Forfatter |
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den musica spiller godt - ingen tvivl om det! Mit eneste kritikpunkt er den skarpe blå diode, men den vender man sig sikkert til...
Jeg vidste ikke at det gamle forstærker-sæt fra Sonus Faber overhovedet længere kunne opdrives.. Fandt lige et billede på nettet af et lækkert SF-setup på nettet:

Amator Driver (den lille søde) og Amator Power 
|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans, Malthe, Rizzo og Hajen 71.
Dejligt med interesse for denne Link. Det varmer, at andre også er faldet for "italiensk for viderekomne" - Sonus Faber. Jeg har med stor interesse set på billeder af disse forstærkere fra - jeg går ud fra - Sonus Faber. Og der er ingen tvivl om at disse højttalere bare spiller med: Klasse A drift (jeg har prøvet Zapsolut fra LC - super godt) (og selvfølgelig LAMM - toppen) og jeg har prøvet med hybrid-forstærker (LAMM) og ikke mindst Mos fets (Sirius/Gammut og LAMM). Dog har jeg ikke prøvet rør
-ER DER NOGEN DER KAN HJÆLPE HER???????
Jeg tror simpelthen,at vi skal søge Klasse A, Mos fets og hybrid. Desuden er jeg overbevidst om at forstærkerne ikke nødvendigvis skal være flere hundrede watt.
Så jeg prøver igen at spille således:
Med forstærkerhilsen Mr Highend __________________ vh Mr. High End
|
Til top |
|
|
hajen71 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 207
|
Sendt: 20 Januar 2005 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
En af mine kammerater havde på et tidspunkt et sæt concerto magen til mine og han havde en audio innovations rør forstærker sat til dem. Og der var nogen problemer. Det var lige som om at audio innovations ikke kunne styre dem. Det lød i hvert tilfælde ikke optimalt. Jeg tror at generelt er sonus faber lidt svære at kontrollere og derudover skal de have en del power.
Hilsen Hajen 71
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 20 Januar 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hajen71
Alle gode højtalere (uanset mærke) kræver en strømstærk/velkonstrueret forstærker...
AI lavede mange vellydende rør ting i 90erne feks den intgr. S500 eller det delte 800 sæt med forfor og effekttrin. Jeg har selv haft deres Triode rør monotrin: The first og senere The Second. Alle AI effekt dele er født med en underdimensionret lyttebank...
Jeg satte selv en "øldåse" på 1500mfd 800 volt i mine The First monoblokke (+ ny ensretter komma stor) - det medførte et enormt fremskridt på alle områder.... De blev blandt andet brugt til at drive, mine dengang, Martin Logan Sequel2 med et fornuftigt resultat! (de var forresten på 2x7watt!) De 2x7 watt kunne noget som ikke engang et par brokoblede NAD effektrin på ca. 2x250 watt kunne levere.
Altså strøm bag wattene er MEGET vigtigt og så har vi jo slet ikke snakket om lyden af wattene og deres dynamiske egenskaber.
Hvis din kammersjuk stadig har hans AI og er glad for dens lyd - så skulle han tage at få udbygget dens lyttebank - så vil han opleve den som en ny og meget bredere anvendelig forstærker
__________________ Mvh Hans...
|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Haj og Hans!
Sonus Faber er en sjov højttaler! Det er ikke altid det er watt der skal til. Jeg har mange gange oplevet, at det i højere grad er hurtighed, strøm og klasse A der skal til. Jeg prøvede ML 27 sammen med Zapsolut monotrin (78Watt) - stor prisforskel men meget lille lydforskel. Til nogen ting var ML bedst (den var mere homogen) og til andre ting var Klasse A Zapsolutterne bedre (musikalitetsmæssigt).
Nu spiller jeg på Musica i forhold til HPA2. Den ene har 250 watt og den anden har 50 watt - 250w giver mere power og 50w giver musik. Detaljerne er næsten den samme - lidt mere rumvirkning i 50w og lidt mere bas i 250w. Er det moderen eller datteren? Jeg ved det ikke!
Dog har jeg hørt det bedste fra begge lejre - LAMM. Den blander Watt, mosfets og rør.
Så løsningen er ikke så lige til.
Mr highend
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

|
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Malthe & mr Highend + ejere af Extrema og Electa Amator 2...
Ord siger mere en billeder - derfor lige disse kurver som en japaner har brugt en masse tid på at få lavet.
Lyden er dog det vigtigste 
extrema:

EA2:

|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans igen!
Tak for en lang snak i telefonen. Det var inspirerende at høre om dine planer og dine ideer. Hvad med et billede af koncertsalen? Måske var der nogen, der kunne lære noget om enkelthed og eksperimenter. Jeg kan jo se på disse målinger, at du er fremme i skoene med hensyn til at undersøge tingene.
For at forstå disse kurver ovenfor bliver du nødt til at fortælle mig og måske andre læsere hvordan dette skal forstås og hvordan dette kan bruges i det daglige. Vi skulle jo gerne gå efter musikken og ikke den målet musik og teknik! Her ved jeg du er ganske enig.
Til Malthe.
Du satte et billede i - hvis anlæg er det? Jeg er specielt interesseret i at høre om disse forstærkere og om hvor de kommer fra!
Med musik MR. Highend,
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Det billede jeg har sat ind, stammer fra et - faktisk udemærket - svensk audio/musikforum, der hedder euphonia. For at undgå længere forklaringer, er det nemmere at linke til tråden, hvor billedet er taget fra: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic =414&hl=sonus
Jeg har aldrig hørt forstærker sættet, men jeg er overbevist om at det er det rene kræs! ifølge "Timbre", som selv er ejer af et sæt Amati Homage (og en masse andet lækker highend udstyr!!) er forstærkersættet meget velegnet til Electa Amator II. Hans Faber har i aften oplyst at forstærkerdelen er på 50 watt i ren klasse a. Gad godt vide, hvordan det ville lyde sammen med dine extrema'er. Du kan jo prøve at opsnuse et par! Så kommer vi og lytter!
Og jeg er forresten helt enig. Det er ikke de rene tekniske specifikationer vi går op i, men derimod evnen til musikformidling, der er det vigtigste. Det kunne da være underholdende at få en uddybning af ovenstående, der er jo et eller andet sted også en sammenhæng..
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

|
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej mr Highend & Malthe...
mr Highend: Ja, selv tak - det var spændende at snakke med dig og jeg syntes det var rart at du er så åben om det du selv oplever = troen på dig selv og dine egne ører og oplevelser med og foran stereoen - før og nu. Jeg tager et billede af mit (enkle) setup når (dags)lyset bliver rigtigt = snart...
Malthe: Vi er helt enige -det er først og fremmest musikken det handler om 
Ellers....: Ja - de kurver er spændende og meget informative når man ved hvad man skal kigge efter... Jeg vil vente med at forklare/svare på spørgsmål til vi alle mødes her i foråret, idet det simpelthen bliver for omfattende og måske afleder endnu flere spørgsmål her på mail, at begynde at gå i detaljen med de ovenviste kurver og grafer.
Kurverne har jo teoretisk set også "kun" interessse for EA2 og Extrema ejere. .
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er ret sikker på denne er guf for dem
http://www.psaudio.com/articles/infinityhybrid.asp
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

|
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen!
Ja, Jensen den forstærker er sikkert ikke så ringe endda! på en Sonus Faber højtaler...
Der er en del der har spurgt mig på det sidste hvorfor jeg er gået over til Van Den Hul højtalerkabler... (og Signal kabler)
1. De er de bedste jeg nogensinde har ejet (mine ører har hørt)...
2. De bliver også brugt internt til montering i højtaleren ved fabriksmonteringen på fabrikken (se billede) Her er kasserne fra VDH til Amati...

Ellers lige et Close up af kontrol centret i The Snail:

Fortsat go' dag!  __________________ Mvh Hans...
|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans!
Flot opsætning. Minimalisme til fingerspidserne! En gang i mellem ville jeg ønsker, at jeg selv kunne leve således. Det bliver spændende en dag at mødes for at høre - "koncertsalen".
Jeg kan sagtens se, at du virkelig tror på det du har. Lidt men godt - jeg ved jo hvad du har været igennem af superanlæg, så ...... Og Sonus Faber slår det meste.
Jeg har siden vi talte sammen arbejdet videre på dette med forstærkeren. Prøv at ring, så skal jeg fortælle. Jeg synes jo at denne Musica lyder skønt, men også, at den har en smule for lidt kraft til mit behov.
Til Jensen.
Det kunne være skægt om du havde en sådan forstærker - til en gennemlytning. Så er jeg med.
Mr Highend
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
mr Highend
Jeg ringer onsdag eller torsdag...
Nogle fabrikker går ikke så meget op i hvordan man får samlet sine delefiltre.
Det gør Sonus Faber tilgengæld! De har ansat en uddannet guldsmed til at samle delefiltrene til Stradivarius...
Her er et billede af filtrene til stradivarius (dettte er vist DK premiere!)

Stradivarius bruger forøvrigt sølvkabler til delefiltret (som eneste SF højtaler) Sølvet og teorien bag det er udviklet af Franco Serblin selv - Han er jo som bekendt tandlæge og har altid interesseret sig for sølv og dets struktur...
Sonus Fabers pressechef har udtalt at de aldrig vil påbegynde udvikling og salg af højtalerkabler til kommercielt brug. Man vil fortsat benytte sig af Van Den Hul til indvendig montering og udvikling af deres produkter. __________________ Mvh Hans...
|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans!
Spændende spændende! Dette er sjovt at høre om - og lidt "nørdet" og det kan vi hifi rødder jo godt lide.
Du skulle prøve at kontakte High End Sound - han laver nogle meget fine sølvkabler - disse til en fornuftig pris. Ikke som Bertram og andre sølv ting - dette er helt ok. Jeg prøvede disse kabler sammen med LAMM - og det virkede bare sammen. Ellers kører jeg jo med de hundedyre MIT shotgun kabler.
Med venlig hilsen
Mr. Highend
|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så sker det igen!
En af de nærmeste dage kommer LAMM på besøg igen. Jeg synes det bliver spændende, idet der sidste gang opstod "sød" musik i det lille lytterum (25m2)
Højttaleren fik liv og blev næsten væk i lyttevinduet. Den gang spillede jeg mest af alt på et helt sæt-up fra LAMM og det virkede. Økonomisk en helt vild ting, så ...... Nu er det kun effekt-mono-blokkene der kommer på besøg. Disse skal spille med Mark Levinson no380s - som eksisterer i anlægget i forvejen. Håber på et godt resultat.
Mr. Highend.
__________________ vh Mr. High End
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Faber skrev:
Hej igen...
På opfordring er her et billede af "koncertsalen"... |
|
|
Hvor er det dog stilrent og super flot!! 
|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Becker!
Ja småt og godt kan give god lyd! Det kan jeg snakke med om. Keep it simple - jeg har også prøvet - den lille Sonus Faber Musica kan noget som ikke kan forklares. Dog mangler den lidt overskud hos mig - så jeg prøver lige en LAMM igen.
Til Becker -prøv at sende en personlig mail til Hans Faber. Måske kan i få en god snak
Med hilsen Mr. Highend
|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

|
Sendt: 20 Februar 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen!
Så har der været lytte-drengetur igen!
2 anlæg satte mine Extrema højttalere stævne -
1.) 2 stk. A60 fra Accuphase i brokoblet tilstand - 240 W kl. A.
2.) LAMM 2.1 monotrin, Riia og forforstærker.
Lyden ja! Prøv at forestille jer disse setup - absolut super high-end. Begge anlæg noget af det bedste, men forskellige i klang.
Mr. Highend __________________ vh Mr. High End
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej mr. Highend
Jeg skal love for du får prøvet nogle forstærkere af! Den der Accuphase har godt nok fået flotte ord med på vejen!
Jeg synes hellere du skal fortælle om lyden og om forskellene mellem de to setup. Er du efterhånden ved at have sporet dig ind på hvad forstærker setup du skal ende op med?
ps. Vi vil se billeder 
|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen alle sammen!
Jeg vil sige at begge anlæg bare var "på toppen". Extremaen fik lov at arbejde. Der var dynamik, musikalitet, varme og hul igennem. Det skulle da også bare ..... Hvis alle de "penge" ikke skulle spille r.... ud af bukserne. Vi spillede fra kl 18.00 til 03.00 og mange plader blev vendt og drejet. Mange pladser blev prøvet mellem dem der var til stede - 4 mand og 1 sofa + 2 stole = ikke helt optimalt.
LAMM spiller bare dejligt musikalsk - amerikansk og med et stort rum. Som en har sagt om det - det her er bare rigtig hi-fi. DOG skal man spille med hele anlægget fra LAMM - forforstærker, riaa og ikke mindst 2 stk. monoblokke. Her måtte der som sagt en del udskiftninger til for at det "synger" - ikke helt hvad jeg havde regnet med.
Accuphase A60 alene - virker ikke helt - selv om den spiller flot og på mange måder letflydende. DOG - 2 stk. A60´ere i brokoblet tilstand - så er der musik og en finkornethed man skal lede længe efter. Disse 2 kunne bare sættes ind i anlægget uden andre tilpasninger. Sådan - 260.000 kr. - godt at man kan låne pengene. Hvilket jeg dog må vente med.
PS! En stor tak til!
High Fidelity (Jan Nielsen), High End Sound og Dynamax!
-for lån af og lytning på "Supergrej". - Rart at sådanne idealister stadig findes.
Spændende .....
Se også disse links.
http://www.soundimage.dk/ - Jan Nielsens hjemmeside!
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic =1351 - Svensk debat!
http://www.highend-sound.com/ - Highend Sounds hjemmeside!
http://www.dynamax.dk/index2.asp - Dynamax´ hjemmeside!
__________________ vh Mr. High End
|
Til top |
|
|