| Forfatter |
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3052
|
| Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad for noget støj ?
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evt. udefrakommen indstråling. Det er i den retning du skal forstå det.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej MGTF.
Mit indlæg var lidt i sjov.
Jeg forstår godt dit indlæg, men da vi er mange, som ikke forstyrres af støj, kan det som Allanowich var inde på, godt blive svært at sælge ideen.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nils Valla, det er fint at høre, at du ikke forstyrres af støj, men hvad med dit anlæg
Nej, er sådan set enig. Hvis der ikke er problemer med indstrålet støj, så er der jo ingen grund til at forsøge at løse et problem, der ikke er til stede.
Det vil da være spild af tid og energi.
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det var heller ikke det der var pointen. Det var friheden for impedanstilpasning ved den balanceret drift. Da riaaen i denne konfiguration jo netop
ikke udnytter spændings forstærkning men strøm forstærkning. Det er en helt anden sag og giver en helt anden tilgang til lyden fra grammofonen. Og
det giver god mening da MC pickupperne jo netop er en strømgeneratore. Jeg ville blot høre om der var nogen der havde erfaring med dette ?
Hvis man er i tvivl eller vil blive klog kan der Googles på emnet, bla firmaet Aqvox har skrevet og konstrueret en balanceret riaa.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, teorien taler i hvert fald for balanceret drift. Og jeg synes da også, at jeg ser flere og flere producenter med balancerede indgange, så noget kunne
tyde på, at flere og flere får øjnene (ørerne!) op for dette. Om der bag de balancerede indgange så gemmer sig en forstærker med ægte balanceret
opbygning er så en ganske anden sag ...
Når balanceret drift ikke er særlig udbredt, så skyldes det vel sagtens tradition og nogle praktiske implikationer i forbindelse med brugen af
balancerede stikforbindelser i forhold til de facto-standarden, som er (og bliver?) RCA-/phono-stik. Det er ikke så nemt at ændre ...
Jeg har ikke selv erfaring med balanceret drift. Ingen af mine RIAA'er og step-up-trafoer har sådan en tilslutningsmulighed. Jeg er meget traditionel
(og praktisk anlagt) i den henseende
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke en god ide at have et reference punkt i en MC pickup? Skal man ikke bruge et midterpunkt i spolen hvis man vil have balanceret output.?
altså 3 ben pr kanal.?
Jeg har på en måde forståelse for balanceret drift til PA brug, hvor lange kabeltræk og rod er et problem, men til hifi vil jeg mene at den extra
signalbehandling er en større udfordring end indstrålet støj i kabler.
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også derfor at den korrekte betegnelse er dobbelt differential og ikke balanceret. Du bruger skærmen på kablet som stel til ben 1 på xlr stikket. Men pickuppen vil opføre sig som balanceret. Stel er i den forbindelse lige meget, da den kun fører skidt og møg med sig, men skal selvfølgelig være der. Effekten er ikke til at overhøre. Fuldstændig åben og ubegrænset gengivelse. Meget forførende. Der er lidt at tænke over.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGTF skrev:
Men det var heller ikke det der var pointen. Det var friheden for impedanstilpasning ved den balanceret drift. Da riaaen i denne
konfiguration jo netop
ikke udnytter spændings forstærkning men strøm forstærkning. Det er en helt anden sag og giver en helt anden tilgang til lyden fra grammofonen. Og
det giver god mening da MC pickupperne jo netop er en strømgeneratore. Jeg ville blot høre om der var nogen der havde erfaring med dette ?
Hvis man er i tvivl eller vil blive klog kan der Googles på emnet, bla firmaet Aqvox har skrevet og konstrueret en balanceret riaa. |
|
|
Det er godt nok ganske nyt for mig at balanceret tilslutning af en pickup skulle fjerne ethvert behov for impedanstilpasning!!!!!!!!
Kan du evt. fremvise dokumentation for denne påstand?
Niels
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er lidt dokumentation fra Agvox, men om det gælder alle balancerede riaa`er ved jeg ikke. Men læs og bliv klog:
http://www.aqvox.de/phono.html
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg får ikke dit link til at virke.
Men er vi mon ovre i noget vdh "the Grail" ?
Har du selv en sådan dobbelt differential riaa ?
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var ærgeligt. Men google AQVOX riaa. Så skulle du gerne finde deres hjemmeside. Og ja jeg har en riaa P-5xe fra Ayre Acoustics som kan køre
begge dele til stor fornøjelse. Balanceringen giver lige det sidste nøk til at opleve absolut neutralitet.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo,jo det betyder balanceringen måske for dit apparat.
Men så mange ting spiller ind og det, at et apparat er balanceret betyder jo ikke i sig selv, at der bliver garanti for "den sidste neutralitet".
Min nuværende step-up (daner expan gold) fylder snart 30år, og kan vel ikke holde i al evighed, så der kommer en dag hvor dit forslag kunne blive
interressant, eller måske en "the Grail".
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGTF skrev:
Her er lidt dokumentation fra Agvox, men om det gælder alle balancerede riaa`er ved jeg ikke. Men læs og bliv klog:
|
|
|
http://www.aqvox.de/phono.html__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Jo,jo det betyder balanceringen måske for dit apparat.
Men så mange ting spiller ind og det, at et apparat er balanceret betyder jo ikke i sig selv, at der bliver garanti for "den sidste neutralitet".
Min nuværende step-up (daner expan gold) fylder snart 30år, og kan vel ikke holde i al evighed, så der kommer en dag hvor dit forslag kunne blive
interressant, eller måske en "the Grail".
|
|
|
Du er jo sikkert en gammel hifi ræv så jeg skal ikke fortælle dig hvad der er bedst for dig. Det skal du selv afgøre..Min egen lyder ivrigt fabelagtigt
godt ubalanceret. Der er mange veje til nirvana. Ha' det godt. Jeg slutter herfra.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kan finde en brugt Aqvox til EUR5-600,- er man godt kørende. Problemet med balanceret drift er 2 ens forstærkerkredsløb kræves. Det er
noget dyrere end et enkelt at realisere. Aqvox har automatisk tilpasning, det er en "no brainer", så god er den. Ny pris pt. 9-10kkr!
Selv har jeg en almindelig "The Grail" i accu udgaven. En balanceret udgave koster rask væk 100kkr!
Jeg har ikke hørt den, men er ganske godt tilfreds med en flad Grail. Ikke meget forskel at spore mellem en Grail med og uden akkumulator.
Det sædvanlige problem er at man får ikke ret meget mere vellyd når prisen doples op.
I øvrigt har Joachim Gerhardt lavet en DIY MC riia som kan bygges for ca. 6kkr, den kunne jeg godt finde på at bygge, hvis der ikke var så meget
andet!
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se nyprisen er 1900eu for en sådan Aqvox, det er vel ikke slemt i disse tider ?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 21 November 2015 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vi skakkede om Highphonic og balancerede pickupper, så fandt jeg da lige Highphonic MC D10 pickuppen. Her er et billede.

__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 21 November 2015 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
....snakkede, s'fø'li'....  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |