Nu hvor jeg har gået lidt og tænkt over dette indlæg, har det slået mig at alle tidligere skribenter sikkert har håbet at deres låger, kan få folk til at gå på opdagelse og prøve noget nyt. Sådan har jeg det også, og da jeg samtidig hører meget forskelligt musik, kommer der nok flere ”dagens xxx” end normalt, og dem der ikke kan klare det, er velkomne til at brokke sig mens jeg danser om træet den 24 

Dagens klassiske:
Egentligt ville jeg trække mig fra den klassiske, for jeg føler mig som en novice når jeg læser SES’s indlæg herinde. Det virkede dog lidt fladt at give op, og jeg overvejede så noget med Telemann, trods alt en meget overset komponist, men til sidst blev det til en ”efterlysning” ! Omkring midten af halvfjerdserne viste DR en fortalt historie (tegnede billeder der skiftede ca hvert halve minut) om en dreng på vej gennem rusland i tog mv. Musikken var Ravels Bolero, som derfor er dagens klassiske, kombineret med at hvis nogen ved hvilken bog den nævne serie var baseret på, vil jeg meget gerne høre det !!!
Dagens julesang:
Inden vi kommer til julesangen, stiller vi om til filmen ”Tilbage til fremtiden” og Marty McFly på guitar ved ”Enchantment by the Sea” og hører en af musikkerne fra bandet der ringer til sin fætter:
Marvin Berry: [on the phone, as Marty plays "Johnny B. Goode"] Chuck. Chuck. It's Marvin - your cousin, Marvin BERRY. You know that new sound you're looking for? Well, listen to this.
[holds the receiver out]
Og så er det jo logisk at Chuck Berry senere kunne lave: Run, Rudolf Run !

Dagens danske:
Lidt svært… jeg har et svagt punkt for Loveshop, og samtidig har Savage Rose med dødens triumf vel lavet det album der er sværest at overgå, men jeg synes 2004 blev et godt år hørt med danske ører, og mange nye bands kom frem, Nephew var sikkert de største, men jeg tror egentligt at dem der kan vise sig at være mest langtidsholdbare af årets nye bands er Johnny Deluxe… Efter at Loveshop kastede håndklædet i ringen, TV 2 er udbrændte, og Kim Larsen holder sig til julesangene, er Johnny Deluxe dem der på den mest klassiske måde, har ført den danske popsang videre.. og holdt traditionen ved hævd, og lavet ganske gode tekster, med selvironi og humor:
Hun var smuk for oven, men det var hun ikke forneden
Hun var lidt for hoven og ikke specielt beskeden
Men det er ligemeget, at hun var lidt til grin
Ja det er ligemeget, for hun er nemlig min
(Fra ”Det’ ligemeget”)
Eller fra ”Lille Hypokonder” :
Jeg har rigtig tit været rigtig syg
Jeg har haft det rigtig skidt, ligget her og lidt
Været tæt på at dø
Der er ik' den sygdom som jeg ik' har haft
Mine modermærker vokser, det gør ondt i mine nosser
Mon jeg har kræft
Men når jeg kigger på dig så, forsvinder mine smerter helt
Din kærlighed kurerer kvalmen
Du krammer mig og siger at jeg er din............... lille hypokonder
Jeg kører mer' i ambulance end jeg kører med bus
Men den larmende sirene gir' mig hamrende migræne
Stik mig en sjus
Jeg kender hver en læge i København
Og i min journal, står der jeg er gal
Så jeg må skifte navn
Men når jeg kigger.............
Du er min medicin - Du er min penicillin
Når det gør ondt på mig - ser jeg på dig
Men når jeg kigger…

Årets genudgivelse:
Ja, her en dag før jul må vi have gang i en ny lågekategori !!!!
The Clash: London Calling
Firsernes definitive rockalbum er det vel egentligt….I hvert fald et af dem der betød mest for musikken fremover, og coveret er bare så excellent ! og en hyldest til en gammel afdød svinger der hed…:
Dagens Country:
Et let valg. Lambchop: Aw C’Mon & No, You C’Mon,
2 enkeltalbum udsendt samme dag, og jeg købte dem samlet i en pakning, så det er vist sådan de er udsendt i Europa, anyway, et fremragende album, og som Mark Deming skrev på www.allmusic.com: ” if you've never heard the band before, both represent the band's current state of mind equally well. In fact, these two discs would have made for a fine double album, and if Lambchop have chosen to regard them as two separate entities, that just means they've released two of the finest albums of 2004 instead of just one. “
Samtidig var det et af numrene herfra, der fik Acer til at udtale at hans kæreste blev helt grøn af at høre det, da jeg demoede nummeret til Odense udstillingen ! Det har jeg tænkt meget over siden, og er kommet til den konklusion, at Acer må være fyren der havde den der grønne tingest med, der vist lignede en kvinde, og kunne pumpes op med en fodpumpe 
Dagens liveoptagelse:
Endnu en ny kategori… 
MC5: Kick out the jams:
En rent ud sagt utrolig energi, der nok nærmest ikke er overgået på en liveoptagelse !!! Og så kan man købe albummet til spotpris, for dem der ikke er bange for at finde ud af hvor 80ernes punk og 90ernes grunge kom fra ! Det her skete bare i 69 !!! 
Dagens guitar:
For mange år siden havde jeg et studiejob på et værtshus, der havde live rock/blues hver tors/fre og lørdag. En gang hvor landsholdet skulle spille en afgørende kamp, stillede ”Big Guitars from Memphis” op.. og skulle spille en koncert… vi var 3… (tre) der hørte dem… ugen efter var de headline på en country festival på Wembley arena…. !!!

Nu har jeg et par gange oplevet bands der skulle spille for ingen mennesker, og det der normalt sker er at de spiller mere frit, mere løssluppent, mere fanden i voldsk, for det kan jo ligesom være lige meget, og således hørte jeg for et par år siden Loveshop sammen med 16 andre …det var også en eminent koncert, men Big Guitars var nu noget helt specielt selvom jeg egentligt ikke er til den slags musik, og her er en lille smagsprøve (mp3 fil):
http://www.bigguitars.com/sounds/wheels.mp3
Da ”koncerten” var færdig efter et par timer, blev de i øvrigt ret chokerede over at de 3 tilskuere sammen med personalet råbte højere end Brøndbys fanklub, så de høvlede lige en håndfuld ekstra numre af !!! 

Dagens Syretrip:
Egentligt fatter jeg ikke det er syre, for det er bare fed musik:

Pink Floyd: Pipers at the gates of Dawn. Åbningsnummer Astronomy Domine må være det bedste Floyd nummer nogensinde, og det guitarspil er bare totalt fremragende ! Personlig opfatter jeg ofte de senere PF som meget fortænkte, men her er der umiddelbarhed kombineret med drive, begejstring og et –for sin samtid- stort stort skridt fremad.
Dagens Techno:
Den var svær, runners up Primal Scream, Kruder & Dorfmeister, men det blev islandske Gus Gus med This is Normal:
Åbningsnummeret ”Ladyshave” er simpelthen genialt, og der gives ingen præmier for at gætte hvad der menes med teksten ”I guess I must have messed it up…when I gave you the ladyshave…” 
Dagens Blues:
Blues Explosion: Damage (Jon Spencer Blues Explosion). Det siger vel egentligt alt at det er albummet jeg hører mens jeg skriver dette.
Men det må dog retfærdigvis siges at det vist mere er rock end blues
Faktisk er det en gedigen blanding af det meste, og absolut en lytter værd ! 
Dagens Jazz:
Miles Davis: Birth of the cool

En af milepælene…
Dagens Joker:
Overvejede længe David Sylvian som er en af mine favoritter, men istedet gik æren til Beck, der med albummet “Seachange” skiftede stil fra det lettere hip-hoppede, (hvem husker ikke nummeret ”Looser”) til voksen afdæmpet rock, mistede de fleste af sine fans ved manøvren, og lavede et absolut eminent album som kan anbefales til alle:
Dagens Boyband:
Jaeee... I skal ikke snydes...
Meeen det blev ikke Nick & Jay, men derimod Haircut 100 ! Albummet "Pelican West" er simpelthen fremragende, og hvis jeg kun måtte tage eet album med på den øde ø, blev det nok dette 

Og for dem der automatisk afskriver dette boyband, der i 1982, lavede dette superalbum, må man håbe de bedre kan lide Poul McCartney og Pretenders der var nogle der opsugede musikerne fra Haircut 100 da de blev opløst ! Men så tight spillende, med så flotte horn arrangementer skal man lede længe efter ! Da Funk Rulez 
Dagens Øl:
Brøckhouse Juleøl… Helst i den “jyske version” på 3 Liter, det var den der ramte mig en sen fredag for nyligt, og gav mig lidt at huske på weekenden over… Desværre kan jeg ikke vise 3 Liter versionen på billede, men vil bede alle lukke øjnene og forestille sig deres livs julefrokost med en lykkelig udgang ! Det er vist tæt nok på ! 
Dagens Malt:
Alt fra Highland Park kan anbefales, men sådan en fætter som denne 18årige, burde kunne få mundvandet frem selv på et løst gebis ! 
Årets hifi lyd: (mp3 fil)
http://www.arbitrary.co.uk/images/gtvv6/rag1.mp3
Så kan sådan en tingest vist ikke "blurbre" mere 
For de teknisk interesserede kan oplyses at det er optaget på en mobiltelefon (!!) og konverteret til mp3 efterfølgende ! Men det er alligevel noget af det bedste mp3 jeg har hørt 
HiFi Pakken:
Ja, jeg må jo nok ikke anbefale Densen, så her er et andet firma der laver lyd så englene synger :
http://www.ragazzon.it/eng/index.asp?paese=eng
Film:
Det var svært, personlige favoritter inkluderer nærmest alt med Hitchcock og Kubrick, og ellers film som Touch of Evil, Apocalypse Now, Fight Club, Raging Bull, Taxi Driver, One flew over the.. etc etc
Men i disse jule dage kan det kun blive: Its a wonderful life, Frank Capras mesterværk fra 46. Jeg så den første gang på en flyvetur til asien for nogle år siden, og må indrømme jeg græd som pisket, mens der sad en finsk advokat i sædet ved siden af, og sikkert tænkte jeg både havde drukket og fået et nervøs sammenbrud på samme tid !.
Anyway for en gang skyld en amerikansk film med social sindelag, integritet og morale ! Måske var det derfor den nærmest floppede da den udkom, og Frank Capra måtte lukke sit studio igen, efter denne hans første film i sit eget studio…. I løbet af årene er den vokset, og blevet en klassiker i mange lande, og fuldt forståeligt, for hvem kan stå for en film med en engel uden vinger…af den simple grund at det har engle af 2 grad selvfølgelig ikke ! ;-) Men vigtigst er James Stewart der efterfølgende betragtede dette som sin bedste film, og hans rolle som George Bailey hans vigtigste.

Dagens TV Show:
Fawlty Towers !!!! Say no more !

Nissepige !
Ja, husarerne skal IKKE snydes ! Her er lidt at komme i stødet af drenge !!!!!