Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 08:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Terminering af indgange (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1379
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:
wuffer skrev:
mr.Thomsen skrev:

wuffer skrev:
hvordan skal de helt nøjagtig laves??? bare så man ik futter noget af når man prøver

Tweaket laves ved at man Lodder en 75ohms modstand mellem benene i et phonostik. andet er der faktisk ikke i det!!

dvs at man ka bare løfte låget på forstærkeren og så knalde en modstand ind.. dte ska prøves.. må da ha en 75 ohms modstand liggende...

man kunne i teorien godt gøre det internt i forstærkeren, men det er noget nemmere bare at lave det i et phonostik, så er det også nemmere at lave om hvis man en dag skal bruge de pågældende indgange, (tweaket er selvfølgelig kun til ubenyttede ind/udgange)

har stadig ik fundet ud af hvor den nærmeste elektronikpusher ligger henne.. for dårligt

jo jo men det gir så ik anledning til lige at hive forstærkeren ud og rode lidt med den  det ska jo gøres en gang imellem så den ik føler sig helt alene i verden

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:
bjørn skrev:
mr.Thomsen skrev:

så er stikkene ankommet og monteret, første indtryk er at det bestemt gør en forskel!!!

undrer mig at der tilsyneladende ikke er specielt mange herinde der har prøvet det tweak!!!

TWEAK ! I gamle dage blev alle anstændige japanske forstærkere leveret med lus i bøsningerne. Er de ikke smidt ud må de ligge i skuffer og skabe i tusindevis

tror jeg på et tidspunkt vil sætte resten til salg, så andre kan få erfaringer med dette tweak...

ok!, men det er nu heller ikke så dyrt at lave dem fra ny, mine koster mig under 10 kr. pr. stk. så det er vist en af de tweaks hvor man får mest for pengene!!! jeg er i hvertfald overrasket over forbedringen, jeg har dog haft lidt travlt så jeg er ikke nået til stue anlægget endnu, men de skulle lige prøves på anlæget i arbejdsværelset og selv den aldrende JVC forstærker derinde fik en god forbedring!! så jeg glæder mig til at komme igang med stueanlæget en gang i næste uge!

Det var standard-udstyr i årevis fra japanske fabrikanter, masseproducerede lus lige til at proppe i RCA bøsningerne. Det kan man s'gu da ikke kalde "tweak"

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:
mr.Thomsen skrev:

wuffer skrev:
hvordan skal de helt nøjagtig laves??? bare så man ik futter noget af når man prøver

Tweaket laves ved at man Lodder en 75ohms modstand mellem benene i et phonostik. andet er der faktisk ikke i det!!

dvs at man ka bare løfte låget på forstærkeren og så knalde en modstand ind.. dte ska prøves.. må da ha en 75 ohms modstand liggende...

NEJ, ubrugte indgange skal kortsluttes. De berømte 75 ohm er til at belaste en evt. digitaludgang på cd-maskiner

har stadig ik fundet ud af hvor den nærmeste elektronikpusher ligger henne.. for dårligt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
wuffer skrev:
mr.Thomsen skrev:

wuffer skrev:
hvordan skal de helt nøjagtig laves??? bare så man ik futter noget af når man prøver

Tweaket laves ved at man Lodder en 75ohms modstand mellem benene i et phonostik. andet er der faktisk ikke i det!!

dvs at man ka bare løfte låget på forstærkeren og så knalde en modstand ind.. dte ska prøves.. må da ha en 75 ohms modstand liggende...

NEJ, ubrugte indgange skal kortsluttes. De berømte 75 ohm er til at belaste en evt. digitaludgang på cd-maskiner

har stadig ik fundet ud af hvor den nærmeste elektronikpusher ligger henne.. for dårligt

diskutionen om kortslutning eller 75 ohms modstand, blev vist også diskuteret i artiklen i high fidelity, men det skal da afprøves, om der er forskel.....

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen
 
XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 757
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har 2 forstærkere, en for forstærker, hvor jeg kun bruger RIAA delen, og en der tager alt andet ind.

Skal jeg så terminere alle indgange der ikke er i brug, på begge forstærkere ???

Eller hvordan og hvor ledes ?

Og det er både Coax og normale indgange der skal termineres for at opleve en forskel ????


__________________
I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Principielt bør en ikke anvendt indgang vel egentlig bare termineres til stel.
Går man et skridt videre, bør man vel også fjerne samtlige kabler fra andre signalkilder end den, der bruges (den aktive), ud af forstærkeren og terminere disse indgange på forstærkeren til stel.
Alle andre signalkilder end den anvendte er jo også en potentiel kilde til støj og anden fnidder-fnadder, da alle apparater, der er koblet sammen i anlægget bidrager til anlæggets "stelvejs-system" og kan derfor have en indflydelse på performance.
Desuden kan de ikke-aktive signalkilder også bidrage med utilsigtet signalfnidder fra deres udgange, der så postes ind i diverse indgange på forstærkeren.

Lyder systemet med den aktive signalkilde ens i flg. tilfælde ? -
1. Alle ikke aktive signalkilder er frakoblet. (Og indgange evt. termineret til stel)
2. Alle signalkilder tilkoblet, de ikke aktive tændt.
3. Alle signalkilder tilkoblet, de ikke aktive slukket.
4. Diverse kombinationer af 2 & 3

Nej, vel - Det leder vel til konklusionen. at også indgange med signalkilder, der ikke er aktive (alle andre end den aktive) bør termineres til stel (og evt. afbrydes for ikke at beskadige signalkilder, der ikke tåler kortslutning).



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes