Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: B&O HiFi??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Spørgsmålet: Kan man kalde B&O et HiFi Mærke
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
154 [28,95%]
254 [47,74%]
124 [23,31%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Rees skrev:
Guldkysten skrev:
Rees skrev:
Guldkysten skrev:
Dr-Tricket skrev:
MichaelWB skrev:

Det kan man jo så åbenbart ikke, for den definition du bruger holder ikke vand. Et af de områder højttaler fabrikanterne f.eks. har arbejdet med de seneste år er jo diskanter der går langt uden for de "hørbare frekvenser" og det samme gør sig forøvrigt gældende blandt de virkelig seriøse subwoofere, der også spiller dybere end vi er i stand til at høre.

Den definition er forøvrigt også så bøjelig at den ikke kan bruges til noget som helst. Det frekvensområde vi kan høre bliver mindre med alderen, så det skulle så betyde at man har lavere krav til hifi vhis man er 50 frem for 20?

Hvis du ellers fulgte lidt med i, hvad man forsker i lige for tiden, rundt omkring i verden, kan jeg fortælle dig, at nogle amerikanske forskere, har fundet ud af, at jernen registrere de frekvenser, som vi ikke kan høre. Desuden er det en god idé, at en højtaler skal spille op til eks. 25KHz, for så begyndr diskantens frekvensområde IKKE at bøje af i det hørbare område 

Apro pro gyldig dokumentation - du kan vel så dokumenterer dette, evt. med link

Nu var det jo ligesom, MichaelWB der begyndte med det, og hvis ikke man selv kan komme med dokumentation, jamen så skal man heller ikke bede andre om det...

Hmm - og det betyder hvad? jeg vil da stadig gerne se den dokumentation

at hvis man ikke selv kan komme med gyldig dokumention, så skal man holde sin k**t om, at andre skal komme med det.

Og hvilken dokumentation vil du da gerne have? at jeg gerne vil se den dokumentation, fatter jeg slet ikke kan overhovedet berøre dig - at jeg at interesse gerne vil se den, så skal du ikke sidde her og blæse dig op - tag det roligt dr-ticket har jo skrevet hvor han har set det, så har jeg jo noget at lede efter.
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Dr-Tricket skrev:

Guldkysten skrev:

Jeg læste en artikkel om det i New Scientist, i en engelsk time, men mit papir er blevet væk

Ok - thanks - vil se om jeg kan finde artiklen

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet

Dr-Tricket skrev:
MichaelWB skrev:

Den her diskussion bliver kun til noget fordi B&O er et populært offer blandt folk der tror de har set lyset. Alle producenter arbejder med design i større eller mindre grad, det er bare ikke dem allesammen der arbejder sammen med så dygtige designere som B&O. De fleste producenter er også nogle kyllinger uden lige, der ikke tør lave produkter der er anderledes som de første.

Mark Levinson har i gennem en årrække meget bevidst arbejdet med designet af deres produkter og har på det seneste også gjort meget ud af at gøre dem installationsvenlige. Det må jo så med baggrund i hvad Rees og Dr-tricket siger, betyde at Mark Levinson ikke længere er hifi........

Du mener altså, at et firma består af "kyllinger", hvis de ikke vil ændre på deres design, hvad hvis lyden vil blive skadet, som i B&O's tilfælde, ved at lave et "smart" og grimt design på en højtaler. Jeg synes det er mærkeligt, at ingen kan fortælle mig hvorfor en højtaler skal være høj og smal, og være lavet af aluminium, hvis det var bedere at lave den af træ.

Jeg vil også gerne se GYLDIG dokumentation for, at Mark Levinson i en årrække har arbejdet meget med deres design og instalationsvenlighed

I det dyre HIFI grej, er det efterhånden mere reglen end undtagelsen, at man ikke må kunne få en lillefinger ned nogen steder. Den slags koster mange penge, men det har ikke noget med lyden at gøre. Du behøver bare åbne motorhjelmen, for at få det "dokumenteret".

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland

Guldkysten skrev:
Rees skrev:
Guldkysten skrev:
Rees skrev:
Guldkysten skrev:
Dr-Tricket skrev:
MichaelWB skrev:

Det kan man jo så åbenbart ikke, for den definition du bruger holder ikke vand. Et af de områder højttaler fabrikanterne f.eks. har arbejdet med de seneste år er jo diskanter der går langt uden for de "hørbare frekvenser" og det samme gør sig forøvrigt gældende blandt de virkelig seriøse subwoofere, der også spiller dybere end vi er i stand til at høre.

Den definition er forøvrigt også så bøjelig at den ikke kan bruges til noget som helst. Det frekvensområde vi kan høre bliver mindre med alderen, så det skulle så betyde at man har lavere krav til hifi vhis man er 50 frem for 20?

Hvis du ellers fulgte lidt med i, hvad man forsker i lige for tiden, rundt omkring i verden, kan jeg fortælle dig, at nogle amerikanske forskere, har fundet ud af, at jernen registrere de frekvenser, som vi ikke kan høre. Desuden er det en god idé, at en højtaler skal spille op til eks. 25KHz, for så begyndr diskantens frekvensområde IKKE at bøje af i det hørbare område 

Nu var det jo ligesom, MichaelWB der begyndte med det, og hvis ikke man selv kan komme med dokumentation, jamen så skal man heller ikke bede andre om det...

at hvis man ikke selv kan komme med gyldig dokumention, så skal man holde sin k**t om, at andre skal komme med det.

Og hvilken dokumentation vil du da gerne have? at jeg gerne vil se den dokumentation, fatter jeg slet ikke kan overhovedet berøre dig - at jeg at interesse gerne vil se den, så skal du ikke sidde her og blæse dig op - tag det roligt dr-ticket har jo skrevet hvor han har set det, så har jeg jo noget at lede efter.

Jeg har aldrig bedt om en dokumention.

Mit Setup:   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p osts.asp?TID=35114&KW=Rees
Til top Vis Rees's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rees

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Rees skrev:
Guldkysten skrev:
Rees skrev:
Guldkysten skrev:
Rees skrev:
Guldkysten skrev:
Dr-Tricket skrev:
MichaelWB skrev:

Jeg har aldrig bedt om en dokumention.

ok - og det er derfor ingen andre må bede om dokumentation - fint nok

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Dr-Tricket skrev:
MichaelWB skrev:

Den her diskussion bliver kun til noget fordi B&O er et populært offer blandt folk der tror de har set lyset. Alle producenter arbejder med design i større eller mindre grad, det er bare ikke dem allesammen der arbejder sammen med så dygtige designere som B&O. De fleste producenter er også nogle kyllinger uden lige, der ikke tør lave produkter der er anderledes som de første.

Mark Levinson har i gennem en årrække meget bevidst arbejdet med designet af deres produkter og har på det seneste også gjort meget ud af at gøre dem installationsvenlige. Det må jo så med baggrund i hvad Rees og Dr-tricket siger, betyde at Mark Levinson ikke længere er hifi........

Du mener altså, at et firma består af "kyllinger", hvis de ikke vil ændre på deres design, hvad hvis lyden vil blive skadet, som i B&O's tilfælde, ved at lave et "smart" og grimt design på en højtaler. Jeg synes det er mærkeligt, at ingen kan fortælle mig hvorfor en højtaler skal være høj og smal, og være lavet af aluminium, hvis det var bedere at lave den af træ.

Jeg vil også gerne se GYLDIG dokumentation for, at Mark Levinson i en årrække har arbejdet meget med deres design og instalationsvenlighed

Tror du en forstærker lydder bedre fordi den er 44 cm bred og sort, søl eller guldfarvet? Musical Fidelity har lavet runde forstærkere mon det ødelagde lyden?

Tror du helt seriøst at den optimale facon på en højttaler er en firkantet kasse? Og kunne det være at de fleste højttalere er af træ fordi det er billigst?

Pointen er, at når det gælder design af produkterne er der meget få hifi-producenter der tør gå foran, måske fordi de er bange for at deres kunder er lige så snæversynede som jer og beslutter at det ikke længere er hifi fordi det ser godt ud.

Jeg har skam ikke noget imod at underbygge mine udsagn, vi kan jo starte med et par citater fra forsiden på ML's hjemmeside: "We produce creative designs through advanced electronic, mechanical and industrial engineering." Det første de nævner er sjovt nok design! "We build Mark Levinson products to be the best-sounding, easiest-to-use audio/video products in the world." Her nævner de sørme brugervenlighed, noget B&O har slået på i mange år.

starten arbejdede ML ikke så meget med design og det følgende citat er vel ret sigende: "   Like most "high-end" companies to this day, the early Mark Levinson products were the result of what can be called a craftsmanship approach to audio design. Careful choice of the finest components and attention to details of layout and construction, along with an industrial design that moved the austere look of professional studio equipment into our living rooms, contributed to the legendary performance and reputation of the early Mark Levinson products. Unfortunately, Mark Levinson Audio Systems—the company—was never able to achieve a stable business structure, and finally ceased to exist on October 15, 1984" ML gik sjot nok fallit da de ikke arbejde med design!

At de arbejder med design i dag kan du jo se ved at finde nogle billeder af gamle ML produkter og så sammenligne med dem de laver i dag. Hvad angår installations venlighed kan vi da lige snuppe et par citater fra beskrivelsen af deres No. 431 effektforstærker: "As music and theater systems get more complex, the integration of individual components takes on greater importance. The No.431, No.432 and No.433 feature an entire suite of control and communications capabilities" og "The No.431, No.432 and No.433 are configured to accommodate standard shelf and rack-mount installations while retaining a strong visual connection with other Mark Levinson amplifiers and source components. Rear panel handles are provided for convenience." hovsa der var der lidt om design igen.

Et lille spørgsmål til sidst. Når nu både B&O laver anlæg til biler, betyder det så at de ikke kan lave hifi?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

jazzman skriver

Tråden har overset et meget væsentligt element: betjeningsvenlighed.
Jeg kan trykke på min B&O fjernbetjening i mørke pga. det fysiske design af knapperne. Og jeg kan programmere videoen (ja, undskyld, jeg bruger den endnu) i løbet af ganske kort tid.
Jeg har en Avant fordi jeg vil have god, indbygget lyd i mit TV. Og billedet slår altså alt andet, jeg har set i 32". Og det kan betjenes uden ingeniørexamen, og ser tæskegodt ud. Disse ting er altså ikke gratis.

Dette er så sandt som det er skrevet.

Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Et lille spørgsmål til sidst. Når nu både B&O laver anlæg til biler, betyder det så at de ikke kan lave hifi?

Det spørgsmål har jeg svaret på, så læs da hele tråden

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet

MichaelWB skrev:
Dr-Tricket skrev:
MichaelWB skrev:

Tror du en forstærker lydder bedre fordi den er 44 cm bred og sort, søl eller guldfarvet? Musical Fidelity har lavet runde forstærkere mon det ødelagde lyden?

Tror du helt seriøst at den optimale facon på en højttaler er en firkantet kasse? Og kunne det være at de fleste højttalere er af træ fordi det er billigst?

Pointen er, at når det gælder design af produkterne er der meget få hifi-producenter der tør gå foran, måske fordi de er bange for at deres kunder er lige så snæversynede som jer og beslutter at det ikke længere er hifi fordi det ser godt ud.

Jeg har skam ikke noget imod at underbygge mine udsagn, vi kan jo starte med et par citater fra forsiden på ML's hjemmeside: "We produce creative designs through advanced electronic, mechanical and industrial engineering." Det første de nævner er sjovt nok design! "We build Mark Levinson products to be the best-sounding, easiest-to-use audio/video products in the world." Her nævner de sørme brugervenlighed, noget B&O har slået på i mange år.

starten arbejdede ML ikke så meget med design og det følgende citat er vel ret sigende: "   Like most "high-end" companies to this day, the early Mark Levinson products were the result of what can be called a craftsmanship approach to audio design. Careful choice of the finest components and attention to details of layout and construction, along with an industrial design that moved the austere look of professional studio equipment into our living rooms, contributed to the legendary performance and reputation of the early Mark Levinson products. Unfortunately, Mark Levinson Audio Systems—the company—was never able to achieve a stable business structure, and finally ceased to exist on October 15, 1984" ML gik sjot nok fallit da de ikke arbejde med design!

At de arbejder med design i dag kan du jo se ved at finde nogle billeder af gamle ML produkter og så sammenligne med dem de laver i dag. Hvad angår installations venlighed kan vi da lige snuppe et par citater fra beskrivelsen af deres No. 431 effektforstærker: "As music and theater systems get more complex, the integration of individual components takes on greater importance. The No.431, No.432 and No.433 feature an entire suite of control and communications capabilities" og "The No.431, No.432 and No.433 are configured to accommodate standard shelf and rack-mount installations while retaining a strong visual connection with other Mark Levinson amplifiers and source components. Rear panel handles are provided for convenience." hovsa der var der lidt om design igen.

Jeg tror da også de er nød til det, for at kunne sælge skidtet idag. Dyre biler skal jo også have lidt mere af det hele. Forbedret motorydelse eller design alene er ikke nok. Kunderne kræver mere. Også indenfor HIFI gælder der om, at ramme så stor en målgruppe så muligt. Alle elementer i produktet skal forbedres.

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus

Ville man købe Pathos Classic One mkII hvis den ikke var blankpoeleret chrom, ædeltræ osv., men i en simpel alu/plast kasse fra Århus Radio Lager? Ville man købe Accuphase, hvis den ikke var lavet af champagnefarvet alu med frække små VU's og et glødende blåt Accuphase under den røgfarvede akryl plade, men istedet for en standard 19" 3U rackkabinet med håndtag? Næh, vel...

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Dr-Tricket skrev:
MichaelWB skrev:

Jeg kan kun sige fra mig selv, at jeg har aldrig sagt, at det ikke er i orden at bruge penge på design. Det jeg siger er, at man skal ikke lave sine ting udfra, hvordan de skal se ud når de er færdige.

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
 jazzman skriver

Tråden har overset et meget væsentligt element: betjeningsvenlighed.
Jeg kan trykke på min B&O fjernbetjening i mørke pga. det fysiske design af knapperne. Og jeg kan programmere videoen (ja, undskyld, jeg bruger den endnu) i løbet af ganske kort tid.
Jeg har en Avant fordi jeg vil have god, indbygget lyd i mit TV. Og billedet slår altså alt andet, jeg har set i 32". Og det kan betjenes uden ingeniørexamen, og ser tæskegodt ud. Disse ting er altså ikke gratis.

Dette er så sandt som det er skrevet.

Nej, det er ikke forkert at tråden har overset det, den her tråd startede med, om hvorvidt man syntes B&O er hi-fi eller ej, ikke om man kan bruge den samme fjernbetjæning til alt.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Ro på drenge, det tager 10 sekunder at slynge en fordom ud, det tager lidt længere tid at underbygge den.

Dr-Tricket skrev:
MichaelWB skrev:

Nu tvivler jeg på at de forskningsprojekter B&O er involveret i sammen med universiteter handler om lyden på deres cd-skuffe. Jeg kan forøvrigt fortælle dig at bil-fabrikker bruger rigtig meget tid på at få deres bildøre til at lyde rigtigt når de lukker. Audi, BMW og Mercedes var nogle af dem der var tidligt ude, så det må jo betyde at deres biler kører dårligt, da de har koncentreret sig om dørene?

Hvad har biler med hi-fi lyd at gøre???

Vil du gerne have denne diskution længere ud end den er i forvejen???  

Næ, jeg synes I har fået diskussionen langt nok ud som det er, og biler og hifi har ikke så meget med hinande at gøre, pointen var bare at masser af producenter inden for alle mulige produktyper arbejder med hvordan deres produkter lyder, lugter, føles osv. Baggrunden var dette fine indlæg fra rees:

Rees skrev:

MichaelWB skrev:

B&O bruger rigtig mange penge på at forske i lyd, jeg synes ikke man hører særlig meget om forskning i design. Når Ferrari bruger Pininfarina og andre designere til at designe deres biler, betyder det så at det ikke er rigtige sportsvogne?

Ja de forsker i hvordan deres cd-afspiller lyder når den åbner sig ... men det har ikke noget med deres højtalere at gøre.

Hvad du ved om hvordan B&O bruger deres forsknings ressourcer kan hvist skrives på bagsiden af et frimærke.

Rees skrev:

MichaelWB skrev:

Nu tvivler jeg på at de forskningsprojekter B&O er involveret i sammen med universiteter handler om lyden på deres cd-skuffe. Jeg kan forøvrigt fortælle dig at bil-fabrikker bruger rigtig meget tid på at få deres bildøre til at lyde rigtigt når de lukker. Audi, BMW og Mercedes var nogle af dem der var tidligt ude, så det må jo betyde at deres biler kører dårligt, da de har koncentreret sig om dørene?

For det første, har det med bilerne overhovedet ikke noget med det her at gøre, for det andet, diskutere vi ikke hvad B&O laver med Universitet, men om det kan betragtes som hi-fi.

Når du bliver hved med at påstå at B&O sætter designet først, så er de forskningprojekter B&O er involveret i med universiteterne da ekstremt relevant. Tror du udviklingen inden for hifi sker af sig selv?

Dr-Tricket skrev:
MichaelWB skrev:

Nu er det vel hjernen du mener, men du underbygger jo bare mit argument om at definitionen som rees bliver ved med at komme med ikke holder.

Kan jeg ikke lige få at vide hvad dit argument er? kan ikke lige finde det, det skal være kort og klart, så skal jeg svare dig på dit spørgsmål

Jeg skal prøve at gøre det kort. Den definition rees bruger er: en naturlig gengivelse i det hørbare område. Min pointe er, at det meste af udviklingen inden for hifi i dag, foregår i de ikke hørbare områder, og derfor er det ikke en brugbar definition af hifi.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Dr-Tricket skrev:
MichaelWB skrev:

Det spørgsmål har jeg svaret på, så læs da hele tråden

Jeg har læst hele tråden, så lad venligst værre med at tale til mig som om jeg ikke er i stand til at læse uden at bevæge læberne eller følge teksten med fingeren.

Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Jeg skal prøve at gøre det kort. Den definition rees bruger er: en naturlig gengivelse i det hørbare område. Min pointe er, at det meste af udviklingen inden for hifi i dag, foregår i de ikke hørbare områder, og derfor er det ikke en brugbar definition af hifi.

Jeg mener nu der er flere definationer, for det rees skriver står trådsalt i "Politikens Danske Betydningsordbog"

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Hvad du ved om hvordan B&O bruger deres forsknings ressourcer kan hvist skrives på bagsiden af et frimærke.

Nej dog ikke, men du skal da være velkommen til at kigge her.

http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/141lyd/Lyddes ign.htm

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Vælg Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
< name="voteChoice" value="1460" id="P1460" =""> 115 [30,10%]
< name="voteChoice" value="1461" id="P1461" =""> 182 [47,64%]
< name="voteChoice" value="1462" id="P1462" =""> 85 [22,25%]

22 % ja

77% nej

vi tager en ny om 4 år, indtil da er B&O hermed officielt ikke at betegne som hifi
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE] skriver

Jamen læg nu lige mærke til det som alle B&O fans skriver, det er pænt, det er  det eneste dem der har B&O går op i, de er nævner aldrig at deres ht'ere har et meget stort lydbillede eller at man får alle nyancerne med i sit musik når man spiller musik, det eneste de går op i er at det er pænt, og det er ikke det, det her handler om, det handler om, om det er hi-fi eller ej.

Dette passer ikke, tryk på de to link her under og læs mine og andres indlæg der handler om b&o, s.å vil du se at det ikke er design der skrives om.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Så derfor er konklusionen at de kun forsker i cd-skuffer?

http://www.bang-olufsen.com/web2/competences/soundL.asp?sect ion=competences&sub=sd

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum