Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 00:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sub til forforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Esben Slot Søre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2024
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2024 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Thule Audio Spirit PA-150 A + PR-150 B forstærkersæt. De trækker et par Dali 6006. Da der ikke er tonekontroller på forforstærkeren, så
tænkte jeg på, om jeg kan tilslutte en sub, da Dali’ernes beskedne 6,5” fuldtoneenheder ikke flytter alverdens luft?

Jeg har forbundert forstærkerne med XLR i balanced. Spørgsmålet er: kan jeg godt sætte en sub til den ene kanal i unbalanced out på forforstærkeren?
Til top Vis Esben Slot Søre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Esben Slot Søre

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Juli 2024 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Du skal have fat i en aktiv subwoofer (indbygget forstærker) med RCA Phono indgange.
Den tilsluttes de ubalancerede line out 1 eller 2 fordi du skal bruge baslyden fra såvel venstre som højre kanal.
(Jeg håber billedet er korrekt)

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2024 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Det er vigtigt her at anvende en subwoofer med venstre og højre RCA Phono indgange.

Det er fristende at benytte en subwoofer med én RCA Phono indgang.
Og samtidig anvende et Y kabel som lægger venstre og højre kanals line out sammen til et kabel.
Det dur ikke, da man derved løber risikoen for kraftigt at reducere kanaladskillelsen til tæt på mono på alle udgange!
Afhængig af forstærkerens kredsløbsmæssige opbygning.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Esben Slot Søre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2024 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Tak for det Kaj. Billedet er korrekt, sådan ser portene ud på min pre amp.

Jeg har bare fundet en random sub som referencebillede. Er det ikke sådan den skal se ud med L og R phono indgange?
Til top Vis Esben Slot Søre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Esben Slot Søre

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2024 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Juli 2024 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Har endnu til gode at blive skuffet over noget fra argon

Studio monitors har ofte xlr ind,udgang og nogen har high pas filter til din effekt forstærker,
så spiller dine sub f.eks fra 80hz og ned og din dalier spiller fra 80hz og op

1 eller 2 subwoofer ?

Hvad er dit budget
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Esben Slot Søre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2024 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Argon har en MALMÖ SUB 10 til 3300,- Den tænker jeg passer fint til mit budget.

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Juli 2024 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Måske du skulle prøve en lukket sub? Syntes det virker bedre til musik? Wharfdale D10 kunne være et bud i prisklassen. Og gerne
to.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2024 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Esben Slot Søre skrev:
Argon har en MALMÖ SUB 10 til 3300,- Den tænker jeg passer fint til mit budget.

Højttalerne, som behøver hjælp fra en subwoofer er med sine sekstommer enheder ikke specielt magtfulde under 60-70 Hertz.
Derover til gengæld ganske effektive at dømme ud fra data. Det betyder at der skal stort membranareal og tilsvarende
kabinetsvolumen til for at få de nederste oktaver op på tilsvarende niveau, så det ikke ender i en stor bas pukkel hvor de to
systemer frekvensmæssig mødes. Det vil jeg anbefale at have med i ligningen. Køb subwooferne med størst mulig returret, så
du har tilstrækkelig tid til at finde den rette til opgaven.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2024 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Der en brugt Dali Lektor til 1500kr 180/300 watt imod 100/200 for MALMÖ SUB 10 subben

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Juli 2024 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Prøv at søg på Dayton Audio DSP-LF. Det er en sød lille dims der får strøm fra USB og styres via Bluetooth på din mobil, som kan lave en del EQ til en subwoofer, for omkring 700kr.

Erfaringsmæssigt, kan jeg roligt sige at du bliver LANGT mere tilfreds med en brugt subwoofer til 1500-2000kr sammen med denne lille DSP, frem for en hvilken som helst meget dyrere subwoofer, som ikke har DSP
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2024 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Man er bare begrænset af hvor meget man kan justere hvis ikke man køber pro versionen af softwaren
og har en iphone, en ipad tror jeg også virker med softwaren

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Juli 2024 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Du skriver at der ikke er tonekontroller. Min har da bass og treble knapper på fjernbetjeningen. l1600aaa.jpg">
Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

Esben Slot Søre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2024 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hej Jan, min har også bass og treble på fjernbetjeningen, men jeg kan ikke få det til at virke.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Juli 2024 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Mener de eneste produkter Thule har produceret med bas & diskant kontrol var IA150B og PR150B.
Deres standard sorte fjernbetjening har taster til Bas og Diskant +/- 6dB, men virker mig bekendt kun på de to ovennævnte
produkter. Trykker man v/knap på forpladen et par gange kommer man til tonekontrol justering på IA150B og PR150B, dB
vises i displayet og justeres med volumeknappen.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Juli 2024 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Fortsat> og nulstilles når apparat slukkes.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2024 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Man er bare begrænset af hvor meget man kan justere hvis ikke man køber pro versionen af softwaren
og har en iphone, en ipad tror jeg også virker med softwaren

Så længe man kan indføre et par PEQ's og sætte et filter og justere det til, så er man stadig nået 50 gange længere end hvad de 2-3 knapper tilbyder bag på de fleste subwoofere.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2024 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Har selv lige fået en brugt subwoofer, kunne godt bruge noget selv der ikke koster en formue

Mangler niveau omkring 75-85hz

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2024 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du mangler niveau - så pas på! 

De fleste subwoofere er faktisk rimeligt lineære i sig selv, men rummets refleksioner skaber dyk og hæv i frekvensgangen, selvfølgelig i forhold til hvor subwooferen står, rummet konstruktion og hvor du sidder og lytter. Især når du har et dyk - faktisk en udfasning - så presser du bare enhed og forstærker voldsomt, hvis du tilfører et hæv med EQ. Faktisk vil de fleste udfasninger være i stand til at "opsuge" nærmest uendelige mængder af membranareal og effekt. Så en udfasning bliver bedst omgået/udlignet med en subwoofer der står et andet sted, hvor den ikke har en udfasning i det pågældende punkt, flytte den, eller acceptere dette sug/dyk/udfasning. Sagen er nemlig den, at hvis du har en relativt lille "Hz-bredde", båndbredde = højt Q, så hører man det langt mindre. Balancen der bør søges, er at finde grænsen for hvad der kan måles og hvad der kan høres

En enkelt subwoofer og et par fronter, er simpelthen for lidt til at opnå en fuldstændig jævn frekvensgang i det dybe - det kræver nemlig 2-4 stykker.... og lidt tid til at sætte det op
Meeen... du kan komme tæt på, ved at tage ja-hatten på til et par kompromisser og lade din hjerne snyde dig lidt (psykoakustik)

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Juli 2024 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Thorbjørn, dine ord giver god mening, men er det ikke forkert beskylde hjernen for at snyde?
(Hjernen ser/hører blot "problemerne" som de er, og hjælper dig igennem dem, sågar også gennem problemer du ikke
anede eksisterede, netop fordi du med hjernens hjælp ser igennem dem).

Det der med at forsøge forskellige positioner placere Subben var en stor hjælp for mig, da jeg back-then skulle have min
Sub (JBL L212) til at virke bedst muligt. Endte med placere den 1m oppe, på et skab (med faseknappen i den position
bassen var kraftigst)

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum