Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glasoptik = ST Link Findes på enkelte dyrere produkter.
SPDIF kablets vigtigste parameter er den karakteristiske impedans, som aldrig må variere. Er den fastholdt indenfor snævre rammer, så foregår der ingen eller næsten ingen attenuation. Problemet mellem 2 apparater er skyggesignaler som følge af dårlig impedans tilpasning. Hertil stående bølger af samme årsag. Energien skal opsluges helt og aldeles i modtageenden, så er der bonus. 0ér og 1 taller er impulser eller højfrekvente firkanter. De indeholder alle frekvenser, hvorfor der er brug for en meget stor båndbredde for at opretholde et let forståeligt signal. Firkanterne afrundes, hvis der er reaktionstid. Der nævnes noget om, at høje og lave frekvenser med forskellig hastighed, den går ikke. Der er overhaling forbudt i et kabel, men man kan forskyde strøm og spænding tidsmæssigt vha. reaktans, ligesom man kan attenuere dele af signalet.
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hertil skal det nævnes at stikkene er en stor synder.(ved Coax)
De fleste RCA Stik er ikke bygget til at håndtere RF, men mere af marketingsmæssige årsager
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
Hej.
til Perejvind:
Er der kvalitetstab ved anv. af 75ohm kabel; bruger det selv, men har ikke kunnet få svar på ovennævnte. Jeg så at du bruger diy af 75ohms ligesom misælv...
|
|
|
Hej Per
De færdiglavede kabler du køber er jo også lavet af 75 ohm´s kabel.
Råvarerne i et DIY kabel til 100 Kr. og et mærkevarekabel til 1000 Kr. kan sagtens koste det samme, og være lige gode. At mærkevarekablet så er 10x så dyrt skyldes høje udgifter til at markedsføre mærkevarekablet, samt stinkende høje avancer i både grossist- og detail-led. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
Dynedrengen Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 45
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kubik:
Jeg har arbejdet med lysleder udstyr i mange år - så burde du vel argumentere lidt istedet for at påstå ?
Problemet er velkendt inden for LAN udstyr med multimode fibre (hvilket
typisk er en fiskeline eller en tyk glastråd) i denne er lederen så tyk
- at signalet kan løbe flere forskellige veje frem til modtageren - og
derved gi modtagelses problemer.
Det er dog ikke et problem ved lave bithastigheder og korte afstande.
Normalt kan man sende 1 Gbit/s op til 20 meter i multimode. Mens
længere afstande kræver singlemode.
Jeg er godt klar over at den selve den elektriske transmissions
hastighed er den samme - nemlig cirka 2/3 af lysets hastighed (den
berømte forkortelses faktor) men altså i en coax burde man også ku se
at lavfrekvente og højfrekvente signaler ikke nødvendigvis løber
præcist det samme sted i kablet.
Det forkortede jeg af lix mæssige årsager til "langsomme" og
"hurtigere" signaler - min fejl selvfølgelig - så nu kom der en anden
og længere forklaring......
Så altså - de bevæger sig lige hurtigt - men grundet en længere vej for
det ene signal - så kommer de tidsforkudt frem til modtageren - som så
decoder forkert....
mvh
Eivind
__________________ Lev ikke for at nyde målet - Lev for at nyde turen til målet
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Perejvind: jeg bruge 75 ohm kabel til alm. signalkabel; jeg udtrykte mig uklart. Hvilke ulemper er der ved at bruge det? Har blot en SS-receiver til at trække signalkablerne med, så det er ikke noget fint...
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dynedrengen skrev:
Kubik:
Jeg har arbejdet med lysleder udstyr i mange år - så burde du vel argumentere lidt istedet for at påstå ? Problemet er velkendt inden for LAN udstyr med multimode fibre (hvilket typisk er en fiskeline eller en tyk glastråd) i denne er lederen så tyk - at signalet kan løbe flere forskellige veje frem til modtageren - og derved gi modtagelses problemer. Det er dog ikke et problem ved lave bithastigheder og korte afstande. Normalt kan man sende 1 Gbit/s op til 20 meter i multimode. Mens længere afstande kræver singlemode. Jeg er godt klar over at den selve den elektriske transmissions hastighed er den samme - nemlig cirka 2/3 af lysets hastighed (den berømte forkortelses faktor) men altså i en coax burde man også ku se at lavfrekvente og højfrekvente signaler ikke nødvendigvis løber præcist det samme sted i kablet. Det forkortede jeg af lix mæssige årsager til "langsomme" og "hurtigere" signaler - min fejl selvfølgelig - så nu kom der en anden og længere forklaring...... Så altså - de bevæger sig lige hurtigt - men grundet en længere vej for det ene signal - så kommer de tidsforkudt frem til modtageren - som så decoder forkert....
mvh
Eivind
|
|
|
Halløjsa DyneEivind
Lysledere ved jeg intet om, kun at ST link er mere bredbåndet end Toslink. Og det skal være bredbåndet, eller får man aldrig et bredt perspektiv .
Faseforskydningen må være et resultat af differencer i propagationshastigheden så. Du mener velsagtens så, at der er noget Shaky over visse frekvensers tilbagelagte vej som jeg forstår det. Jeg mener måske nok vi må være ude i detaljen her, idet det hele stort set må løbe på overfladen af kablet i forvejen - er det ikke rigtigt? Hvorfor der så er forskel på lyden fra digikabler, har jeg altid haft lidt svært ved at forstå, men det kan da være den ligger begravet her i nærheden et sted.
|
Til top |
|
|
Cool Blade Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror det er vigtigt at huske alle på at der er ENORM forskel på hvilken type signal man sender igennem. Som jeg forstår det, er der udelukkende tale om signaler fra dvd til decoder - dvs dd eller dts signal. Dette kan ikke sammenlignes med et pcm signal, da det sendes i "pakker" og derved pr. definition ikke er særligt jitter følsomt. Tror også det er derfor at en har haft held med at bruge et 20 meter coax kabel. Samme kabel ville formendligt ødelægge et cd signal, da det er langt mere følsomt..
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
Hej.
Perejvind: jeg bruge 75 ohm kabel til alm. signalkabel; jeg udtrykte mig uklart. Hvilke ulemper er der ved at bruge det? Har blot en SS-receiver til at trække signalkablerne med, så det er ikke noget fint...
mvh. Per.
|
|
|
Hej igen
Jeg bruger ikke coaxkabler som analoge signalkabler, men det kan man da sagtens gøre. Grunden til at jeg ikke bruger dem, er først og fremmest at det er nogle stive krabater at have med at gøre, så jeg har valgt en anden (blødere og mere smidig) kabeltype til det formål.
Der er iøvrigt adskillige tråde herinde omkring brug af coaxkabler som analogt signalkabel. Søg på "Coax", så har du læsestof nok til et godt stykke tid  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
ebsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 107
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så gik der vidst godt og grundigt "nørd" i denne post!  ..
Men tak for alle de fine, dybde gående svar. Min egen hurtige
konklusion udfra svarene i denne tråd, er at jeg sagtens kan købe mig
et Coax kabel på 3 meter, uden tab af data...
|
Til top |
|
|
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Nu har i snakket om coax og toslink. Er der nogen som har erfaring i hvor langt et digitalt AES/EBU balanceret kabel kan være? det er jo en proffesional standard, hvor de ofte bruger lange kabler.
/Torben
|
Til top |
|
|