Emne: Dvd eller cd afspiller? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
ThomasScherrer Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Maj 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
> (ret mig, hvis det er forkert).
men glæde :-)
> Jeg læser dit udsagn som at:
>Er det et digitalsignal uden fejl, kan det simpelthen ikke lyde forskelligt
Ja det er helt korrekt, et digitalt der er uden fejl, er jo altid ens,
så det DIGITALE signal kan derfor, og helt selv klart ikke lyde forskelling.
HVIS det derimod lyder forskelligt på diverse typer DAC, så er det analog delen i DAC du lytter på,
og ikke den digitale kilde, der jo pr definition er ens, for ellers er der jo en fejl og så opfylder vi ikke første kriterie:
at have læst og overført data uden fejl.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller med andre ord :
kan du høre forskel, har du ikke overørt eller læst data korrekt.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4856
|
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bliver nødt til, at bakke Boydk op her... Thomas, du er alt for teoretisk i din tilgang til tingene, hvilket er OK, men al teori skal testes i praksis. Det ved du som ingeniør også.
Jeg har, som Boydk, lyttet til masser af digitalt udstyr, både drev, dac's og kabler. Og må konstatere, at drevet har særdeles stor betydning for den endelige lyd. En ting du glemmer er, at et CD-drev ikke læser 0 og 1 på pladerne, men en analog kode, som instruerer de digitale kredsløb i hvordan, rækken af 0 og 1 skal se ud videre på deres vej til dac'en. Der er altså mange variabler for, hvordan rækken af data ender op med at se ud. Det afhænger af både aflæsning og de kredsløb, som skaber (og korrigerer) strømmen af data.
Og som du ganske korrekt skriver, så sker der mange fejl under 1-1 aflæsningen af en CD. Derfor oplever man forskel på drev.
Et PC-drev læser data flere gange - 4x, 16x osv. - derfor er strømmen af data bedre her. Det er da også forsøgt implementeret i hi-fi verdenen, bl.a. af Holm Acoustics, som har lavet et fremragende CD-drev, der læser data flere gange, indtil der ikke er fejl, for derefter at gemme data i en buffer, og re-clocke det inden det sendes videre.
Den McIntosh afspiller jeg benytter ved tests, har et BluRay drev, som aflæser data 2 gange før, det gemmes i en buffer, og derefter sendes videre til et særdeles velkonstrueret digitalt kredsløb, hvor hver opgave håndteres af unikke chips, i stedet for at det kun udføres af én chip!
North Star laver også et drev, som "kun" har 1-1 aflæsning, og uden en buffer. Og det aflæser pladerne mindst lige så godt som min McIntosh afspiller.
Så der er altså mange veje til Rom
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
helt enig mikkel, det er lige netop det jeg skriver og giver teknisk forklaring på
at gode stabile CD drev, vil kunne aflæse data bedre og mere stabilt under besværlige forehold,
har man en helt ny skive og aflæser den i stilhed uden at spille højt og uden at trampe rundt i gulvet,
kunne det være sjovt at lave et fil compare, bit for bit, kommer der det samme ud :-)
|
Til top |
|
|
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg stemmer også i med Boydk og Mikkel her  En af de vigtige faktorer her er ikke kun om de digitale signaler bliver aflæst korrekt eller ej -
men, også hvor megen jitter det digitale signal indeholder. Hvis du har mulighed for at prøve det - så tag en digital kasse med en standard clk i som
ikke er en low jitter - prøv så at sætte en low jitter clk til den - og se om du kan høre forskel
Ved godt det kan lyde som om jeg gerne vil have dig til at se nisser - men, der er forskel
|
Til top |
|
|
Mr.Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 38
|
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne være interessant, om I kunne referere til valide kildehenvisninger, i stedet for subjektive meninger.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mr.Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 38
|
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du har ret, det er subjektive meninger du henviser til. Kom med et par valide, anderkendte kilder, som du ser dem.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der må du nok gå et andet sted hen  . Det, der betyder noget for mig, er det jeg hører. Subjektivt ja, men for mig det eneste, der tæller. Det ændrer ikke på min opfattelse, at nogen skriver, at det jeg (og andre) hører, i teorien ikke kan lade sig gøre. Og inden denne tråd bliver omdannet til oplevelser kontra teori-debat, hopper jeg af. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er skrevet lige så meget gylle om hifi test, som der er om smagen på rødvin,
alle kan høre eller smage hvad der er godt og skidt, når de selv har købt og betalt for varen,
men sætter man folk op i rigtige videskabelige blind tests, så bliver det ofte en pinlig omgang der kommer ud af det,
med andre ord, vores sanser og hvad vi mener at opleve, er utroligt let at blive snydt af,
eller drage forkerte konklutioner.
Derfor lav altid så fair som muligt side om side tests,
det aller bedste er en A/B switch så grejet kan omskiftes live mens det spiller, og hvor lytteren selv skifter på lille remote knap, men hvor han ikke ved hvilken indstilling der er hvad, så går opgaven kun ud på at se om man kan bevise hvilken der er hvad, denne type mere videnskabelige tests, har desværre often den virkning,
at den stopper en hver ophedet diskution inden den kommer rigtigt i gang.
Men nogle typer tests, feks flere digitale kilder til samme DAC er det lidt mere bøvlet at skifte over,
for det kommer et "hul" på 1 sek, før dac er i sync med den nye kilde, og hvor den så igen åbner for lyden,
det virker generende når man sidder og fin lytter efter micro detaljer.
|
Til top |
|
|
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 388
|
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget vigtigt at have en empirisk resultatliste at gå ud fra... Når alt kommer til alt er det nemlig det vigtigste når man lytter til
musik, subjektivitet er ligegyldig og uinteressant - vi skal vel alle være på samme side og være enige herom, ellers dur det ikke.
|
Til top |
|
|
lars c Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
der er gang i den hehe jeg har købt en nad c516bbe jeg fik til god pris (demo) den gør det godt som drev til min metrum octave m2 jeg synes lyden
er lidt beder kontra min bilige dvd lidt flere detalier og dynamik måske placebo jeg er ihvertifal glad mange tak for jeres input mvh lars
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|