Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 06:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: db ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Robert
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 471
Sendt: 14 September 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hør her .... glem alt om det vildeste autostereoanlæg, atombomber og The Big Bang.
Nææææ det er kun Dr. Emmett Brown som kan levere så stort et lydtryk.
Det har vi jo alle fået beviset, tilbage i 1985 !!



__________________
Mvh. Robert
Til top Vis Robert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert Besøg Robert's Websted
 
swspusy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 299
Sendt: 14 September 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

92 cifre det er maget er der en der kenner navnet på det tal ?

__________________

min hjemme bio
Til top Vis swspusy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af swspusy Besøg swspusy's Websted
 
swspusy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 299
Sendt: 14 September 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

og vilken for stærker/kraftværk kan laver så maget power også er det ikke en gang sterio og vor tykke skulle de kabler være for at kunne holde til de 92 cifrede wat antal ?

__________________

min hjemme bio
Til top Vis swspusy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af swspusy Besøg swspusy's Websted
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 14 September 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

ang supernova, så snakker jeg ikke om lydtrykket, men om den energi der fremkommer når en sådan bandit skabes.....



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
milund
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2003
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 14 September 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

ang supernova, så snakker jeg ikke om lydtrykket, men om den energi der fremkommer når en sådan bandit skabes.....

 

Loven om energiens bevarelse siger at der ikke kan "fremkomme" energi ved en supernova eksplosion. Så enegien vil være ca. den samme som stjerne udstråler i hele sin levetid, hvis den bare får lov til at brænde fredeligt ud. Konklusionen på artiklen var at samtlige (kendte) stjerner i universet ikke i hele deres levertid ville udstråle nok energi til at levere 1000dB i blot et sekund.

Til top Vis milund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af milund
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 14 September 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

i stand corrected. jeg læste den godt nok, men da jeg ikke er holger bech nielsen har jeg åbenbart overset den essentielle linje.

sorry



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
milund
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2003
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 14 September 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

Jeg beklager den lidt kort-for-hovedet udtryksform længere oppe i tråden ("du har tydelig vis ikke læst..."") - det var ikke heldigt formuleret.

mvh
Michael

Til top Vis milund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af milund
 
swspusy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 299
Sendt: 14 September 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

godt det ikke er min el rening

__________________

min hjemme bio
Til top Vis swspusy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af swspusy Besøg swspusy's Websted
 
Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 211
Sendt: 14 September 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

så vidt jeg har læst kan vi nå ca 194dB ved 1 atm statisk tryk atmosfærisk luft.


men det er baseret på en eller anden udregning

men I andre medier er det jo en helt anden sag

__________________
Daniel
Til top Vis Twellmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Twellmann
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 14 September 2004 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Twellmann skrev:
så vidt jeg har læst kan vi nå ca 194dB ved 1 atm statisk tryk atmosfærisk luft.


men det er baseret på en eller anden udregning

men I andre medier er det jo en helt anden sag

Ville det så ikke være lettere at  frembringe flere DB med færre watt i et trykkammer?

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 211
Sendt: 14 September 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

muligvis, men hvis du laver et 100% tæt kammer, og smider en enhed i, og du så hæver trykket indeni vil det sikkert være muligt at opnå et højere lydtryk, nu hvor densiteten er højere i luften (mediet)

men så har man presset enheden helt ud af ligesom en ballon...

hvis man så har trykkammer på begge sider med ens tryk bliver det selvfølgelig udlignet (forside/bagside)

men så har enheden bare sværere ved at bevæge sig, hvis trykket overstiger 1 atm på begge sider af den..



__________________
Daniel
Til top Vis Twellmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Twellmann
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 14 September 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

hvad med et kæmpe exponentialhorn????



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
swspusy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 299
Sendt: 14 September 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  


men så har enheden bare sværere ved at bevæge sig, hvis trykket overstiger 1 atm på begge sider af den..

[/QUOTE]

vi ligger alså på mellem 0,9 atm og 1,1 atm nu har

og vis vi tager vand så vis vi går ned på 10 meter bliver det 2 atm tryk og 20 meter 3 atm også på30 meter bliver det så 4 atm ogsådan kan jeg blive ved.



__________________

min hjemme bio
Til top Vis swspusy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af swspusy Besøg swspusy's Websted
 
jamhvasåda?
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 114
Sendt: 22 September 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Der er ikke nogen given teoretisk grænse for, hvor højt et lydtryk, man evt. ville kunne opnå. Lydtrykket udtrykt i dB er: 20log(P2/P1). En grænse for lydtrykket vil således kræve, at der er en max-værdi for P2 og en min-værdi for P1, der er større end 0. Man kan diskutere en max-værdi for P2, men det må være klart, at P1 i princippet må kunne antage en værdi, der er uendeligt tæt på 0 (jeg siger ikke, at det vil være nemt), og at lydtrykket derfor kan blive uendeligt stort.

__________________
Og så ovenikøbet tonedøv...
Til top Vis jamhvasåda?'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jamhvasåda?
 
Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 211
Sendt: 22 September 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

swspusy skrev:

vi ligger alså på mellem 0,9 atm og 1,1 atm nu har


og vis vi tager vand så vis vi går ned på 10 meter bliver det 2 atm tryk og 20 meter 3 atm også på30 meter bliver det så 4 atm ogsådan kan jeg blive ved.






Rundstykke

du tager vel ikke dine højttalere med i svømmehallen

__________________
Daniel
Til top Vis Twellmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Twellmann
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 22 September 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Twellmann skrev:
så vidt jeg har læst kan vi nå ca 194dB ved 1 atm statisk tryk atmosfærisk luft.


men det er baseret på en eller anden udregning

men I andre medier er det jo en helt anden sag

Grunden til at den teoretiske grænse er 194db ved 1 atm er, at 194db er der hvor trykbølgen på forsiden af enheden (hvis der er tale om højtalere) er 2 atm. Det vil sige at luften på bagsiden af membranen har et tryk på 0 atm (der er ingen luft), hvilket ikke er praktisk muligt.

Man kan kun komme uendeligt tæt på og det kun hvis enheden bevæger sig uendeligt hurtigt fremad... hvilket selvfølgelig kræver uendelig meget energi!

... kan man så spille højere i trykkammer med overtryk. Ja det burde man jo kunne, men da luften er tættere, vejer den mere og der skal derfor bruges mere energi til at bevæge enheden!

Vil tro 194db er grænsen for al lyd - ligemeget hvor dan den er frembragt. Selv ikke den kraftigste bombe kan flytte mere luft end der findes!



__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
jamhvasåda?
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 114
Sendt: 22 September 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Frede, hvorfor lige 2 atm ?
Iøvrigt fremgår det af Serway & Jewett 2004, at en stor raketmotor kan give et lydtryk på over 200 dB hvor referencelydintensiteten er 1*10^-12 W/m^2.

__________________
Og så ovenikøbet tonedøv...
Til top Vis jamhvasåda?'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jamhvasåda?
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 22 September 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

2 atm fordi lyd er bølger. En bølge består af en top og en bund. "Toppen" kan ikke have større udsving end "bunden". Hvis 1 atm er udgangspunkt må teoretisk maks derfor blive 2 atm da min. alt andet lige er 0 atm.

Den med raketmotoren skal nok passe, men jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvorfor! Men hvorfor er fly kun opgivet til "op til 160db" i div. statistikker, hvis flyets motor larmer mange gange mere?



__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
jamhvasåda?
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 114
Sendt: 22 September 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Men hvorfor er fly kun opgivet til "op til 160db" i div. statistikker, hvis flyets motor larmer mange gange mere?


Ikke forstået..?

__________________
Og så ovenikøbet tonedøv...
Til top Vis jamhvasåda?'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jamhvasåda?
 
jamhvasåda?
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 114
Sendt: 22 September 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Åh jo, nu fattede jeg det; jetfly angives ofte som givende et lydtryk på ca. 160 dB på 10m afstand - men i jetfly anvendes jo jetmotorer, og ikke raketmotorer, som er noget ganske andet...

__________________
Og så ovenikøbet tonedøv...
Til top Vis jamhvasåda?'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jamhvasåda?
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes