| Forfatter |
|
Vitus Branchemedlem

Vitus Audio
Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 13 September 2003 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonny skrev:
| Kommer helt an på hvor store flader vi snakker om, og hvordan den er hængt/lagt. 50x50 synger ikke ret godt, snakker vi derimod HTbyg er sagen en anden. Men udover det er dæmpning af Pladeplovs hylde jo altid en god ting !! |
|
|
Måske ;O)... har hørt eksempler på 50x40cm og ca 7 cm tyk - den SANG! fælt 
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 13 September 2003 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandvits konstruktioner er bedre end, de fleste massive konstruktioner, da massive konstruktioner pga. af deres fysik altid vil spille med i et eller andet frekvensområde. Og sandvits konstruktionerne kan også sagtens gøres helt døde, ved at lave sandlommer i konstruktionen, sandet er bevægeligt, og vil derfor optage noget af den bevægelses energi, som vi opfatter som resonanser.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 13 September 2003 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg eksperimenterer for tiden med en sandvitskonstruktion af aluminium, MDF og bitumen med sandlommer, denne konstruktion virker meget stiv, tung og vigtigst af alt resonansdød.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 14 September 2003 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den der kombi du nævner Gorm, lyder da rigtig god. Jeg tror kombi's er gode.
Jeg vil i nær fremtid lancere en DIY spiller med akryl tallerken og en beskrivelse på plint. De tanker jeg har er forskellige træ-sorter for slut finish, bitumen eller gummi imellem, akryl overflade, har overvejet den hule med sand??? Den vil jo dæmpe meget, men vil måske være lidt problematisk omkring lejet, 2-lags a la Clearaudio og fastgørelse af motoren på nederste lag.
Da jeg vil sælge arme og pick-ups til i gode danske entusiater vil jeg gerne bygge en plint til flere arme, så man direkte kan sammenligne på samme plint. Løsningen vil blive lanceret på min hjemmeside senere (når og hvis den bliver færdig, ingen nævnt og ingen glemt)(vi glemmer ikke venner og bidragsydere, vel).
Men den skal også være god. Jeg tror at den skal stå på spikes på en træhylde af en slags.
Arme: stort ? Jeg har jo Bents mareridt, Origin Live, og rega upgrade til bevidsløshed, jeg vil gerne have Tri-planar (working on) og eller Graham (en af 2) og SME V, måske Mørch, har også forhandling af Hadcock. Det er jo ikke sikkert de kommer på, på samme tid, eller det gør de ikke, men så kan jeg finspekulere armboards, som kan udskiftes. Ideer drenge.
Hvis der er nogen som vil arbejde videre på en luft pladespiller har jeg en prototype, og en kolibri arm (ja-ja armrør og bærer-rør, har også glasfiber rør til selve arm). Den er sandwich opbygget med MDF/gummi i 3-4 lag.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 14 September 2003 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arme?
Man ku' jo tjekke lidt på Bluenote.
Jeg har lige fået min Bluenote U3 til at spille med en Audio Technica OC9.
Det lyder flere klasser bedre end da jeg havde OC9'eren på min Linn Axis.
Tænk hvis jeg havde en bedre MC pre-amp.........
/vilmann - der stadig undrer sig over hvad det var for en nød hos KT der for længe siden fik bildt ham ind at OC9'eren ville være en god en god makker til Linn Axis.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 14 September 2003 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Obs Vilman, de griber om sig. Skal den motor sidde der?
Du må have en større hylde og en fritstående motor?
Du kan jo bestille en LAMM LP2 RIAA? Taler også lidt med Trichord, de har jo lidt billigere grej, hvis LAMM er for vildt. skal have det testet i HiGH fidelijty LL2 og LP2. Så ser vi om de syntes om det!
Den er flot den Bluenote.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 14 September 2003 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Obs Vilman, de griber om sig. Skal den motor sidde der?
Du må have en større hylde og en fritstående motor?
|
|
|
Nej. Motoren væk fra plinten. Jeg skal bare lige bygge noget til den.
Jeg fik 1½ meter PVC-kloakrør (ikke brugt  ) forleden dag. Jeg tror jeg skal bruge 10 cm af det til en motor base. Noget med sand eller bly i bunden.
gli- skrev:
Du kan jo bestille en LAMM LP2 RIAA?
|
|
|
Det kan jeg jo  . Hvad er det nu lige man skal give for den? Kan en bilreparation eller to gøre det?
Jeg var også lige forbi Lydbutikken i dag. De har i omegnen af 14 RIAA'er. Jeg bliver nok nødt til at prøve nogle af dem en dag.
I øvrigt synes jeg stadig bedre om Rega/K1 kombinationen. Det flyder lettere på en eller anden måde. Jeg tror specielt det er K1'erens måde at håndtere bunden på jeg godt kan lide. En elbas lyder som en elbas.
Men jeg kunne godt tænke mig at få OC9'erens detaljerigdom i toppen over på K1'eren......
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 14 September 2003 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bliver snart nød til at høre den K1'er, ellers tror jeg mine høre falder af. den spiller da ikke i nærheden af oc9. Tror du ikke du skal have en Ortofon, jeg har en MC30 super II kun spiller ½ time.
Så køb den Moth opgraderet 3'er + Incognito kabel, der er jo i nærheden af regas 3'er (nu flipper Bent).
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 14 September 2003 kl. 02:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Jeg bliver snart nød til at høre den K1'er, ellers tror jeg mine høre falder af. den spiller da ikke i nærheden af oc9.
|
|
|
Nej. Selvfølgelig er OC9 en K1 overlegen på mange punkter.
OC9'eren hiver ting op af rillen som K1'eren aldrig opdager.
Nu har jeg jo altså kun lige smuglyttet lidt på det her til aften,
men OC9'eren er mig stadig noget tyndbenet i bunden. Selvom det er blevet meget bedre med U3-armen mangler den stadig noget noget rå power når bas og stortromme sætter ind.
Selvom K1'eren er noget kantet i sin behandling af toppen, kommer der altså meget musik ud af den. Jeg kan ikke rigtig komme det nærmere med ord.
Køb en K1'er hvis du vil høre den. Den koster 500 kr
gli- skrev:
Tror du ikke du skal have en Ortofon, jeg har en MC30 super II kun spiller ½ time.
Så køb den Moth opgraderet 3'er + Incognito kabel, der er jo i nærheden af regas 3'er (nu flipper Bent). |
|
|
Nu skal jeg lige være færdig med både pladespiller og højttalere. Før jeg gør ret meget andet.
Faktisk har jeg skiftet næsten hele anlægget ud det sidste halve års tid. Der er masser af plader jeg ikke har hørt i årevis, og jeg tærnger til at høre musik fremfor at save i MDF-plader
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vilmann...
Godt at se du experimenterer...(er det er UK-print af noget Diarré Stræde, du har på...?.. ..)
Prøv K1 på din Bluenote...
Hvordan en rega-arm performer, har meget at gøre med hvordan den er spændt op...både på plint og rundt omkring på armen. Prøv at dreje nåletrykket helt i bund, så den står på 3gr. Bestem herefter nåletrykket, ved at skubbe kontravægten frem og tilbage. Der kræver selvfølgeligt at du har en nåletryksvægt a la´Shure´s...der gemmer sig en del her !
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Schelde skrev:
Hej Vilmann...
Godt at se du experimenterer...(er det er UK-print af noget Diarré Stræde, du har på...?.. ..)
|
|
|
Nææ... jeg mener at huske at det var Thin Lizzy's Renegade
Schelde skrev:
Prøv K1 på din Bluenote...
|
|
|
Ja. Det skal jeg have gjort.
(også for at finde ud af om det er Bluenote-armen eller OC9'eren der brummer)
Schelde skrev:
Hvordan en rega-arm performer, har meget at gøre med hvordan den er spændt op...både på plint og rundt omkring på armen. Prøv at dreje nåletrykket helt i bund, så den står på 3gr. Bestem herefter nåletrykket, ved at skubbe kontravægten frem og tilbage. Der kræver selvfølgeligt at du har en nåletryksvægt a la´Shure´s...der gemmer sig en del her !
|
|
|
Javel ja. Shure SFG har jeg. Og scalaen på Regaen er alligevel ikke specielt præcis at arbejde med.
Hvad sker der? Er der noget ustabilitet i nåletryksmekanismen på armen?
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
T. Lizzy...nå ja, de kom også på Vertigo-label...
På RB300 armen bestemmes nåletrykket ved, at du strammer eller løsner en fjeder. Denne fjeder synger (min forklaring!). Den står og vibrerer i takt med musikken... - vel nok også grunden til at mange vælger RB250 frem for RB300. Hvis du spænder denne fjeder helt ind, har den sværere ved at synge med. Jeg oplevede at "fundamentet" i musikken blev mere stabilt. Det står bedre fast. Dette resulterede så også i hurtigere forkanter på transienter....(dette var også med K1 og Fletcher kontravægt). Prøv. Nemt at gå tilbage...
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vilmann...
Fik du prøvet ?
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Schelde skrev:
Hej Vilmann...
Fik du prøvet ? |
|
|
Ikke endnu... Børn skal puttes og den slags. Og så har jeg lige spildt en time på et ret kedeligt webseminar....
Når det nok ikke idag.....
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 04:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Nej. Motoren væk fra plinten. Jeg skal bare lige bygge noget til den.
Jeg fik 1½ meter PVC-kloakrør (ikke brugt ) forleden dag. Jeg tror jeg skal bruge 10 cm af det til en motor base. Noget med sand eller bly i bunden.
[ /vilmann[/QUOTE]
Hej Vilman.
Jeg tror ikke sand er den bedste løsning, for et stykke tid siden ville jeg dæmpe et par små vandpumper med et "sandbad" Det virkede fint, men efter et par uger var det blevet vibreret så det var for hårdt til at jeg kunne stikke en finger deri, med nul dæmpning tilfølge. Vær opmæksom på at effekten aftager langsomt og derfor kan være svær at opdage.
Det har måske ikke meget tilfælles med en pladespiller, men er nok alligevel værd at tænke over __________________ Mvh. Essoxfly.
Det er oplevelsen der tæller.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sand er et godt dæmpemateriale, men det kræver at man bruger ovntørret filtersand, med en kornstørrelse på 1 - 3 mm., hvis der er mindre sandkorn end 1 mm. i blandingen, så er chancerne for at sandet bliver vibreret hårdt stor.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm.
Der kan man bare se. det var ovntørret jeg brugte men ikke med en kornstørrelse op til 3mm.
Det havde jo nok været billigere end de nye pumper jeg købte __________________ Mvh. Essoxfly.
Det er oplevelsen der tæller.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ender nok med at flytte motoren væk fra den hylde hvor pladespilleren står, så egentlig har jeg bare brug for noget tungt til at søre for at motorern ikke flytter sig.
Måske bare en ordentlig omgang blykugler. Så slipper jeg også får at være nervøs over send i nærheden af mine vinylskiver.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men så må du jo ud at finde en jæger Vilmann, de må jo ikke skyde med bly mere, så det kunne jo være han havde lidt på lager, som var billigt.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|