Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 07:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Equilibrium Enigma Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 31
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 November 2025 kl. 08:35 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Heine Dupont skrev:
Der er især tre ting jeg glæder mig til at høre mere om.

1. hvordan båndet integrerer til mellemtoneområdet - kan medvirke til at afgøre om jeg skal renovere de bånd jeg har liggende på hylden
2. hvordan bassystemet performer - overvejer jo selv noget tilsvarende
3. om forstærkerne lyder så godt eller bedre en Naksa'erne, som jeg jo stadig har på hylden.

Så følger nysgerrigt med i den daglige udvikling.

Integrationen, mellem bånd og mellemtoner (1) er selvfølgelig interessant, men det er nu ikke noget, jeg har de store bekymringer omkring
Først og fremmest så er principperne for et korrekt fungerende linesource system overholdt, og dernæst bliver såvel bånddiskant som mellemtoner holdt langt inden for deres comfort zones.
Endelig bliver delingen mellem diskantbånd og mellemtoner varetaget af min DEQX Pre-8, hvor der er omfattende muligheder for at vælge filtertype, og hvor der kan benyttes faselineære filtre (hvilket jeg naturligvis vil gøre).

Hvad angår bassystemet (2), så har jeg hørt et par forskellige implementeringer af det (omend i OB systemer), hvor jeg har oplevet virkeligt god kontrol over bunden.

Starkrimson Ultra forstærkerne (3) er efter min mening nok det nærmeste, man kommer "a straight wire with gain". De spiller uhørt klart, rent og dynamisk, og alligevel helt uden at gå hen og blive analytiske og grimme i toppen. NAKSA'erne er virkeligt gode, men har en lidt mere "romantisk" spillestil (lidt røragtig)

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2025 kl. 10:41 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Meier skrev:
En lille smule OT, men havde du prøvet disse danske forstærkermoduler?
https://purifi-audio.com/eigentakt

Du havde vist prøvet deres enheder ikke?

Nej, jeg har ikke selv prøvet Purifis forstærkere, men jeg har hørt dem flere gange, og de er ikke min kop te. En af vennerne havde dem i sit aktive system, men er gået over til de Maya-forstærkere, som jeg benytter i mit nuværende system, hvilket han er begejstret for
Efter implementeringen af Maya'erne prøvede han for sjovs skyld at sætte Purifi-forstærkerne ind i stedet. De kom meget hurtigt ud igen
Efterfølgende har jeg på nettet set en sammenlignende test med de nyeste Purifi moduler og de nye Hypex Nilai moduler, hvor testeren foretrak Hypex'erne. Helt urelateret meddelte en tredje hifi-ven for nylig, at han havde bygget et par Nilai forstærkere, og jeg har været ude hos ham og høre dem. Jeg synes, at de spiller rigtigt fint, men jeg ville ikke bytte med mine Maya'er eller Starkrimson Ultra'erne ...

Jeg har ikke selv prøvet Purifis enheder - prisskiltet på dem var simpelthen for "tungt" til mit budget, da jeg jo skulle bruge 16 stk. mellemtoner, så de kom ikke i betragtning. De SB Acoustics enheder, jeg endte op med at købe for nogle år siden, er siden steget betragteligt i pris, så situationen kunne godt have set anderledes ud i dag. I Enigma-systemet har jeg dog heller ikke behov for den store membranvandring, som er mulig med Purifi enhederne. En anden hifi-ven brugte dem i et mindre system, hvor jeg har hørt dem, og jeg synes, at de spiller virkeligt godt

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2025 kl. 18:41 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg er i gang med at gøre klar til at teste bassystemet i den første højttaler

Det tog lidt tid at bakse de to 11-kilos basenheder på plads i bundkabinetterne - skruehullerne i enhederne skal sidde meget præcist, for at skruerne rammer ind i gevindene i alustængerne inde i kabinettet

Jeg havde også lige glemt, at skruehullerne i enhederne skulle bores en smule op (ca. 0,4 mm) for at M5 skruerne kan gå i. Det er gjort på de to enheder, som jeg har haft med på værkstedet, men jeg fik til tilfældigvis fat i en af de to sidste, som ikke havde været med, og som derfor ikke havde fået "behandlingen"

Derudover skulle der også lige retableres en forbindelse på softstartmodulet, da dette har været koblet fra, mens jeg testede forstærkerne til diskantbåndet og mellemtonerne ...

Og endelig skulle ledningerne fra servoforstærkerne (hver basenhed har sit eget forstærkermodul) til basenhederne trækkes. Til test kører jeg ledningerne, som er fastmonteret på forstærkermodulerne, direkte til enhederne. Når jeg er færdig med at teste, bliver de forholdsvis lange ledninger kortet af og forsynet med stik, der passer til de bøsninger jeg har fastmonteret i toppen af baskabinetterne. Bøsningerne er jo allerede forsynet med ledninger nede i "baskammeret".

Men nu er bassystemet i den ene højttaler klar til test (der kommer lidt billeder senere)

Forhåbentlig bliver der tid til at gennemføre testen snarest, omend de næste par dage er hektiske med andre aktiviteter ...

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 November 2025 kl. 09:20 | IP-adresse registreret Citér Meier

Højttaler MED enheder - det bliver jo nogen spændende billeder

11kg bas - det burde jo kunne flytte noget luft….
Ikke at det er så vigtigt, men hvad er den nedre frekvens - og hvor mange dB kan du opnår i den helt dybe ende?
Reelt tænker jeg nok mest headroom, men det er da sjovt at nørde lidt data
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2025 kl. 09:51 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Meier skrev:
Højttaler MED enheder - det bliver jo nogen spændende billeder

11kg bas - det burde jo kunne flytte noget luft….
Ikke at det er så vigtigt, men hvad er den nedre frekvens - og hvor mange dB kan du opnår i den helt dybe ende?
Reelt tænker jeg nok mest headroom, men det er da sjovt at nørde lidt data

Ja, det bliver så til 22 kg i alt i hvert baskabinet. En stor del af vægten skyldes en stor dobbeltmagnet, men selve chassiset er også meget kraftigt.

Nedre grænsefrekvens og lydniveau i den dybe ende har ligeså meget med rummet at gøre som med de enheder, man bruger - naturligvis forudsat at enhederne kan komme derned

Nu har jeg jo hørt de tilsvarende enheder til åben baffel, og med 2 x 3 enheder var der ingen problemer med at nå "i bund" på en af mine gode orgelplader (16 Hz) med et rimeligt højt niveau. I betragtning af at der ved de dybeste toner sker en stor akustisk kortslutning i et OB bassystem, hvor rigtigt meget af outputtet negeres, er jeg vist rigtigt godt kørende med 2 x 2 enheder i et lukket kabinet

Her kommer både højttalernes tiltænkte placering og enhedernes placering helt nede ved gulvet også ind i spillet. Højttalerne kommer i princippet til at stå i et hjørne, hvilket i sig selv giver room gain i bunden, og enhedernes placering helt nede ved gulvet giver yderligere room gain.

Da jeg flyttede mine nuværende højttalere ind i min nye stue (fra en ikke-hjørne placering), måtte jeg skrue 6 dB ned for niveauet i bunden, fordi de kom til at stå i hjørneplaceringen. I de nuværende højttalere sidder den nederste basenhed omkring 25 cm over gulvet, så gain fra gulvet er begrænset. I Enigma'erne komme begge enheder i hvert kabinet til at sidde kun 5-6 cm fra gulvet

Udfordringen kan være, at frekvensgangen i bunden ikke bliver så pæn, men der har jeg heldigvis noget DSP, der kan hjælpe til.

Ovenstående svarer nok ikke rigtigt på dine spørgsmål, for jeg har ikke konkrete data - endnu! Men ud fra erfaringerne med de tilsvarende enheder til OB, bliver svaret på begge dine spørgsmål "nok!"

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2025 kl. 12:33 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Der var et rimeligt lys i stuen i dag, så jeg fik lige tid til at lave en lille collage:

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2025 kl. 10:40 | IP-adresse registreret Citér Meier

Jeg havde jo nok regnet med et svar i den retning
Jeg ser frem til nogen målinger i lytterummet.
Det bør selvfølgeligt også inkludere nogen målinger med maks DB

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2025 kl. 10:44 | IP-adresse registreret Citér Meier

Og nydelig lille opsætning - men det er da kun den ene højttaler ikke?
Faktisk ret diskret af så stor en kasse
Tænker dog at den fylder lidt lokalet

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2025 kl. 10:52 | IP-adresse registreret Citér Meier

Holder skitsen stadigvæk?

Aksa skrev:
Nu kan det vist godt blive lidt forvirrende kun at få vist delvise billeder af, hvad der foregår, så her er lige en
skitse, der viser placering af de forskellige komponenter:

Skitsen viser kun et topkabinet, men man kan da lige ane toppen af baskabinettet nedenunder

Basforstærkeren er en (avanceret) plate amp med en 1000VA trafo.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2025 kl. 11:50 | IP-adresse registreret Citér Aksa

@Meier
Ja, den overordnede plan fra skitsen passer

Og ja, det er ikke en lomme-højttaler, jeg har gang i. Efter montering af basenhederne tog den jo lidt over 20 kg på i vægt, så nu er den meget vanskelig at flytte rundt på - gætter på at vægten har rundet de 100 kg

Skitsen viser ganske rigtigt kun topkabinettet (som der også står i det citerede indlæg). Men det er korrekt, at alle forstærkere befinder sig i topkabinettet, og de sidder alle indvendigt. Det eneste, der er at se udvendigt, er kontrolpanelet til den specielle servo-forstærker til basenhederne.

Bundkabinettet, som jo er med på billedcollagen, indeholder ingen elektronik, kun basenheder og afstivninger

Og ja, billedcollagen viser kun den ene højttaler - den anden mangler stadig at få monteret basenheder. I øvrigt er jeg ikke nået til at teste bassystemet i den første højttaler endnu, men håber på tid til det i næste uge.

Meget à propos dine spørgsmål om målinger, så er der netop her til morgen dumpet en større firmwareopgradering til min DEQX Pre-8 ind i min mailboks. Den skal jeg prøve at have kigget på i løbet af weekenden. Firmwareopdateringen indeholder væsentlige forbedringer af det indbyggede målesystem, så det er god timing, da det betyder, at jeg kommer til at benytte den nye udgave af målesystemet, når jeg forhåbentlig inden alt for længe begynder at lave målinger

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2025 kl. 11:56 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg fik kørt firmwareopgraderingen på DEQX Pre-8'eren i weekenden

Den indeholdt bl.a. en fin opdatering GUI'en med en del nye features, herunder individuel justering af niveau på de enkelte indgange. Forbedringerne på målesystem/højttalersetup ser også fine ud med endnu bedre muligheder for individuel tilpasning af frekvenskurve og andet godt

Og så har jeg netop testet bassystemet i den klargjorte højttaler, og der er fint hul igennem

Lige da jeg startede de hele op, var der overhovedet ingen lyd, men en lille grøn diode på plate amp'en lyste grønt, så alt skulle jo være vel?

Men så kom jeg i tanke om, at jeg for en sikkerheds skyld havde skruet volumenkontrollen på plate amp'en helt ned, og minsandten om det ikke hjalp at skrue op der

Med volumenkontrollen i kl. 12 position var der et passende niveau, så der er masser at give af, når basniveauet skal tilpasses topkabinettets niveau. Rent lydmæssigt er det dog sikkert bedst at lave niveautilpasningen i Pre-8'eren, således at volumenkontrollen på plate amp'en kan drejes helt op og dermed få mindst muiigt indflydelse i signalvejen ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2025 kl. 13:14 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Som det ses på billedet, så har jeg snydt til testen af bundsystemet og blot ladet kablerne til basenhederne løbe mellem kabinetter og bagplader

Men baskabinettet skal være tæt, så med testen overstået skal de forbindelser, som jeg allerede har forberedt, tilsluttes. Så der skal sættes fladstik på de allerede forberedte kabler, og de fastmonterede kabler på forstærkermodulerne skal kortes af og forsynes med de korrekte stikforbindelser (bananstik til drivertilslutningen og GX-16 stik til servotilslutningen)

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2025 kl. 16:53 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Det går lidt trægt med at komme videre, da vi har håndværkere i huset, som løbende skal have svar på spørgsmål og have assistance. Inden de dukkede op, nåede jeg lige at få sat fladstik på ledningerne inden i baskabinettet, og jeg mangler så stadig at få afkortet ledningerne fra basforstærkerne og få monteret stikkene, der skal gå i bøsningerne, hvor bashøjttalerne forbindelser er tilsluttet:

Da det er meningen, at bagpladen med alle forstærkermodulerne skal kunne åbnes, skal jeg være lidt omhyggelig med afkortningen af ledningerne fra basforstærkerne, således at bagpladen kan åbnes, uden at der bliver revet for kraftigt i ledningerne, som kommer direkte fra forstærkerprintet [;)

Jeg håber at komme til det i løbet af nogle dage ...

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2025 kl. 13:33 | IP-adresse registreret Citér Meier

Aksa skrev:
Jeg fik kørt firmwareopgraderingen på DEQX Pre-8'eren i weekenden
Den indeholdt bl.a. en fin opdatering GUI'en med en del nye features, herunder individuel justering af niveau på de enkelte
indgange. Forbedringerne på målesystem/højttalersetup ser også fine ud med endnu bedre muligheder for individuel tilpasning af
frekvenskurve og andet godt .

Se - nu begynder det at blive lidt spændende
Ikke alt det pjat med et lille kabinet og et par afstivninger…..

Jeg tænker da også at det må krible lidt i dig for at få sat et systemet op?

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 17 November 2025 kl. 17:03 | IP-adresse registreret Citér Boman

Hvornår regner du regner du med, at anlægget bliver færdigt?

I dette årti - eller??????

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2025 kl. 08:53 | IP-adresse registreret Citér Aksa

@Meier
Det bliver rigtigt spændende!
Jeg skal dog have lavet baskabinet nr. 2 klar med både basenheder og ledningsføring, før jeg giver mig i kast med målinger og indjustering

@Boman
Du får lige et citat fra tråden i august (i år ):

"Lige nu er Equilibrium Enigma projektet kun i fase 1, som reelt er en "proof of concept" fase. I denne fase skal projektet "bare" op og spille for at se, om den samlede idé holder vand og reelt hænger sammen. Det er, hvad jeg arbejder frem imod lige nu.

Hvis alt overordnet fungerer tilfredsstillende, fortsætte jeg til fase 2, hvor der skal udføres både tekniske og visuelle forbedringer, bl.a. forplader i 20 mm aluminium og finer på kabinetterne.

Sidste fase bliver fase 3, som er slutoptimeringsfasen. Her vil der hovedsagelig blive optimeret på teknikken, f.eks. ledningsføring, forstærkere o.l., alt efter hvad fremtiden bringer. Den sidste fase kan være mange år "

Lige nu satser jeg på at få fase 1 afsluttet inden for 1-2 måneder

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 18 November 2025 kl. 11:37 | IP-adresse registreret Citér Boman

Aksa skrev:

@Boman
Du får lige et citat fra tråden i august (i år ):

"Lige nu er Equilibrium Enigma projektet kun i fase 1, som reelt er en "proof of concept" fase. I denne fase skal projektet "bare" op
og spille for at se, om den samlede idé holder vand og reelt hænger sammen. Det er, hvad jeg arbejder frem imod lige nu.

Hvis alt overordnet fungerer tilfredsstillende, fortsætte jeg til fase 2, hvor der skal udføres både tekniske og visuelle forbedringer,
bl.a. forplader i 20 mm aluminium og finer på kabinetterne.

Sidste fase bliver fase 3, som er slutoptimeringsfasen. Her vil der hovedsagelig blive optimeret på teknikken, f.eks. ledningsføring,
forstærkere o.l., alt efter hvad fremtiden bringer. Den sidste fase kan være mange år "

Lige nu satser jeg på at få fase 1 afsluttet inden for 1-2 måneder

Hvis du har lyst til at høre en helt anderledes tilgang til højtaleroptimering, kan du besøge mig i Farum, og høre en lydkvalitet, som du
aldrig har hørt før

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2025 kl. 12:07 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Boman skrev:

Hvis du har lyst til at høre en helt anderledes tilgang til højtaleroptimering, kan du besøge mig i Farum, og høre en lydkvalitet, som du
aldrig har hørt før

Lige nu prioriterer jeg at bruge den tid, jeg har til rådighed ved siden af alle de daglige ting, familiearrangementer og pludseligt opståede hjemmeprojekter, på at komme videre med Enigma-projektet
Men måske får jeg bedre tid på et tidspunkt ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2025 kl. 12:25 | IP-adresse registreret Citér Aksa

I går fik jeg lavet de indvendige stikforbindelser fra servoforstærkerne til basenhederne:

De fastmonterede kabler på forstærkerne var temmeligt lange, så de blev korte betragteligt ned, men er stadig så lange, at bagpladen kan åbnes de 90°, som de hængsler, jeg har lavet, tillader

Bagpladen er endnu ikke sat på hængslerne - det kommer senere ...

En efterfølgende test af det samlede bassystem i dag forløb fint, og jeg kan se, at der er eminent kontrol over basenhederne, selv når der bliver lirket godt op for volumenkontrollen

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2025 kl. 19:58 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Baskabinet nr. 2 er nu klar til test

Jeg har netop slukket for loddestationen efter at have lavet alle forbindelser klar, så nu bliver det spændende, hvordan det går, når jeg sætter strøm og signal på de sidste to servobasser!

Det bliver forhåbentlig en af de nærmeste dage.

Hvis alt klapper, så er begge højttalere klar til målinger, opsætning af delefiltre m.m.

<< Forrige Side af 31 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum