| Forfatter |
|
Ronnie99 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 22 August 2004 kl. 02:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEg siger heller ikke at jeg gerne vil have en effektforstærker, jeg spørger om hvad den kan gøre for mig, for jeg aner ikke hvad de kan bruges til....
Hvorfor bruger folk effektforstærkere i deres surround?
Hvorfor bruger folk forforstærkere i deres surround?
Det er forresten et MUST at jeg kan høre RIGTIG god Hifimusik på anlægget, skal jeg så investere i noget ekstra?
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 22 August 2004 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja....hvorfor ikke "nøjes" med 5.1 og købe nogle bedre komponenter ? Hvis du bliver helt bidt af det kan du jo udvide til 7.1 senere
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 22 August 2004 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie99 skrev:
|
Det er forresten et MUST at jeg kan høre RIGTIG god Hifimusik på anlægget, skal jeg så investere i noget ekstra?
|
|
|
Her vil jeg da gerne lige sparke et svar ind: jeg bruger effektforstærkere til 2 ting.
1) Meget bedre stereogengivelse (af musik) end blot med receiveren.
2) Mange flere kræfter i surround - det aflaster receiveren ikke at skulle levere effekt til store fronthøjttalere, når der er 5 andre højttalere der også gerne vil have noget  __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 22 August 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
Ronnie99 skrev:
|
|
|
|
Her vil jeg da gerne lige sparke et svar ind: jeg bruger effektforstærkere til 2 ting.
1) Meget bedre stereogengivelse (af musik) end blot med receiveren.
Enig
2) Mange flere kræfter i surround - det aflaster receiveren ikke at skulle levere effekt til store fronthøjttalere, når der er 5 andre højttalere der også gerne vil have noget 
Er det ikke fordi du har en for svag surround receiver ? Men principielt har du ret...
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
CHTT skrev:
|
2) Mange flere kræfter i surround - det aflaster receiveren ikke at skulle levere effekt til store fronthøjttalere, når der er 5 andre højttalere der også gerne vil have noget
Er det ikke fordi du har en for svag surround receiver ? Men principielt har du ret...
|
|
|
|
|
|
@Acer: Joh... - eller for store højttalere med lav impedans . Under alle omstændigheder ville jeg ikke løbe risikoen for at en for svag forstærker sprænger nogen enheder. Desuden lyder det bedre med den øgede kontrol som kræfterne giver. __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Ronnie99 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Start du bare med receiveren . Hvis du har/får store tunge fronter kan du altid opgradere med en effektblok senere, hvis det er nødvendigt (prøv at låne een først for at høre forskellen).
Var det ikk' en af de store Pioneer receivere du havde kig på? Hvis du kun kører med 5.1, så kan du bi-ampe fronterne = mere power. __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Ronnie99 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok takker... hehe jeg har lige et sidste spørgsmål (ved godt det begynder og blive irriterende) men alligevel!
Hvad er forskellen på en Surround reciever og en Surroundforstærker, og hvorfor er de forstærkere SÅ meget dyrere?? Er en reciever ikke bare en forstærker med radio?
Alllllller sidste spørgsmål
Hvis jeg havde et komplet sæt Dali Suite og denne forstærker http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 755&zoneid=3
Ville jeg så ikke have et udemærket surround sæt hvor jeg ikke behøver købe mere udover en dvdafspiller?
|
| Til top |
|
| |
wizz Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, receiver er reelt en forstærker med radio. Men recieverne er generelt billigere end forstærkere (du kan dog sagtens købe temmelig dyre recievere). Recievere har bredt sig, fordi de er det store hit til hr. og fr. Danmark. Der er større konkurrence og typisk er tingene pakket mere sammen = mindre og billigere dele end i forstærkerne. Altsammen forklaringer på priserne. Jeg har aldrig hørt Cayin forstærkeren, men anmeldelsen taler bestemt sit sprog. Har dog ikke rigtig set den sammenlignet med andre i klassen.
Jeg har selv købt surround for kort tid siden. Jeg var også lidt opsat på 7.1, men ombestemte mig ret hurtigt efter at have hørt nogle tests i forskellige setups, hvor jeg kunne sammenligne direkte med 5.1... forskellen er ganske enkelt ALT for lille til min pengepung. Det er lettere at få noget godt grej for sine penge i 5.1, og jeg sparede temmelig mange penge på den beslutning. Så mit råd er, at finde et sted at høre forskel på det... og i øvrigt: Find en seriøs forhandler, lyt lidt til sagerne, og tal med ham om dine ideer og spørgsmål. Der er gudskelov mange seriøse af slagsen - f.eks. Tapeconnection i Århus er gode til at rådgive.
|
| Til top |
|
| |