Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 16:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: High Fidelity Test (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 September 2004 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

der findes et utal af højttalere som bruger PP woofere. og mange har alt andet en båt lyd. derfor min antagelse at måske er det "båndet" der SAMMEN med de woofere giver det som folk beskriver som båt lyd.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 September 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Jeg tror Ronin er inde på det rigtige. Den påståede resonnans/komprimering må komme fra PP-enhederne. Årsagen kan læses i testen, især i konklusionen... Jeg mener ikke at bånddiskanten , som efter min overbevisning er helt uovertruffen, spiller nogen rolle her.....

Men jeg har hørt X-centic på noget Arcam og Linn, og det var ikke godt. Det var faktisk slet, og årsagen skal jeg lade være usagt.........Men har hørt X-centric på Adyton Cordis - Burmester - Rowland - Pathos og her har der været sublim lyd. En så nuanceret bas som man ikke troede muligt. Ikke kælder dyb naturligvis, men meget præcis og yderst velopløst, og med stor pondus. Mellemtonen sprød og hurtig , og bånddiskanten med krop og finish som kun ganske få kan præstere

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 16 September 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Jeg tror Ronin er inde på det rigtige. Den påståede resonnans/komprimering må komme fra PP-enhederne. Årsagen kan læses i testen, især i konklusionen... Jeg mener ikke at bånddiskanten , som efter min overbevisning er helt uovertruffen, spiller nogen rolle her.....

Men jeg har hørt X-centic på noget Arcam og Linn, og det var ikke godt. Det var faktisk slet, og årsagen skal jeg lade være usagt.........Men har hørt X-centric på Adyton Cordis - Burmester - Rowland - Pathos og her har der været sublim lyd. En så nuanceret bas som man ikke troede muligt. Ikke kælder dyb naturligvis, men meget præcis og yderst velopløst, og med stor pondus. Mellemtonen sprød og hurtig , og bånddiskanten med krop og finish som kun ganske få kan præstere

Så må man bare håbe det ikke er generelt, at PP woofere og Arcam der lyder dårligt.

Så har Audiovector da et problem

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 September 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Groove skrev:

Ronin skrev:
Nej, det er ikke båndet der har skabt balladen!

Hvordan afgør du det?? Se lige hvad Jazz skriver:

Mange siger at højttaleren "båtter". Kig på frekvenskurven, den 5dB peak ved 2kHz vil uværgeligt give noget "båtten" fra sig. Man kan faktisk se på nærfeltsmålingerne at alle tre enheder har nogle kedelige tendenser lige ved 2kHz, måske en kantreflektion som optræder for alle tre enheder?

Det kræver vel indgående viden at kunne adskille enheder/kabinet/delefilter fra hinanden ved en lytter? Eller er det bare mig der skal have nye hørebriller?

Prøv nu at forstå det her, inden du hidser dig mere op end højest nødvendigt - havde du deltaget i de adskillige andre tråde om netop samme højttalere, havde du på forhånd vidst at det er polypropylene-enheder i bass/mellemtone-regi, folk mener har egenlyd, siger båt og hvad ved jeg!

Dermed sagt - det er IKKE båndet der har skabt balladen! Med den bemærkning er jeg ikke ude på at "afgøre noget" som du så pænt skriver det!

Har svært ved at se hvor jeg "hidser mig op". Er det fordi jeg vil have uddybet din udtalelse?

Men jeg kan jo nu konstatere at selv Eben brugere syntes at det er PP-enheden der er årsagen?

Undrer mig bare hvordan dette erkendes....thats all....

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 September 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Jeg tror Ronin er inde på det rigtige. Den påståede resonnans/komprimering må komme fra PP-enhederne. Årsagen kan læses i testen, især i konklusionen... Jeg mener ikke at bånddiskanten , som efter min overbevisning er helt uovertruffen, spiller nogen rolle her....

Det kan jeg nu ikke læse ud af testen.

Det behøver hverken være PP-enhederne eller diskanten som bærer skylden. Jeg har hørt (og bygget) masser af højttalere med PP-membraner som hverken båttede eller havde andre grimme unoder. Det kan ligeså vel være delefiltret eller et uheldigt samspil enheder (bas som diskant) og kabinet imellem.

Ihvertfald er det påfaldende at alle tre enheder udviser et peak ved 2kHz, det kunne jo tyde på noget diffraktion som følge af frontpladens bredde.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 September 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen igen igen!

Eben debatten på dette site er jo næsten udødelig, ligesom lyden jo er ganske tæt på at kunne vække de døde til live.
Jeg har hørt at præsten har frabedt sig den slags nøkker i 2 sogne allerede. Det var vist noget med, at nogle frækkerter havde vækket en stribe damer der ikke var blevet så gamle i sidste liv .

Der har været mange sjove anskuelsesvinkler oppe i denne tråd.
Tilspilningstider på hundredevis af timer og om båt lyden hænger sammen med bånd eller pp membran.

Mht. tilspilning, så betragter jeg en HTenhed der skal tilspilles så længe som defekt.  I øvrigt er det slet ikke massiviteten og båtlyden der mindskes ved tilspilning, det er mere dynamikken der frigøres - ikke så meget ved høje niveauer som ved de lave, her sker der meget. Det er med andre ord detaljen der nyder godt af tidens tand.
Lader man så højttaleren stå en måneds tid uden lyd på, så skal der delvist begyndes forfra.

At båtlyden komer fra PP membranerne er der temmelig stor sikkerhed for, idet lyden ar at genfinde hos andre producenter der ikke bruger bånd, men stadig AT enheder.

Om båndet fra en Eben Exentric er transparent eller ej, ville jeg aldrig kunne udtale mig om, med den frekvensgang. +5dB og så har vi endda været flinke, svarer til en betoning så kraftig, at enkelte instrumenter ganske enkelt ikke kan genkendes. Det er voldsomt vildt. Den betoning vil maskere ethvert tilløb til en velopløst og transparent gengivelse fra båndet. Med andre ord, om båndet er godt, kan man da finde ud af, ved at slukke for båthornene.
Jeg mener nu heller ikke det er det de skriver i HF. De kalder den da vist mere en afsindigt afslørende HT og hertil må man sige - mon ikke! Med det hæv i mellemregistret, vil man blive tvunget til, at gå uden om grej der besidder kontante egenskaber. Jeg vil tro rør langt hen ad vejen, vil afhjælpe problemet en del.

Jeg har hørt flere benævne båndet i Eben som et rigtig godt bånd. Hertil må man sige, hvis du kan finde dig i den horisontale spredning og tillige har et lytterum, med et usædvanligt liniært efterklangs - og reflektionsmønster, så kan det ikke afvises, at det kan bruges.
Min erfaring siger, at powerespons på en HT er kolosalt vigtig, med bånd og et 1. ordens filter, da må man nok ikke regne med at den egenskab er prioriteret.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 September 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

gl.jas skrev:
Jeg tror Ronin er inde på det rigtige. Den påståede resonnans/komprimering må komme fra PP-enhederne. Årsagen kan læses i testen, især i konklusionen... Jeg mener ikke at bånddiskanten , som efter min overbevisning er helt uovertruffen, spiller nogen rolle her....

Det kan jeg nu ikke læse ud af testen.

Det behøver hverken være PP-enhederne eller diskanten som bærer skylden. Jeg har hørt (og bygget) masser af højttalere med PP-membraner som hverken båttede eller havde andre grimme unoder. Det kan ligeså vel være delefiltret eller et uheldigt samspil enheder (bas som diskant) og kabinet imellem.

Ihvertfald er det påfaldende at alle tre enheder udviser et peak ved 2kHz, det kunne jo tyde på noget diffraktion som følge af frontpladens bredde.

1. ordens filter opefter ved en alt for høj frekvens og så har man i øvrigt glemt at lyte til den.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Ronin skrev:
Groove skrev:

Ronin skrev:

Mange siger at højttaleren "båtter". Kig på frekvenskurven, den 5dB peak ved 2kHz vil uværgeligt give noget "båtten" fra sig. Man kan faktisk se på nærfeltsmålingerne at alle tre enheder har nogle kedelige tendenser lige ved 2kHz, måske en kantreflektion som optræder for alle tre enheder?

Det kræver vel indgående viden at kunne adskille enheder/kabinet/delefilter fra hinanden ved en lytter? Eller er det bare mig der skal have nye hørebriller?

Prøv nu at forstå det her, inden du hidser dig mere op end højest nødvendigt - havde du deltaget i de adskillige andre tråde om netop samme højttalere, havde du på forhånd vidst at det er polypropylene-enheder i bass/mellemtone-regi, folk mener har egenlyd, siger båt og hvad ved jeg!

Dermed sagt - det er IKKE båndet der har skabt balladen! Med den bemærkning er jeg ikke ude på at "afgøre noget" som du så pænt skriver det!

Har svært ved at se hvor jeg "hidser mig op". Er det fordi jeg vil have uddybet din udtalelse?

Men jeg kan jo nu konstatere at selv Eben brugere syntes at det er PP-enheden der er årsagen?

Groove:

Jeg må hellere uddybe mit indlæg omkring komprimeringen..........Som tydeligt skrevet, mener jeg det er en påstået komprimering. Så som Ebenbruger, påstår jeg, at der IKKE er komprimering. Din umiddelbare konklusion må afvises. Og er der enkelte der kan høre dette påståede fænomen, er det vel ikke fra diskanten...!! 

Som tidligere nævnt, har jeg oplevet X-centric spille elendigt, men er det HTèrne der er et problem..?  Kan der være andre faktorer som : lokale - placering - vinkling - kabler (net , ht , inter ) - forstærker - cd - etc...............? Her henvises til konklusionen (og oplægget til konklusionen) i testen, som påpeger en del årsags-sammenhænge.

Muligvis har der været en fejl ved det første eksemplar i testen, men jeg har hørt flere eksemplarer spille, så selv englene blev misundelige

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 September 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Groove skrev:
Ronin skrev:
Groove skrev:

Ronin skrev:

Groove:

Jeg må hellere uddybe mit indlæg omkring komprimeringen..........Som tydeligt skrevet, mener jeg det er en påstået komprimering. Så som Ebenbruger, påstår jeg, at der IKKE er komprimering. Din umiddelbare konklusion må afvises. Og er der enkelte der kan høre dette påståede fænomen, er det vel ikke fra diskanten...!! 

Som tidligere nævnt, har jeg oplevet X-centric spille elendigt, men er det HTèrne der er et problem..?  Kan der være andre faktorer som : lokale - placering - vinkling - kabler (net , ht , inter ) - forstærker - cd - etc...............? Her henvises til konklusionen (og oplægget til konklusionen) i testen, som påpeger en del årsags-sammenhænge.

Muligvis har der været en fejl ved det første eksemplar i testen, men jeg har hørt flere eksemplarer spille, så selv englene blev misundelige

Beklager hvis jeg har misbrugt dine udtalelser , men igen hvordan kan man dømme PP-enheden som problemets årsag og kerne? Jeg hælder til Jazz' forklaring, det må være kompositionen...

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
gl.jas skrev:
Groove skrev:
Ronin skrev:
Groove skrev:

Ronin skrev:

Groove:

Beklager hvis jeg har misbrugt dine udtalelser , men igen hvordan kan man dømme PP-enheden som problemets årsag og kerne? Jeg hælder til Jazz' forklaring, det må være kompositionen...

Har du hørt dem...? Og her mener jeg blot en anelse mere, end dem der åbenbart  vandrer forbi på messer, og skråsikkert bedømmer skønhederne på 21 sek. lytning.............

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 September 2004 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Hej Gl.Jas!

Der er faldet en kende mere af til dem, men +5dB (når man tager flinketrøjen på). Det vænner man sig kun til på én måde. Næste step er Widex de Luxe .

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hej Gl.Jas!

Der er faldet en kende mere af til dem, men +5dB (når man tager flinketrøjen på). Det vænner man sig kun til på én måde. Næste step er Widex de Luxe .

...................................

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 17 September 2004 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Dem der har (incl. Mig selv) har kommet med nogen bud på hvad problemet kan være. Har alle startet med at sige de ikke har hørt den, eller ikke hørt ret meget på den.

Johnny har nævnt at en 5 dB pukkel ved 2K må kunne hørers. Hvor end denne kommer fra.

Jeg har sagt at det næppe er PP woofernes skyld. Da der jo findes et hav med den type woofere, som lyder alt andet end båttet.

= det må være tweeter, filter eller noget andet.

Tillige bruger PC jo også PP woofer fra AT, og de lyder da ikke båttet.

Jeg mener de fleste er komme med nogen saglige bud på, hvorfor nogen opfatter den som båttet. Og lagt andet end en 20 sec. lytning til en messe, som grundlag for budet.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 September 2004 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Man kan give PP-wooferne skylden for meget ... men dte er sku ikke hele forklaringen.

Hvis man deler disse enheder langt nok nede eller stejlt nok, eller på anden måde får styr på de ressonaner der kan opstå over 2000hz, ja så mener jeg nu nok at man kan undgå en stor del af BÅT'et.

Om man kan få hele egenlyden ved PP væk ... tja det er vel en vurdering. De Sonus Faber jeg har hørt med AT enheder har ikke haft noget større BÅT om noget. Så mit bud er at rigtigt håndteret så kan man komme langt.

Men man bevæger sig ud på rigtig rigtig farlig grund, hvis man deler dem for højt. Det er en erfaring mange selvbyggere har gjort. Men det er jo ikke nødvendigvis AT's problem. Der er jo også flere diskanter der ikke lyder godt når man først skærer dem af ved 600hz!!!!

SATMIT

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 September 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Dem der har (incl. Mig selv) har kommet med nogen bud på hvad problemet kan være. Har alle startet med at sige de ikke har hørt den, eller ikke hørt ret meget på den.

Johnny har nævnt at en 5 dB pukkel ved 2K må kunne hørers. Hvor end denne kommer fra.

Jeg har sagt at det næppe er PP woofernes skyld. Da der jo findes et hav med den type woofere, som lyder alt andet end båttet. De bruger sikkert sugekredse til at overkomme problemet, det er helt legalt, men det sluger megen god forstærkerenergi. Men her skal der altså også fjernes en top på 5dB

= det må være tweeter, filter eller noget andet. Det opstår ved en frekvens, som umuligt kan have med det bånd at gøre. Båndet er ville ryge i luften, om det resonerede så meget. Men filteret er naturligvis en del af det, idet valget af delefrekvenser selvfølgelig påvirker voldsomt.

Tillige bruger PC jo også PP woofer fra AT, og de lyder da ikke båttet. Jo de gør sørme!

Jeg mener de fleste er komme med nogen saglige bud på, hvorfor nogen opfatter den som båttet. Og lagt andet end en 20 sec. lytning til en messe, som grundlag for budet.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 September 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Man kan give PP-wooferne skylden for meget ... men dte er sku ikke hele forklaringen.

Hvis man deler disse enheder langt nok nede eller stejlt nok, eller på anden måde får styr på de ressonaner der kan opstå over 2000hz, ja så mener jeg nu nok at man kan undgå en stor del af BÅT'et.

Om man kan få hele egenlyden ved PP væk ... tja det er vel en vurdering. De Sonus Faber jeg har hørt med AT enheder har ikke haft noget større BÅT om noget. Så mit bud er at rigtigt håndteret så kan man komme langt.

Men man bevæger sig ud på rigtig rigtig farlig grund, hvis man deler dem for højt. Det er en erfaring mange selvbyggere har gjort. Men det er jo ikke nødvendigvis AT's problem. Der er jo også flere diskanter der ikke lyder godt når man først skærer dem af ved 600hz!!!!
Jamen du har helt ret.
Her er det så bare professionelle der har lanceret et produkt med et ubestikkeligt præcist målt peak i det allermest betydningsfulde frekvensafsnit på 5dB.
Det svarer ret godt til, at der kommer en ny bil på markedet, det laver et ufatteligt trættende spektakel ved 50, 80, 110 og 130 km/t. Ved alle andre hastigheder, er den tyst som graven.
Og et ufatteligt trættende spektakel i en bil, kunne udmærket være en resonans, som giver 5-6dB ekstra støj ved en bestemt hastighed.
Problemet er altså oppe i den størrelsesorden folks.
Det ville aldrig blive accepteret i nogen anden sammenhæng.
Og vi her har vi et blad der siger, at den skal bare spilles til??
Tænk hvis bilforhandleren sagde det til dig, om det var din nye bil der lavede det spektakel - prisen er jo ikke så forskellig på de 2 produkter, om du tager højde for punktafgifterne.

SATMIT

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 September 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Kurt ,,,,

Ja og det svarer til at du får at vide, at støjen forsvinder når bilen runder 80000 km!!

God weekend ...

SATMIT

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes