Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 22:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Trådløs signaloverførsel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vakse Viggo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2015
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 20 December 2015 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

Jeg bor i en lille lejlighed/værelse med hems. Pladespiller (JVC L-A44) + Forstærker (YAMAHA DSP-A592), står i den ene ende af værelset modsat
hemsen.
På hemsen ligger der et par Jamo Classic 10, som der gerne skulle komme noget LP lyd ud af. Jeg vil ikke ha den store sorte forstærker stående
sammen med pladespilleren, men derimod oppe i hemsen sammen med højtalerne. Planen er at det eneste der skal stå i stuen er pladespilleren
og en stak plader. Vil gerne have det så stil-rent som muligt.

Det vil være noget af et mareridt og skulle til at trække kabler, fra pladespiller til hemsen. Findes der en.....dims.....der kan tilsluttes
pladespilleren, som så kan sende signalet videre til forstærkeren?

Pladespilleren har et audio kabel (rød+sort), et tyndt GND (Ground) kabel og selvfølgelig et strømstik.

Jeg har ikke rigtig sat mig et budget, da jeg slet ikke ved hvad der skal kigges efter, men håber der er nogle kloge hoveder som kan guide mig.

Tak   
Til top Vis Vakse Viggo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vakse Viggo

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 December 2015 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Alt kan lade sig gøre!
Men som udgangspunkt er lange kabeltræk i mellem pladespiller og forstærker/ Riaa - absolut ikke tilrådeligt.
Find hellere en mindre forstærker som I begge kan holde ud at se på.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 December 2015 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

quad skrev:

Men som udgangspunkt er lange kabeltræk i mellem pladespiller og forstærker/ Riaa - absolut ikke tilrådeligt.

Det er jeg helt enig i.

Men her er det ikke kabeltræk han ønsker, han vil sende trådløst. Det bliver det dog ikke bedre af.

Signalet fra pladespilleren er meget svagt hvilket betyder at det skal forstærkes meget op, først i en RIAA-forstærker og derefter normal forstærkning fra Line-niveau. Det betyder at alle former for støj der opstår omkring det svage signal forstærkes tilsvarende. Derfor skal signalvejen fra pladespiller til forstærker være så kort og simpel som muligt.

Jeg tvivler på at der findes noget der kan løse opgaven. Og hvis der gjorde ville det nok betyde et virvar af bokse og strømforsyninger som skulle ligge ved pladespilleren og resultatet ville næppe blive ret godt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 December 2015 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

En pickup kombineret med et langt kabel er en uheldig kombination. Pickup'ens elektriske del består af en spole, som med et langt kabel belastes af kablets kapacitive værdi (xxx pF/meter). Kablet udgør en kondensator. En spole som belastes med en kondensator dæmper de høje frekvenser. Derfor anvender man almindeligvis præcist afstemte relativt korte længder af kabler til grammofonerne.

Udover dæmpning af diskanten er der med lange kabler risiko for at kablet opsamler kontaktstøj og brum fra elinstallationer.

Men der findes en løsning. Køber du en separat RIAA forstærker og monterer den ved pladespilleren, gør den det muligt at sende dens væsentligt kraftigere lydsignal gennem kablet uden den beskrevne forringelse af lyden. Du skal i den sammenhæng blot forbinde det lange kabel fra grammofon og RIAA forstærkeren til en linjeindgang på forstærkeren i stedet for phonoindgangen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 20 December 2015 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Ups..... trådløst! Selvfølgelig. Hvordan skulle vi klare os fremover uden trådløse løsninger. Trådløs streaming af strømmen fra målertavlen må blive det næste ingeniørerne springer på .......

Og så til den alvorlige del. En RIAA forstærker ved grammofonen er uundgåelig. Lydsignalet skal derfra videre til en sender ved grammofonen og en modtager ved forstærkeren. Det kunne f. eks. være denne eller en tilsvarende løsning. Lyden skal trods alt have en vis kvalitet, går jeg ud fra.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2015 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Her er det jo helt klart ikke lyden det handler om.
Køb en brugt dynaudio xeo emit. Sæt senderen til pladespilleren og modtageren til forstærkerens riaa og glem alt om ledninger.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 December 2015 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Der kunne vel også findes en løsning via en Analog digital Converter (ADC)
F.eks Thorens MM 008, el. NAD PP4
Der mangler så en wireless streamer til USB porten.
Men denne løsning ville også åbne for Rip af LP'er

Mvh Peter
Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 20 December 2015 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Mercury har et godt forslag. Min bekymring går på signal/støjforholdet uden brug af RIAA forstærker ved grammofonen. Kan det tænkes at grammofonen har indbygget RIAA forstærker? Jeg føler mig sikker på at den ikke kan undværes.

Kombinerer du - Vakse Viggo - (jeg elsker den tegneserie) en RIAA forstærker og en Dynaudio Xeo Hub ved grammofonen med en Dynaudio Xeo Link til en linjeindgang på forstærkeren, har du en løsning som virker.

Et forslag til ønskesedlen. Jeg har kun tilbage ....... at ønske .....Glædelig Jul.

Vakse Viggo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2015 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Tak for alles input!

Som Mercury skriver, handler det slet ikke om den bedste lyd man kan købe for penge. Bare så jeg kan afspille mine LP´er i ny og næ, og få noget der lyder fint, uden hakker,forsinkelser og støj. Der er 6 meter fra pladespilleren og op til hemsen hvor forstærkeren skal stå, og der er ingen væg eller andre forhindringer som signalet skal udenom. Radio + CD afspiller skal stå sammen med forstærkeren oppe i hemsen. Vil så bruge min Logitech Harmony One til at styre det hele med, nede fra stuen.

Mercury skrev:
Her er det jo helt klart ikke lyden det handler om. Køb en brugt dynaudio xeo emit. Sæt senderen til pladespilleren og modtageren til forstærkerens riaa og glem alt om ledninger.

Det er præsis sådan løsning jeg leder efter!

Når jeg søger på ´dynaudio xeo emit´ kommer der kun højtalere op. Hedder det osse noget andet?

Vakse Viggo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2015 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Hmmmm.....det lader til, at der ikke er en forholdvis nem løsning til, sådan som en sender + en modtager?

Jeg tvivler osse på at min forstærker har det der hedder RIAA?

Der kommer en del op på aliexpress, men aner ikke hvad jeg skal lede efter.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 21 December 2015 kl. 06:07 | IP-adresse registreret  

Din YAMAHA DSP-A592 reciever har en PHONO indgang = RIAA forstærker. Det er det lange kabel mellem reciever og pladespiller du skal undgå. Det vil resultere i diskantfattig mørk lyd.

Grammofon og reciever er designet til at stå tæt ved hinanden (1 meter max typisk). Vil du sende grammofonens signal trådløst SKAL du have købt en RIAA forstærker (de billigste omkring 300,- kr og kører på batteri) til placering ved grammofonen samtidig med en sender med tilsvarende modtager ved recieveren på hemsen. Da lyden er forstærket og frekvenskorrigeret i RIAA forstærkeren ved grammofonen, tilsluttes signalet fra den trådløse modtager til en linjeindgang på recieveren. Billig RIAA, Google teksten: Real Cable Nano LP1 - RIAA forforstærker (MM)

Er lydkvaliteten mindre betydende, kan det trådløse link laves med denne: Google teksten: HQ Video 2.4 GHz digital Trådløst AV-System . Direkte link til en salgsside er jo desværre ikke tilladt selv om det ville være hundrede gange nemmere for dig at ramme præcist det jeg foreslår

Enheden sender lydsignalet fra RIAA forstærkeren ved grammofonen til din reciever OG linker via senderen ved grammofonen det infrarøde signal fra din Harmony One til recieveren og CD afspilleren på hemsen. Infrarøde lyssignaler fra fjernbetjeningen kan ikke dreje om hjørner. Så står recieveren og CD afspilleren så fjernbetjening og apparater ikke kan se hinanden, virker fjernbetjeningen ikke. Det sørger AV linket også for.

Derved har du en brugbar løsning på alle opgaver og problemstillinger fra 1300-1500,- kroner. Trådløst.

Vakse Viggo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2015 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Tusind tak Kaj

Se det var en super brugbar løsning du kom med her. Jeg vil straks gå i gang med at undersøge hvor de forhandles. Hvis man ikke
må poste link til butikker, kan det være at du vil smide et link eller to i en privat besked.

Vh Anders

PS: Nu har jeg da i det mindste fået begge højtalere, forstærker, cd og radio op i hemsen, så der kan komme lidt musik i lejligheden.

Vakse Viggo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2016 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Så er det hele sat til, men får desværre så meget skratten og støj, at det fuldkommen overdøver ALT andet.

Sender og modtager stirre direkte på hinanden, med ca. 3 meter mellem dem. Har prøvet de 4 kanaler, men ligemeget hjælper det.

For-Forstærkeren er en Nano-LP1 og Sender/Modtager et sæt HQ Video 2.4 GHz Trådløst AV-System.

Sådan ser det ud:

Modtageren er så bare sat til Phono på forstærkeren.

Var godt klar over at det ikke helt er samme kvalitet som kabel, meeen SÅ dårligt havde jeg alligevel ikke forestillet mig. Ser det rigtigt
nok ud det jeg har lavet....og er der mere jeg kan prøve for at få støjen væk?

Bare det at man går forbi signalet, er nok til at den skratter og støjer som en sindsyg.

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Du har fulgt Kajs meget fine og pædagogiske fremgangsmåde - bortset fra valg af forstærkerindgang, som jeg forstår dit indlæg. Du har allerede forstærket og korrigeret dit pickupsignal en gang med den indkøbte RIAA. Du skal ikke gøre det igen ved at tilslutte det nu forstærkede signal til phonoindgangen. Du overstyrer denne indgang med et rigtig voldsomt signal. Vælg en hvilken som helst anden indgang (aux, tuner, cd ...), så bør det virke.

Vakse Viggo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2016 kl. 03:33 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Du har fulgt Kajs meget fine og pædagogiske fremgangsmåde - bortset fra valg af forstærkerindgang, som jeg forstår
dit indlæg. Du har allerede forstærket og korrigeret dit pickupsignal en gang med den indkøbte RIAA. Du skal ikke gøre det igen ved at
tilslutte det nu forstærkede signal til phonoindgangen. Du overstyrer denne indgang med et rigtig voldsomt signal. Vælg en hvilken som
helst anden indgang (aux, tuner, cd ...), så bør det virke.

Tak for svar Siankovic

Jeg prøvede faktisk med AUX, hvor jeg fik det samme sørgelige resultat. Prøvede så med TUNER, og her var den meget bedre. Der skal dog
ikke særligt meget til, før den brokker sig. Foreksempel hvis jeg går lige igennem signalet, kratter den stadigvæk.
Jeg prøver lige med nogle andre indgange og se hvad for en der er bedst...plus leger lidt med placeringen.

Mange tak for hjælpen

Vakse Viggo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2016 kl. 04:02 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg prøvet mig lidt frem. Så snart jeg sætter hånden bag ved antennen, bliver signalet næsten helt fri for støj. Der hvor senderen
sidder er der en væg lige bag ved, så det er ikke noget problem.
Skal ha lavet en eller anden fix løsning til modtageren oppe i hemsen, i stil med en lille parabol bag ved antennen.

Kan det have noget at gøre med, at det er en 2.4 GHz trådløs....hva det så end betyder?

Det kan være, hvis jeg brugte 600 mere....at der så ville være bedre signal. Men den til 1000 kr. er osse en 2,4 GHz...sååå...

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

2,4 GHz er den mest brugte frekvens til Wifi, så der er sikkert en masse andre trådløse netværk i din nærhed, hvis du bor i lejlighed, og så skal der ikke så meget til, at forstyrre dit trådløse signal.
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 06 Januar 2016 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Vakse Viggo - godt at se du er nået så langt. Som Mikkel er inde på er der utallige muligheder for forstyrrelser af et trådløst signal.
Derfor er de bedste dyre, men med afstanden og begrænsede krav til kvaliteten foreslog jeg den anvendte løsning.
Jeg er licenseret radioamatør (OZ1IVK) og bekendt med problemstillingen. Din ide med antennen er godt set.
Sørg for at dine antenner har samme vinkel i forhold til hinanden. Lodret eller vandret eller denne samme i det mindste.
Det er nemlig sådan at en lodret polariseret sendeantenne og en vandret modtageantenne eller omvendt har svært ved at "høre hinanden".
På den måde har du en mulighed for at udelukke forstyrrelser fra andre sendere.
Derfor leg med antennepolarisationen og kan sende/modtagefrekvensen stilles på det trådløse link, da prøv at flytte frekvensen.
Har du selv en trådløs router i umiddelbar nærhed er det muligt at flytte frekvensen på denne via dens software.

Teknisk: Det er modtagerens begrænsede selektivitet der er medvirkende til støjproblemerne.
Den "gaber over" mere end en kanal samtidig og da transmisionen foregår frekvensmoduleret analogt (FM) er risikoen for støj tilstede.

Du skal over i den netværksbaserede digitale løsning for at helt at omgå de beskrevne problemer. Også her har du brug for din RIAA.
Plus en del mere.

funkykaare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Hej Viggo

Hvad med at prøve sådan et sæt her http://www.stoneaudio.co.uk/?product=bardone+system. Jeg har et sæt liggende som er til
salg. Har brugt det for 4 år siden til at sende trådløst analog signal fra pladespiller i et rum til stereoanlæg i et andet rum.

Det var ret dyrt dengang, mon ikke jeg måtte give omkring 4000kr hos Hig End Sound i Vodskov.

Du må gerne prøve om det virker. Ligger i 8270 Højbjerg.

Mvh
Kåre
Til top Vis funkykaare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af funkykaare

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Der er dog den helt simple og lavpraktiske løsning, man kan lave først, som du siger. Byg en reflektor på begge antenner og vend dem mod hinanden. Et simpelt 10 x 6 cm parabolisk buet stykke foldet alufolie bag antennen giver mig 4-6dB ekstra i den anden ende af min lejlighed. Det er forskellen på 5 og 20 Mbit hos mig.

Der er en beregner til selve parabolen på nettet et sted, men alt vil virke bedre end ingenting.

Kan lige tage et billede senere. Ikke at det specielt kønt, men det er jo op til ens egne Clevin-evner.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes