Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 09:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Højtaler spilles til, hvor lang tid? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:
Spider skrev:

de sagde i hifiklubben ca. 100 timer ved normal styrke..............

Hvilket niveau snakker vi her om?

Har det slet ikke noget med lydstyrken at gøre??? Mener engang at have læst at det helst skal foregå højest muligt.... lidt svært for mig når jeg bor i lejlighed midt i Århus med naboer alle vegne!!!!

Du skal bare tage det helt roligt, processen går helt af sig selv ved almindelig brug - du skal ikke gøre de store krumspring.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

High-End ATW skrev:

Kan måske virke som et dumt spørgsmål, men man siger altid at nye højtalere skal spilles til, før man virkelige får det bedste ud af sine højtalere.

Bestemt ikke et dumt spørgsmål, for der er meget om snakken

hvor lang tid er så det? snakker vi om daglig brug uden at spille højt, til lidt film osv. eller skal højtalerne ha nogle tæsk med noget højt musik, for at de får lidt gymnastik?

Svært at sætte tid på, men indenfor 2-400 timer er ikke u-almindeligt. Og de behøver ikke få tærsk, blot spil som du plejer. Men selvfølgelig skal de have lidt gymnastik i ny og næ.............

har nemlig anskaffet mig en omgang b&w for knap 2 uger siden.

hva mener i?

Ingen tvivl om at de skal tilspilles, før de yder deres ypperste, uanset man måske ikke kan måle det.  Men høre det, kan man ubetinget !!

God fornøjelse

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Man skal nok lige være opmærksom på, at bas/mellemtonen har meget at sige for hvor åben diskanten lyder. Så i hvor høj grad en diskant er længere om at blive klar end resten kan jeg ikke lade være med at tvivle lidt på. Faktum er ihvertfald at man ikke skal undervurdere tilspilning. Det samme gælder højttalere der har stået uden musik i nogen tid - de skal lige igang igen. Alt sammen tager det lidt tid, men det må man jo tage med.

Live21 - har det du oplever i diskanten noget med shh-lyde at gøre?

Man skal iøvirgt heller ikke undervurdere tilspilning af nyt elektronik. Nye amps osv ændrer sig virkelig hørbart de første mange timer. Ældre elektronik har iøvrigt også godt af at få lidt tæsk ind imellem.

Iøvrigt finder jeg det er lidt skævt (men ikke overraskende) at duelundisterne bedst kan lide den oliefyldte 9300 diskant.

Mvh Asbjørn

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Asbjørn, nej, grunden til jeg lige tog SS var pga, de i mine øjne er et godt eksempel på enheder der meget hurtigt bliver forbedret efter de 3-400 + timer, men er jo kendetegnet generalt ved dome.. det jeg altid oplever med ss(dome) er at diskanten peaker og stikker af, meget skarpt endda, men det fænomen forsvinder 99% efter tilspilning..

Men har lidt svært ved at forstå hvordan man kan stole så blindt på målinger, istedet for at lytte på det, hmm måske fordide ik kan måle forskel på forstærkere at de ik mener den har indflydelse..

ALT jeg har haft hjemme, lige fra cd spillere til højttalere har krævet en vis tilspilning før de yder det optimale..

Waal hvordan ser du så på opvarmning af udstyr? det er os en and ?

(ik noget angreb, men altid sjovt at høre/prøve at forstå andres holdninger)

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 31 Juli 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Ronin skrev:
waal skrev:
Live21 skrev:

WRÆL hvis du har haft en SS enhed, som jeg er sikker på du har haft, er det en underlig udmelding !! du mener altså at de spiller godt fra starten, men så bliver ringere og ringere, undskyld men kan kun grine af dine holdninger.. især SS diskanter kan have det med at stikke af i starten, endda på en pænt lang skovtur !! men det forsvinder omkring de 3-400 timer, mig bekendt har de ikke holdbarheds problemer (udover hvad der kan forventes), men kan jo være du omtaler nogle tyve år gamle modeller, eller noget,

Det er ikke en holdning men en konstatering efter mange års omgang med højttalere og måleudstyr.

Det undrer mig at pråsen endnu ikke er gået op for dig, men det der kommer fra det nogle kalder "Duelundklanen" er baseret på teknisk viden og målinger - ikke holdninger og meninger.

Du kan ikke dokumentere et dyt at det du påstår vedr. "tilspilning af højttalere" men i modsat fald vil jeg da gerne se målingerne før/efter

Iøvrigt er den eneste ScanSpeak dome der kan bruges til noget den gamle udgåede D29/9000 og så selvfølgelig 9300 - glem resten

Tråden skal IKKE udvikle sig til endnu et "slagsmål" mellem Live21 og dig - trådens emne er tilspilningstiden på højttalere, og IKKE hvilke enheder der duer eller ej, så hold jer venligst, men bestemt, til emnet!!!

Jeg har  oplyst at nødvendigheden af mange timers tilspilning er at sammenligne med overtro. Hvis det er dét du opfatter som "slagsmål" så tager jeg da gerne et par omgange til   

"Det er ikke en holdning men en konstatering efter mange års omgang med højttalere og måleudstyr.

Det undrer mig at pråsen endnu ikke er gået op for dig, men det der kommer fra det nogle kalder "Duelundklanen" er baseret på teknisk viden og målinger - ikke holdninger og meninger.

Du kan ikke dokumentere et dyt at det du påstår vedr. "tilspilning af højttalere" men i modsat fald vil jeg da gerne se målingerne før/efter

Iøvrigt er den eneste ScanSpeak dome der kan bruges til noget den gamle udgåede D29/9000 og så selvfølgelig 9300 - glem resten"

Du starter ud med at fortælle at SS´ diskanter ikke kan bruges til noget - hvori ligger informationerne om tilspilning?? Det er meget muligt at du mener at tilspilning er overtro - hvis du ikke kan høre hvad flere timers massage af nye enheder gør ved enhederne selv, fortæller det ikke nødvendigvis noget negativt om alle de andre du gerne diskuterer det med! At de så bliver dårligere med alderen er en helt anden side af sagen, og ikke det der bliver spurgt om af trådens forfatter!

Der er netop ved at udvikle sig til endnu et slagsmål , men der bliver ingen ekstra omgange - kan du ikke forstå hvad jeg skriver og bare følge retningslinierne, i dette tilfælde emnet, så lad være med at skrive - længere er den ikke! Det er spild af alles tid at ryge ud i endnu en off-topic tråd...

Lad os få lidt fakta på bordet istedet - det ved jeg jo at du også er god for. Start f.eks. med at dokumentere hvorfor tilspilning IKKE betyder noget på højttalerenheder!

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

waal skrev:

Live21 skrev:
he he, ja i er glade for jeres målinger, og fred være med det, nogle lytter på musik istedet, men sådan er der så meget, men tråden omhandler tilspilning af højttalere, (ik hvor hurtigt de falder fra hinanden) og du har så taget det nært at SS blev nævnt, jeg kan virkelig ik gøre for at du ikke kan se målinger der viser at SS diskanter ofte stikker af indtil de er tilspillede, men jeg kan høre det, hvilket er godt nok for mig.. (har du målt på en ny enhed fra SS) igen vil jeg gøre dig opmærksom på at tråden omhandler tilspilning af højttalere/enheder, ik hvordan "duelundklanen" fremstiller deres produkter, den omhandler heller ik hvor lang tid enheder kan holde, hvorfor du fandt det relevant skal jeg ik kunne sige

Ja, vi er nogle der er glade for fakta, især dem der kan dokumenteres, måles og kontrolleres

I må da glemme at lytte så , hvis i ikke kan høre det i jers clan .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 31 Juli 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
waal skrev:

Live21 skrev:
he he, ja i er glade for jeres målinger, og fred være med det, nogle lytter på musik istedet, men sådan er der så meget, men tråden omhandler tilspilning af højttalere, (ik hvor hurtigt de falder fra hinanden) og du har så taget det nært at SS blev nævnt, jeg kan virkelig ik gøre for at du ikke kan se målinger der viser at SS diskanter ofte stikker af indtil de er tilspillede, men jeg kan høre det, hvilket er godt nok for mig.. (har du målt på en ny enhed fra SS) igen vil jeg gøre dig opmærksom på at tråden omhandler tilspilning af højttalere/enheder, ik hvordan "duelundklanen" fremstiller deres produkter, den omhandler heller ik hvor lang tid enheder kan holde, hvorfor du fandt det relevant skal jeg ik kunne sige

Ja, vi er nogle der er glade for fakta, især dem der kan dokumenteres, måles og kontrolleres

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Tilspilning er en nødvendighed, jeg glemmer aldrig, da jeg første gang købte et par nye og lidt dyre højttalere, som nede i butikken og hjemme ved mig selv spillede bukserne af det meste jeg havde hørt før, men da jeg så fik de nye højttalere flået ud af indpakningen og sat dem til, blev jeg meget skuffet og faktisk også lidt urolig for om jeg var blevet snydt, for de lød overhovedet ikke som de demohøjttalere jeg havde lånt med hjem, lyden var indeklemt og kedelig, derfor ringede jeg ned i butikken og klagede min nød, men de sagde de bare skulle have lidt tid, med noget af min favorit musik med en tilpas styrke i en lille uges tid, og ganske rigtigt, så blev lyden bedre og bedre dag for dag, især de første dage skete der meget, og først efter ca. en måned var jeg ved at være tilfreds med lyden.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 August 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
jensen skrev:
waal skrev:

Live21 skrev:

Hvad er det egenligt du klapper af ?

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
waal skrev:
Ronin skrev:
waal skrev:
Live21 skrev:

WRÆL hvis du har haft en SS enhed, som jeg er sikker på du har haft, er det en underlig udmelding !! du mener altså at de spiller godt fra starten, men så bliver ringere og ringere, undskyld men kan kun grine af dine holdninger.. især SS diskanter kan have det med at stikke af i starten, endda på en pænt lang skovtur !! men det forsvinder omkring de 3-400 timer, mig bekendt har de ikke holdbarheds problemer (udover hvad der kan forventes), men kan jo være du omtaler nogle tyve år gamle modeller, eller noget,

Det er ikke en holdning men en konstatering efter mange års omgang med højttalere og måleudstyr.

Iøvrigt er den eneste ScanSpeak dome der kan bruges til noget den gamle udgåede D29/9000 og så selvfølgelig 9300 - glem resten

Tråden skal IKKE udvikle sig til endnu et "slagsmål" mellem Live21 og dig - trådens emne er tilspilningstiden på højttalere, og IKKE hvilke enheder der duer eller ej, så hold jer venligst, men bestemt, til emnet!!!

Jeg har  oplyst at nødvendigheden af mange timers tilspilning er at sammenligne med overtro. Hvis det er dét du opfatter som "slagsmål" så tager jeg da gerne et par omgange til   

"Det er ikke en holdning men en konstatering efter mange års omgang med højttalere og måleudstyr.

Iøvrigt er den eneste ScanSpeak dome der kan bruges til noget den gamle udgåede D29/9000 og så selvfølgelig 9300 - glem resten"

Du starter ud med at fortælle at SS´ diskanter ikke kan bruges til noget - hvori ligger informationerne om tilspilning?? Det er meget muligt at du mener at tilspilning er overtro - hvis du ikke kan høre hvad flere timers massage af nye enheder gør ved enhederne selv, fortæller det ikke nødvendigvis noget negativt om alle de andre du gerne diskuterer det med! At de så bliver dårligere med alderen er en helt anden side af sagen, og ikke det der bliver spurgt om af trådens forfatter!

Der er netop ved at udvikle sig til endnu et slagsmål , men der bliver ingen ekstra omgange - kan du ikke forstå hvad jeg skriver og bare følge retningslinierne, i dette tilfælde emnet, så lad være med at skrive - længere er den ikke! Det er spild af alles tid at ryge ud i endnu en off-topic tråd...

Lad os få lidt fakta på bordet istedet - det ved jeg jo at du også er god for. Start f.eks. med at dokumentere hvorfor tilspilning IKKE betyder noget på højttalerenheder!

Det er den/dem der fremfører påstanden " skal tilspilles i 200-400 timer" der må løfte bevisbyrden

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Waal Det er den/dem der fremfører påstanden " skal tilspilles i 200-400 timer" der må løfte bevisbyrden

Sjovt jeg vil mene det er den der kommer med en "holdning" han pt kun (måske) deler med hans klan  men ja, jeg ville heller aldrig opdage at lyden forbedres dramatisk hvis jeg kun målte frekvenser istedet for at lytte på sit udstyr

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 August 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

At der er en tilspilningsperiode på højttalere er der vist ingen tvivl om, det er almen viden.

At kunne bevise det med målemetoder er en anden historie, mig bekendt er det endnu ikke gjort.

Der er adskillige lyttesessions som har overbevist de fleste om at der er en forskel før -og efter en tilspilning.

Så godt som alle hifiskribenter anerkender at der er en forskel - jeg tror ikke at der et ét eneste hifimagasin med respekt for sig selv som kan finde på at teste en højttaler frisk fra fad, den endelige "dom" er altid beskrevet efter en respektabel tilspilningsperiode.

At du, waal vælger at gå mod stømmen er ikke overraskende, det er jo hele dit grundlag for at være med på Due-holdet, der er det åbenbart vigtigt at være imod de etableret normer og skille sig ud fra mængden - godt eller skidt - man skiller sig dog ud fra mængden !?

Interessant bliver det at se når der i næste årtusinde kommer en højttaler fra DCA - mon den har brug for tilspilning ? - hvad tro du waal ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

swspusy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 August 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

hvad med vis man ser film tilspiller det dem også ?
Til top Vis swspusy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af swspusy Besøg swspusy's Websted

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Jep, alt lyd der kommer ud af højttaleren tilspiller dem i højere eller mindre grad.

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 01 August 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

swspusy skrev:

Ikke hvis de taler baglæns. Så er du nødt til at spille noget forlæns tale. Ellers fjerner højttalerne sig væk fra at være indspillede.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

swspusy skrev:

Ikke hvis de taler baglæns. Så er du nødt til at spille noget forlæns tale. Ellers fjerner højttalerne sig væk fra at være indspillede.

LOL, men kunne være sjovt at høre fra DCA, hvad deres erfaring er angående tilspilning, i plejer jo gerne at have testet alle aspekter af udstyr, dog selvomdet meste måske opnåes ved måling

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 01 August 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Ronin skrev:
waal skrev:
Ronin skrev:
waal skrev:
Live21 skrev:

Det er den/dem der fremfører påstanden " skal tilspilles i 200-400 timer" der må løfte bevisbyrden

Dem der påstår det modsatte må jo gøre det samme!!

Du er iøvrigt den første jeg hører fremføre den påstand, så du kan naturligvis dokumentere det for de nysgerrige!

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Ronin: Dem der påstår det modsatte må jo gøre det samme!!

99 procent af alle Hifi-intereserede mener at der er en væsentlig forskel, og den eneste måde man (måske) kan overbevise den sidste promille er igennem målinger, ik noget jeg har adgang til, ej heller set målinger der kan vise en forskel..

Den eneste måde jeg kan komme på er ved at gå ud og køb en højttaler istedet for at bygge den selv (måske der forklaringen ligger) så burde alle være overbevist om det..

Man kan vel heller ik komme med målinger for at det lyder bedre med seperat strømforsyning, eller at ens komponenter skal varmes op, før de spiller bedst ?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 01 August 2004 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Ronin skrev:
jensen skrev:
waal skrev:

Live21 skrev:

Hvad er det egenligt du klapper af ?

Hvad er det egentlig du er så negativ over?

Læs og forstå hvad Jensen skriver - der har du svaret! Udover at måle, skrive, dokumentere og kontrollere, eksisterer der et kriterie i denne sjove hobby som angår at lytte - glemmer man at lytte, er der ingen pointe i alt det andet.

Det er måske det med at lytte, du er i så dårligt humør over?? Prøv nu at lysne lidt op istedet for den nedtrykte og halvkvalte stemning hele tiden!

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

At der er en tilspilningsperiode på højttalere er der vist ingen tvivl om, det er almen viden.

At kunne bevise det med målemetoder er en anden historie, mig bekendt er det endnu ikke gjort.

Der er adskillige lyttesessions som har overbevist de fleste om at der er en forskel før -og efter en tilspilning.

Så godt som alle hifiskribenter anerkender at der er en forskel - jeg tror ikke at der et ét eneste hifimagasin med respekt for sig selv som kan finde på at teste en højttaler frisk fra fad, den endelige "dom" er altid beskrevet efter en respektabel tilspilningsperiode.

At du, waal vælger at gå mod stømmen er ikke overraskende, det er jo hele dit grundlag for at være med på Due-holdet, der er det åbenbart vigtigt at være imod de etableret normer og skille sig ud fra mængden - godt eller skidt - man skiller sig dog ud fra mængden !?

Interessant bliver det at se når der i næste årtusinde kommer en højttaler fra DCA - mon den har brug for tilspilning ? - hvad tro du waal ?

Når en højttaler forlader Duelunds kælder så er den færdig. Ikke noget med flere hundrede timers tilvænning

Skulle der en dag komme en højttaler fra DCA så vil den også være kampklar fra første strofe.

Det er ikke noget jeg tror, det er noget jeg ved.

Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt med den "almene viden" der hverken kan bevises, måles eller bare sandsynliggøres. Intet forsøg på en forklaring, og  eneste holdepunkt er den kulørte reklamefinansierede HiFi presse 

Det eneste "Duelundklanen" kærer sig om, er at udføre højttalerkonstruktionerne så korrekt som muligt. Hvad enten du kan lide det eller ej så er det temmelig let at opdele højttalere i 2 bunker,  rigtige og forkerte, hvis målet er troværdig lydgengivelse

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes