Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 09:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DIY gråt lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 August 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Fenris->

Lyder som super service. Tror jeg hopper med på et køb inden så længe (skal lige have overstået et par andre projekter). Du må endelig fortælle hvordan det er at arbejde med + evt. billede(r) af den rulle du vælger at bruge, samt det endelige resultat. Jeg ved fra alm. maling at rullen har MEGET at sige om det den overflade der skabes.

/Bellini

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 10 August 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Da jeg var i Bauhaus kiggede jeg efter en rulle med "ingen" struktur men fandt kun en som var ca. 10 cm lang og omkring 2 cm tyk. Ellers var det tætteste jeg kunne finde "fin" struktur. Jeg ved så ikke nok om maler ruller til at vide om "fin" er godt nok til en glat overflade?

Jeg har lige hentet listerne ind og maling er ikke våd længere. Det har faktisk givet et kanon resultat men der er stadig lang vej til at se om skidtet nu også er kanon i praksis

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt lige nogle billeder som jeg tidligere havde set af Screen Goo men som at jeg ikke efterfølgende kunne finde igen.

Anyway her kan man se nogle billeder af hvordan man kan forvente sig at det tager sig ud i praksis:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6713&PN =1&TPN=1

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6713&PN =1&TPN=3

Billederne er lidt mørke og jeg ved ikke om det er kameraets skyld eller om det er fordi at ham der har opsætningen kører med meget mørke settings for kontrastens skyld (screenGoo digital grey + et filter der giver yderligere kontrast).

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 August 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan kun anbefale at betrække rammen med møbelveluor og ikke at male den. Møbelveluoren spiser ALT lys så billedet fremstår perfekt rektangulært, selvom man lyser lidt ved siden af. Selvom man vælger en meget mat sort maling, kommer det i de tilfælde jeg har set aldrig op på siden af velouren.

OBS: det er vigtigt at vælge møbelvelour og ikke nervøs velour, da det er et skinnende materiale :)

Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 August 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Billederne er lidt mørke og jeg ved ikke om det er kameraets skyld eller om det er fordi at ham der har opsætningen kører med meget mørke settings for kontrastens skyld (screenGoo digital grey + et filter der giver yderligere kontrast).

Grunden til at billederne er mørke er sandsynligvis kombinationen af Screen Goo Digital Grey sammen med en projektor i low mode. Hvis man ønsker at køre projektoren i low mode bør man nok vælge at bruge Digital Grey Lite for at få et billede der er lyst nok.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

J. Skovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 August 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Det skal lige siges at det er mine billeder der linkes til, og at de er lidt mørke, skyldes mest at jeg ikke er en ret god fotograf. og kameraet har en tendens til at gøre billederne lidt mørkere end i virkeligheden.

Rent faktisk, så blev jeg nødt til at montere en ND2 filter ud over det FL-d filter jeg også bruger, da jeg købte en ny projektor, jeg blev næsten blæst bag ud af sofaen, når billedet skiftede fra mørkt til lys, så de virkelige billeder er overhoved ikke mørke.

Omkring mine erfaringer med at male med GOO, så prøvekørte jeg lige et par gange med almindelig grå maling, for lige at øve mig med en malerulle, og det var ikke nemt at undgå spor efter rullen for mig, så jeg købte en sprøjtepistol (Wagner) og det var noget nemmer at arbejde med, så det var det jeg valgte da jeg gik igang med GOO.

GOO i sig selv, er meget nemt at arbejde med, og det tørrer stor set i løbet af en time, men det tager så omkring 30 dage, om at hærde helt op, og i den tid forbedre billedet sig hver dag, så man kan først bedømme det endelige resultat efter en måneds tid.

Jeg valgte en melamin belagt spånplade, da overfladen allerede er ikke sugende, og derfor klar til male på, med det samme, og prisen er også lav.

Man skal ikke forvente en 100% glat overflade, da malingen selv arbejder lidt efter at det er blevet påført, men her er et billede af overfladen (fra ca. 10 cm. afstand)

Farven er så ikke helt korrekt, på grund af den tætte afstand, og noget anti rødøjne halløj på mit kamera, som åbenbart ikke kan slås fra uden at helt slukke for blitsen, så her er lige et billede fra lidt længere afstand, med et stykke hvidt papir så det er lidt nemme at bedømme farven.

Jeg har nu brugt dette lærrede i lidt over 2 år, og er stadigvæk meget imponeret over hvor godt et resultat, man kan få ud af en gang GOO, jeg har haft nogle forskellige lærrede stykker hjemme fra nogle kendte producenter, og selv med de dyreste mærker, har jeg ikke kunne se nogen mærkbar forskel, og slet ikke en forskel der kan forsvare den prisforskel der er fra de dyreste modeller til det jeg har givet, for den løsning jeg har nu.

Hvis der er nogle spørgsmål, så bare fyr løs, og jeg skal svare efter bedste evne.

J. Skovgaard
Til top Vis J. Skovgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J. Skovgaard

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Hej Skovgaard

Jeg synes det ser rigtig godt ud :)

Som nævnt foroven i tråden har jeg igen planer om at male en plade. Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål til din "malemetode": Kunne du fortælle lidt mere om spøjtepistolen? Pris? kræves der kompressor? hvor kan den skaffes etc.

Håber du gider at berette lidt

J. Skovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Don Räß skrev:

Hej Skovgaard

Jeg synes det ser rigtig godt ud :)

Som nævnt foroven i tråden har jeg igen planer om at male en plade. Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål til din "malemetode": Kunne du fortælle lidt mere om spøjtepistolen? Pris? kræves der kompressor? hvor kan den skaffes etc.

Håber du gider at berette lidt

Jeg købte min malerpistol i det lokale byggemarked, og det er en Wagner, mener jeg gav omkring 800,- men de findes i flere størrelser og priser.

Der er alt som skal bruges med i pakken, noget der minder om en støvsugermotor, og så selve sprøjte pistolen, men da billeder siger mere end ord, så får du også lige sådan et.

Den jeg har købt, er ikke beregnet til at male plankeværk og ligende, men mere til finere arbejde, og har en bedre dyse, som så kan justeres i den mængde den skal sprøjte med. og beholderen kan kun indeholde ca. 0,5L.

Jeg syntes at den er nem at arbejde med, bare fyld maling på, lav en sprøjte test, for at indstille dysen, og så bare igang med at male, og jeg er ikke ret vild med at male, så jeg er ikke ekspert på det område.

J. Skovgaard
Til top Vis J. Skovgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J. Skovgaard

niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 August 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Fedt at du viser hvad du har brugt Skovgaard!

Jeg har læst flere på avs-forum'et der har været tilfredse med at rulle det på også. Hvis der evt. skulle være striber efter pårulningen, skulle disse fortage sig efter et par dage...

Men at sprøjte det på er jo også en god mulighed....

Jeg har ikke selv bestemt mig om jeg vil rulle el. sprøjte det på, men jeg tror jeg ruller det på. Jeg har endnu ikke hørt om folk der har haft problemer med denne metode, andet end nogle striber der fortog sig. Og det er trods alt en lidt nemmere fremgangsmåde end at sprøjte det på, selvom jeg også tænker om det ville blive mere perfekt med en sprøjtepistol, hmmmmmm......

Til top Vis niknik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niknik

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2005 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Mange tak for den fine info.

Jeg er ude i samme overvejelser som niknik. Da jeg bor i lejlighed (på 4 sal) skal jeg nok male pladen i min lejlighed, da jeg helt sikkert kommer til at ridse pladen på vej op. Jeg tror hertil at det bliver lidt svært at styre en sprøjtepistol indenfor, så det må nok også blive rulle for mit vedkommende. Jeg rullede også første gang jeg konstruerede et sådan lærred og det blev godt. Der var et enkelt sted man kunne se striber hvis man koncentrerede sig om det.

Jeg har kigget videoen fra den ovennævnte link hos qualityscreen og jeg tror jeg vil bruge den malemetode.

Jeg kan i øvrigt poste min farvekode fra flügger hvis det skulle have interesse?

Her er et billede og beskrivelse af mit tidligere lærred (fra en salgsannonce så undskyld tonen :) )

Lærred:
110" (dvs. 244 cm x 137 cm eller ca. 280 cm. diagonalt) gråt lærred.

Lærredet består af en plade som er malet med en grå specialmaling. Modsat en udspændt dug har pladen ingen sygninger, således at overfladen er perfekt.
Rundt om pladen er der en ramme som er betrukket med møbelveluor. Møbelvelouren har den fordel (frem for almindelige rullelærreder) at dette æder praktisk talt alt lys. På denne måde får man en kontrast i særklasse. Kan man af grunde ikke komme til at lave et billede i perfekt størrelse, sikrer rammen, at billedet alligevel fremstår som en perfekt. firkant.
Lærredet er gråt, da dette giver et overlegent billede ift. et hvidt lærred.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hvilken maler rulle brugte du. Her tænker jeg på om den havde struktur?

ZioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 August 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

vil da godt have den farve kode. Har du nogle billeder af lærredet i brug?

Til top Vis ZioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZioN

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg brugte den fineste rulle de havde i flügger, tror den kostede 40 kr. inkl. en bakke.

Jeg skal nok poste farvekoden senere.

Jeg har lige været i gennem mine billeder og der er desværre ingen screenshots. Jeg får et nyt lærred konstrueret i løbetaf næste uge, så skal jeg nok poste lidt hvis det har interesse.

Indtil videre har jeg købt en huniotto-plade (eller noget i den stil), jeg tror det er et smart navn for masonit :) i Bauhaus i Viby J til 65 kr. (210 x 125).

DIY er nu en gang bedst når det er billigt

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige blevet færdig med at male min egen plade. Det blev rimlig godt selvom rullen desværre "fnuggede" lidt tilsidst og at der derfor blev efterladt nogle hår på lærredet. Man kan se det når man kommer tæt på men ellers ikke.

Der kommer dog til at gå et par uger inden at jeg får set det i funktion.

Med hensyn til ScreenGoo så er topcoaten en ret specielt maling og umiddelbart tror jeg ikke lige at den er sådan at efterligne. Lige når man maler den på og maling stadig er våd kan man se at den indeholder en eller anden form for "glimmer" der skinner lidt guldagtigt. Faktisk ser den mere blå end grå ud når.

Det kan anbelfales at bruge to ruller undervejs i forløbet da man ellers risikerer at rullen begynder at fnugge ligesom det skete for mig.

Basecoaten ligner en almindelig hvis maling som man kan købe i hvilket som helst supermarked.

Når først man er gået i gang med at male pladen skal det gå lidt hurtigt for maling tører ekstremt hurtigt og der er ikke tid til at rende rundt og lede efter alle mulige ting og sager så sørg for at have det i skal bruge i nærheden.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hej så har jeg fundet farvekoden. Jeg nuppede et billede af dåsen, det var sgu det nemmeste:

Farven her er også en kende blå, men jeg synes at den skifter til en mere grå efter nogle uger. Om ikke andet ser det mange gange bedre ud en mit gamle dyrt købte hvide lærred. Jeg skal ud og købe maling og dele til et projektor ophæng i dag - glæder mig til at se lidt film igen :)

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst flere steder at man skal sørger for at malingen (hvis man selv får den blandet) har en høj pigmentering (har åbenbart noget at sige for hvor tyk den er - jeg ved ikke det store om den slags).

Jeg fik prøvet at have et billede på min plade i går aftes og jeg må nok sige at jeg blev meget overrasker over det billede, som blev leveret. At en træplade med en gang maling kan gengive så flotte og levende farver havde jeg ikke forstillet mig da jeg startede på at lave den (jeg har hele tiden været en smule skeptisk men det er jeg bestmt ikke mere!).

Jeg har før haft et projecta lærred (kostede 2500,- i 4:3 træk og slip) og jeg vil mene at ScreenGoo pladen slår det med flere længder. Jeg blev nødt til at sætte lampen på low output da billedet ellers bliver alt for kraftigt (87"). Jeg har desværre ikke nogle DVD setupdisk liggende (Avia, DVD essentials etc) så jeg har ikke kunne optimere farveren endnu men selv ved standard indstillingerne står billedet helt fantastisk.

Det har kostet mig 1300,- at lave pladen (mangler stadig nogle beslag at hænge det på men det kommer ikke til at koste ret meget).

J. Skovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Så skal du bare se hvordan det ser ud, når der er gået ca. 30 dage, det bliver endnu bedre når malingen er hærdet helt igennem.

Så vent med den endelige justering af projektoren, til der er gået de ca. 30 dage.

J. Skovgaard

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har hele tiden troet at et filter ville være at presse kontrasten i forhold lil lysmængden (gav den sætning nogen mening??) og at det ville være overkill. Efter at have set lærredet overvejer jeg nu stærkt at investere i et filter.

Pt har jeg mest kig på B+W KR 6 (81EF)

Eller alternativt et Hoya filter (enten nr. 2 eller 4 - kan ikke huske betegnelsen på dem).

Køre du med normal eller low lamp output på dit filter Skovgaard?

J. Skovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Jeg kører i low, og der er rigeligt med lys, og det selv om jeg lige nu, har en FL-D + en ND2 filter monteret, og skulle pæren miste lidt af lysstyrken, så kan jeg jo bare afmontere ND2 filteret.

En af de prøver jeg havde hjemme, var en typisk grå 0,8 gain lærred, og her var der virkelig forskel, lyset blev næsten væk, i forhold til GOO.

J. Skovgaard

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Hvad er en FL-D?

ND2 er et Hoya filter ik?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave