Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 12:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Brugt projektor eller vente? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 December 2004 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har længe prøvet at følge med i projektorræset og har endnu ikke tænkt mig at bruge over 10.000 på en projektor.

Men jeg har lige fået tilbudt en 4 år gammel projektor:

Astrobeam S1000

Ansilumens: 1000

Opløsning 800x600

Jeg er ved at finde ud af hvor længe pæren har kørt da den er fire år gammel. En ny pære koster såvidt jeg ved over 3000 kr. Jeg bor stadig hjemme (værelse 14km2) og vil male væggen hvor billedet skal være hvidt. 

Men da jeg ikke ved så meget om ældre projektorer kunne det være lækkert hvis jeg kunne få lidt input fra jer om hvad i synes.

På forhånd tak

Til top Vis Torsten-K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torsten-K

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 December 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Hej Torsten

Den projektor der lige pt. giver bedst pris/kvalitet forhold er Panasonics PT-AE300 som er set for ca. 7000,- til 8000,- med 300 til 400 timer på pæren.

Når den har kørt i et par hundrede timer, kan du være sikker på at det ikke er en mandagsmodel med pixelfejl, da de bør vise sig længe før.

Kig grundigt ved både lyse og mørke scener, og kig også på selve projektoren og se om den er velholdt. De pærer Panasonic bruger burde holde længere end andre modeller, men man kan ikke være sikker. Har den f.eks. hængt i loftet i en etageejendom hvor overboen bumper meget rundt på gulvet, kan det forringe levetiden på pæren ganske drastisk. Dette er kendt fra almindelige lamper også, så vær opmærksom på det.

Hvis du har loftsplads, og en bekendt der har forstand på CRT-projektorer, er prisen endnu lavere her, og der kan gøres nogle gode kup på ældre Barco og Sony, samt Electrohome projektorer. Her får man mest for pengene, men bør være allieret med en der ved lidt om det, og kan rådgive om modellerne.

Køb ikke en decideret dataprojektor, med mindre du ved at den også er god til film. Der er kun en lille håndfuld dataprojektorer der er gode nok til begge dele.

700 til 800 ansilumens er rigeligt. Her bruger de fleste hjemmebioprojektorer lowmode der sænker niveauet til ca. 400 - 500 ansilumens, hvilket også er meget på et hvidt lærred. Dette forudsætter et mørkt rum, men hvem ser film ved stuebelysning på storskærm? - det er der ikke meget ide i.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 December 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hej Torsten-K

Jeg har søgt på Astrobeam S1000, men har ikke kunnet finde noget information på den. Generelt synes jeg dog at brugtkøb af projektorer er en dårligt idé.

Problemet med brugte projektorer er, at folk generelt vil have alt for meget for dem - ofte mere end en tilsvarende ny koster. Udviklingen indenfor projektorer, går endnu hurtigere end udviklingen indenfor computere.

En 6 år gammel projektor, der f. eks. har kostet 60.000 Kroner fra ny, er nul Kroner værd idag, og overgås af selv de billigste nye projektorer. Hvis du køber brugt, kan du også risikere, at pæren er slidt, og derfor springer ret hurtigt efter du har fået den. Hvis det sker, så betyder det en udgift på omkring 2000 - 3000 Kroner eller mere.

I Tyskland har jeg fundet følgende billige projektorer, som begge er velegnede til hjemmebio:

Infocus X1: Kr. 5.684,-
Sanyo PLV-Z1: Kr. 6.330,-

Ovennævnte projektorer er sprit-nye med garanti. Og med en splinterny pære.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Sendt: 26 December 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med ovenstående, kig efter nye men ældre modeller. Som f.eks. Z1 og Z2. Jeg ville aldrig købe en brugt projektor, medmindre jeg fik den smidt i nakken!!

Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hej Perejvind

Jeg skal ud at se på den om et par dage. Jeg har fået at vide at pæren har kørt i 80 timer (ved ikke hvornår de dør) så der må være sat en ny pære i.

Ham der sælger den er kæreste med min søsters veninde og radiotekniker så han har vel lidt forstand på det.

Projektoren har også lens shift. Jeg har heller ikke kunnet finde den men har fundet S110 - http://www.projectorcentral.com/A+K-AstroBeam_S110.htm

Er 2500,- for meget at betale for en brugt projektor?

Jeg ved dog ikke om de minder om hinanden?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 December 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

En ny pære koster typisk fra 2500,- til 4000,- efter model og hvor sjælden/efterspurgt pæren er.

Hvis den virkelig kun har kørt 80 timer, får du en projektor for pærens pris.
Er dette sandt, og pæren ikke med fejl der får den til at springe før tid, er det en rigtig god handel!

Men til den pris ville jeg være en smule skeptisk (måske uden grund).
Tælleren kan nemlig nulstilles på mange modeller, ved at tage pæren ud, nulstille tælleren, og isætte den brugte pære som en ny. Din bekendte har ingen mulighed for at vide om dette er gjort, og kan være i god tro.

Igen bør du undersøge om en ny pære ligger i den billige eller dyre ende af prislejet, og du må overveje om projektoren er en ny pære værd hvis den ryger om ganske kort tid. Det er jo vitterligt muligt at du kan gøre en fænomenal handel, men ligger pærens nypris ved de 4000,- ville jeg lede efter en anden projektormodel.

Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en hjemmeside hvor man kan købe en pære.

http://www.aalighting.co.uk/product_info.php?products_id=219 6&osCsid=992078f0b462357872cf99f50b6dca8a

Der står den koster 270 £ inkl VAT? og 230 £ ex VAT? Dvs ca. 4000 kr for en ny pære. Men hvor længe vil den pære ca. holde i den projektor?

Holder en pære ikke i ca. 400 timer? For hvis den kan holde så længe er det vel ca. 2 år den holder og det er jo egentlig fint nok for om 2 år er der sket meget indenfor projektorverdenen.

Er det ikke også en meget god "startprojektor" ? Jeg skal bruge den på mit værelse der er 14 km2 og jeg skal sidde ca. 2,5-3 m væk fra lærredet.

Tak for de mange svar

Mvh Torsten

Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Hvad siger i til disse specs jeg fandt på en tysk hjemmeside

http://www.mekom.de/Projektoren/Mitsubishi/produktinfo/astro beam_s100.htm

Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 December 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Hej Torsten

Den projektor du har der, er bygget til professionelt brug, og formentlig en ASK/Proxima i forklædning, da den har samme data og kabinet.

Jeg kender ASK fra professionelt brug, og ved at de holder i mange år, og til mange pæreskift. Panelerne er 0,9 tommer hvor mange bruger 0,7 og sågar 0,5 tommer paneler på de aller billigste. Kontrasttallet er i underkanten, og farverne vil aldrig blive dybe og mørke nok til naturlig gengivelse. Jeg har set modeller med samme data klare det fint (en Toshiba, var det vist), men har læst anmeldelser af ASK i forbindelse med hjemmebio. Ikke helt godt, og med grønne hudfarvetoner der fik Mel Gibson til at virke syg at se på, desværre.

Du må selv bedømme billedet, og se om den er forbedret på det punkt med hudfarven. Her må det bare ikke gå galt på hjemmebio, og har du ikke et gråt lærred, vil du nok syntes at sortniveauet er for dårligt. Her vil filtre foran linsen kunne hjælpe, men så skal der gribes lidt i lommen igen.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Sendt: 26 December 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

OK. 2500,- er inde under kategorien "få smidt i nakken", så hvis du ellers er tilfreds med billedet, og stoler på de 80 timer, ville jeg købe den!

Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres svar - nu ved at jeg skal kigge på kontrasttallet og være lidt skeptisk om pærens kvalitet. Jeg skal se den i næste uge også vil jeg lige vende tilbage.

Tror jeg tager lidt film med derud så jeg kan få kigget ordentlig på den. Jeg har desværre ikke noget gråt lærred da jeg bare regner med at male min væg hvid.

Hvordan sætter jeg egentlig en projektor til mit anlæg? Bare igennem coax eller optisk?

Mange tak for hjælpen indtil videre.

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Eh? Hva faen vil du sætte den til for? der er sgu ikke meget lyd i en projektor ;)

Hvis du taler om dvden til projektoren er component, vga eller scart RGB vejen frem, alt efter hvad projektoren og dvden kan.

Også skal du bare overføre coaxial fra dvd til forstærker uden om projektoren for at få lyden med fra dvden.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 December 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Hej Torsten

Det du hentyder til, er nok de S-video og coaksiale videotilslutninger der er på mange surroundforstærkere, og kun tjener til at lave on screen display til indstilling af surroundkanalerne. Måske er det en fordel at køre videosignalet igennem forstærkeren under indstilling af lydniveauerne, men herefter bør du køre billedsignalet direkte fra DVD til projektor. Ved kabellængder på 10m eller over giver coaksial tit lidt mere kontrast i billedet, og den bedste timing imellem farve og sorthvid signal (det er jo blandet sammen).

Har du korte kabellængder er s-video klart bedst, men kan altså give konvergensfejl på lange kabler, hvor den røde farve skyder lidt ved siden af. Dette kan der kompenseres for på en CRT-projektor, men det er en anden snak.
S-video er ikke ubetinget godt til lange kabler, da det er en standard der er udviklet til kopiering, og korte længder. Prøv dig frem her.

Har du en HTPC eller en DVD-afspiller med  VGA-output er det det aller bedste.
Der er vist tråde om den slags her på debatten. Din projektor tager næppe DVI eller Component, så VGA må være det du skal forsøge hvis det er muligt, og eller simpelhen prøve dig frem.

Lyden fra DVD'en sender du direkte i anlægget, og ikke til projektoren først.
Hvis projektorens videokredse er hurtige nok, bliver der ingen synkroniseringsfejl mellem billede og lyd. Oplever man det, er det som regel afspilleren der er for dårlig (har set det et par gange faktisk).

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 December 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:

Jeg har fundet en hjemmeside hvor man kan købe en pære...

...Der står den koster 270 £ inkl VAT? og 230 £ ex VAT? Dvs ca. 4000 kr for en ny pære. Men hvor længe vil den pære ca. holde i den projektor?

Holder en pære ikke i ca. 400 timer? For hvis den kan holde så længe er det vel ca. 2 år den holder og det er jo egentlig fint nok for om 2 år er der sket meget indenfor projektorverdenen.

Er det ikke også en meget god "startprojektor" ? Jeg skal bruge den på mit værelse der er 14 km2 og jeg skal sidde ca. 2,5-3 m væk fra lærredet.

Tak for de mange svar

Mvh Torsten

En ny pære burde nu holde lidt længere end 400t, men det er ikke til at sige. Dog vil jeg mene at det er penge ud af vinduet at bruge 3-4000kr på en ny pære til den projektor - det er den ikke værd. Jeg har også svært ved at forstå, hvordan der kan sidde en næsten ny dyr pære i en maskine som sælges til 2.500kr - det hænger ikke helt sammen, men der er måske en naturlig forklaring på det? (han havde pæren i forvejen eller lign.)

Er der vitterligt tale om en ny pære, er prisen ikke tosset, men prøv at handle lidt alligevel - det er altså ikke en decideret hjemmebio-maskine han sælger. Data projektorer er ikke designet til at vise levende billeder og derfor vil bl.a. farveægtheden og sortniveauet formodentligt lade meget tilbage at ønske. Du skal gøre dig helt klart på forhånd, at du ikke får billeder ligesom dem du kan opleve på et godt tv.

Tag Ringenes Herre:Eventyret om Ringen med hvis du har den - evt også det Femte Element og Moulin Rouge. R.H. har mange scener der forgår i mørke og den er også god til at 'kortlægge' maskinens evne i de grønne nuancer (scener fra Herredet). Moulin Rouge har masser af rødt som er en af de svære farver at gengive korrekt - Det Femte Element har lidt af det hele og er en god universal test-disc.

Vh Thomas

PS: Wow - et værelse på 14 km2! Så skal du da have lange kabler...

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har lånt ringenes herre og leder efter det femte elemnet. Jeg skal helt sikkert teste med Ringenes Herre Eventyret om ringen.
Desuden tager jeg disse film med:
The Day After Tommowrow
Shrek 2
Bjørnebrødre (Animeret skal den kunne klare)
The Butterfly Effect
Spiderman 2
I, Robot
Bad Boys 2

Er det ikke nogle gode film til at teste projektoren med? Jeg skal kigge efter de grønne farver og kigge efter sortniveauet. 

Jeg glæder mig for vildt til at jeg skal ud at se den. Selvom jeg dog vil prøve at være lidt skeptisk omkring pæren og kvaliteten på projektoren.
Tror også jeg vil spørge om jeg kan låne den med hjem og se hvordan det ser ud hos mig selv.
PS: Til Thomas. Man kører vel trådløst - eller noget :

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 27 December 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende med dit første projektorkøb, så held og lykke med det.

Jeg ville nok personligt nok bruge lidt flere penge på en lidt nyere og up to date maskine, så vil du ikke skulle skifte den så hurtig igen ( man bliver lynhurtigt kræsen) feks. en Z1/Z2 eller PT200/300/500 ( men ved godt, at det er svært, når man er "hookt").

Prisen er dog til at overleve, selv hvis du skulle skifte den ud efter forholdsvis kort tid   ( generelt er det bedre, at gå for langt end lige til øllet, efter min mening - det er sjældent, at man hører folk ærge sig over, at de har købt en for god maskine!!!!) -( men tit det modsatte.)

pøj,pøj

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 28 December 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hold fingerne langt væk fra den Astrobeam, den er noget l**t.

Da den kom på markedet, var de første rimeligt fejlbehæftet.

Den er gammel, den er kun 800x600.

Som mange af de andre skriver, så købe en ny Z2 eller en AE-500, der får du klart efter min mening mest for pengene.

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 28 December 2004 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Hej Torsten

Den projektor der lige pt. giver bedst pris/kvalitet forhold er Panasonics PT-AE300 som er set for ca. 7000,- til 8000,- med 300 til 400 timer på pæren.

Den sidste der blev solgt i DBA af AE-300 havde kørt ca. 500 timer og blev solgt for 5500,- jeg ville personligt aldrig give mere end 6500,- for en brugt Ae-300, når man kan købe en ny Z2 i Tyskland for ca. 8.000-8.500,-

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 28 December 2004 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:
Spencer skrev:

Hej Torsten

Den sidste der blev solgt i DBA af AE-300 havde kørt ca. 500 timer og blev solgt for 5500,- jeg ville personligt aldrig give mere end 6500,- for en brugt Ae-300, når man kan købe en ny Z2 i Tyskland for ca. 8.000-8.500,-

det var godt nok billigt, gid jeg havde set den annonce

Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes