Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 06:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Supergod lodning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hmm som det måske kan anes i mine indlæg er det ikke mig der er firmaets lodde mand. Måske skulle jeg tage min kollega med på råd inden jeg skriver løs, men fakta er at det har en dejlig lav smelte temperatur, om det så er pga. fraværet af bly ved jeg ikke men det tror jeg nu ikke.

Så vidt jeg er orienteret er bly tilsat for at gøre tinnet nemmere at arbejde med både i fast og flydende form, det gør ihvertfald ikke lodningen stærkere, det er jo som bekendt også ret blødt i "kold" form.

Men hæng mig ikke for meget op på mine udbredelser, jeg står for indkøb, salg og kundekontakt, til selve arbejdet med kablerne har vi en professionel lodder tilknyttet.

Mvh. Holmbye

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

LassePedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Industrien bliver underlagt krav om blyfri lodning - ROHS direktivet. Hvilket medfører at loddetemperaturen skal øges. På vores loddeprofiler regner vi med at skulle øge temperaturen med 5-10 grader.

You have to keep moving - after all no dog has ever p***ed on a moving car.
Til top Vis LassePedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LassePedersen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Tag og kig efter hvordan man laver lodninger til "airspace" elektronik. Folkene bag disse projekter ved nok en del mere om superlodninger, end tilfældige DIY'ere. Der ligger en hel videnskab bag, men jeg tvivler på de bruger særlig "Super Audio Loddetin". Der er vist kommet lidt for meget woodoo over dette emne!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Der er vel ikke noget woodoo i at sølv er en bedre leder end de andre metaller i blandingen!? Med mindre du mener at forskellen er så marginal at den er irrelevant. Der er sikkert et hav af andre faktorer end blot ledeevnen der gør sig gældende, men det skal jeg ikke gøre mig klog på.  Men det kunne da være særdeles spændende at se hvordan de gør den slags i rumindustrien.
Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke det er relevant hvor god en leder sølv er, når vi snakker lodning. For det første er der IKKE ret meget sølv i såkaldt "sølvloddetin". For det andet er en god leder ikke ensbetydende med at du får en god forbindelse. I så fald ville man jo benytte sølv i stedt for guld på diverse stik.
Jeg mener mere det handler om at skabe en ordentlig og solid forbindelse, specielt fordi jeg ikke mener det har nogen indflydelse om modstanden i en lodning er 1 mikroohm højere eller lavere... Det er langt mindre end eks printbanerne og selve komponenternes egne interne modstande.

For mig virker det lidt som, at nu kan ma ikke finde andet at forbedre i anlægget. Så derfor tænker man... aahhh lodningerne må være meget vigtige.... Et desperat forsøg på at rette et problem, som nok ikke eksisterer. Der er under alle omstændigheder MASSER af MEGET STØRRE problemer i samtlige HIFI produkter. Lidt som at forbedre køreegenskaberne på en 2CV ved at montere de vildeste formel1-dæk.. Det ville også være historien og gråspurven og kanonerne.

Men skal lodninge absolut være særlig HIFI-agtig, for at de stakkels såkaldte entusiaster kan få ro i sjælen, så gør nu som jeg har foreslået. Kig hos airspace-branchen. De ved hvad de snakker om, og det er IKKE hjemmefilosofier. Se om ikke i kan finde en eller anden fra Terma, der kan hjælpe jer.
Tror dog ikke Terma bruger woodoo HIFI sølvloddetin... Til gengæld kan de sikkert tage nogle røngtenbilleder af jeres meget fine lodninger, som i selv har lavet og som har forbedret lyden helt vildt. I så fald vil i nok få et chock over hvor ringe de er, også i forhold til hvad en almindelig bølgeloddemaskine klarer. Og så kan i jo spørge jer selv om det vitterligt har hjulpet på lyden, når i selv har været i gang med loddekolben... I så fald kan i da konstatere, at gode lodninger og god lyd IKKE følges ad!

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Bly er shjv KUN med for at få et lavt smeltepunkt. Jeg tror kun det er hifi-nørderne der har fundet på det der med sølv i loddetinnet.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

HPH Man skrev:

Supergod lodning - Hvad er det ?

Er det:

- Brug af forsølvet (4%sølv) loddetin ?
- Forsølvet loddetin er det bedste man overhovedet kan benytte til lodning ?
- Klippe benene i rette længde INDEN lodning ?
- Behandle selve loddeøen med et eller andet inden lodning ?
- Behandle selve lodningen med et eller andet efter lodning ?
- Regulering af temperatur i f.t. størrelsen af det der skal loddes på ?

Flere ting ? Noget andet jeg måtte have glemt ?

Hvordan kan lodninger i givet fald blive bedre ?

Hurtig skrev:
Jeg mener ikke det er relevant hvor god en leder sølv er, når vi snakker lodning. For det første er der IKKE ret meget sølv i såkaldt "sølvloddetin". For det andet er en god leder ikke ensbetydende med at du får en god forbindelse. I så fald ville man jo benytte sølv i stedt for guld på diverse stik.
Jeg mener mere det handler om at skabe en ordentlig og solid forbindelse, specielt fordi jeg ikke mener det har nogen indflydelse om modstanden i en lodning er 1 mikroohm højere eller lavere... Det er langt mindre end eks printbanerne og selve komponenternes egne interne modstande.

For mig virker det lidt som, at nu kan ma ikke finde andet at forbedre i anlægget. Så derfor tænker man... aahhh lodningerne må være meget vigtige.... Et desperat forsøg på at rette et problem, som nok ikke eksisterer. Der er under alle omstændigheder MASSER af MEGET STØRRE problemer i samtlige HIFI produkter. Lidt som at forbedre køreegenskaberne på en 2CV ved at montere de vildeste formel1-dæk.. Det ville også være historien og gråspurven og kanonerne.

Men skal lodninge absolut være særlig HIFI-agtig, for at de stakkels såkaldte entusiaster kan få ro i sjælen, så gør nu som jeg har foreslået. Kig hos airspace-branchen. De ved hvad de snakker om, og det er IKKE hjemmefilosofier. Se om ikke i kan finde en eller anden fra Terma, der kan hjælpe jer.
Tror dog ikke Terma bruger woodoo HIFI sølvloddetin... Til gengæld kan de sikkert tage nogle røngtenbilleder af jeres meget fine lodninger, som i selv har lavet og som har forbedret lyden helt vildt. I så fald vil i nok få et chock over hvor ringe de er, også i forhold til hvad en almindelig bølgeloddemaskine klarer. Og så kan i jo spørge jer selv om det vitterligt har hjulpet på lyden, når i selv har været i gang med loddekolben... I så fald kan i da konstatere, at gode lodninger og god lyd IKKE følges ad!

så dit bud er at den eneste måde at forbedre sine lodninger på, er at få et firma til at udføre dem. virkeligt konstruktivt

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg siger ikke at den eneste måde at forbedre en lodning på, er ved at få et firma til det. Men min pointe er bare, at jeg gerne vil se en af jer gutter, der går så højt op i lodninger, der er i stand til at gøre det bedre end en hvilken som helst bølgeloddemaskine, som benyttes af de fleste producenter.

Mener du selv du kan gøre det bedre??? Ellers er der vel ingen grund til at forsøge... så bliver resultatet jo bare ringere!! Du skulle prøve at se et røngtenbillede af en hånd-lodning... Måske ser det fint ud på overfladen, men tro mig... du vil nok blive overrasket.

Alligevel er der jo sikkert masser der påstår, at de synes det lyder bedre når de selv har loddet. Til trods for det faktum, at det typisk er væsentlig ringere lodninger. Hvordan vil du forholde dig til det. Mener du det skyldes, at de dårligere lodninger giver bedre lyd, eller er det fordi folk bilder sig selv ind at de hører noget bedre???

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Nej, jeg siger ikke at den eneste måde at forbedre en lodning på, er ved at få et firma til det. Men min pointe er bare, at jeg gerne vil se en af jer gutter, der går så højt op i lodninger, der er i stand til at gøre det bedre end en hvilken som helst bølgeloddemaskine, som benyttes af de fleste producenter.

Mener du selv du kan gøre det bedre??? Ellers er der vel ingen grund til at forsøge... så bliver resultatet jo bare ringere!! Du skulle prøve at se et røngtenbillede af en hånd-lodning... Måske ser det fint ud på overfladen, men tro mig... du vil nok blive overrasket.

Alligevel er der jo sikkert masser der påstår, at de synes det lyder bedre når de selv har loddet. Til trods for det faktum, at det typisk er væsentlig ringere lodninger. Hvordan vil du forholde dig til det. Mener du det skyldes, at de dårligere lodninger giver bedre lyd, eller er det fordi folk bilder sig selv ind at de hører noget bedre???

der er, i mine øjne, ingen der siger at de kan gøre det bedre end noget andet. Som jeg ser det, så gik spørgsmålet på at HVIS man nu var tvunget til at lodde, hvordan gør man det så bedst muligt.

og der syntes jeg ikke at dit svar om at lade være holder vand.

Men du har da ret, jeg har aldrig set røngten på en lodning, men hvad er pointen i det?

jeg har kørt røngten på mange km svejsninger i stålkonstruktioner, men derfor svejser jeg da stadigvæk gamle biler med MIG.

du lyder som om at du forsager DIY manden og alle hans gerninger...

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

og JA det lyder bedre når jeg selv har loddet nye stik, lytter el. andet, men det er da ikke lodnings skyld!

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Jeg vil mene at blyet er tilsat - måske mest af økonomiske årsager, bly er billigt.
Når det er sagt er blyet også med til at sikre holdbarheden af lodningen, og samtidig nedsætte smeltepunktet til de ca. 190 grader der kræves ved alm blyloddetin. Udskiftningen af blyet vil måske medføre prisstigninger, højere temperaturer og ringere holdbarhed..... Men, men jeg er ikke ekspert - så hvsi der er andre bud - Så lad os høre

Loddetin er en LEGERING til forskel fra RENT metal:

Rent metal har et smeltepunkt. Legeringer kan have smelteintervaller eller smeltepunkter alt efter blandingsforholdet.

En tin/bly legering med godt 60 % tin har et smeltepunkt på ca. 183 grader celsius. Det specielle herved er at både bly og tin har højere smeltepunkter, men denne legering har et lavere! Dette blandingsforhold giver noget der kaldes en eutektisk legering, idet hele blandingen smelter ved samme temperatur og altså har ét smeltepunkt.

Hvis man laver om på tin/blyforholdet i legeringen bevirker det at der i stedet for ét smeltepunkt opstår et smelteinterval. Først smeleter den eutektiske del ved de 183 grader, men da der er enten bly eller tin "i overskud" skal der opvarmes yderligere for at hele massen smelter.

Hvordan det hænger sammen med bly-frit loddetin ved jeg ikke, men da der fra næste år ikke må være bly i elektronikprodukter, anvendes der allerede nu blyfri lodninger i industrien.

Måske nogen kan fortælle om dette og også hvordan vi skal "tune" vores loddekobler til det nye loddetin - er de 5-10 grader nok som er nævnt i tidligere indlæg?.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes