Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: B&O HiFi??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Spørgsmålet: Kan man kalde B&O et HiFi Mærke
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
154 [28,95%]
254 [47,74%]
124 [23,31%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Dr-Tricket skrev:
Bundgård skrev:

Holder lige igen med citér funktionen

Rees: Nej, så længe det ikke går udover lyden, så er det jo ikke noget problem, men det er jo lige netop det problemet med B&O er.

Der hvor jeg vil hen er, at man efter min mening ikke kan dele markedet op i HIFI og ikke-HIFI. I Accuphase er der brugt mange penge på designet. Penge der kunne være brugt på lyden. På den måde mener jeg, at designet har skadet lyden hos Accuphase. Men designet har da skadet lyden endnu mere hos B&O, ingen tvivl om det.

Jeg mener ikke accuphase's design har skadet lyden, men det har "skadet" prisen, men det er jo slet ikke den diskution, som jeg startede, ved at lave denne tråd  

Med andre ord, kan lyden fra Accuphase ikke blive bedre. Var der råd til mere udvikling, vil ikke ændre lyden alligevel.

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Bundgård skrev:

Med andre ord, kan lyden fra Accuphase ikke blive bedre. Var der råd til mere udvikling, vil ikke ændre lyden alligevel.

Hvad er det du mener ?

Mit Setup:   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p osts.asp?TID=35114&KW=Rees
Til top Vis Rees's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rees

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Dr-Tricket skrev:
MGPProjectS skrev:

Hifi er specificeret ved en række elektriske normer og ikke hvordan de performer rent lydmæssigt - hvis man da kan beskrive det således?

Tilgengæld mener jeg, at det meste B&O spiller væsentligt bedre end alt Technics og det meste Sony, for den sags skyld - og de benytter da betegnelsen Hifi i flæng...

Det er rigtigt, at sony, og andre ikke værdige mærker, bruger ordet hi-fi om deres produkter, men jeg mener heller ikke, at sony laver hi-fi, hvis man skal have rigtig hi-fi, skal man eksempelvis have pathos

Det er da noget vrøvl - det er en holdning der er farvet af dit valg og intet andet. Så produkter som SCD-1, SCD-777ES osv. (for at tage et par eksempler)er kun at regne for standard-produkter??

Måske du lige skulle definere "rigtig hifi", som du kalder Pathos??

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Accuphase er en kombination af produkter som spiller formidabelt og et design der virkeligt er lækkert og uden kvalitetsproblemer - og det er det, der koster de ekstra knapper.

De kunne sagtens lave produkter med billigt plastik-design og med samme indmad til den halve pris, men er der så nogen der tror på at de ville sælge?? Nej, vel? Designet er med til at sælge, og sådan er det på mange dyre ting..

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Rees skrev:
Bundgård skrev:

Hvad er det du mener ?

Det var i forbindelse med Dr-Trickets indlæg. Her står at designet ikke har skadet lyden, men prisen. Det jeg så mener er, at designet netop har skadet lyden, hvis altså lyden kan blive bedre på en Accuphase. Omkostninger ifm. designet kunne være brugt på yderligere optimering af lyden. Hvis lyden ikke kan optimeres yderligere, er der ingen grund til at købe næste udgave, når denne kommer på gaden.

B&O har så to problemer: Her bruges også penge på designet samtidig med at designet alene gør udviklingen sværere.

Men som sagt, hvis der kun findes HIFI og ikke-HIFI (hvilket jeg er stærkt uenig i), må Accuphase ryge over i kategorien ikke-HIFI. Med mindre altså, at lyden fra Accuphase ikke kan optimeres yderligere uanset omkostningerne.

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Men jeg synes som sagt selv, Accuphase er et fremragende produkt. Ingen tvivl om det.

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Accuphase er en kombination af produkter som spiller formidabelt og et design der virkeligt er lækkert og uden kvalitetsproblemer - og det er det, der koster de ekstra knapper.

De kunne sagtens lave produkter med billigt plastik-design og med samme indmad til den halve pris, men er der så nogen der tror på at de ville sælge?? Nej, vel? Designet er med til at sælge, og sådan er det på mange dyre ting..

Det er jeg da helt enig i. Designet har noget at sige. I dyrt hifi er det mere design af teknikken, der prioriteres. Alene printudlæggene, der er optimeret både visuelt og lydmæssigt, er jo fantastiske i sig selv.

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Jeg vil gerne se dokumentation for, at Accuphase bruger halvdelen af budgetet på design, det finder jeg meget svært at tro på.

Desuden kan det jo også være lige meget, om man betaler for deres design, fordi det går ikke udover lyden som det gør ved B&O.

Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Det er da noget vrøvl - det er en holdning der er farvet af dit valg og intet andet. Så produkter som SCD-1, SCD-777ES osv. (for at tage et par eksempler)er kun at regne for standard-produkter??

Jeg kan da sagtens definere rigtig hi-fi, rigtige hi-fi mærker er, efter min mening, ex. pathos, accuphase, mark levinson... fordi disse mærke IKKE producere noget, for at sige det pænt, elendigt grej, som eks sony. tag pathos som et eksempel, den billigste forstærker koster 16K, de laver ikke billige og dårlige produkter, til folk, som ikke interessere sig for hi-fi. Det samme gælder i øvrigt Accuphase, billigste forstærker koster 23K, og man har også her, valgt IKKE at lave kompromi-produkter.

Af disse grunde, ser jeg ikke et mærke, som sony værdigt til at bære navnet hi-fi, hvis man altså ser på mærket, som en helhed. Du har selvfølgelig ret i, at sony laver noget udemærket grej, men det er en alt for lille procentdel af deres produkter, som jeg synes man kan kalde hi-fi produkter. Af denne grund skriver jeg, at jeg ikke anser sony, for at være et hi-fi mærke. 

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Bundgård skrev:

Det var i forbindelse med Dr-Trickets indlæg. Her står at designet ikke har skadet lyden, men prisen. Det jeg så mener er, at designet netop har skadet lyden, hvis altså lyden kan blive bedre på en Accuphase. Omkostninger ifm. designet kunne være brugt på yderligere optimering af lyden. Hvis lyden ikke kan optimeres yderligere, er der ingen grund til at købe næste udgave, når denne kommer på gaden.

B&O har så to problemer: Her bruges også penge på designet samtidig med at designet alene gør udviklingen sværere.

Men som sagt, hvis der kun findes HIFI og ikke-HIFI (hvilket jeg er stærkt uenig i), må Accuphase ryge over i kategorien ikke-HIFI. Med mindre altså, at lyden fra Accuphase ikke kan optimeres yderligere uanset omkostningerne.

Nej, Acuphase ville jo aldrig ende i den kategori, de er jo ikke gået på kompromis med lyden, men bare "lagt" design prisen oven i, det jeg mener B&O gør forkert er, de designer det og derefter finder de ud af, hvordan det kommer til at lyde, hvor Accuphase de siger vi vil have, fx E-212 den skal have 4x 90 WATT i 8 ohm, så laver de det og bagefter designer den. Hvor B&O som sagt gør det modsatte.

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Bundgård skrev:

Men som sagt, hvis der kun findes HIFI og ikke-HIFI (hvilket jeg er stærkt uenig i)

Vil det sige, at du syntes alle de små surround anlæg, som man kan få i Merlin, Fona og Bilka, det er hi-fi ?

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Dr-Tricket skrev:
Ronin skrev:

Jeg kan da sagtens definere rigtig hi-fi, rigtige hi-fi mærker er, efter min mening, ex. pathos, accuphase, mark levinson... fordi disse mærke IKKE producere noget, for at sige det pænt, elendigt grej, som eks sony. tag pathos som et eksempel, den billigste forstærker koster 16K, de laver ikke billige og dårlige produkter, til folk, som ikke interessere sig for hi-fi. Det samme gælder i øvrigt Accuphase, billigste forstærker koster 23K, og man har også her, valgt IKKE at lave kompromi-produkter.

Det er jeg ikke enig i. Eksempelvis har Pathos gået på en del kompromis med den forstærker du selv har. Der er f.eks ikke meget inpol teknologi over den, selv om det er Pathos "kendetegn" og det de blev berømte på at lave. Og indgangsrørene (Sovtek?) er igen valgt ud fra et hensigtsmæssigt kompromis i forhold til pris opg ydelse - du kan jo prøve at skifte til nogle andre og se hvad der sker...

Ligeledes med den billigste cd-afspiller fra Sony til måske 1000 kr. Hvad kan man her forvente af fantastiske løsninger? Det gør da ikke Sony til et dårligt mærke at de har en billig entry-model.

Af disse grunde, ser jeg ikke et mærke, som sony værdigt til at bære navnet hi-fi, hvis man altså ser på mærket, som en helhed. Du har selvfølgelig ret i, at sony laver noget udemærket grej, men det er en alt for lille procentdel af deres produkter, som jeg synes man kan kalde hi-fi produkter. Af denne grund skriver jeg, at jeg ikke anser sony, for at være et hi-fi mærke. 

HIFI-udstyr er en betegnelse for enheder der på den ene eller anden måde er skabt til at skulle gengive optagede lyde - meget længere er den ikke. Så kan vi snakke om at nogle er bedre til at nå dette mål end andre.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Har ikke kigget på de andre indlæg, men B&O er mest design og der er ikke lagt vægt oveni lyd eller billede. måske deres nye lamper (Beolab 5) er der lagt vægt oveni. men det her er min mening om B&O og hvis der er nogle der har et problem med den, så er det deres problem.

B&W LCR 600
B&W ASW750
SA 208
Til top Vis Daniel18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel18

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Det ville jo ikke sælge, hvis der står Fantastisk velspillende low-fi med hele 2x200 w musikeffekt (8ohm, 10ns) eller superlækkert mid-fi, der spiller bedre end alle konkurrenter i prisklassen? Man ser ofte - og måske især - rimelig billige kinesiske produkter, der sælger sig som værende hi-end.

Der er gået inflation i begreberne, hvorfor der også opstår nye, f.eks. Extreme Hi-End. Hvem tror på, at man kan købe en kinesisk hi-end cd til 10.000,-? Jeg har svært ved det...

Men når vi alligevel snakker om high end og design, finder jeg det naturligt også at stille krav til designet af produktet, når man alligevel skal investere en større sum penge skidtet! På samme måde har B&O-købere det vel? Rimelig lydkvalitet og superlækkert design.

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Daniel18 skrev:
Har ikke kigget på de andre indlæg, men B&O er mest design og der er ikke lagt vægt oveni lyd eller billede. måske deres nye lamper (Beolab 5) er der lagt vægt oveni. men det her er min mening om B&O og hvis der er nogle der har et problem med den, så er det deres problem.

Er helt enig 

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Rees skrev:

Bundgård skrev:

Nej, Acuphase ville jo aldrig ende i den kategori, de er jo ikke gået på kompromis med lyden, men bare "lagt" design prisen oven i, det jeg mener B&O gør forkert er, de designer det og derefter finder de ud af, hvordan det kommer til at lyde, hvor Accuphase de siger vi vil have, fx E-212 den skal have 4x 90 WATT i 8 ohm, så laver de det og bagefter designer den. Hvor B&O som sagt gør det modsatte.

Dermed mener du så også, at der stoppes fordi lyden er nøjagtig som Accuphase vil have den. Når så produktet er lanceret og næste generation skal på tegnebrættet, kan lyden nu pludselig godt blive bedre.

For næsten alle produkter er der et budget. Udviklingen stopper når budgettet bliver overskredet. Folkene hos Accuphase og alle andre Hifi producenter, kunne sagtens fortsætte ud over budgettets grænser hvis de fik muligheden for det. Produktets pris ville da stige til astronomiske højder og dermed blive usælgeligt. For at kunne tjene ind til udviklingen af næste generation, skal produktet produceres og sælges før eller siden. Alle grene af udviklingen incl. designet, får en bid af budgettet.

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Alle HIFI producenter skriver altid, at de ikke har gået på kompromis med lyden. Mht. Accuphase tror jeg bestemt deres produkter har et stort budget, men det er ikke uendeligt.

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Bundgård skrev:

Dermed mener du så også, at der stoppes fordi lyden er nøjagtig som Accuphase vil have den. Når så produktet er lanceret og næste generation skal på tegnebrættet, kan lyden nu pludselig godt blive bedre.

For næsten alle produkter er der et budget. Udviklingen stopper når budgettet bliver overskredet. Folkene hos Accuphase og alle andre Hifi producenter, kunne sagtens fortsætte ud over budgettets grænser hvis de fik muligheden for det. Produktets pris ville da stige til astronomiske højder og dermed blive usælgeligt. For at kunne tjene ind til udviklingen af næste generation, skal produktet produceres og sælges før eller siden. Alle grene af udviklingen incl. designet, får en bid af budgettet.

Jo jo, men derfor går de ikke på kompromis med lyden, det er jo det B&O gør.

Nu skal vi jo lige huske på, at den her POLL handler om hvorvidt B&O er hi-fi eller ej, og det mener jeg jo ikke de er, da de går på kompromis med lyden pga. design. 

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Bundgård skrev:
Alle HIFI producenter skriver altid, at de ikke har gået på kompromis med lyden. Mht. Accuphase tror jeg bestemt deres produkter har et stort budget, men det er ikke uendeligt.

Det har jeg heller aldrig sagt ....

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hold k*** hvor en gang forudindtaget vrævl i kære brugere kan få fyrret af på dette ellers udemærkede forum.

Først og fremmest findes der IKKE et eneste produkt på markedet, der ikke er et kompromis fra producentens side, såvel lydmæssigt som design og holdbarhedsmæssigt. Dette gælder også Accuphase, ML osv.

... hvis definitionen på ægte hifi skal være at der ikke er gået på kompromis med lyden, findes der altså ikke hifi, og så burde vi nok få ændre navnet på nærværrende forum hurtigst muligt!

Men nu er Hi-Fi som bekendt en forkortelse for High Fidelity, som betyder noget så simpelt som "høj troværdighed". Det er indiskutabelt en meget flydende definition, på et område hvor absolutte referencer er uhyre svære at definere og hvor perfektion er en illusion.

Jeg mener grundlæggende debatten om hvorvidt B&O er HiFi producent er skudt ved siden af! Det må være vigtigt at vurdere hvert produkt enkeltvis.

Hvis Accuphase laver en clockradio i morgen, er de vel stadig Hifi-producent. Og selv om Marantz tjener pengene på forholdsvis low-end produkter er deres 200.000,- kroners forstærkersæt - som de fleste kendere vurdere på linie med det allerbedste penge kan købe - vel stadigvæk HiFi?

... hvis ikke er det meget muligt at jeg kan kombinere mig til et af verdens bedst spillende anlæg... uden at det består af HiFi (eller hvad mener du Dr-Tricket).

Jeg tror desværre at grunden til, at sådan en debat giver friløb for så mange radikale og ikke altid særligt velovervejede holdninger, er at I () frygter at naboen en dag præstere et B&O (eller måske Sony) anlæg som spiller bedre end den optisk, økonomisk og pladsmæssigt samleverfjentlige "ægte" HiFi-opstilling i selv har!

PS: Jeg har al mulig respekt for B&O's produktsortiment, men det gør det ikke for mig. Vi er heldigvis meget forskellige, og det ville være rart hvis der også var plads til forskellighederne...

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes