Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 20:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ny Sub. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Lækker sub du har fået banket sammen . Mahognien giver en rigtig lækker finish!

Jeg har dog et spørgsmål. Jeg kan ikke se du har mulighed for at regulere fasen på sub'en, så jeg går udfra den kun skal bruges til 5.1 lyd og ikke stereo?

Mvh Lars

Til top Vis Qvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Qvist

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 November 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Hej Lars.

Jeg regner ikke med at bruge den til stereo, umiddelbart tror jeg ikke den er hurtig nok. Jeg byggede den primært til surround. Hvor stor betydning har faseregulering på lyden?

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 November 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hej Per.

Faseregulering er afgørende for at kunne lave en pæn overgang mellem front ht'er og sub i et stereo setup. Hvis sub'en ikke kører med samme fase vil der ske en udfasening i x-over frekvensen (og i området omkring) med front ht'erne. Hvis sub'en f.eks er 180 grader forskudt med front ht'erne vil der ske en destruktiv interferens som faktisk vil dræbe frekvenserne omkring x-over. De to vigtigste årsager til faseforskel er dels sub'ens placering (jo tættere sub'en er på front ht'erne jo mindre forskel) og dels delefiltret i front ht'erne. Hver orden (6 dB) i filtret giver 90 grader forskydelse. Den maglende mulighed for faseregulering hos dig behøver dog ikke være noget problem. Hvis dine front ht'er har 2. ordens filter (dermed 180 grader forskydelse) kan du bare vende fasen på din sub og hvis du placere den mellem dine front ht'er vil faseforskellen hvis nogen være minimal.

Når sub'en bruges til surround er situationen lidt en anden. Sub'en får et LFE signal som er separat fra de andre kanaler dvs. der er ikke de samme overgange som i stereo. Men dette er selvfølgelig forudsat at alle kanaler kører i "large" mode. Hvis der nogle kanaler som kører i "small" mode vil frekvsener typisk mindre end 100 Hz blive videresendt til sub'en og så har du samme problematik som i stereo.

Mvh Lars

Til top Vis Qvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Qvist

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har lidt problemer med subben. Den bliver en anelse varm; lidt mere en håndvarm. Det er egentlig ikke rigtigt et problem; den skulle jo bare være næsten kold???

Den brummer også lidt, faktisk mest når der ikke er signal på den, dvs. når receiveren er slukket, så brummer den mest. Når man spiller musik høres det ikke 2-3 meter væk, men alligevel irriterende for min blindtarm....

Er der nogen der har nogle tweaks, for at fjerne brummet. Bambadoo, lytter du med?

mvh. Per.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 December 2004 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Desværre kan jeg ikke hjælpe mht. brummet .

Men, ang. at den kører i et surround setup;

Kører du normal THX-norm (mains på 'small', sub sat til), er delefrekvensen 80Hz, 24dB/oktav low-pass, 12dB/oktav hi-pass. Det er rent digitalt, og det kan være en fordel IKKE at bruge eventuelle andre, indbyggede elektroniske el. passive, filtre i systemet. Bølgelængden v. 80Hz er næsten 3 meter - men afhængigt af subbens placering kan det være en fordel at manipulere med fasen. Du kan vende 180 grader blot ved at sætte + og - omvendt i ampens forbindelse til subben .

Der synes at herske en vis forvirring omkring LFE-kanalen. Det er ikke det samme som subwoofer-kanalen! LFE står for Lav Frekvens Effekt - i den tilstand kan man køre sine mains på 'Large' (og så modtager de altså osse de laveste frekvenser), men stadig udnytte subben til krævende effektlyde, under 120Hz. Kanalen findes ikke på alle DVD-film, langtfra - den er en nyere 'opfindelse', og er faktisk en helt seperat lydkanal på filmen. Nej, surround er sgu ikke nemt at gennemskue...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 December 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

har du prøvet at trække en tyk ledning mellem stel på signal ind (så tæt på stikket som muligt) og til lytternes fælles nul ?
Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Tillykke med din flotte sub. Og tillykke med pointene fra konen

Ang. brummet: Det kan være svært at lokalisere, men der er noget galt i din ledningsføring. For at starte et sted: Brummer den også - og bliver varm - *uden* signalkilde tilsluttet?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej.

Boholm: som der står længere oppe; det er værst når der intet signal er. Faktisk åd den en sikring den anden dag jeg glemte at slukke den. Jeg skiftede sikring og den spiller fint igen???

Den bliver ikke noget videre varm, når den spiller musik, men når den står og "spiller brum", så bliver den lun.

Kedde: hvor sidder fælles nul på predator netdelen. Jeg er ikke den store elektronik haj...

pft. Per.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 December 2004 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:
Boholm: som der står længere oppe; det er værst når der intet signal er. Faktisk åd den en sikring den anden dag jeg glemte at slukke den. Jeg skiftede sikring og den spiller fint igen???

Undskyld, men jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle forstå det:
1. "Jeg har drejet ned for volumen / slukket for afspilleren"
2. "Jeg har hevet alle ledninger ud, der er mellem subben og resten af anlægget"
Og jeg må tilstå, at jeg stadig ikke er helt sikker på, hvordan det skal forstås. Men hva' . . . det er nok bare mig

PHN2 skrev:
Den bliver ikke noget videre varm, når den spiller musik, men når den står og "spiller brum", så bliver den lun.

Jeg har ingen erfaring med PWM-forstærkere, men hvis du fjerner højttaler-ledningerne, bliver modulerne så også varme?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Sendt: 06 December 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
PHN2 skrev:

Undskyld, men jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle forstå det:
1. "Jeg har drejet ned for volumen / slukket for afspilleren"
2. "Jeg har hevet alle ledninger ud, der er mellem subben og resten af anlægget"
Og jeg må tilstå, at jeg stadig ikke er helt sikker på, hvordan det skal forstås. Men hva' . . . det er nok bare mig

PHN2 skrev:

Jeg har ingen erfaring med PWM-forstærkere, men hvis du fjerner højttaler-ledningerne, bliver modulerne så også varme?

PAS PÅ !!! med at køre uden belastning modulet kan gå i selvsving og brænde af !

Mht midtpunkt:

Din forsyning er en +/- XX volt, midten af den er der hvor dine lytterne mødes, altså hvor 2 lytter er koblet sammen (+ fra den ene og - fra den anden)

Når du måler din forsyning som eksempelvis 150V volt (+/- 75) er det det punkt i midten hvorfra du kan måle hhv + 75 og -75

ved at indføre denne ledning kan du få brum til at lægge sig på lytterne.

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej.

Brummet forsvinder, når jeg fjerner signalstikket på subben, så det er (heldigvis) ikke den interne ledningsføring den er gal med. Jeg må prøve trikket med ledning mellem signal ind og stel på strømforsyning.

mvh. Per.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hej.

Kedde: hvor sidder midtpunktet på predatornetdelen (hvis du er bekendt med dén)? Er det power gnd eller hur?

mvh. Per.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hej.

Foriøvrigt sparker den helt vildt røv; bortset fra brummet selvfølgelig...Pt. er forstærkeren loddet ud for at lave stel-lytter tricket, men venter svar fra hhv. kedde og LC-audio. Jeg vil også prøve at bytte fasen rundt jf. ovennævnt i tråden. Resten af anlægget er seriefilter; ca. 9-10 db/oktav.

Er det kun mig der overhovedet ikke kan komme igennem til lc. Jeg har prøvet mere eller mindre siden før jul, men har intet hørt igen. De trænger til at oppe sig noget i Holstebro gør de!!!

mvh. Per.

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

han har p***etravlt for tiden efter at de nye trin er kommet
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg fik endelig fat i lc på telefonen idag. Jeg loddede indgangsstel til powergnd på predatornetdelen. Det tog brummet fuldstændigt! Foriøvrigt er tricket det samme til vp4 netdelen, hvis nogen skulle være interesseret....

mvh. Per.

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

rigtigt flot arbejde!  Tænkte på hvor du køber de der zappulse forstærkere henne? Jeg bygger nemlig ogs selv 
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Bliver den stadig varm?

Jeg havde også varme problemer med min, den blev ca 50 grader, men det var på grund af 12 mV DC på indgangen. Så da jeg fik ny forforstærker, uden DC på udgangen blev den kold.  

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej Capslock.

Stadig lidt varm; vendte det med lc, men han mente det var ok. DC på indgangen...kan det måles med lcr-meter?

mvh. Per.

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej Per

Du skal ha fat i et voltmeter/multimeter. Thansen har et til 98 kr det kan til nød bruges men det ville være bedre med et Fluke eller tilsvarende.  

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Hej Capslock.

Har allerede et, lidt bedre end t-hansen skrammel. Det var det billigste lcr-meter jeg på daværende kunne finde på nettet.

Jeg må prøve med det. Hvordan måler jeg dc; skal meteret bare i serie med signalet eller...?

mvh. Per

ps. Hedder du også capslock på diyaudio.com ?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes