Emne: Julekalender ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 07 December 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zaka du flipper helt ud, når du ser Down by Law.
zaka skrev:
Macwerk skrev:
| He, He, du vil jo sikkert gerne høre om Waits og Iggy der har en lille kaffe-slabberas under Jarmusch's kydige instruktion. .... |
|
|
Jeg har grublet lidt for ikke at sige savlet over denne - hvor hvor?? |
|
|
Hey Hey, Tom All right I'm glad you could make it You are here Yeah
You know, you can call me Jim. I mean, you know, my friends call me Jim, or Jimmy, or Iggy, or Jiggy. Call me Iggy Ok, all right, whichever way you go. I'll go either way, Jim or Iggy You call me Iggy
Look I'm sorry I'm late, Jim ......
Jarmusch's "Coffee and Cigarettes" er en samlig af kortfilm som bl.a har det tilfældes at de alle handler om 2-3 personer om et kaffebord. De er lavet over en lang årrække og nu udgivet samlet.
"Down by Law" og "Stranger than Paradise" er 'store' film for MIG. Fiskefilmen og C'n'C er noget mere kult-agtigt noget. Jeg har også hans afgangsfilm fra filmskolen "Permanent Vacation". En film der handler om en 'drifter' der er helt vild med Charlie Parker og blandt andet driver ind i en gadespillende saxofonist John Lurie. Fed tidstypisk film!
micjac skrev:
| Ps. Diva så jeg i biffen dengang. Lejligheden og nattescenen gennem blå Paris til nyden af arien fra 'La Wally' glemmer jeg aldrig. Før den film troede jeg ikke jeg kunne lide klassisk musik. |
|
|
Micjac, det understreger jo fint min poiente med film som indgang til klassisk musik  Lejlighed(erne)! Man har ikke set bolig indretning, før man har set Diva  Jeg har aldrig mødt nogen der ikke synes at "Diva" er et brag af en film  (well - af dem der har set den - selvfølgelig).
Og så endet jeg forresten op med at vælge Ken Russell's Delius - Song of Summer 
|
| Til top |
|
| |
Juppe Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak fordi bolden ramte mig:
Så er vi kommet til den 8. december – Julen sig nærmer med hastige skridt.
Samtidig er julen er god anledning til at høre noget musik – der hvor det skal høres – LIVE:
Dagens klassiske er derfor:
Messias – Händel. I København kan dette pragtfulde værk høres her:
http://www.aok.dk/profile/26539
jeg hørte koncerten i går i Christians borg Slotskirke
http://www.aok.dk/profile/6042 .
Hvis man er gangbesværet eller ugidelig kan man også høre pladen og se om man kan fornemme rum - Anbefalet er: Naxos .
http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=903&nav=1124& nav_genre=1124
En anden jeg gerne vill høre Live var Shostakovich. Særligt denne plade med hans 4 symfoni er god. Alle instrumenterne står lysende klart.
Valery Gergiev - today's outstanding champion of the music of Shostakovich - leads the Kirov orchestra in a blazing account of the first of the War Symphonies.
"...a white hot score bursting with invention and passion..." from the album booklet note
"...the cruel struggle between the human and the blind, and mechanically inhuman which stands opposed to it." from a review of the first performance in 1961
Begun in September 1935 Shostakovich's 4th Symphony was to be a crucial turning point - both in his life and his music.
During it's composition Stalin attended a performance of Shostakovich's opera Lady Macbeth of Mtensk and did not like it. Two days later Pravda published a harsh attack on the opera, followed by a savage attack on Shostakovich's new ballet score The Limpid Stream. The message was clear that composers would now be expected to follow the party line.
The planned first performance of the 4th Symphony by the Leningrad Philharmonic did not take place, and it was not until 1961 that Kondrashin conducted a reconstructed account of the lost symphony in Moscow.
Det jazzede er også live:
Mit valg er i Store Vega, hvor Danmarks bedste big band spiller med Caroline Henderson og Steen Jørgensen.

http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=903&nav=1124& nav_genre=1124
Der er stadigvæk ledige billetter.
http://www.dr.dk/bigband/koncerter/oversigt.asp
Der er åbenbart delte meninger om koncerten er god eller ej - Jeg glæder mig i hvertfald:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17520
POP:
Om Lisa Ekdal er pop må være op til jer at afgøre, men hun spiller Live og har lige udgivet en fin plade, dog ikke så god som hendes ældre udgivelser.
Fantastisk god lyd kvalitet er gennemgående træk for hendes plader.

Sød ser hun jo ud:

- Hvis der var nogen inde og høre hende i går må i gerne melde tilbage.
Whisky:
På Whisky fronten er jeg til den gode og altid velsmagende MacAllan.. Andre fra Islay har deres tider, men MacAllan står altid i mit skab. For øvrigt har jeg erfraret at en smule vand giver én mulighed for at smage de nuancer som alkoholen ellers øverdøver. Prøv selv – jeg ved godt det lyder som helligbrøde.

Øl:
Mit valg til dagen øl er ALLE DE NYE DANSKE. Endelige er Carlsberg og Tuborgs monopol blevet brudt - Øl er nu noget man prøver med fornøjelse i stedet for bare at bestille – En HOF.
Jeg er særlig vild med Brøchhouse i Hillerød. Flaskerne er bare for seje.

Nissepige:
Er der andre end Leeloo fra 5.th element.

God jul - Bolden er kastet videre...
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er meget enig med dagens lågeåbner. Kom UD og oplev det live og i København er mulighederne jo enorme i december:
Koncerter, whisky og nissepi’r ., var det ikke sådan Ove Sprogøe sang engang!
Og så kan jeg se i koncertprogrammerne at en af mine musik inspirationer er særdeles aktiv på Messiah fronten, hm – så kommer det til at knibe med tid til et glas vin og en stak plader sammen i år .
Dejlige skiver
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej juppe, det med vand i whisky er på ingen måde helligbrøde, det åbner , som du selv siger, op for en del af smagsnuancerne gemt i spritten. dette fænomen mener jeg er belyst i den ph.d afhandling en skottisk kemi professor lavede for nogle år tilbage, men den er vist også den eneste på sit område.
personligt foretrækker jeg den 7 års udgave, der beklageligvis kun føres i italien, den har sine mangler, men kompenserer så rigeligt ved at have en nærmest ikke eksisterende smagstilstedeværelse af sprit. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorlænge skal vi holdes på pine bænken?
Gårsdagens låge resulterede i filmen "Et Skud fra Hjertet" med bl.a Steen Jørgensen og brormand (har ikke set den endnu).
|
| Til top |
|
| |
naim Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
|
Hvorlænge skal vi holdes på pine bænken?
Gårsdagens låge resulterede i filmen "Et Skud fra Hjertet" med bl.a Steen Jørgensen og brormand (har ikke set den endnu).
|
|
|
Torturen slutter når jeg har fået fri fra arbejde. Så skal jeg lige hjem og skrive det sidste og så vil jeg poste 9. dec. lågen så hurtigt som muligt.
mvh naim __________________ I wanted the best, I got the best.. KISS
|
| Til top |
|
| |
Juppe Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen,
Ro-på.
bolden er rullet videre til Naim, som dog først kan komme med indlægget efter arbejdet.
Juppe
|
| Til top |
|
| |
naim Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juppe, som åbne lågen for 8. dec., har spurgt om jeg vil åbne den næste låge. Følgende er mit udmyge forsøg på at følge op på denne fantastiske tråd. Så her er lågen for den 9. DEC
Dagens KLASSISK: Rhapsody on A Theme by Paganini - Sergei Rachmaninoff

Her er jeg ude på dybt vand. Hvordan den lyder aner jeg ikke, så den er valgt fra en liste over Greatest Classical Concertos, fundet på nettet.
Dagens JAZZ: Patricia Barber

Nyt spændende bekendtskab. Hørte hende hos Studiosound i går og hende er jeg nødt til at lytte/høre mere til.
Pianist-vocalist Patricia Barber has forged a brilliant career as both a chic/smart interpreter of songs and a songwriter who pens witty and gorgeous numbers. She inhabits a rarified career stratum with just a few jazz artists who combine artistic sophistication and critical acclaim with concert and recording success. With a keen ear for melody, a dark-tinted alto voice that is part mystery, part whimsy, and an adventurous approach to playing the piano, the Chicago-based Barber has been winning over audiences for the past decade on the merits of several “coolly modern” albums released jointly by Premonition and Blue Note Records.
Dagens JULESANG: Søren Banjomus m/Otto Brandenburg
Skillema-dinke-dinke-du, skillema-dinke-du hør på Søren Banjomus, han spiller nemlig nu. Skillema-dinke-dinke-du, skillema-dinke-du kom og syng og dans med os, det syns vi, at I sku Vi glæder os til juleaften, så blir træet tændt og vi får fine julegaver, iihh, hvor er vi spændt! Skillema-dinke-dinke-du, skillema-dinke-du, bar´der altså snart var jul.
På loftet sidder nissen, ham I ved der er så sød han er så mæt, for han har spist et stort fad julegrød. Nu sidder han i stolen, og han snorker som en bjørn og drømmer om de gaver han skal gi´ til byens børn. og Lurifax, hans kat, som altid er så fræk den drømmer sødt om røget sild med flødeovertræk. Så pusler det og pludselig fra musehulllet klang en munter lyd af banjo-sang.
Kom med, sa´ Søren Banjomus, de sover begge to nu skal vi lave skæg, JUHU skreg musene og lo og frem fra musehullet mødte store mus og små ja, selv den allermindste mus, som knap nok kunne gå. Og Lurifax og nissefar, de dansede en vals og lille Tim bandt nissens skæg i missekattens hals og mens de slæbte bort med ost og julelækkeri så nynnede de denne melodi: Skillema-dinke-dinke-du, skillema-dinke-du Bar´ det altså snart var jul, kan ikke vente, Bar´ det altså snart var jul, kan ikke vente...
Sød lille dansk julesang, som var at høre i min stue i går aftes. Det var ”lav-julekonfekt-aften”.
Dagens DANSKE: Ivan Pedersen

Fantastisk musiker/sangskriver. Har med sine to soloalbums, ”Monogram” og ”Uden for nummer, men venligt stemt”, skabt noget af det bedste danske musik i lang tid. Har hørt ham to gange live, også her er han SUPER.
Dagens HEAVY METAL: Kiss

Dette band har haft kæmpe indflydelse på mange af nutidens heavy bands, siden de startede i 1972. Desværre er bandet stoppet med at spille, nåede dog at se dem i Detroit i 2000. De helliger sig hver især solo projekter.
Dagens ØL: Duvel

Dette er den første belgiske øl jeg smagte og hvilken øl. Frisk smag, men MEGET lumsk. Havde de værste tømmermænd efter mit første møde med den lille ”djævel”
Dagens MALT: Pure Malt White, product of NIKKA

Købte denne japanske whisky for noget tid siden, da jeg skulle holde sønderjyde-komsammen. Der blev kun sagt positive ting om denne whisky. Smagen kan jeg ikke huske pt, sorry
Dagens NISSEPIGE: Britney Spears

Hun laver af og til et godt nummer, men så er det vist også sagt. Skandaler er hun vist bedre til.
Dagens FILM: Bjergkøbing Grand Prix

Denne beskrivelse siger vist ALT: 500 kilometer nordpå, lidt op over ligger Bjergkøbing... Her bor cykelsmeden Teodor Fælgen og hans to medhjælpere - Sofus Gundersen, morgenfrisk og barnefødt optimist, og Ludwig, forsigtig og udpræget pessimist. Sponsoreret af oliesheiken Ben Redic Fy Fazan bygger de racerbilen IL TEMPO GIGANTE for at vinde tidernes mest fantastiske billøb BJERGKØBING GRAND PRIX!... Denne klassike dukkefilm, som har begejstret os igennem tiderne, leverer stadig fart og spænding for store såvel som små!
Dagens HIFI: Isotek miniSUB

Skal ned forbi SAS-Audio og låne dette Isotek strømfilter. Følgende et link til Isotek: http://www.isotektechnologies.com/minisub.asp
Det var så dagens låge. Håber I synes om mit bidrag. Fortsat go’ jul til alle på HIFI4ALL.
Næste lågeåbner er Præsten, hvis han altså vil?
Mvh naim
__________________ I wanted the best, I got the best.. KISS
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm... whisky valget er jeg for en gangs skyld uenig i.. hvia turen går forbi de japanesiske ø'er, så er det en 10 års Yoshi man bør prøve.. en blanding af linkwood og macallan... genialt...
dagens klassiker og især julesang er jeg dog helt enig i __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dagens film 
Macwerk skrev:
Gårsdagens låge resulterede i filmen "Et Skud fra Hjertet" med bl.a Steen Jørgensen og brormand (har ikke set den endnu). |
|
|
Den ene tog den næste med, så nu er jeg pludseligt igang med Christiane F og dertil hørende Bowie.
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
| I dag er Händel's Messiah med Beecham på den gamle berømte RCA Soria nok den vigtigste ankomst. |
|
|
Hej SES, Soriaen havde jeg overset.
Tillykke med den
mvh
|
| Til top |
|
| |
naim Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allesammen
Præsten har skrevet til mig og meddelt, at 10. dec låge bliver postet engang til eftermiddag/efter arbejde.
mvh naim
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav Naim
Fornuftige valg 
Selv om japansk whisky (malt) ikke er et oplagt valg. Men de har jo købt hele destilerie i Scotland og flyttet dem til Japan, så hvorfor ikke. (en avanceret form for Frilandsmuseum )
mvh
ps: kan præsten ikke give den til Macwerk ? han virker lidt som om, han gerne vil til
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
  - find en der har forstand på musik.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu en decemberdag er overstået, og det er nu blevet tid til….
LÅGE NR 10!!
I denne søde juletid er begrænsningens kunst en svær en, og jeg har da også gjort hvad jeg kunne for at overse den.
Vi lægger hårdt ud med DAGENS KLASSISK:

Tchaikovsky’s 1812 ouverture, fra Mercury Living Presence, med Antal Dorati i spidsen for Minneapolis Symphoni Orchestra.
En gammel kending, med absolut en af de fedeste skiver jeg kender. Første gang jeg hørte den, løb det mig koldt ned af ryggen, allerede efter de første strofer. Efterhånden som det udvikler sig, bliver det bare bedre og bedre, og når kanonerne kommer, sidder jeg med det bredeste smil…
DAGENS JAZZ:

”Minh”, Chris Minh Doky’s udspil fra 1999, hvor han i selskab med så fine folk som Dianne Reeves, Brecker brødrene, Alex Riel m. fl. Kommer igennem flere forskelle genrer. Blandt andet udgaven af Stings ”Every Breath you take”, med Dianne Reeves på vokal er jeg vild med.
Der er heldigvis meget andet god musik derude, og her er DAGENS BLUES:

”The Skiffle Sessions”, med d’herrer Van Morrison, Lonnie Donnegan og Chris Barber i vild og farverig jam. På denne plade er musikken virkelig i højsædet, og man kan tydeligt fornemme, hvordan både publikum og udøvere er i topform. En af de bedste liveplader jeg har.
DAGENS ROCK/POP/OSV:

Stings ”Mercury Falling” er en skive, jeg bare kan blive ved med at høre. Numre som ”I Hung My Head” og ”Let Your Soul Be Your Pilot” kan jeg bare ikke blive træt af. Læg i øvrigt mærke til, hvordan rytmen i ”I Hung My Head” hver anden takt skifter fra 4/8 til 5/8. Der er ikke andre end Sting der kan få den slags til at fungere…
DAGENS HÅRDE ROCK:

Rammstein: Reise, Reise. Till Lindemann & co’s seneste album, hvor de virkeligt rykker. På numre som ”Dalai Lama” og ”Morgenstern” sidder jeg og er fuldstændig blæst væk. Der skal bare skrues op. Pladen er i det hele taget en værdig efterfølger til deres forrige tre albums.
DAGENS OVERRASKELSE:

Niels Klapper Fisken: Dadaistisk tøse-ska & pop med farver. Niels Klapper Fisken er et band fra Randers, der virkeligt forstår at sætte skub i tingene. De spiller ska og reggae med livsglæde og et stort glimt i øjet. Selvom min studiekammerat og jeg ikke kunne få dem til at komme og spille ved vores dimission, har de stadig en stor plads hos mig. Se evt på www.nielsklapperfisken.dk
Nu er det ”alvorlige” ligesom overstået, og der er stadig plads til lidt spas. Så her er DAGENS FILM:

”NI!!!” ’Nuff said.
Og så de to punkter som jeg glæder mig mest til, når jeg åbner dagens låge her på hifi4all…
DAGENS MALT:

The Balvenie Portwood 21 års. Kom ved et rent tilfælde til at bestille sådan en, en aften på en irsk pub. Oh, sweet heaven! Godt hende servitricen ikke var karrig med den lille buttede flaske, for det her er fantastisk! Bør prøves ved (en hver) lejlighed.
Og DAGENS HUMLE:

Westvleteren No 12. Kort sagt en af de bedste øl jeg nogensinde har smagt. Den kommer fra et lille bitte kloster i Belgien (selvfølgelig), som ikke eksporterer noget som helst. Man skal selv indfinde sig ved lågen, og ydmygt spørge, om man kan få lov at købe et par kasser. Det kan man desværre også mærke på prisen… Som I kan se, er der ikke nogen mærkat på flasken (nymodens pjank), og den eneste måde man kan kende dem på, er på kapslen:

Som I også kan se, er det en øl man bør passe lidt på. Med 10.2% har man ikke tid til at drikke ret mange, før det går galt… Den er i øvrigt ind i mellem til at finde på Chr. IV-tal i Odense.
Sidste punkt på dagsordenen er DAGENS JULENISSE:

Veronica Martell. Jeg var til koncert med hende på Jazzhus Dexter i Odense tilbage i 2001, tror jeg det var. Hun har en fantastisk kr.. –øh, stemme.
Det var denne låge, og jeg ser frem til at åbne og glædes over de næste 14. Det er et virkeligt godt initiativ, og jeg håber det holder hele vejen til den 24.
På opfordring sendes stafetten videre til Macwerk. God fornøjelse.
/Præsten
__________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyb respekt for dit ølvalg, jeg tror næsten jeg foretrækker Rochefort 8 (eller 10), men de er jo ikke helt så eksotiske
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fed låge, glæder mig til at checke overraskelsen
Præsten skrev:
| På opfordring sendes stafetten videre til Macwerk. God fornøjelse.
/Præsten |
|
|
Duer ikke - find en anden - sorry!
Skal til juledrukerst. Og så er jeg træt af at høre/se mig selv (og jeg ikke nok ikke den eneste).
Skal også meget snart igang med at klippe julepynt (her i André og Erik's udgave), så jeg tager ikke flere låger i år:

|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk: Det var da ærgeligt (ikke din juledrukerst, altså).
Nåmmen, så er næste i skudlinien brian...
/Præsten
__________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
naim Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Atter en låge i julekalenderen med gode valg af musik, øl osv. Præst.... det er din skyld at jeg skal ud og bruge penge. Har været inde og lytte lidt til Veronica på hendes hjemmeside. Dejlig stemme og musik fra en dejlig kvinde Whisky'en har jeg smagt et par gange
mvh naim
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Veronica Martell ser ud som om hun har store ka.... lunger, og derfor synger godt  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|