Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 01:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Equilibrium Enigma Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 24
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2024 kl. 16:53 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Det lykkedes at få noget tid på værkstedet i denne uge

Først og fremmest skulle jeg have dannet mig et indtryk af, om det så ud til, at jeg havde materialer nok til at gå i gang med topkabinet nr. 2 - og det ser heldigvis ud til, at der skulle være nok plade (og pladestumper) til det.

Dernæst skulle den interne sideplade, som jeg var i gang med, inden jeg var nødt til at holde en pause, rettes en smule til, da "kilen" vred sig en smule i forhold til korrekt positionering af pladen. Her ses pladen, inden den bliver skubbet helt på plads:

Jeg nåede lidt mere end det, men skal lige have kigget billeder igennem ...

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2024 kl. 11:07 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Som nævnt (noget) tidligere i tråden, så har jeg planlagt at lave nogle ekstra afstivninger i kabinetterne, og jeg fandt et stykke 25 mm rundstok i mit lille trælager, som jeg tænkte kunne være godt til formålet

Da jeg vil lave afstivninger mellem forplade og sideplader, skal der laves skrå afskæringer på de stykker rundstok, der skal benyttes. Her afprøver tilpasningen af afskæringerne:

Der skal være en af disse afstivninger i hvert mellemtonekammer, så jeg lavede i alt fire stk., så der er til begge højttalere

Her er de første afstivninger limet i kabinettet:

Der skal flere afstivninger i kabinetterne, men jeg løb tør for både tid og rundstok, så jeg skal have skaffet noget mere af begge dele

Desuden kan nogle af de planlagte afstivninger først laves, når både den udvendige sideplade og den indvendige sideplade i det nederste mellemtonekammer er endeligt monteret ...

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Juni 2024 kl. 18:11 | IP-adresse registreret Citér Music4life

Fedt prpjekt

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2024 kl. 08:56 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Music4life skrev:
Fedt prpjekt

Mange tak

Jeg hygger jo med det, men glæder mig også til at komme så langt, at jeg kan putte enheder i kabinetterne og få lidt lyd igennem

Tid er lidt en mangelvare p.t. - men det går da (langsomt) fremad ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2024 kl. 12:56 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Nu skal mellemtonekamrene jo ikke være åbne mod omverdenen - de skal have nogle bagplader

Til det formål har jeg valgt 20 mm krydsfiner, da de skal være ekstra stabile, fordi de bliver aftagelige. Jeg regner også med at lave nogle dæmpede udluftninger (ikke basrefleksporte!) i bagpladerne, nok i form af nogle aflange udfræsninger. En slags akustisk ventil, der skal forhindre, at der kommer for højt tryk inde i mellemtonekamrene.

Den første bagplade er ved at være tilpasset i højden:

Der bliver sat lister langs kanterne inde i kammeret, som pladen kan lægge an imod, og der kommer en tætning hele vejen rundt, som samtidig vil virke dæmpende. Listerne bliver forsynet med M5 iskruningsbøsninger, så pladen kan skrues fast med gennemgående bolte.

Pladen skal naturligvis have en skrå afskæring, så den skrå sidevæg i hele topkabinettets højde kan monteres:

Jeg skal i gang med afskæringen og listerne, så snart jeg kan komme på værkstedet igen!

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2024 kl. 09:13 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Så kom der lidt gang i byggeriet igen

Her limes sidepladen på det nederste mellemtonekammer i:

Som det ses, benytter jeg et lille vinkelbeslag til at holde pladen i den nøjagtige position, mens limen tører

Jeg har også fået indkøbt noget mere rundstok, så der røg også lige et par afstivninger mere i. Her afprøves det, at de to ekstra afstivninger passer:

Det gjorde de, så på med noget lim:

Og det ses måske nemmere her:

Der skal selvfølgelig tilsvarende afstivninger i det øverste mellemtonekammer, men de kommer først i, når sidepladen er kommet på

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Juli 2024 kl. 08:20 | IP-adresse registreret Citér Meier

Nu kan der vel snart ikke presses flere afstivninger ind i det bette kabinet?
Se nu bare at få monteret de enheder mens der stadigvæk er plads
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juli 2024 kl. 09:21 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Afstivninger er godt, men ud fra mit eget byggeprojekt har jeg også tænkt, at man skal tænke i om et kabinet kan blive for "stift"...

Da jeg gik fra det "bløde" prototype-kabinet og til det endelige "hårde" kabinet, var det meget tydeligt, at noget af "varmen" fra kabinettet var gået tabt fordi, det ikke længere "spillede med".

Og det giver alt andet lige en mere direkte lyd...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Juli 2024 kl. 09:38 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Lydresultatet er summen af alt det en højttaler er sammensat af. På samme måde som lydforskelle mellem en Stradivarius og
andre typer af samme instrumenttype. Det er en uundgåelig kendsgerning.
En af de bedste højttalere jeg har bygget var lavet i en kabinet fremstillet af 2x12mm spånplade plus 10mm Douglas
krydsfinersplade i en sammenlimet sandwich konstruktion. Jeg opnåede det at det kun var enhederne som gengav musikken,
hvilket vel også er meningen med et kabinet. Eller er det …… ? Det må naturligvis være op til den enkelte konstruktør.   
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2024 kl. 09:49 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Meier skrev:
Nu kan der vel snart ikke presses flere afstivninger ind i det bette kabinet?
Se nu bare at få monteret de enheder mens der stadigvæk er plads

Jeg fornemmer en vis utålmodighed hos visse "tilskuere"

Der er stadig rigeligt med plads til enhederne, og jeg kan glæde dig med, at der ikke kommer flere afstivninger det nederste mellemtonekammer, men der skal selvfølgelig helt de samme afstivninger i tvillingekammeret øverst

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2024 kl. 10:36 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Mikkel G skrev:

Afstivninger er godt, men ud fra mit eget byggeprojekt har jeg også tænkt, at man skal tænke i om et kabinet kan blive for "stift"...

Da jeg gik fra det "bløde" prototype-kabinet og til det endelige "hårde" kabinet, var det meget tydeligt, at noget af "varmen" fra kabinettet var gået tabt fordi, det ikke længere "spillede med".

Og det giver alt andet lige en mere direkte lyd...

Det er en god observation! Som det er lige i øjeblikket, så er mit kabinet mindre afstivet i forhold til størrelsen end kabinettet i din lille søde 2-vejs højttaler, også fordi pladerne hos mig "kun" er 19 mm MDF

Ud fra det synspunkt, så er mit kabinet lidt mindre "hårdt" og det rigtige sted efter min smag. Jeg kan godt lide den direkte lyd, men det kan også blive for meget af det gode, som du også er inde på.

Derudover har jeg også overvejet mængden af afstivninger i forhold til mellemtonernes lyd. Inden jeg gik i gang med at bygge, lyttede jeg en del på enhederne i nogle små testkabinetter, som rent afstivningsmæssigt svarer nogenlunde til det, jeg laver nu - og var begejstret for lyden Så jeg prøver jeg ramme nogenlunde den samme mængde afstivning - og den samme lyd

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2024 kl. 12:17 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Kaj. skrev:
Lydresultatet er summen af alt det en højttaler er sammensat af. På samme måde som lydforskelle mellem en Stradivarius og
andre typer af samme instrumenttype. Det er en uundgåelig kendsgerning.
En af de bedste højttalere jeg har bygget var lavet i en kabinet fremstillet af 2x12mm spånplade plus 10mm Douglas
krydsfinersplade i en sammenlimet sandwich konstruktion. Jeg opnåede det at det kun var enhederne som gengav musikken,
hvilket vel også er meningen med et kabinet. Eller er det …… ? Det må naturligvis være op til den enkelte konstruktør.   

Du har fuldstændig ret - det er summen af alle dele og måden de er sammensat på, der giver den endelige lyd

Efter min mening er det nærmest umuligt at lave det "perfekte" kabinet. Man kan komme tæt på - og nogle producenter gør det med forskellige flerlagsteknikker, specielle materialer osv.

Men også det grundlæggende konstruktionsprincip, dæmpemateriale og enheder samt - og det tør man jo næsten ikke nævne - kabler og terminaler har betydning. Alt dette skal en konstruktør forholde sig til. I en kommerciel højttaler skal konstruktøren også forholde sig til en pris. Selvbyggeren kan se lidt stort på, hvor besværligt det er at lave kabinettet, og til en vis grad også på prisen, da denne ikke skal forøges kraftigt i forhold til materialeprisen pga. arbejdsløn og store avancer.

Sluttelig er der konstruktørens præferencer - en meget varierende faktor! Selv går jeg efter en lyd, der kommer så tæt på lyden af uforstærkede instrumenter og stemmer som muligt, mens andre konstruktører vælger helt anderledes

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2024 kl. 08:46 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg hygger lidt videre og fik lavet bagpladen til det nederste mellemtonekammer i går

Bagpladen til det øverste mellemtonekammer har også fået sin skrå afskæring i siden, så den passer ud med sidevæggen (ikke monteret på billedet).

Jeg fik også lavet det nederste anlæg i det ene mellemtonekammer. Der kommer tilsvarende anlæg hele vejen rundt i begge mellemtonekamre:

En tynd tætning i gummi bliver monteret hele vejen rundt, og bagpladerne bliver spændt på med skruer. Ikke træskruer, men unbrakoskruer, der bliver skruet ind i gevind i anlæggene

Jeg fandt nogle udmærkede iskruningsbøsninger til formålet:

Denne er med M5 gevind, og som det kan ses med en indvending sekskant, der gør iskruning ganske nem

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2024 kl. 09:52 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg har nu taget fat på færdiggørelsen af topkabinet nummer to

Det er helt bevidst, at jeg ikke har gjort topkabinet nummer et helt færdigt endnu. Det er nemlig lettere at kopiere positioneringerne af de forskellige plader, når der ikke er sat sideplade på

Første punkt på agendaen var tilskæring og endelig tilpasning af skillepladen mellem de to mellemtonekamre. Det inkluderede afrunding af den kant, som sidder i midten af diskantbåndets kammer:

Ud over en tur med overfræseren fik rundingen også en omgang med sandpapir, så alt var lækkert og glat, og så kunne pladen monteres:

Som sædvanlig benytter jeg vinkelbeslag til at holde pladen på plads under limningen.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2024 kl. 18:36 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Hov, der var da lige et par billeder mere fra forleden dag!

Selv om jeg hovedsagelig arbejdede på kabinet nr. 2, så nåede jeg også at lave og montere et par anlæg (nogen vil nok kalde dem støttelister) i kabinet nr. 1

Øverste mellemtonekammer:

Nedenstående billede er taget, inden enden af anlægget er rettet helt til. Det var nemmest at gøre, efter at limen var tørret

Nederste mellemtonekammer:

niceday
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Torben tager en pause!

Bruger siden: 27 Juli 2024
Sendt: 29 Juli 2024 kl. 18:56 | IP-adresse registreret Citér niceday

Aksa skrev:

Som sædvanlig benytter jeg vinkelbeslag til at holde pladen på plads under limningen.

Det er svært at se men er samlingerne også skruet sammen ud over lim ?
Eller hvad presser samlingerne sammen mens limen tører ?
Til top Vis niceday's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niceday

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2024 kl. 22:43 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Vinkelbeslagene er monteret på en sådan måde, at de presser samlingerne sammen

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2024 kl. 11:48 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Det går støt videre med topkabinet nr. 2

Jeg fik skåret og tilpasset den øverste skrå plade i går formiddags, og senere på dagen kunne den så limes i:

Men hov, hvad er nu det - den passer ikke?

Nej, for dyksaven kan simpelthen ikke save i så skrå snit, som der er behov for her. I stedet for laver jeg en opstilling til min overfræser, således at vinklen og længden på pladen bliver helt præcis. Og det er bedst at gøre, når pladen er limet godt fast - mere om dette senere

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2024 kl. 19:57 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Arbejdet med topkabinet nr. 2 går jævnt godt fremad

I dag fik jeg lavet den nederste skrå afstivning klar til limning og fik den også limet i inden frokost:

Efter frokost gik jeg i gang med sluttilpasning af afstivningspladerne.

Alle de tre afstivningsplader i kabinettet er lavet sådan, at de nogle millimeter for brede - helt bevidst

Det har jeg gjort, fordi det giver mulighed for at tilpasse bredden på pladerne helt præcist.

Fremgangsmåden er følgende: Jeg finder den skrå sideplade til kabinettet frem og "pseudo-monterer" den. Dvs. at jeg fastgør den med nogle skruetvinger i den korrekte position. Dernæst lægger jeg et passende stykke MDF på hver side af den for brede plade og finder min overfræser frem. Den bliver justeret således, at den lige nøjagtigt ikke fræser i sidepladerne, men i steder gnaver sig igennem den lidt for brede afstivningsplade:

Eftersom pladerne, som fræseren kører på, ligger direkte på kabinettets sideplader, som er skrå, bliver enden af afstivningspladen automatisk afrettet i den korrekte vinkel

Slutresultatet, hvor alle tre afstivningsplader er fræset på denne måde, ses her:

Det kan være lidt svært at se, men enderne på alle afstivningerne flugter fuldstændigt med den lodrette sideplade (og også med den skrå sideplade, som ikke er monteret her)

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 13 August 2024 kl. 16:57 | IP-adresse registreret Citér Meier

Det ser godt ud
Så må næste skridt da være at putte enhederne i kasserne - og få sat strøm til dyret
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

<< Forrige Side af 24 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes