| Forfatter |
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes nu det er meget pjattet sådan som du pinedød vil undgå glødepærer. Ud over at de giver et rarere lys og ikke koster noget af betydning i indkøb, så er din elregning helt i skoven. Der må være varme med i den pris. Jeg bruger el for 6000 kr om året, og det er for et 3 etagers hus.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Jeg synes nu det er meget pjattet sådan som du pinedød vil undgå glødepærer. Ud over at de giver et rarere lys og ikke koster noget af betydning i indkøb, så er din elregning helt i skoven. Der må være varme med i den pris. Jeg bruger el for 6000 kr om året, og det er for et 3 etagers hus. |
|
|
Nix... Varmen kommer fra fjernvarme (og derfor oven i).
Det kunne være jeg skulle skifte til dit el-selskab. Jeg er så ulykkelig
Netop fordi min elregning er så høj prøver jeg at gøre alt for at begrænse mig. Her i blandt også det at sværge til sparepærer.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
Svend P skrev:
| Jeg synes nu det er meget pjattet
sådan som du pinedød vil undgå glødepærer. Ud over at de giver et
rarere lys og ikke koster noget af betydning i indkøb, så er din
elregning helt i skoven. Der må være varme med i den pris. Jeg bruger
el for 6000 kr om året, og det er for et 3 etagers hus. |
|
|
Netop fordi min elregning er så høj prøver jeg at gøre alt for at begrænse mig. Her i blandt også det at sværge til sparepærer. |
|
|
Gelm du at at skifte elselvskab, det kan ikke betale sig. Du kan spare
mere ved at melde dig ud af folke kirken (Ved ikke om d et er moralsk
korrekt)  . Jeg arbejde på eltra og
økonomi afdelingen har lavet en del udregninger på dette. Tro mig, du
vil intet hente det er i hvertfald meget lidt.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 03:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
zerocool skrev:
Svend P skrev:
| Jeg synes nu det er meget pjattet sådan som du pinedød vil undgå glødepærer. Ud over at de giver et rarere lys og ikke koster noget af betydning i indkøb, så er din elregning helt i skoven. Der må være varme med i den pris. Jeg bruger el for 6000 kr om året, og det er for et 3 etagers hus. |
|
|
Netop fordi min elregning er så høj prøver jeg at gøre alt for at begrænse mig. Her i blandt også det at sværge til sparepærer.
|
|
|
Gelm du at at skifte elselvskab, det kan ikke betale sig. Du kan spare mere ved at melde dig ud af folke kirken (Ved ikke om d et er moralsk korrekt) . Jeg arbejde på eltra og økonomi afdelingen har lavet en del udregninger på dette. Tro mig, du vil intet hente det er i hvertfald meget lidt.
|
|
|
Hmmmm.... Det er også utroligt, at der ikke var et parti repræsenteret ved valget der var imod miljø og grønne afgifter!
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen hvad vil du vide, har selv sat flere lysdæmpere op??
den der hedder CR180 (den med det lile hul på forsiden i hjørnet) er beregnet til remoten. Du skal blot bruge en nål, også trykke på den lille knap inden bag dækslet (den hvide eller grå, anpå hvad du vælger, med den grå cirkel på.) (dette står så også i manuallen ) og så trykke på remoten, så de ved de skal "kommunikere" med hinanden. Der kan du så prøve at trykke på H/K remoten istedet for den lille LK remote, og se om det funker.
Men der står HELT præcist hvad du skal gøre i manuallen.
HUSK der SKAL sidde mindst en pære til den før du kan se om den virker. Man kan ikke lige umiddelbart måle om den virker, der skal lidt belastning på. Og så en praktisk erfaring, med en Elsparepære tilsluttet, kan du tænde den, og det er det, den kan ikke dæmpe eller slukke igen, før du slukker den gruppe dæmperen er tilsluttet til. Så kan du tænde igen og så gentager det sig. SÅ elsparepære funker ikke med en touchdæmper.
__________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen til alle, men jeg er lige kommet i tanke om én sidste ting der kan være et problem.
Sådan en lysdæmper fylder hele pladsen i hullet hvor kontakten sidder, men på den plads hvor jeg tiltænker den skal være har jeg en dobbeltkontakt (altså med 2 knapper). Hvordan løses det praktisk?
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
du skal have et nyt underlag der er nummeret større. så du får 2 seperate arbr. til lyset. Den ene tænder vel lyset i stuen og den anden over et spisebord ikk??. Hvis du kun bruger den ene, kan man "bare" sløjfe den og sætte lysdæmperen i istedet for de dobbelte, ellers skal du til at skifte det ud. __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonyax skrev:
|
her kan du se hvad jeg mener

|
|
|
Fornem illustration
Det er netop sådan det forholder sig. Den ene tænder i loftet og den anden over spisebordet.
Men da jeg skal bruge et større underlag er det vel et job for en elektriker, eller hvad? Hullet i væggen er jo ikke stort nok.
Kan man ikke sætte både loftslys og spisebordslys sammen i dæmperen, så de fungere sammen?
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo man kan godt sætte begge til samme dæmper. Ellers lyder det som et job for en trikker, for er det mur eller gibsvægge eller beton vægge, hvis det er sidst nævnte er det noget snot at begive sig ud i .
upload evt. et billede så er det nemmere at hjælpe dig og skriv så også lige hvilken type væg det er __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|

Kontakten ser sådan ud og det er en gipsvæg.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så burde det ikke være nødvendigt. der er 2 pladeser der hvor hullet
til stikket er. Der skal du montere en plade til et stik lysdæmper og
en kontakt.
Det hul der er på billedet burde så vidt jeg kan se altså matcte tonyax, løsning 3
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Så burde det ikke være nødvendigt. der er 2 pladeser der hvor hullet til stikket er. Der skal du montere en plade til et stik lysdæmper og en kontakt.
Det hul der er på billedet burde så vidt jeg kan se altså matcte tonyax, løsning 3
|
|
|
Nej, det kan han ikke. Der skal en ekstra forfradåse i, hvis der skal være en lysdæmper, en afbryder og en stikkontakt der.
Zerocool, send en PB hvis du skal have lidt professionelt hjælp med monteringen.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ud fra hvad jeg kan se hvis han skrifter det hele frontpladen, så burde da være plads?
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
OT: Men computeren (især stationær) tændt hele dagen, og et 10-15-20 år gl. køleskab koster også rigtigt meget i strøm!
Du kan dog altid glæde dig over at du ikke bruger 17.000 om året, som mine forældre gør, men de hader også sparepærer og har altid meget lys + flere computere tændt i næsten døgndrift, og de har ikke en gang el-varme...
Held og lykke m. installationen!
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
AkilleuZ skrev:
Så burde det ikke være nødvendigt. der er 2 pladeser der hvor hullet til stikket er. Der skal du montere en plade til et stik lysdæmper og en kontakt.
|
|
|
Nej, det kan han ikke. Der skal en ekstra forfradåse i, hvis der skal være en lysdæmper, en afbryder og en stikkontakt der.
Zerocool, send en PB hvis du skal have lidt professionelt hjælp med monteringen.
|
|
|
Takker... Det vil jeg bestemt lige overveje. Er du elektriker og skal der skæres et større hul til det hele?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
|
Takker... Det vil jeg bestemt lige overveje. Er du elektriker og skal der skæres et større hul til det hele?
|
|
|
Ja og nja. Der skal laves et hul på ø56 mm under stikkontakten. Så køber du en ny ramme der passer til, så det ligner det der er nu, blot er der plads til en afbryder mere. Men ellers kunne du jo overveje om du kan nøjes med at lysdæmperen styrer begge afbrydere i stedet. Så skal der ikke bores.
|
| Til top |
|
| |
Jakobfc Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ville nok gøre det en del nemmere at lave hulet over afbryderen da lampe ledningen så med 99% garanti ville kunne nå.
og hvis du er lige så dygtig som mig;-) (Elektriker)
kan du sætte den nye dåse i uden at rykke de gamle.
og så skal du bare have en ny ramme 3½ moduls.
|
| Til top |
|
| |
Rayjava Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var måske noget at tage med i overvejningen at man kan bruge x-10 styrede lysdæmpere/slukkere. Klik på Marmiteks hjemmeside. Bruger det selv siden lang tid. Det sender styresignalet genem gennem dine faste kabler uden anden inblandning end at plugge en modul i væggudtaget og du kan slukke, dæmpe som du vil. Med et compurter-interface (ikke nødvændigt men...) kan du programmere macroer til totalstyring af dine moduler. Tænde fjernsyn, slukke alle lamper undtaget dem rundt fjernsynet som dæmpes til dit foretrukne nivå.
Alt med et tryk på en knap.
Bare et forslag..........
Rayjava
|
| Til top |
|
| |