Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 16:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Blindtest (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

McDave skrev:

Det er da fuldstændig ligegyldigt om folk påstår de kan høre forskel eller ej. Det er folks glæde ved at have et optimeret anlæg, som de har gået og tweaket på, som gør at de siger de kan høre forskel.

Det er folks individuelle oplevelse ved at høre musik på et anlæg de har tweaket, der giver lytterglæde, og så er det lige mege hvad andre folk siger. en lytteroplevelse er ikke noget der kan trækkes ned over folk i en blindtest!

ta jer sammen!

blindtest my ass!

Jeg er i princippet enig med dog - men jeg undres dog når folk siger deres anlæg lød dårligt indtil de pussede stikkene i brasso

Men det er en leg hvor lir og begejstring er en del af det hele - men når folk siger, efter min mening morsomme ting, syntes jeg i de tilfælde det kunne være spændende at finde ud af om det bare er snak eller de faktisk kan høre det - og i det aspekt mener jeg faktisk at en blindtest ikke er uinterresant!

MVH Peter

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Jeg synes stadig det er skræmmende, at folk med selvpåståede "gode ører", ikke kan afgøre om et anlæg spiller godt eller meget godt, med mindre de ved hvilket anlæg det er er.

Samtidig siger Alex E. så, at det hovedsagligt er et spørgsmål om at overgå andre, ved at ens udstyr har været dyrest.

Det viser da med al tydelighed, at mange selvudnævnte entusiaster ikke gør det for lydens skyld. De gør det for at kunne vise overfor andre, at Deres udstyr har kostet mere end de andres.... helt ærgeligt.... hvis man fra naturens side er sådan udstyret, at man vitterligt har brug for en potensforlænger.... Så køb dig en Porsche i stedet. Det er en del sjovvere!!!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

hvad er det man siger, "ens bil afspejler ens X"

jeg ved ikke om der kan drages paraleller til ens hifi udstyr, men hvis det er sådan, så har vi vel alle, et eller andet problem.

skifter hele tiden ud = prestations angst.

skriver/praler her i forrumet om hvad vi har = minder værdskomplexer

siger de andre ikke aner hvad de taler om = selvhævdelse

osv osv

der er nok en mental-snedker eller 2, der kunne bruge vores overdrevne hobby til noget med: kold potte, manglende amning, osv osv.

men pyt, det lyder godt

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jamen jamen.... det minder bare lidt om Brian (sorry til alle der hedder Brian!), der monterer 18¨kromfælge til 20.000,- på sin gamle gejlede Golf2. De fleste af os kan vel enes om, at det er dybt til grin.

Men han gør det også fordi han har brug for en potensforlænger. Han er endda ikke bleg for at indrømme det. Eks giver han altid lidt ekstra gas, når ha ser en smuk blondine.

Hvorfor er det så, at selvudnævnte HIFI-hoveder ikke kan gøre det samme. Jeg har ikke noget problem med, at folk har brug for en potensforlænger. Men så sig det dog som det er!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg synes stadig det er skræmmende, at folk med selvpåståede "gode ører", ikke kan afgøre om et anlæg spiller godt eller meget godt, med mindre de ved hvilket anlæg det er er.

Det er så din mening men langt fra den virkelighed jeg kender.

Samtidig siger Alex E. så, at det hovedsagligt er et spørgsmål om at overgå andre, ved at ens udstyr har været dyrest.

Der ligger du ord i min mund ... jeg har oplevet at prisen kan betyde meget for nogle, men det betyder langt fra at det er alle.

Det viser da med al tydelighed, at mange selvudnævnte entusiaster ikke gør det for lydens skyld. De gør det for at kunne vise overfor andre, at Deres udstyr har kostet mere end de andres.... helt ærgeligt.... hvis man fra naturens side er sådan udstyret, at man vitterligt har brug for en potensforlænger.... Så køb dig en Porsche i stedet. Det er en del sjovvere!!!

Det viser bare at der forskellige indfaldsvinkler til denne hobby.

-Og til dit spørgsmål om jeg kan høre forskel i en blindtest, JA, det vil jeg påstå at jeg kan.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Skal to kabler sammenlignes og de ejes af to forskellige personer, så byt med hinanden. Lyt til dem en månedstid og byt så tilbage og se hvem der bliver glad ved den tilbageføring.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Skal to kabler sammenlignes og de ejes af to forskellige personer, så byt med hinanden. Lyt til dem en månedstid og byt så tilbage og se hvem der bliver glad ved den tilbageføring.

mvh  Steen Duelund

Det er nemlig måden at gøre det på. Alles mit der Ruhe.

Nu vil jeg skrive, hvad mit problem med blindtests er. Men først lidt nødvendig baggrund for at kunne forstå, hvor jeg vil hen, og hvordan jeg tænker HiFi.

Det, der er vigtigt for mig, er hvordan mit anlæg spiller, når jeg er afslappet og lytter bedst. Lige så vigtigt er det, hvordan anlægget lyder "i det lange løb" og på musik, jeg kender ud og ind. Det betyder ikke, at jeg ikke kan lytte hurtigt og sikkert på forskelle, men derimod at jeg ikke fokuserer på forskellene, men mere på de indre detaljer, som er afgørende for, at musikernes kunstneriske formidling kommer maksimalt frem, når jeg lytter under for mig optimale formål.

Problemet med blindtests for mig, især sammen med "agressive" personer, som gerne vil bevise, at ingen kan høre forskel på "små" tweaks, er, at disse blindtests oftest skal udføres under stressende forhold - f. eks i en konkurrencelignende sammenhæng eller i et fremmed setup eller lytterum.

En tænkt situation:

Jeg hører en nat et lille tweak, som - time efter time under afslappede, gunstige forhold - formidler musikernes stemning, så jeg gennemrisles af fryd. Næste dag, hvor jeg har ubehagelige hverdagsproblemer i baghovedet og sætter anlægget i gang for at bade mig i vellyden og glemme, virker magien fra natten før ikke nær så stor. To nætter senere, tre nætter senere og syv nætter og seks dage senere hører jeg magien igen.

Hvad er det rigtige? For mig begge dele, men blindtesten vil under ugunstige forhold ikke nå at formidle magien, med mindre vi snakker voldsomme forskelle. Den vil kun vise forskellene i deres "rå" udgave. Man skal være en meget trænet lytter (og det er jeg) for at kunne finde vej igennem forskellene (som kommer frem i en hurtig blindtest) ind til "det bankende hjerte" i musikken. Og selv meget trænede lyttere rammer ikke rigtigt hver gang under de forhold. Men magien under afslappede forhold kan vi vist allesammen høre hver gang, hvis den er der.

Dét er for mig svagheden ved blindtests.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

mvh  Steen Duelund

Det lyder jo helt fornuftigt, selv om vores lydhukommelse ikke er meget længere end 15 sekunder. Må jeg så foreslå en kontrolgruppe som du tidligere har haft fremme :),

Et 3 kabel og bruger, som bare er kejserens nye klæder, dvs. forklædt harald-nyborg kabel pakket ind som et kendt superkabel (new zealandsk fåreuld vædet med wd40).

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Nordost
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 28 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Har I læst det sidste nye nummer af HiFi+, her har man laver en utrolig spændende artikler om blindtest ( af hvad tror I ) selvfølgelig High End kabler!!

MVH

Lars

Jarre M Jarre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2004
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Kunne det ikke være sjovt hvis det kunne lade sig gøre, at vi fik en af de store butikker til at hjlæpe os.

De skulle lægge lokaler til, så skulle vi få stillet et anlæg op som alle kunne være tilfreds med at testen blev kørt på, derefter skiftede vi så mellem 2 til 4 forskellige kabler, så fik man udleveret svar skema som vi så kunne sammenligne bagefter.

På den måde kunne vi jo finde ud af hvem der kan høre forskeld og hvem der ikke kan.

Nordost
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 28 Maj 2004
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hej Jarre M Jarre,

Det tro jeg sagtens jeg kunne være medvirkende til arrangere!!

MVH

Lars

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Det er helt fantastisk så latterlig den diskussion her er ! hvis man selv mener at man har fået bedre lyd af at skifte kabel, og om det så er rigtigt eller om det bare er psykisk er vel fuldstændig ligemeget, så længe man mener at det lyder bedre! og de folk som stiller spørgsmåltegn ved andres valg af kabler, og om det overhovedet har en indflydelse på lyden, burde da have noget andet at give sig til ? hvis de vil køre med lakridskabler hele vejen rundt så skal i være ganske velkomne! jeg kan ihvertfald sagtens høre forskel, og det endda på mit nad cerwin vega anlæg, så ved ikke hvorfor det overhovedet skal diskuteres!
Til top Vis Sheiken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sheiken

jamhvasåda?
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hurtig,
jeg stiller gerne op til blindtest, hvis du kan arrangere noget grej der spiller godt, så vi kan få mere ud af det end blot at pege fingre, og jeg tager gerne mine kabler med.

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

hvad med en døvtest istedet?har man nok brug for hvis man ikke kan høre forskel på kabler,enten til den gode eller dårlige side

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

OK:

1) Skal man i den medicinske verden afgøre, om noget medicin virker eller ej, skal det underkastes en blindet test.
Det vil sige en test, hvor hverken patienten eller lægen ved, hvad der bliver givet - kalktabletter eller aktivt stof.
Kan man ikke finde nogen statistisk forskel - så er der ingen forskel!

Vi taler her om "Placebo-effekt" Placebo betyder "jeg behager" og dækker over at en patient (eller en hifi-nørd) ofte mærker eller hører en forskel, hvis vedkommende gerne vil mærke eller høre en forskel. Derfor en blindet test. Man får elimineret den forskel, som kommer af at forsøgspersonen gerne vil høre en forskel.

Et eksempel: Jeg er lodde-mongol. Jeg har alligevel gennem tiden forsøgt at opgradere forskellige elektronikapparater ved at indsætte højkvalitetskondensatorer og lignende. Når jeg har gjort tingene færdige, har jeg været forudindtaget forstået på den måde, at jeg gerne VIL KUNNE HØRE en forskel. Og derfor har jeg naturligvis kunnet høre en forskel. Og altid en markant forbedring. Det er placebo-effekt. Lur mig, om jeg altid ville have kunnet høre forskel, hvis mine "forbedringer" ville være blevet udsat for en blindtest.

2) Casa Mikke i Odense lægger gerne hus til en blindtest hvad kabler angår. Der vil være tale om lidt forskelligt ARC udstyr og et par glimrende højttalere i den lidt bedre ende.

Kablerne skal medbringes af industrien eller andre for jeg har ikke mange forskellige.....

Vinen vil være italiensk, men først ad libitum efter der er faldet dom over eventuelle powerkabler eller signal- eller højttalerkabler.

MVH

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

jeg er frisk! medbringer gerne monster og profigold i lowbudget enden, samt noget tvivlsomt ht kabel af tysk oprindelse. desuden har jeg en del reserve (læs: lakrids kabel) der også kan medbringes.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

så er der vel bare en der låner noget kabel i kt, og en anden noget i hfk.

mikke kan evt. anskaffe en person der intet ved om hifi for at vi har en uvildig der ikke er påvirket af placebo effekten...

ontherock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

jeg har et andet forslag kan man smage forskel på øl???????? TÆNK JER DOG OM
Til top Vis ontherock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ontherock

jamhvasåda?
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Det lyder rigtigt spændende. Får vi en melding om, hvordan det er gået?

HOLBERG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Mikke skrev:

OK:

1) Skal man i den medicinske verden afgøre, om noget medicin virker eller ej, skal det underkastes en blindet test.
Det vil sige en test, hvor hverken patienten eller lægen ved, hvad der bliver givet - kalktabletter eller aktivt stof.
Kan man ikke finde nogen statistisk forskel - så er der ingen forskel!

Vi taler her om "Placebo-effekt" Placebo betyder "jeg behager" og dækker over at en patient (eller en hifi-nørd) ofte mærker eller hører en forskel, hvis vedkommende gerne vil mærke eller høre en forskel. Derfor en blindet test. Man får elimineret den forskel, som kommer af at forsøgspersonen gerne vil høre en forskel.

Et eksempel: Jeg er lodde-mongol. Jeg har alligevel gennem tiden forsøgt at opgradere forskellige elektronikapparater ved at indsætte højkvalitetskondensatorer og lignende. Når jeg har gjort tingene færdige, har jeg været forudindtaget forstået på den måde, at jeg gerne VIL KUNNE HØRE en forskel. Og derfor har jeg naturligvis kunnet høre en forskel. Og altid en markant forbedring. Det er placebo-effekt. Lur mig, om jeg altid ville have kunnet høre forskel, hvis mine "forbedringer" ville være blevet udsat for en blindtest.

2) Casa Mikke i Odense lægger gerne hus til en blindtest hvad kabler angår. Der vil være tale om lidt forskelligt ARC udstyr og et par glimrende højttalere i den lidt bedre ende.

Kablerne skal medbringes af industrien eller andre for jeg har ikke mange forskellige.....

Vinen vil være italiensk, men først ad libitum efter der er faldet dom over eventuelle powerkabler eller signal- eller højttalerkabler.

MVH

Hej Mikke !

Nu glemte jeg desværre mine "slanger" sidst jeg var til demo hos dig. 

Jeg vil hellere end gerne bidrage med nogle meget kvalificerede kabler fra henholdsvis Audience, JPS samt nogle "Made in Sweden".

Blindtest kunne være interessant. Når man tester udstyr er det vigtigt ikke at være forudindtaget. Positivt som negativt. Effekten kan ligesåvel være at man ikke vil høre forskelle. Det er ligeså slemt, som at ville.

Husk !! Placebo-effekten gælder begge veje. 

Derimod er en god portion skepsis ikke at foragte. Herefter er der kun tilbage at bruge ørerne. Hvis ellers man tør erkende det man hører. Specielt når testen/snakken falder på powerkabler, er denne faktor meget væsentlig.

"Free Your mind, and the rest will follow"   

Jeps, jeg stiller gerne op til sådan en test     

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum