5. December - Anden søndag i advent.
Fawlty Towers er til salg og
Låge #5 åbnes
Klassisk
Puritanerne vil nok brokke sig. Og det er jo heller ikke klassisk musik i traditionel forstand.
Det hører nok nærmere til i kategorien Ny Klassisk Musik. Det er det amerikanerne kalder for Comtemporary Music.
London Philharmonic Orchestra, The Lounge Lizards og guitaristen Ryo Kawasaki under ledelse af Teo Macero. Teo Macero var som bekendt producer for Miles Davis i en årrække.
Dette er hans egen musik. En del af det er skrevet helt tilbage i 1954. Det minder mig mest om musikken til en meget spændende gyserfilm af ældre dato, der fluks går over i upbeat walking-bass med samtidige soli fra de to sax'er og trombone'n med umiskendelig Lounge Lizards sound.
allmusic.com har den listet, men ingen omtale og intet review. Og anderledes cover. Den er sikkert genudgivet på CD.
Men om ikke andet er det spændende, og noget af en udfordring at lytte til.
Jazz
Jeg har gået rundt om den her noget tid. Hørt den nogle gange et andet sted, og så lige pludselig stod den der i TP.
Nu er den min!
Et dejligt pust i en ellers lidt for konform og rygklappende dansk jazz-scene.
Carsten Dahl er en virkelig dygtig pianist. Og han er ikke bange for at krydse en masse streger. Fint og let det ene øjeblik. Amok det næste.
Patrice Heral ved jeg ikke så meget om, udover at han er fransk og spiller fint både på trommer og perc
Arild Andersens bas lyder bare godt. Der er så meget tone i den. Og den går dybt. Hans spil er så roligt at det på en måde holder sammen på de andre to vildkattes udskejelser.
Anbefales.
Retro
Måske skulle det være grandfathers of surf?
Jeg fandt den på plademessen i sidste weekend. Den er virkelig sjov. Der er ingen tvivl om hvor Toy Dolls og og ligesindede har stået i lære.
House Of The Rising Sun og andre mere eller mindre kendte numre, både egne og andres, udsat for lynhurtige 60'er guitarer.
Sjovt fact om The Ventures: I 60´erne solgte de dobbelt så mange plader i Japan som Beatles gjorde.
Rock'n Roll
Der er vel ikke så meget at sige?
Udødelig, fabelagtig, intens!
Burde være obligatorisk pensum i folkeskolen.
Hvorfor laves den slags plader ikke mere?
Julemusik
Den har jeg ikke i samlingen.
Men det må uden tvivl være En rose så jeg skyde.
Det er en salme, men der er kun to vers. Den er svær at synge og svær at huske.
Men den er meget smuk, hvis den bliver fremført rigtigt.
Øl
In the beginning there was darkness.... så fandt nogen på
Jeg kan godt lide de mørke øl. Men Urquell er nu min favorit.
Malt
Jeg er alt for dårlig til at huske at drikke whisky. Men jeg holder meget af det.
Denne her fandt jeg i lufthavnen i Singapore.
Jeg glæder mig til at smage den
Nissepige
Av. Den var værre. Elvira vil formodentlig på det kraftigste modsætte sig rollen som nissepige for HIFI-folket. Mr. Digicam er ellers klar
Så der må findes en erstatning.
Rund og blød de rigtige steder, og blid som et lam. Men alligevel med personlighed og lyst til at være anderledes.
HIFI pakke
De ønsker jeg måtte have, er ikke særlig klart defineret lige pt., og er under alle omstændigheder udenfor almindeligt gavebudget.
Men jeg har lige anskaffet nogle shockabsorbers, der skal blive til fødder under pladespilleren.
Med lidt held får jeg gjort noget ved projektet i løbet af dagen, så der kan spilles igen i aften.
Flaskehalsen kastes ...... og rammer ned Københavnsområdet. Hos manden med det analoge ripper-udstyr.
/vilmann