| Sendt: 08 August 2015 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Uanset hvordan man behandler originalmaterialet bliver det aldrig bedre end den oprindelige optagelse. Jovist man kan remikse en flersporsoptagelse, men selve originalmaterialet kan man ikke forbedre med mindre man anser digital signalbehandling i alle dens afskygninger og dynamisk kompression med sine behagelige og ubehagelige sideeffekter som en forbedring.
Begejstringen over høje bitrater og samplingsfrekvenser svarer til at skære kagen ud i mindre stykker og ad den vej føle at kagen er blevet større. Og smager bedre.
Velbekomme. |
|
|
I dag optager man med højere samplefrekvens og 24 bit. Tidligere i mit liv har jeg været både i Metronome og Easy Sound studierne. Jeg blev meget imponeret over den omhu de lagde i optagelserne, så jeg tror, at man stadig optager i høj kvalitet. Det der går galt er miksingen/masteringen, det er der man "forbedrer" musikken - så den lyder "bedre" når man hører den i bilen eller i radioen. Man komprimerer, så bliver musikken "højere". Man klipper spidserne, det giver forvrængning, altså overtoner som skal give mere "anslag". Det lyder selvfølgeligt grimt på et ordentligt anlæg, men de fleste mennesker har aldrig hørt hvor fantastisk rigtige akustiske instrumenter lyder. De er vant til at høre højttalermusik, som - i det offentlige rum - er utroligt forvrænget. Derfor tror de, at sådan skal musik lyde. Det er ærgerligt for sådanne "afvigere" som mig, der gerne vil gengive musikken så naturtro som muligt, men sådan er situationen i 2015:-( Jeg er stoppet med at købe nye cd'er, og går kun til koncert, når man ikke anvender højttalere (klassisk musik). Jeg nyder dog stadig mine gamle pop og jazz cd'er som lyder fantastisk på et ordentligt anlæg. __________________ Boman
|