Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 13:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Højtaler spilles til, hvor lang tid? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
High-End ATW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Kan måske virke som et dumt spørgsmål, men man siger altid at nye højtalere skal spilles til, før man virkelige får det bedste ud af sine højtalere.

hvor lang tid er så det? snakker vi om daglig brug uden at spille højt, til lidt film osv. eller skal højtalerne ha nogle tæsk med noget højt musik, for at de får lidt gymnastik?

har nemlig anskaffet mig en omgang b&w for knap 2 uger siden.

hva mener i?

Spider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

de sagde i hifiklubben ca. 100 timer ved normal styrke..............

Til top Vis Spider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spider

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Især diskanter skal have lidt tid, omkring de 100 timer er meget normalt, nogen skal have langt flere timer.. de første 50 timer er nok der du vil opleve den største ændring, efter det er det ofte meget lidt de ændrer sig, dogkan nogle diskanter falde på plads efter omkring de 300 timer, især SS enheder kan kræve lidt lang tid..

Evt kan du sætte dem til at spille pink/white (eller hvad folk nu kalder det) noice når du ikke er hjemme, lydstyrken har ingen betydning, ellers kan du sætte dem til at spille i modfase..

personligt lader jeg dem spille omkring en uge i træk når jeg får nye HT, både for at få dem tilspillet, men os for at lære dem at kende

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

High-End ATW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

ok thx, det er aligevel mere end jeg regnede med. så må jeg hellere la dem spille derudaf

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

100 timer er måske endda i underkanten - det er slet ikke unormalt med 2-300 timer på højttalere idag. Kig evt. på B&W´s hjemmeside eller i manualen og se hvad de anbefaler deri!

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Især diskanter skal have lidt tid, omkring de 100 timer er meget normalt, nogen skal have langt flere timer.. de første 50 timer er nok der du vil opleve den største ændring, efter det er det ofte meget lidt de ændrer sig, dogkan nogle diskanter falde på plads efter omkring de 300 timer, især SS enheder kan kræve lidt lang tid..

Bollocks - for at blive i det engelske. ScanSpeaks diskanter, i lighed med andre tekstildomer, begynder med tiden at bryde op pga. små brud i impregneringen. Resultatet er at de kan udvikle et uvelkomment peak omkring 12-13kHz.  

Evt kan du sætte dem til at spille pink/white (eller hvad folk nu kalder det) noice når du ikke er hjemme, lydstyrken har ingen betydning, ellers kan du sætte dem til at spille i modfase..

personligt lader jeg dem spille omkring en uge i træk når jeg får nye HT, både for at få dem tilspillet, men os for at lære dem at kende

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

WRÆL hvis du har haft en SS enhed, som jeg er sikker på du har haft, er det en underlig udmelding !! du mener altså at de spiller godt fra starten, men så bliver ringere og ringere, undskyld men kan kun grine af dine holdninger.. især SS diskanter kan have det med at stikke af i starten, endda på en pænt lang skovtur !! men det forsvinder omkring de 3-400 timer, mig bekendt har de ikke holdbarheds problemer (udover hvad der kan forventes), men kan jo være du omtaler nogle tyve år gamle modeller, eller noget,

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

back to topic.....

200+ for alm højttalere (alt under 20.000 sæt)

300+ timer for alt andet....

det er bare min holdning til hvornår det er "passende" at begynde at lytte kritisk.... men alt er jo relativt, så der vil nayurligvis være undtagelser.

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

WRÆL hvis du har haft en SS enhed, som jeg er sikker på du har haft, er det en underlig udmelding !! du mener altså at de spiller godt fra starten, men så bliver ringere og ringere, undskyld men kan kun grine af dine holdninger.. især SS diskanter kan have det med at stikke af i starten, endda på en pænt lang skovtur !! men det forsvinder omkring de 3-400 timer, mig bekendt har de ikke holdbarheds problemer (udover hvad der kan forventes), men kan jo være du omtaler nogle tyve år gamle modeller, eller noget,

Det er ikke en holdning men en konstatering efter mange års omgang med højttalere og måleudstyr.

Det undrer mig at pråsen endnu ikke er gået op for dig, men det der kommer fra det nogle kalder "Duelundklanen" er baseret på teknisk viden og målinger - ikke holdninger og meninger.

Du kan ikke dokumentere et dyt at det du påstår vedr. "tilspilning af højttalere" men i modsat fald vil jeg da gerne se målingerne før/efter

Iøvrigt er den eneste ScanSpeak dome der kan bruges til noget den gamle udgåede D29/9000 og så selvfølgelig 9300 - glem resten

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

back to topic.....

200+ for alm højttalere (alt under 20.000 sæt)

300+ timer for alt andet....

det er bare min holdning til hvornår det er "passende" at begynde at lytte kritisk.... men alt er jo relativt, så der vil nayurligvis være undtagelser.

Prisen har intet med tilspilningen at gøre - enhederne bestemmer udfaldet. Avance Signature mk. II skal have minimum 500 timer ifølge Avance´s anbefalinger og den ligger under 20000 kr/sættet.

Uanset pris kan man først begynde at lytte kritisk når sagerne er spillet til. 

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Live21 skrev:

Det er ikke en holdning men en konstatering efter mange års omgang med højttalere og måleudstyr.

Det undrer mig at pråsen endnu ikke er gået op for dig, men det der kommer fra det nogle kalder "Duelundklanen" er baseret på teknisk viden og målinger - ikke holdninger og meninger.

Du kan ikke dokumentere et dyt at det du påstår vedr. "tilspilning af højttalere" men i modsat fald vil jeg da gerne se målingerne før/efter

Iøvrigt er den eneste ScanSpeak dome der kan bruges til noget den gamle udgåede D29/9000 og så selvfølgelig 9300 - glem resten

Tråden skal IKKE udvikle sig til endnu et "slagsmål" mellem Live21 og dig - trådens emne er tilspilningstiden på højttalere, og IKKE hvilke enheder der duer eller ej, så hold jer venligst, men bestemt, til emnet!!!

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

he he, ja i er glade for jeres målinger, og fred være med det, nogle lytter på musik istedet, men sådan er der så meget, men tråden omhandler tilspilning af højttalere, (ik hvor hurtigt de falder fra hinanden) og du har så taget det nært at SS blev nævnt, jeg kan virkelig ik gøre for at du ikke kan se målinger der viser at SS diskanter ofte stikker af indtil de er tilspillede, men jeg kan høre det, hvilket er godt nok for mig.. (har du målt på en ny enhed VS en tilspillet) igen vil jeg gøre dig opmærksom på at tråden omhandler tilspilning af højttalere/enheder, ik hvordan "duelundklanen" fremstiller deres produkter, den omhandler heller ik hvor lang tid enheder kan holde, hvorfor du fandt det relevant skal jeg ik kunne sige

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
waal skrev:
Live21 skrev:

Tråden skal IKKE udvikle sig til endnu et "slagsmål" mellem Live21 og dig - trådens emne er tilspilningstiden på højttalere, og IKKE hvilke enheder der duer eller ej, så hold jer venligst, men bestemt, til emnet!!!

Jeg har  oplyst at nødvendigheden af mange timers tilspilning er at sammenligne med overtro. Hvis det er dét du opfatter som "slagsmål" så tager jeg da gerne et par omgange til   

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
he he, ja i er glade for jeres målinger, og fred være med det, nogle lytter på musik istedet, men sådan er der så meget, men tråden omhandler tilspilning af højttalere, (ik hvor hurtigt de falder fra hinanden) og du har så taget det nært at SS blev nævnt, jeg kan virkelig ik gøre for at du ikke kan se målinger der viser at SS diskanter ofte stikker af indtil de er tilspillede, men jeg kan høre det, hvilket er godt nok for mig.. (har du målt på en ny enhed fra SS) igen vil jeg gøre dig opmærksom på at tråden omhandler tilspilning af højttalere/enheder, ik hvordan "duelundklanen" fremstiller deres produkter, den omhandler heller ik hvor lang tid enheder kan holde, hvorfor du fandt det relevant skal jeg ik kunne sige

Ja, vi er nogle der er glade for fakta, især dem der kan dokumenteres, måles og kontrolleres

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig gjort de store krumspring mht. tilspilning - at der er en tilspilningstid er der ingen tvivl om - men det afhænger sikkert at den aktuelle højttalers konstruktion.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg plejer at lade dem stå og fyre igennem når jeg er i skole/på arbejde og så skrive ned hvor mange timer de har spillet den dag, hvor mange timer de har spillet i alt og hvilken forskel jeg kan høre.

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Spider skrev:

de sagde i hifiklubben ca. 100 timer ved normal styrke..............

Hvilket niveau snakker vi her om?

Har det slet ikke noget med lydstyrken at gøre??? Mener engang at have læst at det helst skal foregå højest muligt.... lidt svært for mig når jeg bor i lejlighed midt i Århus med naboer alle vegne!!!!

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11829&K W=Tilspilning

Gav i hvert fald mening for mig.

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Jeg har aldrig gjort de store krumspring mht. tilspilning - at der er en tilspilningstid er der ingen tvivl om - men det afhænger sikkert at den aktuelle højttalers konstruktion.

Ja men så lad os da få noget håndfast dokumentation.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Ja men så lad os da få noget håndfast dokumentation.

Jeg kan ikke give dig noget håndfast dokumentation, men det er almindeligt kendt af der er en tilspilningsperiode og det er i den grad hørebart når eks. en højttaler er tilspillet vs. en frisk fra kassen ( det er der talrige eksempler på ) - både fra private brugere, magasiners test's olig.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes