| Forfatter |
|
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jeg har sat front til LARGE og prøvet med både sub. på on of off. Men igen dette fra manualen lyder ret skørt:
For at opnå en korrekt gengivelse af bassen, skal du anvende LARGE-instillingerne, hvis den anvendte højttaler i en hvilken som helst position er en traditionel fuldtone-højttaler, som er istand til at gengive lyd under 100Hz og du ikke anvender en subwoofer. (hvilket jeg jo gør)
Anvend SMALL-instillingerne for mindre, frekvensbegrænsede højttaler, som ikke er istand til at gengive lyd under 100Hz og hvis du anvender en subwoofer. Lave frekvenser vil blive omdirigeret fra højttaleren til subwooferen.
Det lyder som om den ikke vil spille bass i fronterne ligemeget hvad.
Men jeg vil nu prøve med andet HT kabel
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kunne muligvis være en defekt i din forstærker, har du ikke mulighed for at prøve med en anden?
Jeg tror ikke kabler vil gøre så stor en forskel.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sæt fronterne til LARGE uanset om du bruger sub eller ej - det gør ingen forskel... __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne det mon være basenhederne, som er i stykker? Hvis du slukker forstærkeren og lidt forsigtigt trykker ind på basmembranerne, går de så ind uden mislyd og skraben? Kan de overhovedet bevæge sig? Jeg foreslår det, fordi man med f.eks. en dårligt dimensioneret forstærker, som måske opgives til 100 eller 200 watt kan komme til at overbelaste basserne uden at diskant eller mellemtone båler af. Det har jeg set. Husk osse at tjekke fasen på basserne separat. Altså sæt et 1,5volt batteri til bas-klemmerne alene, med + på batteriet til + klemmen. Normalt skal basserne jo så bevæge sig synligt ud af kabinettet, og dette skal naturligvis gælde for begge kabinetter. Hvis en eller flere basser bevæger sig indad er disse forkert faset, og ødelægger jo så bassen fra de andre. Hvis alle 4 bevæger sig indad er det ok, men så har Dali faset omvendt. Held og lykke med dette irriterende problem. Vi føler med dig.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bør der ikke være nok at dobbel tjekke at + sidder i + og omvent? Det lyder lidt farligt med det batteri :)
Hvad mener du med Dali har faset dem omvent? Skal det betyde de har lavet så + skal i - eller hvad 
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fnulder skrev:
Bør der ikke være nok at dobbel tjekke at + sidder i + og omvent? Det lyder lidt farligt med det batteri :) |
|
|
Ikke spor farligt...
Men ærlig talt, det lyder som om det var en god ide at få en lidt mere teknisk minded til at "kigge" lidt på det?
Fnulder skrev:
Hvad mener du med Dali har faset dem omvent? Skal det betyde de har lavet så + skal i - eller hvad  |
|
|
Ja
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nejnej, 1,5 volt er slet ikke nok til at skade noget i basserne. Der lyder et lille plop når du sætter batteriet på, og så bevæger membranerne sig nogle få millimeter. Jeg foreslår det netop fordi det jo kunne tænkes at en tidligere ejer har skiftet basser eller har kigget ind, og hvis der klokkes med dette kan det gøre lige netop det, du lider af. Selv om din + ledning i både h og v kanal går helt rigtigt til + klemmen, så hjælper det jo ikke noget, hvis den ene bas går udad når den anden går indad når der spilles. Så kommer der ingen bas!
Det med omvendt fase var bare for at du ikke skulle blive forskrækket over hvis de går indad i stedet for udad. Det er det, man kalder absolut fase, og det vigtige er bare at hele systemet er korrekt forbundet, så enhederne arbejder rigtigt sammen i de frekvensområder, hvor de mødes og overlapper. Du kan hygge dig med at bytte absolut fase på hele højttaleren ved bare at bytte om på + og - henne på forstærkerens ht-klemmer. Det kan nok godt høres, men normalt ikke ret dramatisk. Jeg tror ikke at Dali kan have byttet om, for jeg ved at alle højttalere hos Dali løber forbi en fasetest (blandt andet) på produktionslinjen, så en monteringsfejl vil altid blive opdaget. Der arbejdes ikke med stikprøver, men 100% test. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Malbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et hurtigt regnestykke... Ohm's lov : U=R*I Altså Volt = Modstand * Ampere.
Dvs et strømtræk på 0,1875 ampere. Effekt udregnes efter Volt * Ampere. Så det giver et effektforbrug på 0,28125W og det burde de vel kunne holde til.... 
Selvom de er 4 ohm's højtalerne, så er det 8 ohm's enheder... Så du kan trygt bruge et batteri! Tror ikke på at enhederne er brændt af, de kan tåle ret meget effekt!!! __________________ Mvh
Malbjerg
|
| Til top |
|
| |
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver lige om 1 time. Men jeg kan jo godt få bass hvis jeg skruer op for alt bas der kan skrues op for, så faserne burde vel være iorden?
Ja, jeg burde måske få en lidt mere hifi-minded til at kigge på det, men det er ikke lige dem som står i mit skab 
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk lige at gøre som @NitroBlast skrev; sæt højttalerne til LARGE.
Så spiller både din subwoofer og dine højttalere bassen.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle bas enheder sprang ud så det er ikke der den ligger.
|
| Til top |
|
| |
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Husk lige at gøre som @NitroBlast skrev; sæt højttalerne til LARGE.
Så spiller både din subwoofer og dine højttalere bassen.
|
|
|
Men det gør de bare ikke .
Vil det hjælpe at tage spikes af? Min ene HT står godt nok og vipper lidt men burde ikke gør noget når jeg har tæppe vel?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg regnede heller ikke med det løste problemet, for problemet er tydeligvis ikke helt almindeligt løst. Du er nok nødt til at have en "prof" på besøg.
Men normalt, når man har store baskraftige fronthøjttalere, så er det bedst at sætte dem som LARGE, så de spille side om side med subwooferen.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv, så var det altså ikke defekte basser eller forkert fase. Det er måske meget godt, men det er da utroligt irriterende at det er så svært at finde ud af, hvad der er galt. Det er vel bedst med kyndigt besøg, som de andre foreslår. Måske med en kendt stereoforstærker under armen? Held og lykke med det. Nu vil jeg på weekend, så slut med hifi så længe solen skinner.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
| Øv, så var det altså ikke defekte basser eller forkert fase. Det er måske meget godt, men det er da utroligt irriterende at det er så svært at finde ud af, hvad der er galt. Det er vel bedst med kyndigt besøg, som de andre foreslår. Måske med en kendt stereoforstærker under armen? Held og lykke med det. Nu vil jeg på weekend, så slut med hifi så længe solen skinner. |
|
|
Ja - kyndigt besøg... Eller hvad med at invitere en af vennerne over? Så kan han tage sin forstærker med, og så kan i prøve om den spiller bassen bedre...
Men lad mig lige spørge:
- Er du tilfreds, når subvovsen spiller med, eller leverer den heller ikke nok bas?
- Er der ændret på delefiltret i dine 850'ere, eller er de originale?
__________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv lige og låne en CD afspiller og sæt til.
Jeg har oplevet f.eks. af min computer udgiver et signal hvor meget af bassen mangler.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey! Lige et øjeblik! Hvad bruger du som kilde til lyden? En computer?
Der er masser af indstillingsmuligheder på de fleste lydkort i dag. Mange aktivere oven i købet "3D lyd" helt standard, og det hakker og sorterer signalet.
Hvis du bruger en computer til kilde, så vil jeg mene det var det absolut første sted du skal kigge.
|
| Til top |
|
| |
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
|
[QUOTE=klogesen]
Men lad mig lige spørge:
- Er du tilfreds, når subvovsen spiller med, eller leverer den heller ikke nok bas?
- Er der ændret på delefiltret i dine 850'ere, eller er de originale?
|
|
|
1. Ja den spiller rigtig godt! Jeg er fuld ud tilfreds når den spiller.
2. Nej, jeg lyttede selv til HT da jeg købte dem. Han sagde også der ikke var pillet ved noget.
Ja, jeg bruger en computer til musik for det meste, men jeg har også prøvet med normal CD og Film. Det går helt galt i film da den slå EQ fra og derved forsvinder bassen abosolut helt (af undtagelse af subwooferen)
Men nu vil jeg prøve med en af mine venners stereo og hans kabler. Så må vi se.
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sygt nedern for dig :P
Men ja, eneste udvej er vel nu at få andet anlæg på...
Held og lykke...
Rasmus
|
| Til top |
|
| |
Flageborg Branchemedlem

kringlyd.no
Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
............Men normalt, når man har store baskraftige fronthøjttalere, så er det bedst at sætte dem som LARGE, så de spille side om side med subwooferen.
|
|
|
Dette er ren SVADA! Den enkleste måten å miste "bass" i et rom er å la fronthøytalerne være innstilt på LARGE sammen med SUBWOOFER.
Stikkord: UTFASING er døden!
Tips: Fronthøytalere til SMALL, uansett, deling på 80Hz i receiver.
|
| Til top |
|
| |