Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 06:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Dali Grand, Velodyne DD18 og TacT s2150 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 29 April 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Spencer: Fortsætter den 'foretrukne' kurven at falde efter som frekvensen øger, og modsat?

__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 29 April 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Spencer: Fortsætter den 'foretrukne' kurven at falde efter som frekvensen øger, og modsat?

Ja, den kurve jeg har set, går lige fra 20Hz til 20kHz, og skærer igennem 63 Hz og 10kHz, med henholdsvis +3db og -3dB faldende kurve.

Men hvis du kan få en sådan kurve i et rum med parallelle vægge, er du meget heldig.
Som oftest er der nogle dyk, der ikke kan kompenseres ved at hæve meget.

Det er tit at svære rum, kun bør kompenseres behersket, og at forsøg på at rette op på store ujævnheder, skal prøves at udføres gradvist.

Har man brug for at lave et hæv et sted, på mere end 15dB, bør man overveje sin højttalerplacering, og rumakustik meget kraftigt.

Man bør som udgangspunkt forsøge at finde en optimal højttalerplacering først - uden rumkorrektion, og så rette de sidste fejl til med TacT'en.



__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 10 August 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Så er der nyt.

Jeg har besluttet at jeg VIL have lyse højttalere i huset. Så derfor er mine Dali Grand fra stuen blevet flyttet op på 1. sal. (de der ikke har set tråden med omfineringen af dem, kan evt. se mere her: Omfinering  

Så skal jeg blot i gang med at omfinere center og de 4 baghøjttalere. Og det sæt Diva'er jeg har planer om at købe til stuen. Støn.

Og så har jeg lavet et Columbusæg!

Jeg har flyttet Tact'en fra stuen op på 1. salen. Det har givet et voldsomt løft i stereolyden. Nu kører computeren digitalt ind i både Tact'en og i Yamahaen (ved hjælp af et Y-led). Når jeg hører stereo, er det udelukkende Tact'en der er tændt, og den fungerer som integreret forstærker.  Subwooferen kan ikke tilsluttes på den måde, men jeg brugte den i forvejen ikke til musik, så det gør ikke noget.

Det har har givet et gevaldigt løft i lyden i forhold til når Yamaha'en skulle konvertere de digitale signaler.

Når jeg så skal se film, er løsningen som følger (nu bliver det avanceret):

Tact'en kan ikke håndtere surround formater. Og den har kun digitale indgange.

Yamaha'en konverterer derfor AC-3 signalet til sidehøjttalerne over til et analogt signal. Jeg har så købt en Kenwood 5090 minidisk (tak for tippet Spencer!), der konverterer fra analog til digitalt, men nu i et format som Tact'en forstår! Det signal går ind i en digital indgang på Tact'en, der så sender det ud i sidehøjttalerne. Den fungerer på den måde som effektforstærker. Yamaha'en styrer resten af højttalerne selv, og har stadig styr på mastervolume.

Det virker faktisk!

Her ses Tact'en under centeren, og Kenwood'en ved siden af. Jeg skal have fundet på en placering bagved til den, regner jeg med. Den skal bare stå og konvertere, så jeg skal ikke røre ved den i det daglige.

Og så er PC'en blevet flyttet ind i det andet rum. Det skulle jeg have gjort for længst. Også selv om den ikke larmede så meget, kunne man alligevel høre den svagt. Så det er en velsignelse at slippe af med det.

Endelig har jeg en kort overgang haft en Tact rumkorrektion ind forbi. Jeg synes den gjorde lyden flad og kedelig, så den røg ud igen. Men jeg fik lavet en fin måling af Grand'erne i lyttepositionen.

Målingen ligner i store træk det som HiFi og Elektronik i sin tid målte da de havde nogle inde til test.  

 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 10 August 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

[QUOTE]

Så skal jeg blot i gang med at omfinere center og de 4 baghøjttalere. Og det sæt Diva'er jeg har planer om at købe til stuen. Støn. [QUOTE]

 

hehehehe hvad stønner du over svend? Så vidt jeg ved er det ikke dig der laver omfineringen. Syntes dog det lyder som et spændende projekt du har gang i . Både behandling af lyden og omfineringen. Og Granden er faktisk utrolig flot i den farve. Er det Ahorn??

MVH WRONG



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 10 August 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

hehehehe hvad stønner du over svend? Så vidt jeg ved er det ikke dig der laver omfineringen. Syntes dog det lyder som et spændende projekt du har gang i . Både behandling af lyden og omfineringen. Og Granden er faktisk utrolig flot i den farve. Er det Ahorn??

Nej, jeg stønner nok mest over at det er mig der skal betale for det Og de er ganske rigtig fineret i ahorn.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 10 August 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Dine Grand ser utrolig godt ud i ahorn, jeg håber at nogen fra Dali læser med og måske får den gode ideen at tilbyde Helicon i ahorn (come on already!)

Til din forklaring om hvordan din Tact, Yamaha og Kenwood er koblet sammen har jeg kun en ting at sige; Hæ?

Tacten driver fronthøjtalerene både i stereo og surround? Driver den også sidehøjtalerene?



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 10 August 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Tacten driver fronthøjtalerene både i stereo og surround? Driver den også sidehøjtalerene?

Fronthøjttalerne er det jeg kalder sidehøjttalere. De andre kalder jeg for baghøjttalere.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 10 August 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej Svend,

Kanonfedt det du har gang, men jeg skal da ellers lige love for at du får udskiftet dit udstyr med jævne mellemrum var?  det er da helt vildt mand. Men det ser sgu flot ud oppe på 1 salen. Konge. Jeg er også selv igang med det helt vilde i Gentofte hvor jeg er flyttet til

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 10 August 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
ManicMiner skrev:

Tacten driver fronthøjtalerene både i stereo og surround? Driver den også sidehøjtalerene?

Fronthøjttalerne er det jeg kalder sidehøjttalere. De andre kalder jeg for baghøjttalere.

aha, så var det ikke så svært at forstå



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 17 August 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

De ser simpelthen så godt ud efter den omfinering, de Grand!  Tillykke med det flotte resultat

MVH



__________________
Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 29 August 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Lidt nyt:

Jeg har i lang tid overvejet at have et nogenlunde anlæg i stuen. Faktisk var det det der startede den store udskiftningsbølge af 2004, idet jeg købte et sæt Dali 18 til stuen den gang. Jeg blev lidt hooked på store fronthøjttalere med basformåen, så mine Dynaudio måtte ud (det måtte Dali 18 nu også), og jeg red i lang tid blot med på bølgen.

Nu er der forhåbentlig ved at indfinde sig lidt stabilitet, idet jeg er blevet rigtig glad for Dali Grand serien, og kører med den over det hele nu. Jeg havde et sæt i stuen, men synes selv de var for store (min kæreste synes de var helt fine - jeg må jo være skør frivilligt at give afkald på store højttalere i stuen!).

Men nu har jeg endelig fået fat på et sæt Diva'er. Opmærksomme læsere vil vide at det er det sæt der har tilhørt Kubikken. Da de alligevel skal omfineres til ahorn, var der ingen grund til at gøre noget ved det sæt jeg fandt i perfekt stand, hvor hans havde lidt småfejl i fineren. Så vi byttede.

Opstllingen er rent midlertidig, idet den ene højttaler ellers ville brænde af når der kommer ild i brændeovnen til vinter. Jeg havde ikke lige noget højttalerkabel der var langt nok. Det er tanken at den skal stå til højre for åbningen.

Der står en billig Pioneer dvd-afspiller ovenpå Tact'en. Den ryger nok væk snart. Jeg vil have lavet mig en HTPC til stuen, som skal køre DAB radio og DVB-T tv kigning. Og fungere som multimediecenter for stuen naturligvis.

Og så har jeg købt en Tact S2150 mere. Denne her er dog modificeret med bedre spoler i udgangen, så en dag skal jeg have sammenlignet de to. Umiddelbart er lyden meget lig den anden, men især bassen fra Diva'erne imponerer. De kan sagtens spille hele stuen op, så det var et ok bytte.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 29 August 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Fint Lamborghini Tv du har dig der

Lidt synd at dine Divaer ikke får mere plads, men det er jo ikke altid indretningen byder på bedre. Det er ellers mega nice at du har Grand hele vejen rundt (stue og 1.), tror jeg skal have en lytter på sådan et sæt snart, det kunne jo være de gamle 8½'ere skulle skiftet selvom det er utænkeligt.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 30 August 2006 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Hvordan lyder det når du spiller ind i en sofa ?  Kan Tact'en regulere sig ud af det ?

__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 30 August 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

-> Ascari

I forhold til Dali 850, er der mere af det hele i en Dali Grand. Og jeg fik aldrig diskanten til at lyde behageligt med 850'erne. Det blev den da Grand'erne kom til.

-> Acer

Tact'en er "bare" en integreret forstærker. Den har ikke nogen rumkorrektion, så det er begrænset hvad man kan gøre der. Og ja, man kan godt høre den spiller ind i sofaen. Nu eksperiementerer jeg lidt med det - jeg regner med at sætte Diva'erne på noget kork, så de kommer lidt højere op at stå. Den ene skal som skrevet stå noget længere ud til højre. Og ellers må jeg bare leve med det som det er. Det er stadig ret habilt af et 2. system at være. Mit primære mål var at få dem stillet så jeg kunne høre TV'ets lyd over anlægget. Hvis jeg havde beholdt Grand'erne, ville jeg ikke kunne have set TV'et for den ene højttaler

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
svanen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 30 August 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hej Svend

Tillykke med dine "kubikske" Diva'er! Fantastisk stor lyd i en "lille" højttaler - det er en kendetegnet på en Diva. Har hørt dem et par gange uden for Kubikkens kælder og de spiller imponerende godt hver gang. Har du ikke overvejet at købe en mere "slank" sofa, så din Diva kan "få luft"



__________________
Mvh Svanen

JBL 4341, Sony X707ES, AA-DTI, XDP, PS1, PS4, Krell KAV 400xi, Analysis Plus Silver Oval In, AudioQuest Gibraltar, VdH DM300MK2
Til top Vis svanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svanen
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 30 August 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

-> Acer

Tact'en er "bare" en integreret forstærker. Den har ikke nogen rumkorrektion, så det er begrænset hvad man kan gøre der. Og ja, man kan godt høre den spiller ind i sofaen. Nu eksperiementerer jeg lidt med det - jeg regner med at sætte Diva'erne på noget kork, så de kommer lidt højere op at stå. Den ene skal som skrevet stå noget længere ud til højre. Og ellers må jeg bare leve med det som det er. Det er stadig ret habilt af et 2. system at være. Mit primære mål var at få dem stillet så jeg kunne høre TV'ets lyd over anlægget. Hvis jeg havde beholdt Grand'erne, ville jeg ikke kunne have set TV'et for den ene højttaler

Nå, det vidste jeg ikke at det "kun" var en integreret - så kan den ikke gøre meget ved sofaen . Jeg var lidt nysgerrig omkring det sofa halløj fordi jeg har selv lidt af samme problem, dog i et andet skalaforhold idet jeg kan se hele speakeren fra sweet spot, men syntes alligevel jeg kan fornemme den spiller en smule ind i sofaen  - så måske man skulle gå lidt på kompromis med perspektivet og flytte dem lidt sammen igen



__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 28 September 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg købt nye baghøjttalere. Det er meningen at alle højttalere skal omfineres i bøg, men jeg kom til at tænke på, at det er fjollet at give snedkeren mere for at finere et sæt Concert 1 end det ville koste at bytte om til nogle der rent faktisk ER i bøg. Så jeg solgte dem, og købte et sæt Dali 2002LE i stedet (i bøg!). De er lidt større, og går lidt dybere i bassen, så jeg håber det forbedrer oplevelsen under film. En hurtig sammenligning med Diva'erne i stuen var nu en grim oplevelse. De var flade og grove i lyden, og lød ikke til at gå nær så dybt i bassen. De er ellers opgivet til at gå ned til 43 Hz. Og det er et demo-sæt fra Hifi Klubben jeg har købt, så de burde være spillede til. Men som baghøjttalere er de helt sikkert ok.

De kommer nok til at stå med frontstof på for at beskytte endhederne:

Det jo en fryd for øjet med ens træsorter pludselig:

Og så er jeg ved at lave en "Spencer-bio". Jeg har indkøbt 3 stk. Nad 3020 (den ene er lånt ud), og vil bruge dem til at trække surround kanalerne med. Det er jeg lidt spændt på. Det kan i hvert fald næppe være dårligere end Yamaha'en.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1488
Sendt: 28 September 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

lyder nice svend P,

hvorfor faldt valget på et sæt Dali 2002LE? og ikke eks. Dali Diva standerHT?



__________________
Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
Til top Vis sHaCk_kO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sHaCk_kO
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 28 September 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Puha, du stopper aldrig var Svend

Ser da godt ud, idéen med Nad 3020 surround lyder meget sjov, kan godt huske jeg læste om det i Spencers tråd. Regner med at der kommer nyt inden længe så!

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 28 September 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Puha, du stopper aldrig var Svend

Ser da godt ud, idéen med Nad 3020 surround lyder meget sjov, kan godt huske jeg læste om det i Spencers tråd. Regner med at der kommer nyt inden længe så!


Jeg har nu ikke en tråd, men har vist skrevet om det, i 3020-tråden.
Jeg bruger stadig 3 stk. 3020i til min 5.1 lyd, men har én af forstærkerne på centeren alene, så den får lidt ekstra at leve af. Biamping hjælper lidt der.

Bassen styres af en NAD 2100PE, som aldrig rigtigt for lov at arbejde.
Jeg spiller ikke ved de ekstreme jordskælvsniveauer, som mange andre gør.


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes