| Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 20 November 2025 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåja, billedet viser jo et baskabinet uden bagplade
Det var nu bare for at vise forbindelserne
Bagpladen er på nu:
Jeg regner i øvrigt med at fordoble antallet af skruer, der holder bagpladen på plads, men det er en optimering, der kommer senere.
Lige nu skal jeg have fundet tid til at omrokere tingene i stuen, så jeg kan komme til at måle ... __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2025 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
I går aftes fik jeg testet bassystem nr. 2, og alt var i skønneste orden
Jeg håber, at det kan lykkes at komme i gang med de første målinger i løbet af næste uge ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2025 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der følger i øvrigt en lækker målemikrofon fra Earthworks med til min DEQX preamp:
Jeg tror ikke, at det bliver målemikrofonens nøjagtighed, jeg behøver at bekymre mig om  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 24 November 2025 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
I går aftes fik jeg testet bassystem nr. 2, og alt var i skønneste orden ... |
|
|
Nok lige lidt tidligt, men:
Hvordan lød det?
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2025 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Aksa skrev:
I går aftes fik jeg testet bassystem nr. 2, og alt var i skønneste orden ... |
|
|
Nok lige lidt tidligt, men:
Hvordan lød det? |
|
|
Selv uden et filtreret input, så skærer elektronikken i servoforstærkerne enhederne af et eller andet sted omkring 250 Hz - da der reelt er tale om et subwoofersystem
Men selv med den constraint og en relativt kort test var det tydeligt for mig, at lyden var meget velkontrolleret og ren - hvilket er lige præcis det, jeg går efter __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2025 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, der er desværre ikke sket noget med Enigma'erne endnu
Alt er lagt til rette til at begynde at måle, men jeg skal bruge en hel dag i fred og ro, og sådan en er svær at finde lige nu - familiearrangementer m.m. kommer hele tiden i vejen ...
Men nu kribler det altså rigtigt meget for at komme videre! Teoretisk burde jeg kunne begynde at spille på Enigma'erne, så snart målinger og opsætninger af delefiltre/DSP er foretaget i DEQX'en!!!  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2025 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom jeg endelig i gang med målingerne:
Målingerne af den første højttaler kørte helt fint, men helt som jeg havde forventet, så viser de første målinger, at der er en pæn forskel i følsomheden på diskantbåndet og mellemtonerne - mellem 6 og 10 dB, afhængig af hvor på kurven, man kigger.
For at DEQX Pre-8'eren skal kunne arbejde ordentligt videre med systemet, skal forskellen udlignes. Heldigvis er det sådan, at niveauerne mellem de forskellige udgange til enhederne kan justeres i det analoge domæne på Pre-8'eren ved at flytte en jumper på de enkelte udgangsprint. Men det kræver altså, at man lukker dyret op!
Da min Pre-8'er står inde i et skab, er det en lidt større opgave, da alle kabler skal afmonteres (og der er en del) og monteres igen efter "operationen"
Niveauet på bassystemet var helt fint med volumenkontrollen på servobasforstærkeren i kl. 12 position, men jeg vil benytte lejligheden til også at dæmpe bassystemet i Pre-8'eren , så jeg kan skrue helt op for volumenkontrollen og dermed minimere dens påvirkning af lyden
Når niveaujusteringerne i Pre-8'eren er lavet, skal der måles igen, men målesoftwaren er heldigvis rimeligt nem at arbejde med __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2025 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det begynder jo at se ret cool ud
Der er ret mange detaljer på billedet, man sagtens kunne spørge ind til - og der kunne vel tages en del flere?
F.eks af Pre-8, kabler etc
Men - hold nu fokus på at komme videre, så der kan komme lyd på
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2025 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Det begynder jo at se ret cool ud
Der er ret mange detaljer på billedet, man sagtens kunne spørge ind til - og der kunne vel tages en del flere?
F.eks af Pre-8, kabler etc
Men - hold nu fokus på at komme videre, så der kan komme lyd på  |
|
|
Ja, billeder kan være gode til at pirre nysgerrigheden
Vedr. DEQX Pre-8, så er der allerede et billede af den i tråden (se indlæggene fra 29-apr-2025), og min Pre-8 er netop den grå/sorte model, der er vist der. Men det er nok interessant at vise et billede af bagpladen:
Selv om Pre-8 er en digital enhed, så er der - som det ses - stadig sørget for analoge indgange, som benytter AD konvertere, der er matchet til de DA konvertere, som er benyttet til de analoge udgange.
Personligt er jeg glad for udvalget af digitale indgange. Lige nu benytter jeg begge optiske indgange (til TV og TV-boks), coax indgangen (til min Magnetar multi-afspiller) og USB indgangen (til min Innuos streamer), men AES/EBU kunne sagtens komme i brug i fremtiden.
Jeg benytter de balancerede udgange til højttalerne, da Starkrimson Ultra forstærkermodulerne til diskant og mellemtone kun har balanceret ind. Servoforstærkerne til bassen har både balanceret og single-ended ind, men da der skal bruges kabler på mindst 2,5 m til hver højttaler, giver de balancerede kabler "peace of mind" i forhold til støj. Og der er bare nul støj, selv når jeg lægger øret helt ind til højttalerenhederne!
Fordelen ved at køre balanceret er også, at man kan kigge efter kabler i PA-verdenen, hvor priserne er helt anderledes end inden for hifi, og jeg har fundet nogle meget vellydende kabler fra Enoaudio i Tyskland, som jeg benytter. De er baseret på Mogami quad core kabel og er bare lavet ordentligt
Jeg har købt 3 sæt Enoaudio XLR-kabler på 3 m til under 3k ...
Til sammenligning ville 3 sæt af mine favorit hifi-kabler koste over 30k. De lyder helt sikkert bedre, men i den nuværende fase af Enigma-projektet er der bare ikke budget til det ...
Nok om det - jeg skal have Pre-8'eren lukket op og have justeret output-niveauet på mellemtone- og basudgangene, så jeg kan komme videre med målinger og opsætning af Enigma'erne
Stay tuned! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2025 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu lykkedes at få justeret output-niveauerne på udgangene til mellemtone og bas i DEQX Pre-8'eren. Jeg må have været lidt træt, for i første forsøg var der en af jumperne, som jeg ikke fik placeret korrekt
Og selvfølgelig opdagede jeg det ikke, før jeg havde sat alle kablerne på Pre-8'eren i og havde fået den sat på plads i skabet
Til gengæld fandt jeg ud af, at låget på Pre-8'eren sagtens kunne afmonteres uden overhovedet at flytte den eller tage kabler ud, og det lykkedes mig at få den lidt vildfarne jumper flyttet på plads uden at afmontere kabler og flytte Pre-8'eren
Alle jumpere sidder nu, hvor de skal:
De to boards lige over hinanden er til henholdvis venstre og højre kanal, og som det ses, har jeg fjernet jumperne til "High" helt for at minde mig selv om, at diskantbåndene ikke skal dæmpes. De to jumpere, der ikke er i brug, er naturligvis lagt til side til evt. senere opdateringer.
Jeg kommer ikke til at benytte "Sub" udgangene i det nuværende setup, så der har jeg blot ladet jumperne hænge uvirksomme på den yderste pind
Weekenden er besat med andre ting, men jeg håber at komme videre med målingerne i næste uge ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2025 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lidt spændt på de målinger.
…og hvad systemet kan gøre ved dem.
En ting er frekvensdomænet.
Noget andet er tidsdomænet.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2025 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Jeg er lidt spændt på de målinger.
…og hvad systemet kan gøre ved dem.
En ting er frekvensdomænet.
Noget andet er tidsdomænet. |
|
|
Det er jeg også
Jeg har netop valgt DEQX Pre-8'eren til at styre Enigma'erne, fordi den har avancerede muligheder til korrigering i såvel frekvensdomænet som i tidsdomænet (fase).
Da jeg endnu ikke har været igennem hele Pre-8'erens opsætningsprocess for højttalerne, har jeg endnu ikke prøvet den del af procesen, som korrigerer tid/fase, så lige præcis hvordan det foregår, kan jeg ikke med sikkerhed sige noget om endnu. Jeg kan dog sige, at korrektion af tid/fase har været en af hovedtankerne bag DEQX-produkterne lige siden de startede, og de har været i gang i over 20 år, så mon ikke de har ret godt styr på det? __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2025 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er kommet et godt stykke af vejen med målinger og setup af den første højttaler (venstre kanal) i dag
Den justering af niveauerne, som jeg foretog i DEQX Pre-8'eren, har vist sig at ramme ganske godt. Som det ses af nedenstående plot, så skal der stadig finjusteres på niveauerne, men herfra foregår det hele i Pre-8'eren. Plottet er ikke en in-room måling, så jeg venter med at lave diverse småjusteringer til den første in-room måling er lavet
Som det ses, er der lidt for meget energi opefter lige nu, så det bliver spændende at se, hvor meget mit ret veldæmpede rum æder af det
Jeg skal dog i gang med den anden højttaler først, fordi de indledende målinger laves i nærfelt med højttaleren så langt fra sidevæggende som muligt, mens in-room målingerne laves med højttaleren positioneret, hvor den skal være, når man lytter. Så for at undgå at rykke for meget frem og tilbage på de omkring 125 kg, som hver højttaler vejer, laver jeg tingene i en rækkefølge, hvor der bliver så lidt flytteri med dem som muligt __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
7dage Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 10 December 2025 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende Jens, Men er nok lidt hot i diskanten som du selv skriver. Lidt forundret over at bassen er så perfekt, men mistænker det har noget
med servoen at gøre. Hvilken afstand måler du i?
MVH
Jes
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2025 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er målt i en afstand af 20 cm fra forpladen - også på bassystemet
Jeg kender ikke systemet godt nok endnu til at vurdere, hvor meget udglatning af frekvensgangen i bassen, der vises på de plots, jeg kan se.
Jeg er lige blevet færdig med målinger på højttaler nr. 2, hvor jeg var kommet til at vende fasen på mellemtonerne på forstærkeren, men det afslørede sig selvfølgelig omgående på fasemålingen
Så jeg måtte lige lukke op til "maskinrummet" og bytte om på stikkene - og måle hele systemet forfra, fordi målingerne på de tre sektioner gemmes som én fil, der benyttes til efterfølgende beregninger
Nu er alle møbler så flyttet på plads og højttalerne flyttet til deres foreløbige pladser, så jeg kan lave en in-room måling, så snart jeg får tid ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2025 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo en spændende 1.måling.
Flotte afrulninger og de ser meget "rolige" ud, så er der noget smooting eller andet sat på?
Måske kunne man zoome lidt ind - f.eks ved at sige +/- 10 dB?
Hvad er der af filter lige pt?
Afrulningen på bassen ligner den på mellemtonen, men det er jo nok tilfældigt
|
| Til top |
|
| |
Rfrost Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2023 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 11 December 2025 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste målekurver / grafer bliver som regel præsenteret med et spænd på 50db på y aksen. Dette giver et lidt mere
retvisende billede. Et 5db dyk eller peak "drukner" hurtigt med så "lav" en opløsning på y aksen som her er vist. Et eksempel
kunne være det peak fra diskanten ved 3khz. Det ser ikke så slemt ud på din måling, men de fleste lyttere vil nok ikke bryde sig
om et lidt høj Qet peak på 7-8db omkring 3khz :) Jeg er helt med på at dette ikke er endeligt trim, så det er blot til info :)
God fornøjelse med sluttrimmet. Det skal nok blive et potent system
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2025 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Meier:
Ja, jeg tænker, at der er noget smoothing på visningen.
Jeg har mange års erfaring med at bruge DSP, men dette system er helt nyt for mig, så det varer lidt, inden jeg får sat mig ind i alle finesser, herunder justering af grafer m.m.
Filtrene er lige nu 48 dB/oktav over hele linien.
@Rfrost:
Jeg er helt enig i, at der er godt at få "afsløret" kedelige toppe eller dyk i frekvensgangen, men i Pre-8'eren er der - såvidt jeg kan se - ikke mulighed for at gøre noget ved de ting, før efter der er foretaget en in-room måling, og den har jeg ikke foretaget endnu
Så jeg er spændt på, hvordan grafen efter in-room måling præsenterer sig __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2025 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt sjovt, hvis alle afrulningerne skulle være 48dB/oktav. De ser nemligt lidt forskellige ud på grafen.
Ikke at det er særligtvigtigt - jeg undrer mig bare
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2025 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Lidt sjovt, hvis alle afrulningerne skulle være 48dB/oktav. De ser nemligt lidt forskellige ud på grafen.
Ikke at det er særligtvigtigt - jeg undrer mig bare  |
|
|
Ja, det har også undret mig lidt, og jeg tænker, at der måske kan være lidt med præsentationen på skærmen, da softwaren stadigvæk er i beta. Jeg spørger DEQX ved lejlighed
Jeg er med lidt besvær kommet igennem de første in-room målinger i dag (besværet bestod hovedsageligt i, at der var et vigtigt punkt i, hvordan et samlet system skulle måles, der ikke var særligt godt beskrevet i manualen)
Det ser ikke umiddelbart særligt kønt ud, men der er overhovedet heller ikke pillet ved noget som helst endnu, så jeg forventer at få såvel dykket i nedre mellemtone som de sædvanlige unoder i bassen meget mere på plads, så snart jeg får sat mig ind korrektionsmulighederne. Der står så også lige nogle "absorbenter" i form af de gamle højttalere lige bag ved Enigma'erne, hvilket helt klart forstyrrer tingene ...
Såvidt jeg kan se, er korrektioner forholdsvis nemme at lave, så jeg laver nok et sæt til den nuværende højttalerposition - og så må jeg lave et nyt sæt, når de gamle højttalere flytter ud
Jeg skulle jo gerne have noget fornuftig lyd ud, så jeg kan sammenligne! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |