| Forfatter |
|
Robert Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 471
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hør her .... glem alt om det vildeste autostereoanlæg, atombomber og The Big Bang. Nææææ det er kun Dr. Emmett Brown som kan levere så stort et lydtryk. Det har vi jo alle fået beviset, tilbage i 1985 !!

__________________ Mvh. Robert
|
| Til top |
|
| |
swspusy Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
92 cifre det er maget er der en der kenner navnet på det tal ? __________________
min hjemme bio
|
| Til top |
|
| |
swspusy Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
og vilken for stærker/kraftværk kan laver så maget power også er det ikke en gang sterio og vor tykke skulle de kabler være for at kunne holde til de 92 cifrede wat antal ? __________________
min hjemme bio
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ang supernova, så snakker jeg ikke om lydtrykket, men om den energi der fremkommer når en sådan bandit skabes..... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
milund Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
ang supernova, så snakker jeg ikke om lydtrykket, men om den energi der fremkommer når en sådan bandit skabes.....
|
|
|
Loven om energiens bevarelse siger at der ikke kan "fremkomme" energi ved en supernova eksplosion. Så enegien vil være ca. den samme som stjerne udstråler i hele sin levetid, hvis den bare får lov til at brænde fredeligt ud. Konklusionen på artiklen var at samtlige (kendte) stjerner i universet ikke i hele deres levertid ville udstråle nok energi til at levere 1000dB i blot et sekund.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
i stand corrected. jeg læste den godt nok, men da jeg ikke er holger bech nielsen har jeg åbenbart overset den essentielle linje.
sorry __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
milund Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim,
Jeg beklager den lidt kort-for-hovedet udtryksform længere oppe i tråden ("du har tydelig vis ikke læst..."") - det var ikke heldigt formuleret.
mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
swspusy Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Twellmann Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
så vidt jeg har læst kan vi nå ca 194dB ved 1 atm statisk tryk atmosfærisk luft. men det er baseret på en eller anden udregning  men I andre medier er det jo en helt anden sag __________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Twellmann skrev:
så vidt jeg har læst kan vi nå ca 194dB ved 1 atm statisk tryk atmosfærisk luft.
men det er baseret på en eller anden udregning
men I andre medier er det jo en helt anden sag |
|
|
Ville det så ikke være lettere at frembringe flere DB med færre watt i et trykkammer?
|
| Til top |
|
| |
Twellmann Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
muligvis, men hvis du laver et 100% tæt kammer, og smider en enhed i, og du så hæver trykket indeni vil det sikkert være muligt at opnå et højere lydtryk, nu hvor densiteten er højere i luften (mediet)
men så har man presset enheden helt ud af ligesom en ballon...
hvis man så har trykkammer på begge sider med ens tryk bliver det selvfølgelig udlignet (forside/bagside)
men så har enheden bare sværere ved at bevæge sig, hvis trykket overstiger 1 atm på begge sider af den..
__________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med et kæmpe exponentialhorn???? __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
swspusy Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
men så har enheden bare sværere ved at bevæge sig, hvis trykket overstiger 1 atm på begge sider af den..
[/QUOTE]
vi ligger alså på mellem 0,9 atm og 1,1 atm nu har
og vis vi tager vand så vis vi går ned på 10 meter bliver det 2 atm tryk og 20 meter 3 atm også på30 meter bliver det så 4 atm ogsådan kan jeg blive ved. __________________
min hjemme bio
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 22 September 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke nogen given teoretisk grænse for, hvor højt et lydtryk, man evt. ville kunne opnå. Lydtrykket udtrykt i dB er: 20log(P2/P1). En grænse for lydtrykket vil således kræve, at der er en max-værdi for P2 og en min-værdi for P1, der er større end 0. Man kan diskutere en max-værdi for P2, men det må være klart, at P1 i princippet må kunne antage en værdi, der er uendeligt tæt på 0 (jeg siger ikke, at det vil være nemt), og at lydtrykket derfor kan blive uendeligt stort.
__________________ Og så ovenikøbet tonedøv...
|
| Til top |
|
| |
Twellmann Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 22 September 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
swspusy skrev:
|
vi ligger alså på mellem 0,9 atm og 1,1 atm nu har
og vis vi tager vand så vis vi går ned på 10 meter bliver det 2 atm tryk og 20 meter 3 atm også på30 meter bliver det så 4 atm ogsådan kan jeg blive ved. |
|
|
Rundstykke   du tager vel ikke dine højttalere med i svømmehallen __________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 22 September 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Twellmann skrev:
så vidt jeg har læst kan vi nå ca 194dB ved 1 atm statisk tryk atmosfærisk luft.
men det er baseret på en eller anden udregning
men I andre medier er det jo en helt anden sag |
|
|
Grunden til at den teoretiske grænse er 194db ved 1 atm er, at 194db er der hvor trykbølgen på forsiden af enheden (hvis der er tale om højtalere) er 2 atm. Det vil sige at luften på bagsiden af membranen har et tryk på 0 atm (der er ingen luft), hvilket ikke er praktisk muligt.
Man kan kun komme uendeligt tæt på og det kun hvis enheden bevæger sig uendeligt hurtigt fremad... hvilket selvfølgelig kræver uendelig meget energi!
... kan man så spille højere i trykkammer med overtryk. Ja det burde man jo kunne, men da luften er tættere, vejer den mere og der skal derfor bruges mere energi til at bevæge enheden!
Vil tro 194db er grænsen for al lyd - ligemeget hvor dan den er frembragt. Selv ikke den kraftigste bombe kan flytte mere luft end der findes! __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 22 September 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede, hvorfor lige 2 atm ?
Iøvrigt fremgår det af Serway & Jewett 2004, at en stor raketmotor kan give et lydtryk på over 200 dB hvor referencelydintensiteten er 1*10^-12 W/m^2.
__________________ Og så ovenikøbet tonedøv...
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 22 September 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 atm fordi lyd er bølger. En bølge består af en top og en bund. "Toppen" kan ikke have større udsving end "bunden". Hvis 1 atm er udgangspunkt må teoretisk maks derfor blive 2 atm da min. alt andet lige er 0 atm.
Den med raketmotoren skal nok passe, men jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvorfor! Men hvorfor er fly kun opgivet til "op til 160db" i div. statistikker, hvis flyets motor larmer mange gange mere? __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 22 September 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
Men hvorfor er fly kun opgivet til "op til 160db" i div. statistikker, hvis flyets motor larmer mange gange mere? |
|
|
Ikke forstået..? __________________ Og så ovenikøbet tonedøv...
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 22 September 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh jo, nu fattede jeg det; jetfly angives ofte som givende et lydtryk på ca. 160 dB på 10m afstand - men i jetfly anvendes jo jetmotorer, og ikke raketmotorer, som er noget ganske andet...
__________________ Og så ovenikøbet tonedøv...
|
| Til top |
|
| |