Kaj. skrev:
Da jeg ikke har mulighed for at sammenligne lyd før og efter den beskrevne behandling af
optagelsen har jeg kun slutresultatet
at forholde mig til. På det punkt tænker jeg vi begge er ligestillet. |
|
|
Jeg er så heldig stillet at jeg med jævne mellemrum har min gang blandt musikere som udgiver musik. Dette har
givet mig muligheden for at høre Masteren, Streaming versionen og MQA versionen. Har også oplevet flere musikere
har bedt Tidal, fjerne MQA versionen, da De oplevede at Tidal's version ikke repræsenterede den lyd der var
produceret i studiet. Dette åbner også for en snak om MQA's påstand om certificerede versioner.
Kaj. skrev:
I forbindelse med investeringen i en MQA kompatibel DAC,
som “dekoder” formatet On The fly har jeg ikke været i stand til at sætte en finger på det i hifi kredse stærkt
udskældte format. |
|
|
Jeg hører lidt fornægtelse her, det er ofte svært at se dårligdomme i produkter/formater man har investeret i. Jeg
spørger derfor igen, har Du set videoen som GoldenSound har lagt op på Youtube (
https://www.youtube.com/watch?v=pRjsu9-Vznc )
Da han selv har produceret de oprindelige filer, har han alle forudsætninger for at sammenligne med før og efter
MQA mishandling af musikfilerne. Herunder et stærkt forøget niveau af støj.
Kaj. skrev:
Og hvorfor fortsætte vendettaen mod MQA nu hvor formatet er på retræte? |
|
|
Nu skrev Du skrev jo selv lidt om at Audiofiler kunne være lidt sensitive, her synes jeg det skinner noget igennem at
Du er lidt personligt involveret i at forsvare MQA. Du mener, der er tale om en vendetta. Jeg mener der er tale om
forbruger information. MQA har fra dag et, været et forsøg på et money grab. Alle skulle betale til MQA: Kunstnere,
Studier, Pladeselskaber, Streamingtjenester, HiFiproducenter og ikke mindst Musikelskere.
Se på det som præventivt, således der ikke (i nærmeste fremtid) er andre der forsøger sig med et lignende projekt.
Kaj. skrev:
Mit besøg hos Boman styrkede min oplevelse af at der findes så meget andet end MQA som medfører
tab af musikalsk ægthed i
processer som ikke har haft den allermindste berøring med MQA. Og så er det jeg gentager mit spørgsmål:
“Hvordan skal den
analoge akustiske lyd behandles for at DU som slutbruger godkender den som LossLess? |
|
|
I min verden har musikerene fuld kunstnerisk frihed til at lave den lyd de ønsker, som er hvad der gemmes som
masteren. Der udgives i dag stort set ikke musik som har noget med live at gøre, hvad live så end er - se video.
(Just so YOU know, THIS constitutes 'Live' in 2024 - https://www.youtube.com/watch?v=YHJ4pL7U0Po)
Så mit svar på dit spørgsmål må være, en overførsel direkte fra masteren til et format som kan gemme musikken på
en måde (i et format) som matematisk kan genskabe den oprindelige digitale master. Eksempelvis ligger
størstedelen af nye udgivelser på (Apple Music, Deezer, Tidal Quboz - de som er tilgængelig i DK) ligger som 24/48
versioner, som i de fleste tilfælde svarer ret godt til hvad der arbejdes med i de studier jeg har været i. Hvad jeg
absolut ikke anser for lossless er formater der smider musikalsk information væk, som dermed ikke kan genskabes.
Eller formater der tilfører støj, fasedrejninger etc. (MQA)