Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 16:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Renovering af gamle forstærkere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 19 April 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Da jeg engang i slutningen halvfemserne købte en Luxman L-11 (fra 79-80)hos AA Audio www.aa-audio.dk, var min første tanke også, at skifte lytter med det samme og derefter dit og dat. Iflg. Peter fra AA var det dog unødvendigt, idet lytterne etc. var checket og desuden opfattede han nærmest mine spm om gode mods som helligbrøde!.  Selve effektdelen er da også noget af det mest homogene jeg er kommet i nærheden af og netop bassen er  kontrolleret men samtidig musikalsk, på trods af de gamle lytter. Da den arbejder forholdsvis køligt i klasse B, skulle lytterne også kunne holde mindst 10 gange sålænge som i en klasse A forstærker, forstår jeg....Den spiller fantastisk endnu og lyder stadig 'hurtig' , sammenlignet med så meget andet forstærkergrej....

Mvh

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 April 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Henrik

Hvis man ser bort fra varmen i klasse A forstærkere, er der ingen grund til at lytter holder længere ved at køre på den ene eller den anden måde. Lytter bliver gamle og dør primært på grund af to ting. Enten fordi de tørrer ud eller ved at de ikke bliver brugt og så ikke kan klare en høj start strøm. Nogle holder selvfølgelig længere end andre - specielt hvis de er overdimensionerede fra starten mht den spænding de skal arbejde med, eller hvis de er "long life" typer. Men selv de har en begrænsning. Så hvis det ikke skal sige puf en dag, så bør man checke dem jævnligt. Med en forstærker fra 79 ville jeg helt sikkert få skiftet dem.. De har trods alt holdt i mindst 26 år + den tid de har ligget fra de blev produceret forinden.

PS: de gælder selvfølgeligt kun for elektrolyt kondensatorer. Film, Mica etc har ingen væske og tørrer derfor ikke - dog lige med undtagelse af olie baserede - men de har stadig en laaaaang levetid..

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hvad så Vilmann sidder der virkelig Black Gate hovedlytter i en 5M21 forstærker eller var det synsbedrag?

Husker en 5M21 med nogle sorte Chemi-Con eller var det Nippon typer, det er et stykke tid siden så det er lidt svært at huske. Vi bliver jo alle ældre.... .

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 23 April 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

PINK skrev:

Hvad så Vilmann sidder der virkelig Black Gate hovedlytter i en 5M21 forstærker eller var det synsbedrag?

Husker en 5M21 med nogle sorte Chemi-Con eller var det Nippon typer, det er et stykke tid siden så det er lidt svært at huske. Vi bliver jo alle ældre.... .

Jeg skal lige have splittet den ad igen......
Sansynligheden for at at Highmass taler sandt er ganske overvældende

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Jeps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Sendt: 24 April 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ved at renoverer min gamle Quad 405: Forstærkerprintene er sendt til Net Audio i england, og jeg har skiftet stikkene på bagsiden og skal lige til at udskifte de 2 elektrolyt kondensatore, men nu bliver jeg da i tvivl?

Skal Jeg og med hvad?

Til top Vis Jeps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeps

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Jeps

Ja, hvis det er en original 405'er (altså ikke 405-2) så bør du. Hvis jeg husker rigtigt brugte de Aerovox lytter i 405'eren. De er ok, men bedre typer kan sagtens fåes. Som altid er plads jo en meget bestemmende faktor, med mindre du har lyst til en virkeligt stort projekt.

Lidt info (dog på fransk, men diagrammerne er til at læse) på en renovering af en 405'er. Der bruger de Nichicon lytter.

http://perso.wanadoo.fr/adajls/quad_tech.html

Normalt findes der et site der hedder quadworld som har samme projekt på engelsk, men det er nede. Du kan finde linket på quad's hjemmeside.

Jeg vil dog anbefale dig at kigge på CDE lytter (Cornell Dubillier) specielt 380LX serien. Har en speciel lyd (bruges af ML og Krell) men er meget billige og virkelig gode..

Held og lykke med projektet, lad os vide hvordan det udvikler sig...

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 25 April 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Quad 405 information page er vist også brugbar.

Det største problem med den origiale 405'er er at den ikke bryder sig om alt for store impedansudsving. Så vist jeg har forstået, kan den ganske enkelt ikke levere strøm nok.
Min 405'er bruges som dørstopper lige pt., da den slet ikke har en chance for at drive min ProAc klon på forsvarlig vis.

Men fortæl endelig om resultatet. Den har jo en meget venlig størrelse - så hvis den kan bringes til at spille brugbart for en fornuftig sum penge, vil jeg gerne høre om det.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 25 April 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Quad 405 information page er vist også brugbar.

Det største problem med den origiale 405'er er at den ikke bryder sig om alt for store impedansudsving. Så vist jeg har forstået, kan den ganske enkelt ikke levere strøm nok.
Min 405'er bruges som dørstopper lige pt., da den slet ikke har en chance for at drive min ProAc klon på forsvarlig vis.

Men fortæl endelig om resultatet. Den har jo en meget venlig størrelse - så hvis den kan bringes til at spille brugbart for en fornuftig sum penge, vil jeg gerne høre om det.

/vilmann

405'eren er beregnet til store impedansudsving (ELS højttalerne) så det er nok kombinationen sære fasevikler/lave inpedanser den ikke er glad for. Dog bør du undersøge om din er forsynet med den obligatoriske spændingsbegrænser der skulle beskytte ELS'erne mod gennemslag.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hvad skal netaudio med de print i england??
Jeg mener hvad bliver der lavet om på dem??

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

Jeps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Sendt: 25 April 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Hvad skal netaudio med de print i england??
Jeg mener hvad bliver der lavet om på dem??

Tak for svarene.

Hvad de laver på Net audio kan i se her.

http://www.net-audio.co.uk/index.html

Tak vilmann for linket, Brink elektronik har de samme elektrolytter som i den modifikation, så det er nok en mulighed, de er noget mindre end de originale så skal jeg fordoble kapaciteten?

Til top Vis Jeps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeps

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Jeps

Har kigget på siden. Må sige at jeg ikke forstår hvorfor de udskifter til en Elna stargate - Er sikker på at du vil få et bedre resultat med BlackGate på det sted. Enten standard eller NX version. - Men jeg har på den anden side aldrig rigtigt kunne lide, hverken stargate eller Cerafine.

Mht fordobling af kapacitet, så kan du godt gøre det. Du bør dog lige regne på hvorvidt strømforsyning kan trække det i opstarten - evt for at være sikker, udskifte dioderne til lidt kraftigere typer..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes