Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 20:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hj.lavet Bass Traps (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2015 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Sketchup tror jeg er fint, eller bare noget du tegner i hånden og tager et billede af er fint. Skal bare bruge lidt mere info og have en fornemmelse af
rummet.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Fjelle
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 25 April 2013
Lokalitet: København
Sendt: 05 November 2015 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Der kommer nogle fotos her. Både en lille tegning samt nogle fotos. Beklager rodet, er lige flyttet ind :-)

Mht. baggrundsstøj, så kan jeg i øvrigt sige, at jeg bor ud til en lettere trafikeret vej, og nu, hvor jeg lige er flyttet ind, har jeg efterhånden
bidt mærke i, at når bilerne kører langsomt og med lave omdrejninger og dermed har lidt dybe lyde, så ligger de bass-toner nærmest og
eksploderer i lejligheden. Så der er helt sikkert også noget baggrundsstøj.

Som du kan se på billedet, så er vinduet ikke helt symmetrisk i rummet, så væggene er ikke helt ens på hver side af rummet omkring
højtalerne. Derudover er der en radiator i højre side.

Der er skum på sidevægge, loft og en lille smule skum på bagvæggen. Derudover er der 4 x skum corner bass traps i de øvre fire hjørner (som
sikkert ikke virker en fis)

Til top Vis Fjelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjelle

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2015 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Har mega travlt, men skal nok lige kigge på det i weekenden!

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2015 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

I første omgang ville jeg nok forsøge at rykke lidt frem og tilbage på højtalerne, for at se om du kan vinde noget på det. Ryk dem 5 cm af gangen, mål med REW, skriv ned hvor langt de står fra bagvæg, og ryk så 5 cm igen. Det gør du bare så langt frem og tilbage som du har plads til. Herefter vælger du den placering som viser det bedste resultat fra 30hz til 300hz, altså den placering som har den fladeste frekvensgang.

Herefter kan du gøre det samme med din lytte position, ryk den frem og tilbage så meget som du har mulighed for, og vælg der hvor du får det bedste resultat.

Når du har den optimale placering på både højtalere og lytte position, må du gerne lægge den bedste måling op her, så kigger jeg lige på den igen.

Det er egentlig fint at du har skum på første refleksions punkterne, og den kamfiltring jeg synes det ser ud til at der er, ser også ud til at komme fra lidt lavere frekvenser, hvilket nok er fordi at skumpladerne ikke rækker så dybt i frekvens. På sigt vil det måske give noget at skifte dem ud
med bedre absorbanter, men lige nu er der andre ting du vil få mere ud af at fokusere på. Kamfiltringen kan også være reflesioner fra gulv eller skrivebord.

Det bagerste hjørne modsat skabet er jo perfekt til en god bastrap, og kan du lave en der går fra den ene side til den anden, oppe i toppen af bagvæggen (Altså der hvor væg og loft mødes), så tænker jeg at den også vil give rigtig godt. Hvis du stikker mig rummets dimensioner, burde jeg kunne se hvilke hjørner der er gode at arbejde med til lige de frekvenser hvor du har størst problemer, men generelt set er det bare med at få stoppet så meget som muligt i hjørnerne af bas traps. Har du nogle dimensioner på hvor store de kan være?

Fjelle
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 25 April 2013
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2015 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Jeg vil forsøge at rykke lidt rundt. Jeg har allerede gjort det et par gange, men der har jeg blot selv lyttet og vurderet, hvad der var acceptabelt
under de gældende omstændigheder. Jeg tror, jeg har fundet en nogenlunde position til mine højtalere nu, så jeg må lige lave en måling på det.

Lige et par tillægsspørgsmål:

1) Hvilke absorbenter skulle det evt være til de første reflektioner?
2) Hvordan behandler man reflektioner på hhv. gulv og skrivebord?
3) Mht. bass trap ved bagvæggen, vil det så også hjælpe, hvis de var i hjørnet fra gulvet af og op og ikke nødvendigvis i toppen mellem loft og
væg?
4) Jeg vil i den kommende uge begynde at bygge de her traps. Jeg giver dig lige dimensionerne på selve rummet. Længde: 521 cm - Bredde: 224
cm - Højde: 255 cm.

Mht. hvor store de kan være, så vil jeg dedikere hele frontvæggen til det (dog udenom vinduet). Den er 224 cm bred, og jeg tænkte på at lave en
til hvert hjørne og så lave en i mellem traps'ne i midten, som sidder lidt lavere pga. vinduet. Jeg er i tvivl om jeg skal lave en ganske alm.
rektangulær bass trap til hvert hjørne og stille dem skråt eller om jeg i stedet skal bygge dem som trekanter for at udnytte pladsen bedre. Hvad
vil du anbefale?
Til top Vis Fjelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjelle

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2015 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

1: Igen, så tykke absorbere som du har plads til, da du har brug for så meget aborbering i de lave frekvenser som muligt. Men jeg vil sige
minimum 50mm Rockwool med 50mm luft bagved, for at det er en god opgradering i forhold til dit skum. Jeg bruger selv 145mm rockwool og
150mm luft, men det er også i et dedikeret rum hvor jeg har plads til det.

2: Det er svært hvis det skal gøre praktisk, og jeg ville lade det ligge i første omgang, og så se hvordan det går uden.

3: Bagvæggen er der du har mest at hente, hele bagvæggen. Det er eksempelvis her den mange lange efterklangstid ved 33Hz kan behandles
effektivt. En lidt ekstrem mulighed ville være at dække hele bagvæggen med en forskalling hvor du så har rockwool inde bag ved, som så er
dækket med stof. Det har jeg selv gjort, og det er virkelig noget der giver noget. Men igen, så er det jo slet ikke alle stedet dette er en mulighed.
Og hvis det ikke er det, så gælder det dog stadig om at få så meget materiale som muligt om på bagvæggen. Kan du dedikere denne væg i
stedet for front væggen, tror jeg du vil få et væsentlig bedre resultat.
En ting du dog lige skal huske er at jo mere materiale du putter ind i rummet for at få styr på bassen, jo mere dødt bliver dit rum også. Det er en
smags sag om man kan lide dette eller ej, men kan man ikke så godt lide det, ligger der et ekstra stykke arbejde i at beklæde absorbenterne
med en hård overflade af en art, og i en passende mængde. Bare så du lige er opmærksom på dette.

Står valget mellem firkantede eller trekantede traps, så gør det ikke den store forskel hvis mængden af materiale er den samme. Men bliver de
firkantede større og med mere materiale så er det klart dem du skal gå efter.

Når du ved hvilken løsning du vil gå efter, så giv mig lige de eksakte størrelser på bass traps/tykkelse på hel bagvæg du vil lave INDEN du går ud
og køber materialer...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes