Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 01:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: TIDAL erstatter MQA med FLAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
niceday
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Torben tager en pause!

Bruger siden: 27 Juli 2024
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 August 2024 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Til top Vis niceday's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niceday

yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 August 2024 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Da jeg ikke har mulighed for at sammenligne lyd før og efter den beskrevne behandling af
optagelsen har jeg kun slutresultatet
at forholde mig til. På det punkt tænker jeg vi begge er ligestillet.

Jeg er så heldig stillet at jeg med jævne mellemrum har min gang blandt musikere som udgiver musik. Dette har
givet mig muligheden for at høre Masteren, Streaming versionen og MQA versionen. Har også oplevet flere musikere
har bedt Tidal, fjerne MQA versionen, da De oplevede at Tidal's version ikke repræsenterede den lyd der var
produceret i studiet. Dette åbner også for en snak om MQA's påstand om certificerede versioner.

Kaj. skrev:
I forbindelse med investeringen i en MQA kompatibel DAC,
som “dekoder” formatet On The fly har jeg ikke været i stand til at sætte en finger på det i hifi kredse stærkt
udskældte format.

Jeg hører lidt fornægtelse her, det er ofte svært at se dårligdomme i produkter/formater man har investeret i. Jeg
spørger derfor igen, har Du set videoen som GoldenSound har lagt op på Youtube (
https://www.youtube.com/watch?v=pRjsu9-Vznc )
Da han selv har produceret de oprindelige filer, har han alle forudsætninger for at sammenligne med før og efter
MQA mishandling af musikfilerne. Herunder et stærkt forøget niveau af støj.

Kaj. skrev:
Og hvorfor fortsætte vendettaen mod MQA nu hvor formatet er på retræte?

Nu skrev Du skrev jo selv lidt om at Audiofiler kunne være lidt sensitive, her synes jeg det skinner noget igennem at
Du er lidt personligt involveret i at forsvare MQA. Du mener, der er tale om en vendetta. Jeg mener der er tale om
forbruger information. MQA har fra dag et, været et forsøg på et money grab. Alle skulle betale til MQA: Kunstnere,
Studier, Pladeselskaber, Streamingtjenester, HiFiproducenter og ikke mindst Musikelskere.
Se på det som præventivt, således der ikke (i nærmeste fremtid) er andre der forsøger sig med et lignende projekt.

Kaj. skrev:
Mit besøg hos Boman styrkede min oplevelse af at der findes så meget andet end MQA som medfører
tab af musikalsk ægthed i
processer som ikke har haft den allermindste berøring med MQA. Og så er det jeg gentager mit spørgsmål:
“Hvordan skal den
analoge akustiske lyd behandles for at DU som slutbruger godkender den som LossLess?

I min verden har musikerene fuld kunstnerisk frihed til at lave den lyd de ønsker, som er hvad der gemmes som
masteren. Der udgives i dag stort set ikke musik som har noget med live at gøre, hvad live så end er - se video.

(Just so YOU know, THIS constitutes 'Live' in 2024 - https://www.youtube.com/watch?v=YHJ4pL7U0Po)

Så mit svar på dit spørgsmål må være, en overførsel direkte fra masteren til et format som kan gemme musikken på
en måde (i et format) som matematisk kan genskabe den oprindelige digitale master. Eksempelvis ligger
størstedelen af nye udgivelser på (Apple Music, Deezer, Tidal Quboz - de som er tilgængelig i DK) ligger som 24/48
versioner, som i de fleste tilfælde svarer ret godt til hvad der arbejdes med i de studier jeg har været i. Hvad jeg
absolut ikke anser for lossless er formater der smider musikalsk information væk, som dermed ikke kan genskabes.
Eller formater der tilfører støj, fasedrejninger etc. (MQA)
Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 August 2024 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2024 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Tak for svaret!

Så mangler jeg blot et fra Dig.

Har Du set GoldenSounds video ? Er der noget i den Du mener er forkert?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2024 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har set videoen. Hvad der er rigtig eller forkert har jeg ikke mulighed for at kontrollere. Jeg har lyttet til musikken og i
den sammenhæng benyttet DAC’s med og uden MQA kompatibilitet. Og da jeg ikke kender originallyden fra studiet har jeg ingen
mulighed for sammenligning.

Og nu da MQA er på vej ud ser jeg ingen grund til at koge mere suppe på det ben.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 August 2024 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er glad for at MQA er væk.

1: Det er et Lossy format. Man kan ikke, som med FLAC, genskabe den lydfil, som MQA er lavet på baggrund af.
2. MQA-selskabet nægtede at fortælle, hvilke kildefiler, de havde brugt som grundlag for MQA-kopierne. Det var derfor ikke muligt 100% at sammenligne lydkvaliteten af den enkelte MQA-fil med sin kilde.
3. MQA skiftede fra at kalde deres produkter for Losseless til "Better than lossless." Ikke lige noget, jeg ville kalde "best practise."
4. Et norsk onlinemagasin testede den opfattede lydkvalitet af MQA over for FLAC. MQA lød lysere - som beskrevet ovenfor i tråden.
5. Problemer er nu, at MQA-filerne stadig findes og kan finde vej til streamingtjenester, der er ligeglade med eller ikke checker om lydfilerne, der markedsføres som FLAC, er lavet på baggrund af lossless filer eller MQA lossy-filer. The pool is tainted.
6. Hvorfor have et lossy format, der kræver ekstra investering i software eller hardware for at kunne afspilles "optimalt"? Det var en kilde til profitmaksimering fra MQAs side. Em ekstra skat på musik, hvor de ekstra penge ikke gik til kunstnerne, men til MQA og måske pladeselskaberne, som jo kunne sælge al musik endnu en gang.
7. Det med at formatet fylder mindre og kræver mindre lagerplads har hele vejen igennem været et skindargument. Lagerplads har ikke været et problem i hele MQAs levetid.
8. MQA var meget aktive, når der var berettiget kritik af formatets lukkethed og hemmelige opskrift på "the secret sauce" der angiveligt skulle få al musik til at lyde både bedre end lossless og præcist som kunstneren eller pladeselskabet eller produceren eller streamingpublikummet ønskede det. De påstod endda at hver MQA-fil var blevet til efter nøje analyser af den originale fils egenskaber. Det var ikke tilfældet: man tjekkede ikke hver enkelt fils lydegenskaber. Alt blev kørt gennem samme algoritmes "hemmelige sovs", så det lød bedre end lossless.
9. Man kan også se MQA som DRM, idet det kræver særlig software eller hardware for at få "optimal lyd." Hvis MQA havde vundet, så ville al musik fremover være låst i et format med sin egen universelle lydprofil, som kun kunne udvindes gennem lisens af software eller hardware.

Jeg er glad for at MQA næsten er helt væk. Jeg ville ønske at alle MQA filer blev slettet, så man ikke risikerer at de dukker op forklædt som FLAC. Tidal havde jo selv et problem på et tidspunkt, hvor nogle  FLAC-filer var blevet til på baggrund af MQA-filer.

Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2024 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Uanset hvilket medie vi har valgt har vi ingen garanti for og viden om hvordan musikken er kommet os i hænde.
Hvorfor ikke blot lytte til resultatet? Vælge det der lyder godt og kassere det der ikke lyder "rigtigt".
Er det ikke sådan vi altid har gjort?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2024 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Går vi helt tilbage til tiden før det digitale slagsmål begyndte - "den for mange "ideelle" verden" - en kopi af masterbåndet.

Hvilken garanti havde vi for at det blev en 1:1 kopi af originalen?
Og når man så tillægger masterkopien "lyden" af forstærkeren og skærehovedet når masteren til vinylplader blev skåret.
Hvor tæt er vi så på originallyden?

For slet ikke at tillægge lyden af den valgte pickup. For vi kan vel godt blive enige om at de ikke lyder helt ens?

Der har alle dage været forskel på instrumenternes lyd under optagelsen og det resultat vi har fået serveret i stuen!

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 August 2024 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

For os lyttere bliver original-lyden, lyden fra den første udgivelse.
Back-then havde studiefolkene en klar fornemmelse for, hvordan det optaget musik kom til at lyde hjemme i stuerne hos
folk.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2018
Sendt: 05 August 2024 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

tag barry white ,hans stemme er der ikke noget galt med.
men producer af hans musik. blev mishandler af producer
mange hans numre, er meget mudret.
selv på mastertape
meget forkert COMPRESSED lyd
flac filer er ok
MQA ved jeg ikke, om de lyder bedre
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 August 2024 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

@ doitttt.

"Mis-Lyden" fra den slags optagelser er stadig at betragte som "originallyden", og den lyd dit Hifi bør gengive i al sin
"pragt" uden pynt.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2024 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Mr. White var pladeproducer med mere dengang hvor “discomusikken” havde sin glansperiode. Længe før nogen tænkte på MQA.
Brugen af dynamisk compression derimod var stærkt udbredt (og har altid været - før under og efter) i musikproduktion for ad
den vej sikre sig mod overstyring ved indspilning og fordelen ved at de niveaumæssigt svage detaljer ikke drukner i
diskotekslarmen. Og kan ikke rettes op når først masteren er lavet.

yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2024 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

.jpeg">

https://audiophilestyle.com/forums/topic/30381-mqa-is-vaporw are/?do=findComment&comment=1287248

Det ser ud til at det er endelig slut for MQA
Bluesound og NAD's moderselskab havde købt resterne af konkursboet og annonceret at De ville starte en
musiktjeneste som tilbød Lossy MQA filer.

Eftersom to af de tre store pladeselskaber allerede har annonceret de træder helt ud (deres egen andel af MQA gik i
nul med konkursen/salget) af MQA "branchen" Så vil der ikke blive udgivet ny musik i "formatet" og spørgsmålet er
hvor længe rettighederne gælder for det eksisterende filer.

Dermed ser det sort ud for den nye tjeneste.

Den sidste store Warner har endnu ikke meldt ud hvad de gør, men det kan være svært at forstille sig at de går
enegang.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes