Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. juni 2024 | 10:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sonus måtte vige pladsen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 890
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Bose eller ej, så er Bose 901 et klassisk højtaler-ikon på linje med B&W 801 og KEF 105...

Men ligesom alle mulige andre mennesker med deres interesser, så kan hifi-entusiaster være frygteligt "forfængelige", og nogle mærker er bare "no go"...

Jamo har prøvet at lave nogle meget seriøse højtalere, men det slog aldrig rigtig an, fordi de ikke havde navnet med sig. Og så vil de "seriøse" entusiaster ikke tage det til sig, uanset hvor gode de er. For gud forbyde, hvis de blev set med det... så ville deres renome jo ryge helt ud af vinduet!

Jeg har selv haft et par Jamo stander-højtalere for mange år siden, og de var faktisk rigtig gode. I dag har jeg et sæt "discount" Vincent-effekttrin som reference i lytterummet, og det er der også mange, som mener er "no go", hvis man skal tages seriøs som anmelder. Men faktum er, at det endnu ikke er lykkedes mig at finde noget, som er markant bedre, og koster under 100.000,-

Nå, det var noget af en gang Off Topic, og så alligevel ikke... For Bose lavede engang meget seriøse højtalere med masser af teori bag, men som mange andre blev de grebet af muligheden for de store penge, og blev kommercielle på det almindelige konsum-marked.



Hi fi entusiaster frygtelig forfængelige ja. Synes der er meget sandhed i ovenstående. Konservative også og så har man lavet sig selv en masse regler om hvad som dur og ikke dur. Cerwin vega jamo bose b&o det kan ikke lyde godt og er pr. Automatik noget l**t skulle man komme til at sige andet kan man jo ikke kalde sig hifi ekspert mere uhhaa farligt. Lyt nu bare på tingene uden at være forudindtaget ogalle de regler om dit og dat.
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Bose eller ej, så er Bose 901 et klassisk højtaler-ikon på linje med B&W 801 og KEF 105...

Men ligesom alle mulige andre mennesker med deres interesser, så kan hifi-entusiaster være frygteligt "forfængelige", og nogle mærker er bare "no go"...

Jamo har prøvet at lave nogle meget seriøse højtalere, men det slog aldrig rigtig an, fordi de ikke havde navnet med sig. Og så vil de "seriøse" entusiaster ikke tage det til sig, uanset hvor gode de er. For gud forbyde, hvis de blev set med det... så ville deres renome jo ryge helt ud af vinduet!



Det er med HiFi som med andre religiøst funderede trosretninger. Man skal tro på, mene og sige det samme som resten af menigheden, for ellers er man ikke længere ”en af dem”. Overtræder man denne grænse er man udstødt.

Det er karakteristisk for menigheden, at øvrigheden udstyrer deres disciple med mentale skyklapper, hvis funktion forstærkes af udvalgt inviterede gæsteprædikanter, som på hver deres måde bidrager til at holde styr på flokken, udstyre dem med de rigtige meninger og derved sikre at ingen træder ved siden af.

Det overraskende i sammenhængen er, at ingen medlemmer af menigheden kan se, det forholder sig sådan.

__________________
“Livet er en livslang uddannelse med daglig eksamen”.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

Hvornår er man "rigtig"

Den er næsten værre, end når Christiansborg-politikerne (i flæng) bruger begrebet "helt almindelige danskere" ...

Og ja, Batman, det er ikke et angreb mod dig, men nok snarere en lille (venlig) ironiseren over dem, der har en selvforståelse af at være "rigtige" og måske endda ikke kan forstå, at andre kan have gode oplevelser med noget, som de selv har afvist
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1524
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Bose har vel altid haft sin egen tilgang til musikgengivelse. Man har ofret oplevelsen af perspektiv i musikken til fordel for en oplevelse af at musikken kom fra alle mulige vinkler og flader.
Senere gjaldt det vist om at tilgodese kvinders afsky for store højtalere. Jeg husker i hvert fald en kampagne for ca. 2o år siden, hvor man kunne indlevere sine "garderobeskabe" hos en Bose forhandler, og i stedet komme hjem med et par diminutive diskantenheder og så et basmodul til at gemme under sofaen. Det havde vist ikke så meget med hi-fi at gøre.
M.h.t oplevelsen af perspektiv, er det noget mange lægger vægt på. Man fascineres lidt af det næsten magiske, når man ud fra et stereosæt næsten kan udpege hvor de enkelt musikere er placeret i lydbilledet.
Oplever man egentlig perspektiv ved koncerter, hvor lyden bliver sendt ud over et PA anlæg? Det er vist ikke det man fokuserer på. Men den nævnte Bose 901 som fernel omtaler, opnåede da vist betydelig berømmelse da den kom frem.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman
 
lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Der er et langt stykke vej fra Sonus G H til Bose 901. Meget, meget langt. Det er der også til B&W 801 og KEF 105, som nævnes
- de er jo også af en helt, helt anden lydskole, med helt anden intenderet brug. Nærmest æbler og cykellygter ;-).

Hvor de tre andre HT ift. Bose 901 alle forsøger at score højt på samtlige parametre inden for high fidelity, fokuserer Bose 901
at excellere på nogle meget få:

Fuld smæk på, og netop den der fysiske, levende oplevelse af voldsom musikenergi!

Hvis man een gang har været udsat for Bose 901'ere, drevet godt, og virkelig har "mærket" f.eks. Nivarnas Teen Spirit med
håret tilbage, så ved man, at de HT kan formidle noget utrolig ægte ved musik… og så måske også kun det, energien. Men det
kan også være rigtig meget. Helt afgørende. For nogle.

Bose 901 er jo et ret specielt niche-produkt indenfor hifi; ét der lægger alle æg i nærmest een kurv. Det betyder jo langt fra,
det ikke er hifi - men Bose 901 er nok kun hifi med noget musik, i nogle specielle situationer, på en bestemt måde. Vil jeg
mene. Men hvis alle styrkerne lige rammer lige det allervigtigste, man vil have ud af musikformidling, så er det da ligeså meget
"prioriteret" hifi som så rigtig meget andet.

Nu er der gået lidt tid efter dit første indlæg, fernel - er du stadig "på" og overvældet, eller er der nu noget andet og mere, du
savner?

Hvis ikke, så er du jo bare glad. Hold fast i det. Stå ved det. Og sælg dine Sonus ;-).
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander
 
fernel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Fedt med så meget debat! Kan sgu' godt lide sammenligningen med menigheden, Kaj ;-)

Det kommer nok som et chok, men Bose 901'erne står i stuen endnu. Konen hader dem - som i virkelig hader. Men de fungerer
fantastisk som en del af min 40 års krise. Cd'er jeg havde glemt, kommer på. Måske ringer Rage against the machine "Bullet in the
head" ringer en klokke? Ren rockkoncert oplevelse...!

Lyd er og bliver altid noget subjektivt. Dog er der nogle objektive sandheder, som man ikke kan komme udenom. En af dem er, at
perspektivet ikke er højtalernes stærke side. Detaljer er heller ikke noget, vi skal snakke så længe om. Ud over dette er Bose 901
bestemt ikke uden evner.

Jeg synes, det magiske øjeblik er, når jeg stamper i gulvet i takt til musikken og får lyst til at høre mere. Sådan er det med disse 20
år gamle højtalere, som bare har fed charme og musikalitet indbygget. Det har mine Guarnerier også - men det er bare på en
anden frekvens...

Der er noget dejligt frigørende ved blot at fokusere på musikalitet og spilleglæde. Kald mig romantiker men det er ikke sidste gang,
jeg kigger efter retrogrej. Så hvis der er nogen, som gerne vil af med deres Levinson 26/23.5, Luxman C05/M05, så stik mig en
mail ;-)

I øvrigt - folk som mener, de har styr på den ultimative sandhed, må jo være usædvanlig kloge. Så stort cadeau til dem herfra!
Til top Vis fernel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fernel
 
lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Nu har du jo lige fundet din absolutte sandhed. Der er mange ting, de ikke kan. Nogle få, de er helt fantastiske til.

Stå da ved dine Bose 901, når de klikker sådan med dig.

Din kone er den sidste, der tilgiver dig ;-).
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander
 
Dissing2
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Marts 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

lander skrev:

Hvis man een gang har været udsat for Bose 901'ere, drevet godt, og virkelig har "mærket" f.eks. Nivarnas Teen Spirit med
håret tilbage, så ved man, at de HT kan formidle noget utrolig ægte ved musik


Det er vel også det der er meningen ?

Personen er positivt overrasket og så kan indlæg om hvor dårlige og elendige de højttalere er være helt ligegyldige.

Masser af folk er ellevilde med Cerwin Vega som intet har med hifi at gøre.


Så derfor jeg synes Nilau´s indlæg slet ikke skulle være skrevet.
Til top Vis Dissing2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dissing2
 
fernel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Alle indlæg har bidraget fint til debatten.

Har jeg kunne inspirere et par stykker til at se alternative veje end den næste kostbare berylium diskant, er det fint. Jeg står ved,
at Bose 901 har overrasket mig særdeles positivt.

Go hifi-vind derude!

Til top Vis fernel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fernel
 
lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Dissing2 skrev:

lander skrev:
Hvis man een gang har været udsat for Bose 901'ere, drevet godt, og virkelig har "mærket" f.eks. Nivarnas
Teen Spirit med
håret tilbage, så ved man, at de HT kan formidle noget utrolig ægte ved musik
Det er vel også det der er meningen?   


Ja, for nogle. For nogle er det bare en een ting ud af rigtig mange, der skal svinge og være "ægte" udover energi.

Det kan være, nogen fortæller dig, de har den sande lyd - alt er perfekt. Nope - det findes ikke. At være audiofil går ud på at
finde sine egne præferencer, og så samle det hele så det sparker på de ting, man går op i.

Alle kan samle et anlæg til 1/3-del af et hvilket som helst andet anlæg, som spiller "nogle ting bedre"… det hele er prioriteter.
Og så måske med og uden respekt ;-).
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander
 
fernel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Til top Vis fernel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fernel
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jeg vil til enhver tid foretrække musikken, energien og "drivet" fra pladerne, end en gang perfid hifi-lyd, med mærkelige lyde der står og klimter ude i hjørnerne.

I skrivende stund hører jeg Marie Key's Fatter det nu fra YouTube, ind i Audiophileo'en og videre gennem Mc'en... det er måske ikke hifi-korrekt, men for dælen hvor det svinger, og der er tryk på stortrommen, funk på strengene fra guitaren, og hele kroppen rocker med!

Jeg hører musik...

Det glæder mig at høre om et par gamle Bose 901, der får lov at spille igen fordi de bringer glæde. Det er dét, det handler om!

Og 1-0 til fernel for at "turde" starte en tråd som denne, og beskrive sin glæde, uanset hvor hifi-ukorrekt det måtte være.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, du har misset pointen, Mikkel.

Bose 901 er ikke ukorrekt hifi - Bose 901 er niche-prioriteret hifi.

Har du selv noget niche-hifi, eller søger du bredt, sådan all-around?
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander
 
fernel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Stridens kerne - med 1,5 mm 220v højtalerkabler monteret. Synes de er totalt retro på den fede måde...!



Til top Vis fernel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fernel
 
asa11
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Tak, Fernel - for at dele DIN øjenåbner med os. Og tak for stereophile-linket - vi kan mene hvad vi hver især vil om
anmeldelser og anmeldere, men jeg synes at det er ret godt beskrevet især i starten og slutkommentarerne, hvad
stereophile-anmelderen har bemærket som specielt/særligt ved Bose 901. Like it or not...

Jeg har ikke hørt meget Bose - slet ikke 901. Den smule, jeg har hørt, har ikke vækket nogen stor lyst til at høre
mere. Jeg søger videre efter mine øjeblikkelige præferencer, og jeg ved heldigvis ikke hvor min søgen ender. Du skal
bare beholde det store smil på, medens du hører din fede lyd - fedt for dig!!! Hvis man ikke kan lide Bose må man
gerne begejstres over noget andet. Det kan man jo passende dele med os. Så glemmer man måske også at nedgøre
andres udstyr/lyd/smag.... God lytning til alle.

__________________
asa
Til top Vis asa11's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af asa11
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

De er jo smukke!
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Dine Bose er hamrende flotte, og så ringe er de sgu heller ikke. Kan huske dem fra start firserne hvor de var til salg hos Expert i Rundhøjcenteret i
Holme, lidt uden for Aarhus. Her var også Luxman kan jeg huske c/m 5... Lækkert Nå, men jeg hørte da disse Bose, læste om dem i diverse
blade, og syntes de var/er herre fede. HiFi er sgu en mærkelig størrelse, som Kaj. Skriver, men en (for meget) religiøs tilgang til emnet, og med
masser af meningsdannere, de er næsten ligeså slemme som de kvinder der ikke kan forstå at højttalere skal fylde, at de skal stå ude fra væggen og
at de ikke altid kan fåes i hvid
I praktiklokalet på mit arbejde står lige nu en ældre Denon surround reciever, min første Kenwood cd afspiller, et par slidte og sortmalede (ikke mig)
B&W DM6 og en af mine elevers pc, hvor der spilles musik fra, og knejterne er ellevilde over lyden, og jeg har bestemt, at når svendeprøven er vel
overstået, så skal disse "pingviner" hjem og have lidt krudt i måsen, for hulen de kan spille muzak... Så stort tillyk herfra med dine Bose

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

lander skrev:
Jeg tror, du har misset pointen, Mikkel.

Bose 901 er ikke ukorrekt hifi - Bose 901 er niche-prioriteret hifi.

Har du selv noget niche-hifi, eller søger du bredt, sådan all-around?

Bose 901 - og Bose generelt - er i manges øjne ikke hifi...

Og jeg søger selv bredt, og er ikke bange for at være ukorrekt i musikkens tjeneste



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Bose 901 er ekstrem hifi. Helt vildt på nogle (få) aspekter.

Og ja, det er godt at være tolerant - godt at sande, man aldrig bare har ret, og at alle med sine præferencer har sin plads og alle sin ret.

Du overrasker, Mikkel - det kræver som regel lidt modenhed ;-).

Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 16 Marts 2015 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Her er der også en, der har fået øjnene, øh ørerne op for hvad netop Bose 901 kan bidrage med
      http://www.tonepublications.com/review/we-review-the-bose-
901/
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes