Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Julekalender (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 23 December 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

meget grundig.....

to ting...

A. Studiejob på et værtshus??? det forklarer en hel del.... (så satser jeg på ikke at møde dig ved eksamensbordet)

B. Dagens Boyband, rart at se at trusler på chatten hjælper....

Dagens jazz og tvshow, wov..... hvad angår syretrip kan jeg varmt anbefale Jimi Hendrix, "Third stone from the sun", det giver "ride the wave" en helt ny betydning...

Din whisky smag fejler heller intet......

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Egentligt ville jeg trække mig fra den
klassiske ..... men til sidst blev det til en ”efterlysning” ! Omkring
midten af halvfjerdserne viste DR en fortalt historie (tegnede billeder
der skiftede ca hvert halve minut) om en dreng på vej gennem
rusland i tog mv. Musikken var Ravels Bolero, som derfor er dagens
klassiske, kombineret med at hvis nogen ved hvilken bog den nævne
serie var baseret på, vil jeg meget gerne høre det !!!

Serien hed "Det forjættede land Tashkent"
Musikken er fra Shostakovich’s Leningrad Symphony

Jeg leder selv med lys og lygte efter denne serie
- rykker på det når jeg kommer hjem (sidder pt. i en nabo-by til
byen Opera, lidt uden for Milano) Musikke gjorde et stort indtryk på
mig og pladen var mit første klassiske indkøb (for ca. 20 år siden).

Masser af fede låger der skal nærlæses når kommer hjem
Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 December 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Tak Macwerk,

Der kan udledes 2 ting af din kommentar:

a) TAK ! Det var fedt endeligt at få det afklaret !

b) Jeg skal "vist" på klassisk kursus hos dig og SES

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 December 2004 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Godaften Thomas.

Glimrende låge, du der har fået stykket sammen. Det er dejligt, at læse et indlæg, når skribenten tager sig tid til at uddybe og perspektivere.

Ja, vi er nogle stykker, der godt kunne trænge til en smule klassisk "opdragelse", eller bør vi sige dannelse. Men, det betyder absolut ikke, at vi ikke synes at det er vidunderligt at lytte til. Jeg nyder det selv i fulde drag p.t.a. at jeg ikke helt har styr på de forskellige satser, opuser og hvad det ellers hedder. Men vil bestemt gerne ha' udvidet min horisont, så hvis SES el. andre har lyst til at overtage min lærerrolle for et lille stykke tid, så er jeg med på en lytter.

Jeg vil slutte med, at sige tak til alle skribenterne i denne tråd. Det har været fedt at åbne en rigtig voksenkalender, med super gode indlæg i de forskellige låger. Lad det endelig blive en tradition.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Thomas jeg ville nu nok holde mig SES og andre der ved hvad de har med at gøre. Jeg har bare nydt den klassiske musik jeg nu engang havde til rådighed. Dvs. indtil jeg, med SES's hjælp, nu er begyndt udvide denne del af samlingen.

Mine gode råd er ikke altid gode råd da min smag er lidt aparte. Tag nu filmen "One from the Heart" som jeg havde med i min låge. Den får meget hårde ord med på vejen fra mine venner og jeg må derfor nok trække lidt i land.

Min opskrift er derimod en sikker vinder - var der slet ingen der prøvede den

(låge 6 side 4)

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 December 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

Min opskrift er derimod en sikker vinder
- var der slet ingen der prøvede den

Var yderst tæt på! - men blev overhalet med noget frisk grillet tun på salatrede... Har stadig opskiften på kølekabet... 

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 23 December 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Kæreste FLEX

"Jeg vil slutte med, at sige tak til alle skribenterne i denne tråd. Det har været fedt at åbne en rigtig voksenkalender, med super gode indlæg i de forskellige låger. Lad det endelig blive en tradition."

Det er alt for tdligt at blive rørstrømsk. Tråden er jo slet ikke slut endnu. Mellem jul og nytår kommer nemlig fortsættelsen:

"Hvad du ønskede dig enormt i julegave men ikke fik..."

MVH
Mikke

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Inkarnet musikelsker med en befriende mangel på smagsdommeri en formidabel låge Sir Thomas!

Den 1. december sendte jeg stafetten til Kibri, som når jeg er i hovedstaden  tømmer pladebutikker sammen med + deler en fadbamse eller to.

Når jeg polerer dankortet i Pladekisten sker det sammen med en anden af forums geniale skribenter, og vi deler også nogle bamser sammen, så når jeg får lov at sende den sidste stafet så går den til:

The One and Only:……….

OG RIGTIG GLÆDELIG JUL

og ps. mangler stadig at møde den formidable Macwerk, så ideen med et seminar med Sillesen er meget fristende - det må blive minimum 3 dage 1 til hver!!!

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 December 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

HO HO HO HOOOOOOOOOOOOOOOO!

En svedig sag det her SES!
Jeg havde til lejligheden næsten fået et trådløst netværksnedbrud

Nå men klassikeren er selvfølgelig en tomos ved 7.000 omdr/min  i første gear med min gamle kæreste Lis på bagsmækken - det er da liflig musik ikke?

Well ikke mere alvor.

(redigeret af moderator)

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 December 2004 kl. 04:21 | IP-adresse registreret  

Herlig laage herr Qubic, men har den ikke udvilklet sig imod yderligere perfektion hen over aftenen? Og det ser ud til at dine billeder maaske har sprængt de mere normale grænser for hvor bredt"skrivefeltet"ellers mere præcist er..

Mvh. Jens/Modifix von DCA -nyligt hjemkommet fra juletamtam, med en ganske klein rødvinsbrandert paa..

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 December 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Herlig laage herr Qubic, men har den ikke udvilklet sig imod yderligere perfektion hen over aftenen? Og det ser ud til at dine billeder maaske har sprængt de mere normale grænser for hvor bredt"skrivefeltet"ellers mere præcist er.. Det vat uheld at den røg afsted for tidligt , men sådan kan det gå, når man skal holde styr på 2 ænder, en kone, et marsvin, en bette fyr og så en bærbar PC på trådløst ustabilt netværk.

Mvh. Jens/Modifix von DCA -nyligt hjemkommet fra juletamtam, med en ganske klein rødvinsbrandert paa..

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 December 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

ja din whiskysmag og julesang kan man ej klandre dig for....

lidt underligt valg af film og vin... men vi er jo alle så forskellige...

God Jul i særdeleshed også herfra.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 December 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Nu hvor julemaden er ved at være fordøjet, må jeg lige spørge SES hvilken opførelse af Shostakovich’s Leningrad Symphony  jeg skal vælge ?!!?! Helst på CD

Til Macwerk, jeg tror ikke altid man kan gå efter hvad vennerne synes om ens filmsmag ! Jeg har således for et par år siden overtalt en ven til at tage med til Odense filmfestival, for at se den restaurerede udgave af Hitchcocks Vertigo på det store lærred, og min ven faldt i søvn  Jeg vælger at tro det IKKE er fordi Vertigo er kedelig, trods alt er det en af mine personlige favoritter ! Men hvad det siger om min ven... hmmm

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
.. jeg tror ikke altid man kan gå efter hvad vennerne synes om ens filmsmag!

Enig. I dette tilfælde elendigt spillet, men jeg hyggede mig meget godt
- Og nogen indstillede trods alt Waits til en oskar

Thomas Sillesen skrev:
.. SES hvilken opførelse af Shostakovich’s Leningrad Symphony jeg skal vælge??!!?! Helst på CD

Lejligheden skulle jo lige varmes op og efter 4 lp-sider er jeg, uden at kende andre indspildninger, ikke bleg for at anfale audiofile lp-brugere "Melodiya C01693-96" Svetlanov med USSR Staate Symph. Orch.
Monster Mums

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

På vinyl ville jeg følge MW’s anbefaling, de gamle russerne er specielle. På CD er der faktisk en man overser og som jeg synes er lidt af en ener. Bernstein på visit i Chicago er en stor oplevelse. Partnerskabet noget af en sjældenhed da han jo i mange år som chef for NYPO konkurrede med Solti’s Chicago’er.

Som sædvanlig er det godt når DG optager i USA, jeg ved egentlig ikke warum.

Savner man en Sho 8, må man have fat i Mrawinski’s live på BBC Legends.

http://www.gramophone.co.uk/gramofilereview.asp?reviewID=900 1044

PS: Bernstein var i sit es live - han studiooptagelser er ikke altid lige sjove. Så når der en GOD Bernstein så skal man gribe til - han kunne altså meget denne vidunderlige Lenny.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Sjovt, efter at have hørt Leningrad symfonien satte jeg Nielsen's 5. på (Bernstein NYPO).
Når jeg valgte denne, var det på grund af et vis sammenfald i de markante instrumenter. Her undrede jeg mig over placeringen af flere af disse instrumenter. De er placeret andreledes i orkestret end det er tilfældet med den russiske?!

Bag på Nielsen pladen kan man iøvrigt læse følgende om dele af 1. sats:
.... The snare drum is destined to keep up its grimly obsessive rhythm - often supported by cymbals, triangle, tambourine and timpani - for much of the movement. (Shostakovitch borrowed this device in his Leningrad Symphony, but unlike Nielsen was unable to avoid monotony).....

Det samme kunne man jo så også sige om "Boleo" (som Shostakovitch'ens 'march'-del ganske rigtigt minder om), men er det ikke en del af magien med denne evige repetition

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Har man ikke set den endnu, så gå ikke glip af DR1's fremvisning onsdag aften kl. 22

micjac skrev:
Diva så jeg i biffen dengang. Lejligheden og nattescenen gennem blå Paris til nyden af arien fra 'La Wally' glemmer jeg aldrig. Før den film troede jeg ikke jeg kunne lide klassisk musik.

The diva of the title is a famous black opera singer (Wilhelmina Wiggins-Fernandez) who steadfastly refuses to be recorded. The singer is idolized by young French mail-carrier Jules (Frederic Andrei), who sneaks a tape recorder into the theater and records her performance. This is witnessed by a pair of Taiwanese criminals, who unlike Andrei wish to profit from the bootlegged recording. They begin to pursue the boy, as do a couple of home-grown hooligans who believe that Jules is in possession of some murder evidence. The serpentine plot leads to a warm friendship between Jules and the reclusive diva - and to a brilliantly photographed (by Philipe Rousselot) motorcycle chase through the subway tunnels of Paris. Diva marked the directorial debut of Jean-Jacques Beineix, whose obvious fondness for the more esoteric techniques of the Nouvelle Vague never impedes his willingness to simply entertain his audiences.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

Har man ikke set den endnu, så gå ikke glip af DR1's fremvisning onsdag aften kl. 22

micjac skrev:
Diva så jeg i biffen dengang. Lejligheden og nattescenen gennem blå Paris til nyden af arien fra 'La Wally' glemmer jeg aldrig. Før den film troede jeg ikke jeg kunne lide klassisk musik.

The diva of the title is a famous black opera singer (Wilhelmina Wiggins-Fernandez) who steadfastly refuses to be recorded. The singer is idolized by young French mail-carrier Jules (Frederic Andrei), who sneaks a tape recorder into the theater and records her performance. This is witnessed by a pair of Taiwanese criminals, who unlike Andrei wish to profit from the bootlegged recording. They begin to pursue the boy, as do a couple of home-grown hooligans who believe that Jules is in possession of some murder evidence. The serpentine plot leads to a warm friendship between Jules and the reclusive diva - and to a brilliantly photographed (by Philipe Rousselot) motorcycle chase through the subway tunnels of Paris. Diva marked the directorial debut of Jean-Jacques Beineix, whose obvious fondness for the more esoteric techniques of the Nouvelle Vague never impedes his willingness to simply entertain his audiences.

guder skal je opleve at se den igen?
Jean jaques Beineix - Divaén - den vidunderlige musik - fotograferingen - avantgardismen - yeps count me in.

Øst for paradis i de glade gamle firsere - var der nogen der fik "stop making sense" med deroppe i sin tid?

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg, udover 16:9-jakkesæt, ikke rigtigt kan huske den 

Men det er da også råd for - kan opleves den 28. i københavn:

http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/cinemateket/nochild.asp?pi d=50&id=14

Her er hvad de skriver om "Stop Making Sense":

"The most extraordinary rock movie ever made", "The Citizen Kane of the concert movies". Kritikken er udelt, 'Stop Making Sense' er en usædvanlig koncertfilm - en klassiker. David Byrne entrer scenen i The Pantages Theater i Hollywood. Alene, med en båndoptager i den ene hånd og en guitar i den anden. "I've got a tape I want to play" siger han og tager hul på signatursangen "Psycho Killer" akkompagneret af monotone rytmer fra båndoptageren. Så kommer bassen ind, så trommesættet, så korpigerne...Ved det sjette nummer, "Burning Down The House", er bandkonstellationen komplet og taget på teaterbygningen vitterlig ved at lette. Og da koncerten endnu ti numre senere slutter, har man været vidne til et show af den anden verden. Subtilt koreograferet, swingende som bare pokker og mesterligt fotograferet. Et must see!

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Håber i hyggede jer med Diva

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne