg nok anbefale at benytte en pc med et multikanals lydkort (gerne med asio drivere) og så et program a'la wavewarp

http://www.soundslogical.com/products/wavewarp/wavewarp20-wh at.html

jeg benytter mig selv af http://www.tcelectronic.com/media/arknaes_2003_realtime_proc .pdf , som dog ikke er offenligt tilgængeligt.

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 12 August 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

@LarsChristensen
Det er hovedsagligt til simulering af delefiltre, hvor jeg finder de bedste delefrekvenser, og bygger så enten passivt eller aktivt efter det.

Til mine egne reference havde jeg tænkt mig at lave et 3-vejs aktivt filter af to LC Audio filtre, men hvor diskant og øvre mellemtone deles passivt. Det hele bliver reelt et 4-vejs system.

- Jeg vil prøve at kigge på mulighederne med et lydkort, men er noget i tvivl om hvilket lydkort der er bedst til formålet. Er noget grøn på området. Har kigget på M-Audio lydkort. Det lyder absolut spændende.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1737
Sendt: 13 August 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

MHenckel skrev:

Modifikation af DCX´en:


Den analoge udgang i DCX´en kan ret nemt forbedres/modificeres.


1. Hent først diagrammet på:


http://groups.yahoo.com/group/DCX2496/


Under "files"


2. DAC´erne har spændningsudgang som kan drive direkte ned til 2 KOhm !


Dog ligger der 2,5 Vdc på udgangene - så en enkelt koblingskondensator mellem DAC output og din effekt eller forforstærker - Gør tricket. 10 MyF passer til mit brug


DAC´en har iøvrigt balanceret Spændningsudgang - jeg benytter den dog kun single ended.


3. Det "fede" er at DAC´s spændningsudgang er direkte tilgængelige på det fladkabel der går mellem "mother board" og Udgang/insgangsboardet - så det er blot at finde de rigtige ledere(diagram) at klippe og forbinde til koblingskondensatoren.


Med lidt snilde kan ovenstående modifikation gøres således at DCX´en vil kunne reetableres til original stand.


4. Det er nemt og det koster 6 koblingskondensatorer og 6 phono bøsninger - og signalnivauet falder også til noget mere normalt 2,5 V peak. Jeg er selv meget tilfreds med denne modifikation


Clock modifikation er også muligt - jeg har dog ikke selv forsøgt mig endnu:


kig på: http://www.esken.net/ergo/dcx2496_1.html


mvh Morten



Dette er yderst interessant.

Ud over at være rimeligt habil med en loddekolbe, så ligger mit elektronikkendskab på et meget lavt niveau, så et par spørgsmål:

    1. Kan indgangen modificeres på tilsvarende vis?
    2. Bibeholder man allle niveaureguleringer m.m. med den nævnte ændring?
    3. Kan du beskrive den kvalitative forbedring i lyden?



__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 13 August 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
 

Dette er yderst interessant.

Ud over at være rimeligt habil med en loddekolbe, så ligger mit elektronikkendskab på et meget lavt niveau, så et par spørgsmål:

    1. Kan indgangen modificeres på tilsvarende vis?
    Tjaaa ..... ikke umiddelbart .. ADC er en AKM 5393 og den kræver som udgangspunkt et balanceret indgangssignal - men måske et studie at Data bladet af AKM 5393 vil vise at den også kan tage et singel ended signal ind - Jeg kører rent digitalt ind så derfor har jeg ikke kigget på denne del indtil nu ..men måske i fremtiden... 
    2. Bibeholder man allle niveaureguleringer m.m. med den nævnte ændring?
    JA ... alt nivau regulering sker på den digitale side af DCX´en.

    3. Kan du beskrive den kvalitative forbedring i lyden?

    Mere frigjort og på en mørkere baggrund.. mere ro på. Tonalt sker der lidt til den mørkere side ( og det er jo godt i det her tilfælde). Jeg foretog modifikatione under justering af mine nye højttallere primært for at hjælpe på problemer med sch-lyde(sibilanter) og det hjalp entydigt herpå .... men forsvundet er de ikke om det så er DCX´en eller min kombination af højttaler-enheder enheder der gør det ...Det står hen i det uvisse.

    Når jeg måler på den modificerede DCX er der en hel del reststøj omkring - 100 dB nede ... forøget afkobling omkring den analoge del af DAC´en skal prøves næste gang og som sagt Klok modifikationen ligger der også som en mulighed.

     

    Mit langsigtede mål er at kunne bruge DCX´en permanent bla. for at kunne lave tidskorrektion mellem enhederne   

     

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej daniels

Hvordan går det med projektet ?

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

@dfms
Jo det går da...

Har ikke anskaffet en Behringer endnu, da der åbenbart er laaaang ventetid på at få en de fleste steder jeg har forhørt mig.

Så jeg er godt igang med diverse målinger på min nyeste højttalerkreation.

Jeg har stadig planer om at bruge to LC Audio aktive delefiltre (som jeg har liggende til formålet).

Men lige p.t. arbejder jeg med forskellige baffler, og waveguideløsninger. Så først når jeg har fået udformet bafflen så enhederne spiller optimalt, så begynder jeg på filteret. En langsommelig process....

...Men såmænd meget hyggelig


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes