Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Advarsel - High Res download (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 08 August 2015 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Uanset hvordan man behandler originalmaterialet bliver det aldrig bedre end den oprindelige optagelse. Jovist man kan remikse en flersporsoptagelse, men selve originalmaterialet kan man ikke forbedre med mindre man anser digital signalbehandling i alle dens afskygninger og dynamisk kompression med sine behagelige og ubehagelige sideeffekter som en forbedring.

Begejstringen over høje bitrater og samplingsfrekvenser svarer til at skære kagen ud i mindre stykker og ad den vej føle at kagen er blevet større. Og smager bedre.

Velbekomme.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 August 2015 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Men det er vel et spørgsmål om tid, før lydoptagelse af musik kommer til at foregå med højere opløsning?....man kan vel sammenligne bitrater/samplingfrekvens med pixler/opløsning i fotografiapperater og videobilleder?...selvfølgelig kan sølv emulsion og tykskærms-tv noget....men især det sidste er vel et overstået kapitel (var selv en af de sidste der gav slip på mit 32" Panasonic). Det er så spørgsmålet om, hvor høj en opløsning vi har brug for, for at egentligt at kunne høre en forskel. Jeg tror at maimstream hifi-marked vil opleve en kraftig kvalitetsforbedring de kommende 5-10 år ved bare at gå væk fra mp3 og lignende og indfører nye standarter for HD-lyd. Selv Spotify bliver bedre! Det er godt at LP salget stiger, med på sigt er det et fåtal der vi være med her......
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 August 2015 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej

En lille - og nogenlunde forståelig - video om betydningen af samplefrekvens og bitrate:

https://www.youtube.com/watch?v=cIQ9IXSUzuM#t=25

Mvh
Brian
Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2015 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Uanset hvordan man behandler originalmaterialet bliver det aldrig bedre end den oprindelige optagelse. Jovist man kan remikse en flersporsoptagelse, men selve originalmaterialet kan man ikke forbedre med mindre man anser digital signalbehandling i alle dens afskygninger og dynamisk kompression med sine behagelige og ubehagelige sideeffekter som en forbedring.

Begejstringen over høje bitrater og samplingsfrekvenser svarer til at skære kagen ud i mindre stykker og ad den vej føle at kagen er blevet større. Og smager bedre.

Velbekomme.

I dag optager man med højere samplefrekvens og 24 bit. Tidligere i mit liv har jeg været både i Metronome og Easy Sound studierne. Jeg blev meget imponeret over den omhu de lagde i optagelserne, så jeg tror, at man stadig optager i høj kvalitet.

Det der går galt er miksingen/masteringen, det er der man "forbedrer" musikken - så den lyder "bedre" når man hører den i bilen eller i radioen.

Man komprimerer, så bliver musikken "højere". Man klipper spidserne, det giver forvrængning, altså overtoner som skal give mere "anslag". Det lyder selvfølgeligt grimt på et ordentligt anlæg, men de fleste mennesker har aldrig hørt hvor fantastisk rigtige akustiske instrumenter lyder. De er vant til at høre højttalermusik, som - i det offentlige rum - er utroligt forvrænget. Derfor tror de, at sådan skal musik lyde.

Det er ærgerligt for sådanne "afvigere" som mig, der gerne vil gengive musikken så naturtro som muligt, men sådan er situationen i 2015:-(

Jeg er stoppet med at købe nye cd'er, og går kun til koncert, når man ikke anvender højttalere (klassisk musik).

Jeg nyder dog stadig mine gamle pop og jazz cd'er som lyder fantastisk på et ordentligt anlæg.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes