Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 07:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kings (DIY) pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

af fare for mit liv i dette forum linker jeg til den DIY jeg har lavet.


det er af aluminium.






Kan du lige sende en pris til mig på sådan en sammeklasket plov .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Gli.. hvilken olie skal bruges til Scheu leje ? 

Eller i andre der ved noget om det ?

Hilsen King ... -0 

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Kan der ske noget ved - at bruge symarskineolie ?
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

det er silikoneolie, men tror at symaskineolie også er ok.

Skal være en tynd, helst klar olie. Det skal jo "bare" smøre keramik kuglen mod teflon. Men det er pladespillerens leje, og måske den vigtigste enkeltdel, så vær omhyggelig, også med valget.

Gør man det IKKE, hyler et efter en tid.

Til de pladespillere man køber færdige med samme lejekonstruktion følger der specielolie med (også når man køber her i huset).

Rene: du kender mit nr. hvis og når du vil.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Sjovt nu har jeg næsten alle dele - og ved ikke hvor jeg skal starte !!

Jeg sider bare og ser på det leje & 80mm pladetalerken  

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Sjovt nu har jeg næsten alle dele - og ved ikke hvor jeg skal starte !!

Jeg sider bare og ser på det leje & 80mm pladetalerken  

Kik ikke men kom igang

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Sjovt nu har jeg næsten alle dele - og ved ikke hvor jeg skal starte !!


Jeg sider bare og ser på det leje & 80mm pladetalerken



Start med en hurtig prototype. Bare for at høre at den overhovedet kan spille.
To huller i en MDF-plade - tre højdejusterbare fødder.
Det tager en time, og så har du fået stillet nysgerrigheden.

Når den er hjemme, kan du kaste dig over sandwich konstruktioner som gli-'s, begynde at tænke på finish osv.

Bare husk: præcision er et must.

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Vilmann du har sikkert mange gode idere !! Kan du ikke skrive noget du har fundet ud af - så vi ikke skal lave nogle dumme brummert !

Hilsen King ... -0 

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har været rundt om et par konstruktioner med min plint ... først en fast konstruktion i spånplade ... så en spånplade med isolering - samme grønne som Gert har brugt, og nu en konstruktion der er lavet af birkekrydsfiner med med indlæg af blyhagl + dæmpning med blygummi. Denne er så afkoblet med skum fødder (SD/Jazz).

Det vigtigste er at få plinten så død som muligt ... og derfor er sandwich konstruktioner med flere materialer meget gode. Herved så kan den samme ressonans sjældent vandre gennem hele systemet, og de bløde lag opsuger energien .... så langt som jeg kan forstå det.

Men hvad der virker for den enkelte er ikke let at vide, idet det både afhænger af arm og af underlaget. Jeg har selv min stående på en tre-fod (har glemt navnet) som er lavet af meget let træ (den var populær i begyndelsen af 1980'erne), den står så på justerbare spikes på et plankegulv. Oven på den har jeg en træplade, som er dæmpet med bly-gummi (noget til biler), og oven på denne står spillen så med motor.

Det lyder ret så godt, men den skal flyttes op i en reol, som kommer når jeg får penge ... så må vi se hvad der sker med lyden.

Jeg har eksperimenteret med de fjedrende lag i konstruktionen - isolering, SD og JJazz-fødder. Der er stor forskel på resultatet af SD-fødder og JJazz .. og vil sige at de blødere fødder, der i højere grad kan vægttilpasses gør et godt job her. Forskellen er størst i bassen, hvor jeg fik mere tynge i bunden, samtidigt med at bunden virker mere artikuleret. Stereoperspektivet bliv tilsyneladende rykket lidt frem ... mere in-your-face ... men det kan være det er bassen der gør det.

SATMIT

 



__________________
"My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Vilmann du har sikkert mange gode idere !! Kan du ikke skrive noget du har fundet ud af - så vi ikke skal lave nogle dumme brummert !


Hilsen King ... -0



Jeg kan da prøve.
Nu har jeg ikke den store maskinpark til rådighed, så for mig kræver det lidt omtanke at bygge en pladespiller. Hvad kan lade sig gøre? Og hvordan kommer jeg uden om de begrænsninger jeg har.

Først og fremmest: En normal god boremaskine i en borstander er ikke præcis nok til at lave hul en tyk plint til bolten. Hullet bliver en smule skævt, og det får katastrofale følger for dette leje:



Bruger man dette leje og en tyk plint skal man have noget der er mere præcist end en normal husholdningsboremaskine i stander.

Prøv at se her:


Pladetallerkenen er helt klart skæv i forhold til plinten. En hel del af det var en skæv bolt, men senere opdagede jeg at boremaskinen ikke kan bore helt lige.

Det hul skal fræses hvis man vil være sikker.

Afkobling: Spikes er onde. Meget onde.
Lige nu bruger jeg dem her som fødder:


De er ikke særlig pæne, og jeg ville gerne have noget der er lidt blødere. Samtidig skal de dog kunne justeres i højden. Jeg finder nok noget brugbart en dag.

VTA-justering er et must. Man rammer aldrig rigtigt.

Glashylder er onde. De slører detaljer og fejl i konstruktionen.

Min spille ser sådan ud lige nu:


og fra en anden vinkel:


Fremtidsplanerne går på en anden plint (det giver vel sig selv), en bedre arm, og indbygning af motoren i en fin alukasse købt til formålet.

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Fedt Vilmann ! Hvad var så forskeld på lyden på den med dæmpeplader og den du køre med nu ?

Den du køre med lige nu er MDF plade ikke ?

Satmit må jeg ikke få nogle billder af din pladespiller - jeg skal bare have så meget indput som muligt !

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Fedt Vilmann ! Hvad var så forskeld på lyden på den med dæmpeplader og den du køre med nu ?


Den du køre med lige nu er MDF plade ikke ?



Jo. Det er MDF. Forskellen fra de tidligere sandwich-konstruktioner til den nuværende kender jeg faktisk ikke.
Jeg skiftede fra glas- til træ-hylder samtidig. Alle tidligere udgaver var baseret på spikes, og det dur bare ikke.
Jeg smed alle tidligere plint-udgaver ud, og startede forfra.
Jeg går og tumler med en ide om en sandwich-plint igen, men det er ikke særlig konkret endnu.

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Vilman.

Jeg kan ikke rigtig følge det med det bliver skævt, for som jeg ser det bliver lejet spændt an mod plinten med en gennemgående bolt. hvis man har et ordentligt frihul kan bolten da ikke trække lejet skævt!

Man kan jo bruge en stor skærm skive til skruen, og så lave hullet en 3-4 mm større end skruen, giver det mening?

Jo flere matrialer man har i sin plint jo flere forskællige resonanspunkter, fks hver gang man laver en sammenføjning bliver der et overgangspunkt, så den optimale plint må være lavet af et stykke efter min mening.



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Vilman.


Jeg kan ikke rigtig følge det med det bliver skævt, for som jeg ser det bliver lejet spændt an mod plinten med en gennemgående bolt. hvis man har et ordentligt frihul kan bolten da ikke trække lejet skævt!


Man kan jo bruge en stor skærm skive til skruen, og så lave hullet en 3-4 mm større end skruen, giver det mening?




Selvfølgelig!
DUH! Det burde jeg have tænk på.

Citér:

Jo flere matrialer man har i sin plint jo flere forskællige resonanspunkter, fks hver gang man laver en sammenføjning bliver der et overgangspunkt, så den optimale plint må være lavet af et stykke efter min mening.



Jo. Men forskellige materialer har jo forskellige resonansfrekvenser. Burde det ikke give noget?

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Joe så spreder man dem over et bredt spekter, men hvis man kan flytte dem op over det hørbare område, så er det jo fjong, det er det jeg oplever med alu.

Jeg prøvede jo at lave en af mine arme i balsatræ, og den lød og ganske fint lige på nær i toppen, her synes jeg at kunne fornemme nogen resonanser.

Jeg har læst i forbindelse med alu(pulser point) at det resonerer ved en meget høj frekvens, har selfølgelig fået smidt artiklen ud, men det var noget med at flytte resonanserne uden for det hørbare område.

I øvrigt hvordan fornemmede du lyden med spikes? jeg har prøvet med pulser point, men så fik jeg vibrationer fra motoren over i værket, men fornemmede bedre bund.

 



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Har man bare haft en drejebænk - og en fræser
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Ganske inspireret af denne tråd tog jeg mig sammen og byggede armbase til Micro-armen. Lidt ud fra de forhåndenværende søms princip:


Jeg havde et sæt JJAZ-fødder liggende. Sammen med tre tokroner blev det til blødere afkobling:

(Retteligt er det vel tilkobling, når det er den slags fødder, men det er nok en krig på ord)

Men kan altid diskutere hvor køn den er. Men den spiller. Jeg har kun lige fået hørt to-tre skiver, men der er ingen tvivl om at Micro Seiki armen er bedre end Rega'en. I hvert fald i dette setup. Bedre definition både i bunden og mellemtonen. Bass & Trouble's bassist er superfed, og hans teknik går meget bedre igennem nu. Klaveret har mere klaverklang.

Næste skridt må være at bygge motoren ind i alu-kassen. Hvordan borer man i aluminium?

Det kunne være sjovt at bygge en plint i akryl. Et par rester kan man vel nok finde et sted. Men hvordan arbejder man med akryl? Jeg kunne forestille mig at det smelter hvis man begynder at bore eller save i det.

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

I øvrigt hvordan fornemmede du lyden med spikes? jeg har prøvet med pulser point, men så fik jeg vibrationer fra motoren over i værket, men fornemmede bedre bund.




Pudsigt nok var det helt fint på glashylden. Men da jeg flyttede over på træhylden var det helt klart at spikes og pulsar points ikke funger i min konstruktion.

Men der var meget større forkel på Pick' up'erne og CD-afspilleren lød også bedre på træhylden, så jeg konkluderede (med kyndig assistance fra Kibri) at træ er bedre end glas, men at min pladespiller kræver blød afkobling.

Med spikes og pulsar points lød havde den en underlig vibrato. Specielt akustisk guitar og keyboardflader var helt umuligt. Det kan være det var motoren jeg fik ind, men egentlig tror jeg mere på at det var resonanser i konstruktionen, der kun havde en vej ud: Gennem pick up'en.

Jeg byggede den til højre i billedet herunder, bare for at prøve om noget kunne spille på træhylden. Og det kunne den.


Derefter byggede jeg den til venstre. Og det er så den der nu har fået Micro Seiki armen.

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Hej vilmann

Akryl kan med forsigtighed saves ud i en rundsav. Jeg har bygget en zap-pulse forstærker hvor jeg har sat en 20mm akrylfront på. Denne er skruet fast, og i midten har jeg placeret en rød lysdiode. Dvs at jeg både har boret og lavet gevind i den uden problemer. Men det skal gøres med forsigtighed.

Ang boring i aluminium.. Her skal der køles.. Og der skal køles meget. Dette gøres lettest ved at hælde sprit i hullet tit og ofte. Alu har den egenskab, eller ulæmpe om man vil, at det "klistrer" sig fast til boret når man borer. Det hjælper spritten også med at undgå.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Ser sku godt ud Vilmann - super fede billeder ! Jeg elsker at se sådan noget om pladespiller , kom bare med mere så vi kan få gang i denne tråd !

Jeg skal nok også komme i gang med pladespiller og nogle billeder

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes