| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 December 2004 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man ser projektorer til de priser, bør man nok lige høre om de har fået smidt kvitteringen væk ved et "uheld".
Der er mange varme varer på dba.dk.
Her på sitet er det lidt sværere at lave den slags, da alle brugere bliver logget på IP-adresser, og let kan spores efterfølgende.
Men selvfølgelig kan sælger have sat sin pris efter at han tidligere har set den til den pris. Han kan også have fået et rigtig godt tilbud selv, og skal bruge penge hurtigt. Måske nogen ved hvad AE-300 går til på e-Bay?
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 28 December 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torsten-K skrev:
|
Jeg har lånt ringenes herre og leder efter det femte elemnet. Jeg skal helt sikkert teste med Ringenes Herre Eventyret om ringen.
Desuden tager jeg disse film med:
The Day After Tommowrow
Shrek 2
Bjørnebrødre (Animeret skal den kunne klare)
The Butterfly Effect
Spiderman 2
I, Robot
Bad Boys 2
Er det ikke nogle gode film til at teste projektoren med? Jeg skal kigge efter de grønne farver og kigge efter sortniveauet.
Jeg glæder mig for vildt til at jeg skal ud at se den. Selvom jeg dog vil prøve at være lidt skeptisk omkring pæren og kvaliteten på projektoren.
Tror også jeg vil spørge om jeg kan låne den med hjem og se hvordan det ser ud hos mig selv.
PS: Til Thomas. Man kører vel trådløst - eller noget : 
|
|
|
Oki
Du behøves ikke at tage så mange film med - udvælg 3 til 5 film og udvælg derefter specifikke scener der er gode til at 'afsløre' evt. svagheder ved projektoren. Det kunne f.eks. være:
LOTR - Gandalf ankomst i Herredet - masser af grønt og ansigter tæt på (hudtoner, Frodos øjne og mørke hår, Galdalfs skæg osv.) Den grønne må helst ikke tangere 'neongrøn' men heller ikke være udvasket...
LOTR - scener fra Moria og prologen - sortniveau og grå nuancer (greyscale).
LOTR - Elronds rådsamling - mange forskellige personer og tøjteksturer/farver.
Animationsfilm præsenterer sig bedre på projektorer end 'rigtige' film, så bliv ikke overrasket over at Shrek2 måske ser bedre ud end LOTR. Gengivelsen af korrekte hudtoner (som er meget afgørende) kan ikke bestemmes udfra en animationsfilm. Derimod er de gode mht detaljegraden (opløsning) - jeg kan fortælle dig, at på en 1280*720 px projektor kan du se næsten alle de enkelte hårstrå i Sulleys pels i filmen 'Monsters Inc.' uden at der går screndoor iden - det skal man nok ikke forvente af den du har kig på her.
Star Wars filmene er også glimrende testdvd'er - film i god transferkvalitet og med en alsidig farvepalette.
Et råd: udvælg specifikke scener og gransk dem nøje på tv'et derhjemme på forhånd, så du har en reference til hvordan billedet nogenlunde skal præsentere sig. Koncentrere dig om så få film som muligt - måske 3 scener fra hver film. for mange film og for mange scener bliver uoverskueligt når du skal sammenligne med dit 'indre billede'...
Mvh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
Torsten-K Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der update:
Jeg har haft travlt idag. Jeg var ovre at se projektoren klokken 10.15. Ham der solgte den reparerer til daglig projektorer, og sagde at grunden til der var en ny pære i en gammel model var fordi firmaer tit kan få støtte fra staten til at reparere projektorer istedt for at købe en ny. Dermed er det billigere for dem at sætte en ny pære i end at købe en ny. Og hvem ville resette timeren også køre en projektor i 80 timer?
Anyway jeg fik projektoren hjem. Inden jeg satte den op var jeg nødt til at rydde lidt op fordi væggen der skal projekteres på skal males. Den er pt. blå og skal være hvid. Jeg har sørget for at købe noget maling med glans 25.
Jeg kunne alligevel ikke dy mig for at prøve den. Jeg fandt en gammelt halvslidt hvidt lagen og hængte op. Jeg satte projektoren på et bord og satte en dvd på. Og det overrasker mig hvor god den er. Da jeg først fik den finindstillet blev billedet faktisk ret flot. Det er dog knap så godt hvis jeg laver et stort billede (ca. 2-2,5m i bredde) Men hvis jeg gør det mindre er jeg faktisk imponeret over det.
Selvom jeg laver billedet op omkring 2-2,5 m er det stadig flot, men ikke helt så flot som hvis jeg så det på mit alm. 25" fjernsyn. Det er lidt svært at beskrive, så hvis i har nogle spørgsmål må i endelig spørge. Jeg skal male væggen imorgen, også vil jeg tage nogle billeder når projektoren er sat op i loftet. Jeg ved dog ikke om de kan bruges til noget.
Mvh Torsten
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 02:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torsten,
har du overvejet et lærred,? det vil helt klart hjælpe dig til et endnu bedre billede og det kan du også bruge, hvis/når du skifter til en endnu bedre projektor engang ude i fremtiden ( så køb det bedste, du har råd til, så vil du sansynligvis aldrig skulle skifte det mere ).
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torsten-K skrev:
|
Så er der update:
Jeg har haft travlt idag. Jeg var ovre at se projektoren klokken 10.15. Ham der solgte den reparerer til daglig projektorer, og sagde at grunden til der var en ny pære i en gammel model var fordi firmaer tit kan få støtte fra staten til at reparere projektorer istedt for at købe en ny. Dermed er det billigere for dem at sætte en ny pære i end at købe en ny. Og hvem ville resette timeren også køre en projektor i 80 timer? |
|
|
Ok - må indrømme at jeg aldrig har hørt om en sådan ordning før. Ang. de 80t, så er det netop et meget 'lavt' opgivet timetal der kan vække mistanke om, at sælgeren har resettet tælleren og kørt den i xx timer, får at overbevise evt. købere om at pæren er helt nyskiftet. Ikke for at anklage nogen, men dette forkommer og det må man tage med i overvejelserne - specielt når efter min mening, den eneste grund til at bruge penge på denne maskine netop er den nye pære...
Citér:
| Anyway jeg fik projektoren hjem. Inden jeg satte den op var jeg nødt til at rydde lidt op fordi væggen der skal projekteres på skal males. Den er pt. blå og skal være hvid. Jeg har sørget for at købe noget maling med glans 25.
Jeg kunne alligevel ikke dy mig for at prøve den. Jeg fandt en gammelt halvslidt hvidt lagen og hængte op. Jeg satte projektoren på et bord og satte en dvd på. Og det overrasker mig hvor god den er. Da jeg først fik den finindstillet blev billedet faktisk ret flot. Det er dog knap så godt hvis jeg laver et stort billede (ca. 2-2,5m i bredde) Men hvis jeg gør det mindre er jeg faktisk imponeret over det.
Selvom jeg laver billedet op omkring 2-2,5 m er det stadig flot, men ikke helt så flot som hvis jeg så det på mit alm. 25" fjernsyn. Det er lidt svært at beskrive, så hvis i har nogle spørgsmål må i endelig spørge. Jeg skal male væggen imorgen, også vil jeg tage nogle billeder når projektoren er sat op i loftet. Jeg ved dog ikke om de kan bruges til noget. |
|
|
Har du overvejet at male væggen lysgrå istedetfor, for på den måde at træke lidt mere kontrast og sortniveau ud af projektoren? Hvis ikke den farve passer ind i helheden, kan det selvfølgeligt ikke lade sig gøre...
Det er ikke så mærkeligt hvis billedet ikke er helt godt ved en billedbredde på 2,5m. Selv ejere af moderne deciderede hjemmebioprojektorer holder sig gennemsnitligt omkring de 2m i billedbredden (ca. 100"), for ikke at gå på kompromis med billedkvaliteten. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget screendoor der kan ses i billedet ved en billedstørrelse på 2,5m med en 800*600 px maskine! Hvor langt sidder du fra væggen/lærredet?
Nu hvor du nævner at maskinen skal loftmonteres - du har tjekket at billedet kan vendes i projektoren på begge akser?
|
| Til top |
|
| |
Oogie Boogie Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 58
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torsten-K skrev:
|
Jeg har haft travlt idag. Jeg var ovre at se projektoren klokken 10.15. Ham der solgte den reparerer til daglig projektorer, og sagde at grunden til der var en ny pære i en gammel model var fordi firmaer tit kan få støtte fra staten til at reparere projektorer istedt for at købe en ny. Dermed er det billigere for dem at sætte en ny pære i end at købe en ny. Og hvem ville resette timeren også køre en projektor i 80 timer?
|
|
|
Den ordning, med at staten giver tilskud, har jeg godt nok aldrig hørt om.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oogie Boogie skrev:
Torsten-K skrev:
|
|
|
|
|
|
|
For mig lyder det også helt ude i hampen... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Oogie Boogie skrev:
Torsten-K skrev:
|
|
|
|
|
|
|
For mig lyder det også helt ude i hampen...
|
|
|
Hvis korrekt, må han jo have dokumentation - enten via bilag fra et statsligt organ og/eller kvittering for den nye pære. Hvis ikke han kan fremvise dokumentation for at der sidder en ny pære i projektoren ville jeg sige nej tak til købet hvis jeg var i dit sted, men det er jo mig...
|
| Til top |
|
| |
Torsten-K Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
Ingeniøren skrev:
Oogie Boogie skrev:
Torsten-K skrev:
|
|
|
|
|
|
|
For mig lyder det også helt ude i hampen...
|
|
|
Hvis korrekt, må han jo have dokumentation - enten via bilag fra et statsligt organ og/eller kvittering for den nye pære. Hvis ikke han kan fremvise dokumentation for at der sidder en ny pære i projektoren ville jeg sige nej tak til købet hvis jeg var i dit sted, men det er jo mig...
Mvh Thomas
|
|
|
Ham jeg har købt den af er radiotekniker og reparerer projektorer til daglig. Han er kæreste med min søsters bedste veninde. Jeg har valgt at tro på ham - synes alt det med dokumentation er for langt ude, det er trodsalt kun 2500,- vi snakker om.
Ang det med at male væggen lysgrå har jeg tænkt på. Men jeg prøver med hvid for også at give rummet mere lys. Den var blå før, og jeg tror det vil komme til at se godt ud. Hvis det giver et dårligere billede kan man altid male igen :)
Jeg ved ikke om den skal være grå eller hvid. Hvornår er det smart den er hvid og omvendt?
Jeg synes billedet ser godt ud indtil videre - alt taget i betragtning
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er vi oppe på omkring 9000,- som du selv siger, hvor Torsten overvejer en brugt projektor til 2500,-
Bedst pris/kvalitet giver selvfølgelig en brugt CRT-projektor, som er både billigere og bedre. Først skal man nok sætte sig fast på hvor meget man vil bruge, inden man lader sig rive med.
Man ser tit projektorer sat brugt til salg et år efter køb, og med en afskrivning der er større end prisen på biografbilletter og slik i Imperial Bio.
Helt galt går det vist hvis man køber SIM2, og regner prisen ud i biobilletter. PT-AE100 er set helt ned til 4500,- for nyligt, og det er meget billigt. Jeg købte den fra ny med intention om aldrig at sælge den igen, og mener at den er mere værd. Men igen kan man lade sig rive med af kvaliteten på de nyeste, og så ærgre sig gul og grøn når Bluray vinder frem. Jeg siger - køb billigt nu, eller køb noget der kan tage Bluray. Hold fingrene fra det der er lige midt imellem.
|
| Til top |
|
| |
Torsten-K Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er projektoren så op i loften og det spiller bare 
Vil gerne have lov at takke jer allesammen for mange gode svar og råd.
Dette forum er bare superfedt!!! 
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med den og god fornøjelse, film er sgu´federe med et stort billede ( og god lyd ).
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torsten-K skrev:
|
Så er der update:
|
|
|
Jeg har levet af at sælge projektorer i 10 år, og en sådan aftale er jeg 99.99 % på ikke findes, jeg vil mene det er meget mærkeligt hvis jeg ikke har hørt om den efter 10 år.
Og jeg har været sælger for en af Danmarks førende/største virksomheder med henblik på salg at projektorer.
|
| Til top |
|
| |
Torsten-K Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
Torsten-K skrev:
|
Så er der update:
|
|
|
Jeg har levet af at sælge projektorer i 10 år, og en sådan aftale er jeg 99.99 % på ikke findes, jeg vil mene det er meget mærkeligt hvis jeg ikke har hørt om den efter 10 år.
Og jeg har været sælger for en af Danmarks førende/største virksomheder med henblik på salg at projektorer.
|
|
|
Fair nok, måske mente han bare det var billigere for firmaet at sætte en ny pære i end at købe en ny. Jeg gav ikke så meget for den, så et evt. tab ville ikke være så stort
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den måde det offentlige og de private virksomheder driver deres edb-budgetter på er markant forskellige, i mange tilfælde.
Meget tit ser man at offentlige instanser kort før et budgetårs udløb må skynde sig at bruge penge på unødigt edb-udstyr, blot for ikke at blive beskåret i næste års budget. En lidt uheldig mølle, hvor det i stedet ville være korrekt at belønne de afdelinger der er i stand til at spare, men sådan hænger verden desværre ikke sammen. At det desuden er helt naturligt at udføre store indkøb i sidste sekund for at være sikre på at pengene er på budgettet, er så en anden sag, men mange går i panik når der er risiko for at næste års budget bliver sat ned. Derfor er det faktisk yderst sandsynligt at der har ligget en ekstrapære til projektoren, og måske endda flere stk. hvor du så blot får glæde af den ene.
Når du kun har givet 2500,- for projektoren, må de to vigtigste kriterier være at den ikke er tæt på at gå i stykker, og at den ikke er stjålet. Hvis pæren så går i stykker snart, må du så forvente en drastisk forbedring i kvaliteten når du isætter en ny, samt en viden om at din pære nu faktisk er helt ny. Under alle omstændigheder bør du have gjort en god handel hvis den holder i 1000 timer, da afskrivningen på nye projektorer er langt højere end det du har givet!
Hvis du får tid, og lidt ekstra penge tilovers bør du lave et fastrammelærred i god kvalitet: http://www.priebe.dk/det_flexibe_biograf/det_flexible_biogra f.html
Selve lærredsmaterialet og en hjemmelavet ramme, bør stå dig i mindre end 1000,- for et lærred i 2m bredde 
Godt nytår!
|
| Til top |
|
| |
Torsten-K Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
Den måde det offentlige og de private virksomheder driver deres edb-budgetter på er markant forskellige, i mange tilfælde.
Meget tit ser man at offentlige instanser kort før et budgetårs udløb må skynde sig at bruge penge på unødigt edb-udstyr, blot for ikke at blive beskåret i næste års budget. En lidt uheldig mølle, hvor det i stedet ville være korrekt at belønne de afdelinger der er i stand til at spare, men sådan hænger verden desværre ikke sammen. At det desuden er helt naturligt at udføre store indkøb i sidste sekund for at være sikre på at pengene er på budgettet, er så en anden sag, men mange går i panik når der er risiko for at næste års budget bliver sat ned. Derfor er det faktisk yderst sandsynligt at der har ligget en ekstrapære til projektoren, og måske endda flere stk. hvor du så blot får glæde af den ene.
Når du kun har givet 2500,- for projektoren, må de to vigtigste kriterier være at den ikke er tæt på at gå i stykker, og at den ikke er stjålet. Hvis pæren så går i stykker snart, må du så forvente en drastisk forbedring i kvaliteten når du isætter en ny, samt en viden om at din pære nu faktisk er helt ny. Under alle omstændigheder bør du have gjort en god handel hvis den holder i 1000 timer, da afskrivningen på nye projektorer er langt højere end det du har givet!
Hvis du får tid, og lidt ekstra penge tilovers bør du lave et fastrammelærred i god kvalitet: http://www.priebe.dk/det_flexibe_biograf/det_flexible_biogra f.html
Selve lærredsmaterialet og en hjemmelavet ramme, bør stå dig i mindre end 1000,- for et lærred i 2m bredde 
Godt nytår!
|
|
|
Ja, det er måske noget i den stil som der er sket. Jeg håber selvfølgelig på at den holder i 1000 timer :)
Gider du ikke prøve at forklare hvad linket går ud på, jeg har læst lidt omkring det og kan ikke helt se hvordan jeg selv kan lave det, og hvad det går ud på.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kontakter simpelthen virsomheden, og indhenter tilbud på det stykke lærred du skal bruge, med lidt ekstra lærred til overs til at sømme/lime det fast på en hjemmelavet træramme med materialer fra det lokale byggemarked.
En bekendt gav ca. 800,- for et lærred i 220 cm bredde i 16:9 format, plus ca. 200,- til træ og sort velourkant.
Laver du rammen med 5 cm. sort kant, eller større, snydes øjet til at opleve en markant kontrastforbedring i billedet.
Lærredet er let elastisk, og til at montere helt uden folder på din ramme. Alternativt kan de lave en ramme til dig, der hvor man får indrammet billeder, (en glarmester f.eks.) men det koster jo ekstra.
|
| Til top |
|
| |