Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bas forbandelse! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

@Flageborg
Det giver jeg dig ikke ret i.

En udfasning sker kun hvis subwoofer og fronthøjttalere er ude af fase = sat forkert op.

Ellers er det næsten det samme som at tilføre systemet en ekstra basenhed, nemlig subwooferens basenhed.

Hvis der er problemer med udfasning, når både subwoofer og fronter spille hele frekvensområdet, så skyldes det forkert placering/indstilling af udstyret.

Både en testCD og et SPL-meter vil kunne gavne i denne indstilling.

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

hej

Hvad kabler bruger du? de ser lidt tynde ud....

mite råd er:

1.  at prøve andre kabler

2. flytte lidt rundt på højttalerne

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Nu er 100 delfilteret låst til 100Hz på min reciever og jeg kan ikke finde noget sted hvor der står +MAIN . Måske der problemet ligger?

(Jeg ved godt det er svært for jer at sætte jer ind i mit problem, og jeg er overlykkelig for hver forslag der kommer)

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt lyde som om det kunne være problemet.

For ellers er der tale om en seriøs HiFi-nisse, der piller ved din lyd.

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

ja, men det er jo lidt noget møg. For det kan man jo ikke lave om på?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Øhh... Jeg VED der er en mulighed for at sende det fulde signal til dine fronter.

Det er derfor det nok er bedst at få en "prof" ud og lytte. For det er lidt underligt det her.

Kablerne kan ændre lidt, men ikke i den grad du snakker om problemet er. Til gengæld kan højttalerplacering være alfa-omega i nogle tilfælde.

Prøv at finde én i dit område, der kan kigge forbi. Der er sikkert en herinde fra, der kan hjælpe.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg er også efterhånden temmelig sikker på det er indstillinger i receiveren.

Spm. til Fnulder: Står din subwoofe til off/no? Er front sat til Large? Jeg mindes endnu ikke du har svaret ja til disse spørgsmål. Hvis ikke du kan finde disse oplysninger er der næsten sikkert, det er her problemet findes.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt i en SR7400 manual, som (forhåbentligt) nok minder meget om din SR7200, og der er følgende indstillinger i menuen:

1. Under "Main Setup Menu" vælger du "Speaker Setup".
  2. Sørg for at "Speaker Setup" er sat til "UNLOCKED"
  3. Gå ind i "Speaker Setup".
  4. Sæt "Subwoofer" til "YES"
  5. Sæt "Front L/R" til "LARGE"
  6. Sæt "LPF / HPF" til "80Hz" (Low/High Pass Filter)
  7. Sæt "Bass Mix" til "BOTH" (Sørger for at lave frekvenser både sendes til fronter og subwoofer)

På den måde sikrer du dig at receiveren sender fuld bas til fronterne - læs mere her: http://us.marantz.com/downloads/SR7400/DFU_SR7400_Final_Eng. pdf

Hvis du bruger computer til at høre musik med, så er det nærliggende at det er dit lydkort der er indstillet forkert, eller at det er tilsluttet forkert. Hvis dit lydkort understøtter surround eller flerkanals-stereo, skal du bruge en "downmix" funktion, der sender det fulde lydsignal til receiveren uden at behandle dette først.

Mange lydkort har også en "Bass Boost" funktion, som kan tilsluttes og justeres i intensitet, og denne funktion kan give BETYDELIGT mere bas. Men inden du begynder at rode med lydkortet, så tilslut en CD-afspiller eller lignende, og se om der er mere bas i den, end der er i din comp'....

OG!!!! Pas på når du roder med dit lydkort! Outputtet fra dårlige eller "urene" lydkort (forvrængning) kan overbelaste din receiver hurtigere, end du kan nå at gøre noget ved det...!!!!!! Marantz har godt nok en god funktion til at dæmpe overbelastende input-signaler (en advarsels-lampe blinker på displayet), men der er stadig en øvre grænse for tolerans - held og lykke!

P.S: Nogle af de ting jeg her nævner, er baseret på mine erfaringer med SR8500, men bør også gælde for mindre/ældre modeller

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget trin 6 og 7 så min . Jeg har prøvet mig omkring sætte sub. fra og til osv. Ja hvad har jeg egenligt ikke prøvet? Nåå jo, nye kabler....

citat fra en anmeldelse: http://www.audiorevolution.com/equip/marantzsr7200/

One thing I noticed is that the sub crossover frequency is fixed at 100 Hz,- a good choice of frequency. While we might find it desirable to have a variable crossover setting, it is very unusual to find that on something this price. Another screen allows configuration of the multi-room capability.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

De 100 Hz er kun ved small. Hvis ikke den spiller bas ved Large er der noget galt. Tror desværre ikke du kommer meget længere uden en hjælpende hånd, måske fra den lokale hifibiks, for et mindre beløb.

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
De 100 Hz er kun ved small. Hvis ikke den spiller bas ved Large er der noget galt. Tror desværre ikke du kommer meget længere uden en hjælpende hånd, måske fra den lokale hifibiks, for et mindre beløb.

Ja, jeg ville også tage alt udstyret og suse ned i den butik du føler dig mest hjemme i - evt. der hvor det er købt, og spørge om ikke de vil hjælpe.

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Eller få dem hjem til dig. Hvis det er i nærheden kan det vel gøres for ca. 300 kr.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Jeg melder mig ud - jeg har ikke flere gode idéer... Tchüss!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Nu ikke for at være grov.. men har du sikret dig, at dine højtalere ikke er blevet sat til som baghøjtalere?
Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Dyrmann skrev:
Nu ikke for at være grov.. men har du sikret dig, at dine højtalere ikke er blevet sat til som baghøjtalere?

JA!  og som sagt var problemet der også med mit mine gamle HT og min gamle reciever.

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

tjeck om det ikke er din dvd der spiller et pus

ved min kan indstilles til en masse, tjeck om den ikke er indstillet til noget forkert

(hvis du altså bruger den som afspiller)

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg i de seneste par dage fulgt den her tråd, og nu ville jeg lige komme med et indlæg.

Jeg er ret sikker på, at problemet ikke ligger i opsætningen i forstærkeren, da "Fnulder" siger han kan EQ'e sig til mere bas... Hvis hans fronter fik filtreret alt under 100hz af forstærkeren, (Det er et "brickwall" ikke?) så BURDE der aldrig nogensinde komme bas, uanset hvor meget han EQ'ede.
Tilgændgæld tror jeg problemet ligger i rummet/ht placering... Dette har jeg nemlig selv måtte kæmpe med, med mine SA'er som er MEGET placeringskritiske, hvis man vil opnå et ordentligt basoutput.
En af de ting jeg fandt ud af, var at der flere steder i rummet, nærmest opstod en slags "lydhuller", hvis man kan sige det sådan. Altså steder hvor bassen vel var 20-30dB nede, i forhold til den "rigtige" placering.
Jeg har desværre ikke noget dB-meter eller andet fint udstyr, men tilgændgæld brugte jeg en tonegerator, som jeg så indstillede til at stå og sweepe mellem 30 og 80 hz. På den måde kunne jeg hurtigt finde disse "lydhuller" og undgå dem ved ht- og lytteplacering.

Den eneste anden forklaring jeg kan se, er at "Fnulder" måske er ret glad for bas, og derfor finder "standardoutput" utilstrækkeligt...

Begge disse "scenarier", synes jeg kan forklare, at problemet også er til stede på andet udstyr (både ht og forstærker)
Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

berl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

ja nu er jeg slet ikke på plan med jer andre mht hifi-viden. men jeg vil satse på at det er din pc der er problemet. sådan som jeg har forstået det.

man kan jo også indstille højtalerne til små eller store på sin pc. og yderligere kan man gi den noget mere bass i Eq som er i alle afspilningsprogrammer.

men det har du nok prøvet. har du forresten prøvet at køre lyden ud gennem USB-porten, det giver mig en meget bedre lyd. håber du får løst problemet, der er ikke noget mere irriterende end når sit anlæg ikke funger optimalt!

HT: JBL Xti serien
TV LG 42
lissau rullelærred, panasonic PT-AE700E projektor og samsung HD850
Til top Vis berl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af berl

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 25 Juni 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Nu nærmer jeg mig bas! Jeg prøvede lige at tage pikes af, hvilket faktisk gjorde der kom mere bas frem ved lavere volume.

Jeg gik derefter ned på knæ og kravlede lidt rundt for at se hvor bassen havde gemt sig. Den har gemt sig bag mine fonter! Bassen er ganske fin når man ligger deromme. Nogen der har en ide til at få bassen frem til min seng

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Har du en subwoofer?

Anyway, så smid den op i sengen, kravl rundt og lyt hvor der er bas når den spiller - Placere så dine højttalere der og du får bas i lytte position.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes