Emne: det ultimative anlæg ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
casey Lukket konto

Lukket efter eget valg
Bruger siden: 24 April 2005
Status: Offline Indlæg: 68
|
Sendt: 29 April 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
blaaberg skrev:
Hej,
Som musiker og PA mand kan jeg kun beundre det fine anlæg. Det er jo det vi drømmer om, PA i stuen :-)
Snakkede forøvrigt med en lydmand i forb. med et MGP arr. i Herning Kongrescenter her i efteråret. Han fortalte mig, at de gik mere og mere over til LAB forstærkere. Dejlig ting Der kunnne laves bedre serviceaftaler om levering, og de gav noget bedre performance i basområdet end Crown og Yamaha. DET kan jeg li´ at høre De Crowns som før anvendes til frontlyd, blev nu brugt som monitor forstærkere.
Venlig hilsen Jan Jensen
|
|
|
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 29 April 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu kan man ikke skærer alle pa forstærkere over en kam, det er ikke kun i hifi verdnen at procucenter laver både gode og dårlige produkter.
hasselhof foreslår en K2 til udlån mod de eksisterende fra Labgruppen, så hvis vi nu lader manden afprøve det, så kan andre jo altid komme med deres input bagefter. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
gnOsis Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 29 April 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe sider her med en oplevelse efter at ha' set dine højttalere, ja
jeg ved ikke helt hvad det er og hvorfor de er fede, men sådan nogen
må jeg da ha'!!! :-) ... ej ser rigtig lækkert ud...
__________________ And I find it kind of funny, I find it kind of sad. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. -Mad world
|
Til top |
|
|
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
Sendt: 29 April 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. din D30.2, så er der produceret en del til "anmeldere" med
PCM-1704 DAC'en i K sortering, måske er det sådan en du har?. Standard
udgaven har alm. sortering og jeg mener der sidder 2 stk pr. kanal, men
det står vel i din manual (hey det rimede  )
I øvrigt en rigtig fin maskine syntes jeg, så herligt at se den i dit setup.
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
Hej
Diskanthornene kan spille ned til 300Hz med 114dB/1W.
Vel ikke i det lille horn??? Nej, mine horn skærer ved 700Hz på grund af deres længde. Jeg deler med Butterworth filtre af samme årsag, de giver mere niviau i delingsstedet. Et 300Hz horn skal være næsten en meter langt.
114db lyder utroligt, er du helt sikker på det??? De spiller ihvertfald højt!! Jeg har stort set dæmpet diskanten i alle led inden effektforstærkerne for at resten skal kunne følge med. Problemet med så effektive højttalere i forbindelse med aktiv deling er, at der ikke er nogen dæmpning mellem effektforstærkeren og højttalerenheden, som der altid er i et passivt system (med delefilter i højttaleren). Derved bliver forstærkerkædens egenstøj let hørbar, og det stiller store krav til afstemningen af hele kæden at holde baggrundssuset nede. Det er dog også fravær af dæmpning mellem effektforstærker og højttaler, der sikre den enestående dynamik og eksplosionsevne i lyden.
Har ikke hørt BMS, er det ikke plastic membraner og hvis, kan det så "klinge"?? Ja da. En af fordelene ved BMS'erne er, at det er et tovejs system, dvs de falder ikke af ved høje frekvenser men spiller lineært til over 20kHz, så de kan klinge alt det, de skal, trods hornkonstruktionens medfødte tilbøjelighed til at dæmpe den høje diskant i "constant directivity (CD)" designet (spredning af lyden). Hornene er specielt designede til driverne. I min opsætning deler jeg aktivt i hornet med Butterworth 4. orden ved 6300Hz, og det giver en helt retlinet frekvensgang. Højttalerne skal jo ikke "klinge" selv, de skal gengive hele lydbilledet tidskorrekt med naturtro styrke, og det kan BMS'erne som ingen andre!!
Altså spille metal og dermed også klaver, guitar, trommer osv osv...
Har selv prøvet B&C DE25 mod TAD 2001 og på det punkt faldt de i gennem. Hvis der var horn på kan det være CD-hornets dæmpning af diskanten!
Hvad slags materiale er Fane membranen lavet af??? Vistnok polypropylen. De ligner pap.
mvh, Tadman
|
|
|
|
Til top |
|
|
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej svdi.
Nu har jeg så småt lært dbxèn at kende. De eneste funktioner jeg bruger er : X-over, og lidt grafisk Eq.
Jeg begyndte med auto Eq. men det lød ikke godt. Nu har jeg leget med delefilteret i stedet for (hæve/sænke) og kun ganske lidt Eq. nogle få steder, det lyder meget bedre på den måde.
Der er dog en ting som nære mig og det er grundstøjen den kan jeg ikke lige få has på, det kan være at jeg må sætte nogle trafoer på kablet mellem amp. og dbxèn.
Bruger du den parmetiske Eq. i dit system?
mvh. Eriek
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej eriek
Jeg havde også støj i starten. Der er et ret kraftigt output fra dbx-en, og hvis du kun dæmper før dbx-en og ikke efter, så kommer der sus i diskanten. Du skal reducere forstærkerens gain, eller dbx-ens output. Det sidste kan du vist gøre med en jumper under låget. I øvrigt må du arbejde med kædens gainstruktur, for de andre apparater kan også suse.
Held og lykke med det.
Svend.
|
Til top |
|
|
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
Sendt: 07 August 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
tadman skrev:
Hej
Hej igen
Undskyld den sene tilbagemelding. Tråden er jo lukket, men..
Diskanthornene kan spille ned til 300Hz med 114dB/1W.
Vel ikke i det lille horn??? Nej, mine horn skærer ved 700Hz på grund af deres længde. Jeg deler med Butterworth filtre af samme årsag, de giver mere niviau i delingsstedet. Et 300Hz horn skal være næsten en meter langt.
Ja, det ved jeg da godt, det var derfor jeg spurgte..
114db lyder utroligt, er du helt sikker på det??? De spiller ihvertfald højt!! Jeg har stort set dæmpet diskanten i alle led inden effektforstærkerne for at resten skal kunne følge med. Problemet med så effektive højttalere i forbindelse med aktiv deling er, at der ikke er nogen dæmpning mellem effektforstærkeren og højttalerenheden, som der altid er i et passivt system (med delefilter i højttaleren). Derved bliver forstærkerkædens egenstøj let hørbar, og det stiller store krav til afstemningen af hele kæden at holde baggrundssuset nede. Det er dog også fravær af dæmpning mellem effektforstærker og højttaler, der sikre den enestående dynamik og eksplosionsevne i lyden.
ja, egenstøj er et problem ved de db..
Har ikke hørt BMS, er det ikke plastic membraner og hvis, kan det så "klinge"?? Ja da. En af fordelene ved BMS'erne er, at det er et tovejs system, dvs de falder ikke af ved høje frekvenser men spiller lineært til over 20kHz, så de kan klinge alt det, de skal, trods hornkonstruktionens medfødte tilbøjelighed til at dæmpe den høje diskant i "constant directivity (CD)" designet (spredning af lyden). Hornene er specielt designede til driverne. I min opsætning deler jeg aktivt i hornet med Butterworth 4. orden ved 6300Hz, og det giver en helt retlinet frekvensgang. Højttalerne skal jo ikke "klinge" selv, de skal gengive hele lydbilledet tidskorrekt med naturtro styrke, og det kan BMS'erne som ingen andre!!
constant directivity dæmper netop ikke i diskanten, den giver spredning så godt som muligt og derved i toppen. I øvrigt bruger alle horn fabrikanter i dag CD, EV var foregangsmænd
Min erfaring med horn ( og jeg har kun ca. haft 30 forskellige ) er at de skal sprede godt for bedst mulig lyd. her er CD virkelig godt, men der er mange typer af CD.
Jeg taler IKKE om klingeri fra hornet!!
Jeg taler om at membranerne kan spille metal og dermed klinge på ex. klaver osv..
Altså spille metal og dermed også klaver, guitar, trommer osv osv...
Har selv prøvet B&C DE25 mod TAD 2001 og på det punkt faldt de i gennem. Hvis der var horn på kan det være CD-hornets dæmpning af diskanten!
Det var på et kort cirkulært horn, i øvrigt meget vellydende og målende!! Diskant horn..
Og nej, du har misforstået noget med det CD princip..
Spredning kan ses som et produkt af dybde og areal af hornet. Som udgangspunkt bliver din spreding dårligere jo dybere hornet er. Derfor bryder man fra starten ofte dybden med knæk, men hornet fortsætter og dermed får du en bedre nedre grænsefrekvens. Du får altså både diskant og "bas" fra samme horn.
Er det dit første hornsystem???
Vil anbefale dig at prøve andre drivere en dag og spille noget klaver som test eller en hi-hat. Det er killer instrumenter for lyd. Jeg tror at dine membraner vil falde igennem op mod ex. en Radian Alu eller beryllium..jeg har aldrig endnu hørt plastik spille metal...faktisk kun hørt metal spille metal indtil nu..det er her begrebet "klinge" opstår..
Held og lykke, Tadman
Hvad slags materiale er Fane membranen lavet af??? Vistnok polypropylen. De ligner pap.
mvh, Tadman
|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
Sendt: 08 August 2005 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
Vil anbefale dig at prøve andre drivere en dag og spille noget klaver som test eller en hi-hat. Det er killer instrumenter for lyd. Jeg tror at dine membraner vil falde igennem op mod ex. en Radian Alu eller beryllium..jeg har aldrig endnu hørt plastik spille metal...faktisk kun hørt metal spille metal indtil nu..det er her begrebet "klinge" opstår..
|
|
|
Hvilke driver fra Radian vil du anbefale? Beryllium lyder dyrt. Hvem laver drivere med det materiale? EDIT: det må være TAD.
vH pH
|
Til top |
|
|
tadman Forum Bruger

|
Sendt: 08 August 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
27pH skrev:
tadman skrev:
|
|
|
Hej
Tag den største og dyreste 2" med neodym magnet. Tjek deres frekvenskurve!!
Radian benytter aluminium og de har et blødt mylar ophæng og desuden har de opvarmet alu'en ekstremt 7 gange så det får titanium's styrke og stivhed, men alligevel bevarer alu'ens dets gode lydmæssige karakter - læs lidt varme, glatte og meget åben gennemsigtige klang.
Jeg har talt med dem derovre og de siger at flere studioer i USA bruger ders membraner i TAD drivere og alle melder tilbage om forbedret lyd.
Der er formentlig en første årsag til at de vælger membraner fra Radian. De er meget billigere!! 
Men, jeg ved selv hvor svært det er at få de berylliums membraner til at spille godt. Du skal virkelig kæle for dem og det udstyr der er i de studio'er er simpelthen ikke godt nok!
Så alu er mere tilgivende, men har heller ikke lige det sidste "hul" igennem. til gengæld har det en meget musikalsk formidling.. 
De største drivere koster kun 282$ stk'et fra Radian - det gjorde de i hvertfald sidst. Det er ca. 3400 kr for et sæt i USA..
Du skal smøre dem lidt i telefonen for at få lov som privatkunde, men prøv..
Kender en der har TAD 4002 med radian, han siger det er godt!
vh, Tadman
Hvilke driver fra Radian vil du anbefale? Beryllium lyder dyrt. Hvem laver drivere med det materiale? EDIT: det må være TAD.
vH pH |
|
|
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tadman skrev:
Nej, hvor er du dygtig.
Det kan da godt være, at en metal-membran forvrænger på samme måde som en hi-hat, men jeg hører nu også meget andet musik.
Når CD-hornet spreder lyden, så bliver niveauet selvfølgelig lavere sammenlignet med hvis det sendes lige frem i et samlet bundt, ligesom når man vander have med haveslangen.....
|
Til top |
|
|
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
Sendt: 22 August 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemli' ja
CD horn skal altid kompenseres elektronisk, for det jævne fald i toppen...
Og ingen 2" drivere kan spille den helt høje top, uden opbrydning i membranen. Det kan BMS'en til gengæld, ikraft af den geniale 2 vejs coax konstruktion.
MVH
Bonné
|
Til top |
|
|
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 28 December 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej SVDI.
Jeg vil lige høre.
Når nu du har bastårnet i det ene hjørne, hvordan er de så koblet til anlægget ?
Som ren monosub eller som stereo ?
Hvis det er som monosub, hvor "samler" du så stereosignalet ? __________________ Behandler man det digitale signal ordentligt - lyder det analogt.
Sølv de rigtige steder - er guld værd.
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 28 December 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser godt nok rigtig fedt ud!!! 15 tommer mellemtoner er det ikke ret meget?
|
Til top |
|
|
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
Sendt: 28 December 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
DET er et anlæg, som de fleste koncertgængere drømmer om at have derhjemme. Om ikke andet, så savner jeg selv den enorme dynamik i både top og bund, som et godt PA anlæg har. Det har du formået at stille op i din egen stue, det må være svært at holde volumenknappen nede, og foden i ro 
Den energi det anlæg formår at smide ud, takket være det fede forstærkertårn, må være stærkt vanedannende. De få negative sjæle der har mere travlt med at kritisere, fordi du ikke spiller på standard systemet skal du bare overse. En sen aften, med en god iskold i hånden og en fed liveplade må være fantastico. Hvilke skiver spiller du?
Kunne forestille mig at Pink Floyds Pulse og Totos liveplade med Africa er en oplevelse. Hvor mange watt har du at lege med?
Anderledes, modigt og sejt! __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
Til top |
|
|
tadman Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
Tadman skrev:
Nej, hvor er du dygtig.
måske skulle du udtrykke dig klart i stedet!
Det kan da godt være, at en metal-membran forvrænger på samme måde som en hi-hat, men jeg hører nu også meget andet musik.
Okay, det vidste jeg ikke, hvad type forvrængning er der så i det materiale du bruger?
Der er noget der hedder stivhed i forhold til masse og egen dæmpning ligeledes...
Når CD-hornet spreder lyden, så bliver niveauet selvfølgelig lavere sammenlignet med hvis det sendes lige frem i et samlet bundt, ligesom når man vander have med haveslangen.....
det der forstår jeg intet af. hvilket niveau? samlet bundt? vand og haveslange? Den slags hjemmestrikkede forklaringer preller af på mig...vil gerne tage en dialog, men man skal også vedkende, hvis man ikke helt ved hvad man taler om! Ellers når man ingen vegne. Men det er måske heller ikke meningen?
Jeg tror stadig ikke helt du har forstået cd principet, det ligger ellers i ordet..
vh |
|
|
|
Til top |
|
|
tadman Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
Nemli' ja
ok da, der er da en der forstår pointen her, men ikke jeg, desværre...
CD horn skal altid kompenseres elektronisk, for det jævne fald i toppen...
i forhold til hvilke andre horn? Falder cd mere eller mindre end andre horn og i såfald hvilke? Eller hvad mener du egentlig?
Og ingen 2" drivere kan spille den helt høje top, uden opbrydning i membranen. Det kan BMS'en til gengæld, ikraft af den geniale 2 vejs coax konstruktion.
Alt bryder op i større eller mindre grad. Forskellen ligger i hvordan og hvornår det sker..
Hvad er det lige for en genialkonstruktion du taler om? Er der to membraner i en driver?
vh
MVH
Bonné |
|
|
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
Sendt: 13 September 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
HamDenFede skrev:
Det var sq da.....øhhh.....anderledes. 
Det lyder sikker godt, men SIKKE ET ROD. Dit forstærker "tårn" ligner mest af alt et serverskab. Ikke lige min smag, men ganske utraditionelt.
No hard fealings, men efter min mening er det ikke sq ikke hverken elegant eller kønt det der og hvis man kan snakke og en negativ WAF, så tror jeg den vil komme på tale her......
|
|
|
Hvad er en høj WAF i din verden? Jeg kan se du bor i jylland, så det må vel være et bryggers flisegulv helt ind stuen. En masse blankt eller børstet aluminium fra føtex som rigtig gerne vil ligne noget der engang var på mode i slutningen af 90'erne..
For engangskyld er hans rum ikke lutter børstet auminium!
Rigtig træ! - Det er jazz!
|
Til top |
|
|
HamDenFede Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 105
|
Sendt: 13 September 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
HamDenFede skrev:
Det lyder sikker godt, men SIKKE ET ROD. Dit forstærker "tårn" ligner mest af alt et serverskab. Ikke lige min smag, men ganske utraditionelt.
No hard fealings, men efter min mening er det ikke sq ikke hverken elegant eller kønt det der og hvis man kan snakke og en negativ WAF, så tror jeg den vil komme på tale her......
|
|
|
Hvad er en høj WAF i din verden? Jeg kan se du bor i jylland, så det må vel være et bryggers flisegulv helt i stuen en masse blankt eller børstet aluminium fra føtex som rigtig gerne vil ligne noget der engang var på mode i slutningen af 90'erne..
For engangskyld er hans rum ikke lutter børstet auminium!
Rigtig træ! - Det er jazz!
|
|
|
Velkommen til 2006 
WAF'en er vel et generelt udtryk for "hvor langt man kan gå" før ens bedre halvdel siger stop, og da jeg tvivler på at de flestes koner / kærester er lige så lyd-fanatiske som vi andre, må de fysiske rammer ofte være dem man omtaler som WAF. Og på det punkt holder jeg på, at der ikke er mange kvinder der vil tage imod dette setup med kyshånd.
Lyden er sikkert i top, men i min verden er opsætningen ikke noget elegant skønsyn, men det behøver heller ikke være en prioritet i alle hjem. Jeg kan bedst lide at det ser godt ud, men det er blot min mening. Hvis du kan lære at skille tingene ad, kan du jo prøve at kommentere på anlægget i tråden, istedet for at komme med dine dumme københavnerfordomme om jysk isenkram og pyntemetal. Jeg skrev min mening om anlægget og ikke andet. Måske du skulle prøve det samme. Skriv din mening om anlægget og lad mig have min mening.
Du kan jo lave en tråd med dit eget anlæg, så skal jeg glædeligt kommentere din københavnersmarte træhytte, dine sivmøbler og dine højttalere du sikkert selv har snittet i rigtig træ...for det er jo "jazz" 
Og lad os så komme tilbage til det diskussionen handler om, nemlig svdi's HiFi  __________________ Mvh. HamDenFede
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 13 September 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
HamDenFede skrev:
|
|
|
Jeg gætter på manden er single, eller var den der sg aldrig gået 
Men bortset fra det, så synes jeg nu det ser interessant ud, ikke lige det som man ser hver dag, heller ikke af grej, men det kan også have sin fordel. Bestemt ikke tosset.....
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|