Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 12:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ny Sub. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Du skal ha fat i et multimeter. et lcr-meter er kun til at måle komponenter med. Det gør den ved at sende et signal ud til spolen eller kondensatoren og så måle ændringen på det der kommer tilbage

men hvis der en tidstilling der hedder noget med V DC eller V-- så kan det nok bruges.

ellers kan du som en test sætte en kondensator på indgangen, fra plus på phonobøsning til plus ind på modulet.
LC forestår 1 - 2,2uF hvis den så bliver kold så er der DC på indgangen 

Har du læst Do's and Dont's på lc hjemmeside, der står også noget om DC men det er under opstart.
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=63

Jeg har en profil på diyaudio men jeg bruger den ikke jeg kan ikke engang huske hvad den hedder.

Mvh

Erik

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nu har jeg målt på både zap og pioneer. O volt på begge. Jeg tager foriøvrigt i mig igen, at det har taget brummet; stel - lytter tricket. Der nogen gange noget brum på dén. Jeg har også registreret, at når jeg muter min pioneer, forsvinder brummet. På daværende stod receiveren godtnok på satellit, jeg ved ikke om signalkilden gør nogen forskel???

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Det lugter i høj grad af at det er din  signalkilde/forforstærker der laver brummet.

Men hvis ikke tricket med stel fra signal ind/stel på lytter virker tjaaa så er jeg ved at være blank hvad angår zap.
Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja, det må være dén receiver. Jeg har prøvet skiftevis at pille div. sat-dvd og lign. signalkilder fra, men først når receiveren slukkes forsvinder det helt. Det skal dog siges at nogle gange brummer den, når subben tændes, og brummet er næsten væk, når receiveren efterfølgende tændes???

Det er lidt mærkeligt, idet brummet ikke altid optræder i samme sammenhæng; nogle gange er den stille, nogle gange brummer den meget. Jeg kan ikke helt forstå dét. No help fra LC, foriøvrigt. Hans support lader meget tilbage at ønske. Alle som læser sådan noget hér, bliver jo afskrækket fra at købe, når man (nær)nul support får efter man har købt...

mvh. Per.

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Brum kan komme alle steder fra.

Så tænk på hvad der står i nærheden af din f-forstærker og din effekt forstærker.

Brum kan også løbe baglæns via højtaler ledningerne.

Så tænk på om du har 220 volt ledninger liggende sammen med højtalerkabler i eks. en kabelbakke.

Kvaliteten og længden af dine signal kabler mellem f-forstærker og effekt forstærker kan også have betydning.

Kan også være at din f-forstærker og effekt forstærker ikke arbejder godt sammen. Prøv at låne en anden f-forstærker.

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tro mig, jeg vender hver én sten. Jeg regner så småt med noget med antennestik, et sted i anlægget; 1 radio, 1 tv og 2 sat....

mvh. Per.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hurra hurra, jeg har fundet synderen.

Jeg prøvede at skifte kablet mellem receiver og sub. Jeg skiftede til et 75 ohm rg 179 (tror jeg) på godt 3 meter. Ikke antydningen af brum.

Jeg prøver i første omgang at købe 10 meter rg 179 hos Elfa og skifte det gamle (billige) som jeg hidtil har brugt. Det ligger opover loftet, så det kan også være dér det er galt; krydser måske noget 230v eller lign. Det nye fra Elfa mener jeg koster 25-30 kr/meteren.

Hvis brummet igen opstår må jeg jo bare lade kablet ligge langs fodpanelet, det er alligevel kun 3 mm i diameter.

Er der nogen der ved om det er et problem at bruge 75 ohm kabel (faktisk antennekabel) som signalkabel, hvis ellers det lyder godtnok?

mvh. Per.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nå, kablet kan altså ikke ligge op på loftet. Det nye kabel giver også lidt brum, men slet ikke så meget som før. Jeg fik en herlig formiddag oppe i rockwollen og konstaterede hér at kablet ligger hen over en jerndrager, som er en del af husets konstruktion. Kan det skabe brummet, at kablet ligger hen over en ordentlig klump jern?

Jeg kunne dog også se, at det gamle kabel også var lidt længere end 10 meter, måske 15 meter. Det lå også helt rodet sammen, så øhh...

Nå, men jeg må trække kablet langs fodpanelet, så bliver det jo også kortere...

Jeg lader lige høre fra mig, når jeg konstaterer om det løser brummet.

mvh. Per.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det var det der skulle til! Kablet kunne åbentbart ikke tåle at ligge henover sådan en jerndrager. Nu er kablet sømmet fast, det endte nok på ca. 7m og subben er fuldstændig stille; jeg var i tvivl om den var tændt, så jeg måtte kigge bagved en ekstra gang...

Er dog stadig lidt tvivlende overfor om sådan et 75 ohm kabel kan trækkes af en gemen ss receiver?? Er der nogen derude der besidder noget viden om dét??

mvh. Per.

Audioholic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Hej.

Jeg synes at den bliver rigelig varm, lidt varmere end håndlund; den skulle jo være næsten kold.

Jeg prøver at mail til LC og høre hvad det kan være...

mvh. Per.

Den konstruktion du har valgt med at bure forstærkerne inde i et trækabinet og den lille bitte køleplade er dømt til at virke som svedekasse - tror du skal igang med noget blæserkøling eller lignende - eller så skal der laves seriøse køleplader eller lignende.

Når det er sagt synes jeg det ser fornuftigt ud og der er sikkert kommet godt gang i stuen med sådan en kal

3 x BassPump III i sofaen
+ diverse gode sager ..
Til top Vis Audioholic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioholic

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er pt. ved at skifte heatsink på min zappulse effektblok til resten af anlægget. Dér får jeg en rest tilovers og den skal skrues bagpå subben, så jeg får ordentlig køling.

Den spiller eller fint...

mvh Per.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hej PHN2

Jeeg sider i den pinefulde situation at jeg har 2 12"XLS og en 400W Hypex, men ikke nogle slaver (heller ikke nogle af dem der gør rent). Da jeg tænker på det dag og nat (om jeg skal købe nogle slaver) må jeg vide lidt mere. Hvad er det for en version slave(r) du anvender (425g eller 630g) og kan man bare skrue lidt mere vægt i???.

og så lige til sidst (ikke for at være sur eller noget) men er 28 liter ikke lidt i underkandten? Hvis jeg regner på det giver det et f3 på 37hz ! fint til meget men de enheder er født til noget andet. (undskyld, den er jo bare så flot og jeg er bare lidt missundelig)

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej.

Undskyld, men gider ikke pille subben fra hinanden, mener at vægten kan skiftes. De 28 L stammer fra da HF rodede med xls, de mente 27L.

Det er faktisk ret simpelt med den finish. Byg en inderkasse af tyk mdf, køb en pakke massiv plankegulv i din foretrukne finish. Skru herefter plankerne på indefra m. masser af lim med lidt "udhæng" over kanterne og fræs det overskydende af med en haraldnyborgfræser med nyt nul-jern på. Herefter runder du kanterne (igen med fræseren). Herefter lidt håndpudsning og noget olie...Så kommer den til at se sådan ud...

mvh. per.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Planke gulv - den var smart - det må jeg kikke på.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Utroligt flot arbejde!
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes