Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 21:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Modstande (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 15 December 2015 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Ole K. Andersen skrev:
Ja, som pensionist er det uden for økonomisk rækkevidde at begynde på det helt store Derfor tænkte jeg om jeg for ganske få midler kunne skifte dem til nogle bedre.

Jeg er selv gået på efterløn og ved derfor hvilken "fyrstelig indtægt" der kommer ud af det. Og tro endelig ikke at det er billigt at lave en forstærker selv, hvis det skal laves ordentlig. Hvis vinteren bliver grøn i år skyldes det de mange DHL og Post Danmark biler samt fly, som det sidste år har bragt komponenter fra Asien, Tyskland, Holland og England til min bopæl.

Og 2016 kommer til at ligne, når jeg går i gang med forstærker to og ombygning af den planlagte forforstærker efter samme koncept. Jeg kunne sikkert købe en god forstærker for de samme penge. Det vil blot ende i samme overvejelser som du. "Hvad nu hvis jeg ændrede ............"? Alle disse overvejelser og forsøg er sket gennem perioden jeg har beregnet, bygget, kontrolmålt og lyttet.

Og med lyden, der kommer fra den, er jeg ikke i tvivl om at jeg kan leve med min "Frankenstein" udgave af en - efter udsagn - særdeles velspillende og magtfuld effektforstærker.

Men indrømmet ..... det er ikke min første forstærker. Det er et stort projekt at beregne og konstruere en ny forstærker helt fra scratch. Der er gennem de mange år gået flere mislykkede forud for denne. Det er blandt andet erfaringerne fra disse som danner grundlag for mit knowhow. Jeg er ikke bange for at erkende at jeg er aldeles autodidakt, men føler jeg klarer mig til trods     Så længe man læser på lektien ...... . Jeg lever efter reglen: "Det man ikke ved i dag, må man se at lære til i morgen".

Lad være at pille i din forstærker og nyd musikken. Så risikerer du ikke at stå med en afbrændt forstærker og de ærgrelser der kommer ud af det.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 December 2015 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:

Men indrømmet ..... det er ikke min første forstærker. Det er et stort projekt at beregne og konstruere en ny forstærker helt fra scratch. Der er gennem de mange år gået flere mislykkede forud for denne. Det er blandt andet erfaringerne fra disse som danner grundlag for mit knowhow.

Det er vel også noget af det sværeste og det største problem ved selvbyg. Man kan kigge på en masse diagrammer og læse en masse teori, men det siger jo ikke ret meget om den endelige lyd.

Når vi andre køber en færdig forstærker kan vi jo høre mange forskellige og vælge den der rammer lige netop den lyd der passer til vores præferencer.   
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 December 2015 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Stanley.

Når jeg bruger ordvalget "mislykkede" gælder det de delevalueringer jeg har foretaget undervejs til målet. Privilegiet for en dedikeret selvbygger er løbende at kunne tilpasse forstærkerens lyd og øvrige egenskaber i processen. Men det skal man være inkarneret selvbygger for at forstå. Det kræver jo først og fremmest at man er i stand til at planlægge og gennemføre opgaven

Oveni kommer glæden ved at det lykkes. Der er jo ikke megen udfordring i at besøge diverse udstillinger og butikker og slutte af med at trykke koden til dankortet.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes