| Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 28 Maj 2025 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt gummiskæring og lidt lim, så ser bagpladen til bundkabinet nr. 2 sådan ud:
Også er bagpladen monteret og spændt godt fast, så limen bliver klemt godt imod kanterne, mens den tørrer:
Skal også lige have skåret og limet gummipladen til toppen af baskabinettet - så den står for tur __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2025 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik skåret og limet gummipladen til toppen af baskabinettet i går
Efter påføring af limen smækkede jeg lige topkabinettet ovenpå for at få en god udglatning:
Grunden til at topkabinettet er placeret en smule forskudt, er at jeg skulle have mulighed for at kontrollere gummipladens placering. Limen bliver er ret glat, lige når den er kommet på, hvilket gør, at gummipladen kan skride lidt, så der kan være behov for finjustering  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2025 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er gået i gang med at lave "diffusorerne" til diskantbåndets kammer. Her er der mærket op til den runde afskæring af de bøjelige plader:
Pladerne er lidt vanskelige at skære, fordi de er ret tynde og har de fræsede riller, men det lykkedes:
Og efter diverse tilpasningsøvelser er den øverste diffusor limet i:
 __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2025 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så sker der lidt igen
Diffusoren skal jo have lidt gummidæmpning på bagsiden, så på med noget klister:
Gummiet er nu lagt i og klemt godt på plads. For at sikre bedst mulig vedhæftning bruger jeg et stykke rundstok, som jeg ruller frem og tilbage på hele gummipladen:
 __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2025 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
I går fik jeg tilpasset diffusoren til nederste del af diskantbåndets kammer. Af en eller anden grund var den meget mere drilsk en den øverste, men det lykkedes da til sidst at få den limet i
Nu skal der så lige laves et stykke gummiplade, som skal limes på bagsiden af diffusoren, og derefter burde jeg være klar til at begynde på at sætte dæmpefilt i kabinetterne
Ingen billeder i dag, men der kommer lidt flere i ny og næ, efterhånden som tingene skrider frem ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2025 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik tilpasset og monteret gummidæmpningen på bagsiden af den sidste diffuser forleden, så nu er der ved at være klar til begynde på dæmpematerialet
Desværre når jeg nok ikke at komme videre i denne uge, da et kuldsejlet skabsprojekt under trappen i vores entré skal videre. Der var ellers bestilt en dyr snedker til at lave dette, men ham var vi nødt til at fyre, da han ikke engang kunne finde ud af at sætte skillevæggene i skabet i lod - med det resultat, at hylder og skuffer ikke kunne monteres  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2025 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kommet styr på skabet under trappen nu - og endda tilføjet en lille smart detalje - og det betyder, at jeg har kunnet genoptage arbejdet på det andet sæt Enigma-kabinetter
Så jeg er i gang med at sætte dæmpemateriale i baskabinettet:
Jeg limer lige de to stykker dæmpefilt i bunden, inden jeg går videre med de øvrige stykker - så er jeg sikker på, at de bliver siddende, når jeg vender rundt på kabinettet undervejs  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2025 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er baskabinet nr. 2 næsten helt filtet:
Kabinettet står på hovedet på billedet, fordi jeg netop har limet dæmpefilten fast i toppen
Den opmærksom læser vil opdage, at der mangler dæmpefilt på fronten, men jeg skrev jo også "næsten" - og håber på at få tid til at klistre det i senere i dag __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2025 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik skåret det sidste dæmpefilt til og limet det i baskabinettet i dag (ingen billeder denne gang)
Der skal så laves et par små stykker dæmpefilt til den aftagelige bagplade, men jeg venter lige et øjeblik med dem - for jeg vil hellere i gang med dæmpefilten i topkabinet nr. 2!
Det håber jeg at komme i gang med en af de kommende dage ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2025 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er kommet i gang med sætte dæmpemateriale i topkabinet nr. 2 - endelig!
Men pyh - jeg havde lige glemt, at såvel diskantbåndets kammer som mellemtonekamrene har "sjove" faconer og afstivninger, som gør det til en ret så langsommelig øvelse
Pyt, det skal nok lykkes. Og belært af erfaringerne med topkabinet nr. 1 hjælper det en del at lægge kabinettet ned på siden, så dæmpematerialet bliver liggende der, hvor man har lagt det
Første side i det første mellemtonekammer er nu tilskåret og limet i - og jeg er i gang med tilpasningen i det andet mellemtonekammer
 __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2025 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er mellemtonekamrene stort set klar med dæmpemateriale:
De små stykker i top og bund bliver lavet samtidig med de tilsvarende stykker i kammeret til diskantbåndet.
Dæmpematerialet på afstivningen i midten af diskantbåndets kammer krævede lidt puslearbejde, men den blev helt fin
Jeg fortsætter med dæmpematerialet på siderne i diskantbåndets kammer, så snart der lige bliver tid ...
__________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2025 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg færdig med at "lægge gulvtæppe" i topkabinet nr. 2:
Nu mangler der bare at blive klistret dæmpemateriale på bagpladen til baskabinet nr. 2 og de fire bagplader til mellemtonekamrene, men det kommer - men jeg skal først have lavet ledningsføringen til mellemtoneenhederne i topkabinet nr. 2 klar __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2025 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige nu er jeg i gang med at gøre de højttalerbøsninger klar, som skal sidde i bagpladen til det øverste mellemtonekammer i topkabinet nr. 2. Huller er boret og tilpasset, men jeg mangler at lodde ledninger på bøsningerne, før de bliver limet i. Jeg regner med at komme videre i næste uge (der kommer nok også et billede eller to)
Nogen vil jo nok synes, at det går alt for langsomt med mit byggeprojekt, men jeg har alligevel måttet sætte tempoet yderligere ned.
Det skyldes hovedsageligt, at der p.t. ikke er fundet en aftager til mit nuværende Equilibrium Project højttalersystem, og da jeg mener, at det er et must at høre systemet inden køb, tager jeg ikke det eksisterende system ned lige endnu.
Da Enigma'erne skal placeres der, hvor det nuværende højttalersystem står, vil jeg ikke kunne lave endelige målinger m.v., før det er ude af stuen
Jeg vil nok kunne flytte Enigma'erne hen foran de eksisterende højttalere og lave foreløbige målinger, men de vil ikke kunne stå der til dagligt, da vi også skal kunne bruge stuen på normal vis ...
Nu er sommerferieperioden næppe det bedste tidspunkt at sælge hifi på, så jeg væbner mig med lidt tålmodighed. Samtidig er jeg også begyndt at kigge på opbevaringsløsninger til det nuværende højttalersystem for det tilfælde, at en køber ikke melder sig. Heldigvis kan hver højttaler forholdsvis let skilles ad i tre dele, men det tager nogle timer at samle det igen, så det er ikke lige noget, jeg tænker at gøre til en hobby
Jeg har i øvrigt lige lavet nogle opgraderinger af min front end, som overraskede mig selv - og lige så overraskende var det, at det nuværende højttalersystem bragte opgraderingerne så tydeligt frem!
Som allerede nævnt i "The Equilibrium Project active" tråden, så er interesserede købere meget velkomne til at komme og få en lytteoplevelse - det er bare at sende mig en PB eller en email (emailadressen er i salgsannoncen)  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2025 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så sker der (endelig!) lidt igen
Jeg fortsætter, hvor jeg slap, så første punkt på agendaen var at få loddet ledninger på de højttalerbøsninger, som skal sidde på den ene af de indvendige bagplader i mellemtonekamrene.
Her har den første bøsning fået kabel på:
Og så er der to bøsninger klar til montering:
__________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2025 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så er de færdigloddede bøsninger monteret og limet fast:
Kigger man godt efter, kan man se, at der sidder fladstik på ledningerne. Det skyldes, at forbindelserne på Starkrimson Ultra forstærkermodulerne er lavet til dette. Jeg har valgt nogle fladstik fra WBT med rigtigt god holdekraft
Nu mangler jeg så at sætte dæmpemateriale på alle fire bagplader til mellemtonekamrene, og det samme gælder for bagpladen til baskabinet nr. 2
Derefter skulle begge kabinetter være klar til montering af enheder!  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 18 August 2025 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt at du er kommet godt igennem sommeren
det bliver helt underligt ikke at følge med i små (og store) finurlige kabinetdetaljer.
Jeg glæder mig nu til at se dem med enheder - og ikke mindst processen med at dem fintunet og klar til brug.
Så fortsæt det gode arbejde
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2025 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Dejligt at du er kommet godt igennem sommeren
det bliver helt underligt ikke at følge med i små (og store) finurlige kabinetdetaljer.
Jeg glæder mig nu til at se dem med enheder - og ikke mindst processen med at dem fintunet og klar til brug.
Så fortsæt det gode arbejde  |
|
|
Du skal ikke være bekymret, for finurlighederne kommer til at fortsætte længe endnu
Lige nu er Equilibrium Enigma projektet kun i fase 1, som reelt er en "proof of concept" fase. I denne fase skal projektet "bare" op og spille for at se, om den samlede idé holder vand og reelt hænger sammen. Det er, hvad jeg arbejder frem imod lige nu.
Hvis alt overordnet fungerer tilfredsstillende, fortsætte jeg til fase 2, hvor der skal udføres både tekniske og visuelle forbedringer, bl.a. forplader i 20 mm aluminium og finer på kabinetterne.
Sidste fase bliver fase 3, som er slutoptimeringsfasen. Her vil der hovedsagelig blive optimeret på teknikken, f.eks. ledningsføring, forstærkere o.l., alt efter hvad fremtiden bringer. Den sidste fase kan være mange år __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2025 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom dæmpematerialet på plads på de aftagelige bagplader i mellemtonekamrene i kabinet nr. 1
Det var lidt drilsk at lave, fordi det er vanskeligt at lave en helt præcis opmåling i forhold til det lidt "levende" dæmpemateriale. Her den øverste bagplade, hvor højttalerbøsningerne lige kigger ud:
I kabinet nr. 2 mangler både mellemtonekamre og baskabinet dæmpemateriale på bagpladerne, så dem skal jeg i gang med snarest muligt __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2025 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sidste dæmpemateriale på de aftagelige bagplader til mellemtonekamrene og baskabinettet i højttaler nr. 2 kom på plads i dag
Bagpladen til baskabinettet:
Og den ene af bagpladerne til mellemtonekamrene:
Det lidt sjove indhak i dæmpematerialet skyldes denne dims i kabinettet, som sørger for, at pladen kan spændes ordentligt fast:
Så nu skal der monteres enheder! Al ledningsføring til montering af enheder i kabinet nr. 1 ligger klar, og jeg håber på at kunne finde tid til at komme videre med montering i løbet af ugen __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2025 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|