Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 05:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Snart! Realtime DTS Encoding lydkort! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 August 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Den nye CMedia 8788 indeholder både DD og DTS encoding - men stadig kun i software

Specs:
http://www.cmedia.com.tw/product/CMI8788.htm

Formosa21 skulle komme med et kort med den chip inden længe:
http://www.edio21.com
http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2005/0603/comp09.htm
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Der er jo helt andre og meget interessant anvendelsesmuligheder ved dette kort: X-MYSTIQUE 7.1 GOLD, og det er digital rumkorrektion på en HTPC. Hvis lyden kan korrigeres med et af de gode freewareprogrammer, og så dernæst sendes som en DTS strøm til receiveren, så bliver der sparet på et par Behringer DCX 2496 enheder, samt en masse dyre analoge kabler.

Alternativt kunne det være sjovt at lave et aktivt system med Panasonics nye digitale receiver, og en dipol højttaler konfiguration. Dette kunne være den billigste måde at lave et 3 vejs aktivt system baseret på 6x digitale forstærkertrin og fuld digital korrigering af dipol højttaleren. så ser lyden ikke en konvertering før den når forstærkerens udgangstrin.

Mvh Thomas

HIZZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

X-Mystique 7.1 encoder klart DDL på hardwaren. Jeg kan ikke registrere nogen som helst forskel i CPU-load med DDL slået til og fra - det samme viser testen + grafer fra nV News og han konkluderer da også.. 

"CPU usage differences when the system is under moderate load shows no significant or measurable increase in CPU demands when DDL is enabled. This lends to justify to all of you naysayers that DDL Encoding is indeed an in-hardware feature."

og fra testen på boxgods.com ( http://www.boxgods.com/dept/htpc-sff/index.php?Action=Articl e&ID=111)

"I did monitor CPU usage the old fashioned way, via the task manager, and I can report that enabling/disabling DDL while playing music via Windows media player, and the Miles Sound Player (Miles makes a LOT of the tech and sound engines that go into games, like HL2) showed no increase in CPU usage with both modes hovering at or below 5%"

Til top Vis HIZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIZZ

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 15 August 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Kunne ikke lige dy mig  for at sende en mail til C-Media:

Hi

Is the DD encoding on CMI8768+ done by dedicated hardware or is it
software? Though listed as software on your site, some seem to think it
is hardware.

Michael N.

-----------------------------------

Hello Michael,

Thank you for your inquiry.

Actually, Dolby digital live we integreated into our chip is only a s/w encoder. 
Pls. adivse if you need any further info.

Best Regards,
Josephine

-----------------------------------

Det er jo så bare dejligt, hvis encoderen ikke bruger mærkbar cpu tid.

Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

FINALLY NOTISED

Siden AC3 encoderen dukkede op i nForce2-Soundstorm og Xboxen har jeg ledt efter noget lignende i et PCI kort, men det lykkedes mig ikke. 
(interessant at nVidia lavede chipsættet til Xboxen og herefter kommer med en onboard lydchip med præcis samme funktioner.. Tilfælde?? )

Da jeg selv faldt for featuren var min eneste mulighed at købe et soundstorm mobo da jeg skulle bygge HTPC. Jeg har så efter fundet ud af at tricket faktisk ER blevet dublikeret. I Abits AudioMAX som de levere på Fatal1ty board'ne, men stadig (til min store skuffelse) ingen standalone lydkort der kunne klare tricket.

Men det var jo ikke DTS, som jeg ellers regner med skulle være AC3/DD overlegen... Jeg skal gerne indrømme at jeg ik ved en dør om det, jeg har bare læst:  http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=637&zoneid=2 og under mig over at folk stadig mener at DD er DTS overlegen, men vil da gerne have en forklaring hvis folk har en?

Anywayz. YAHUUU..
Men er der nogen der kan fortælle mig hvorfor dette aspekt af PC->HiFi lyd har været så håbløst overset selv efter det er kommet frem? For mig er det for eksempel en af de store grunde til at vælge Xbox frem for PS2 og min eneste årsag til at vælge et nForce2 mobo selv efter nForce4 var fremme (og selv om jeg faktisk er mere til Intel, så blev lidt ærgelig da jeg faldt over Fatal1ty bordene)??
Kan det hænge sammen med nogen royalties til Dolby eller DTS, for i så fald; hvorfor kom det kun On-board? Jeg er forvirret, please help me.

Lavede forresten et Xbox review i en ordenlig koger engang, det er som om det pludselig har fået ny relevans . Hvis nogen skulle være interesseret http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23434

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes