Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 12:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage topklasselyd analog (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2015 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2015 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Stax UA-7/70 og UA-9/90 benytter samme princip.

http://new-hifi-classic.de/Gallery_MO/albums/M_O/Tonarme/ta- to/Stax/STAX_FULL-LINE.jpg

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Marts 2015 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:

http://www.theanalogdept.com./images/spp6_pics/Thor_Data/Tho rens%20Reviews/TD166MkIIHiFi%20CceFeb89.jpg

Armen hedder TP-16 Mk III Isotrack tonearm , jeg har ledt efter et ekstra armrør i et stykke tid, men har ikke fundet nogen endnu.
http://www.analogue-classics.com/html/thorens_td_160_mk_ii.h tml

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 04 Marts 2015 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Marts 2015 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej Ramma, jeg forstår godt hvad du mener med dit indlæg.
Vintage er altid hyggeligt.

90% af min yndlingsmusik er indspillet på vinyl i perioden fra midt-50érne til midt-80érne, og ifølge mine ører lyder disse vinylplader rigtig godt
på noget samtidigt udstyr.
Men hvis jeg lytter på noget nyere digitalt indspillet f.eks rock/pop, indspillet af yngre musikere, født og opvokset i den digitale tidsalder, med det
lyd-kodeks denne digitalt indspillet musik nu engang har, syntes jeg det "nye" udstyr kan være lige så godt, at høre denne nye type musik
gengivet på.
Og faktisk syntes jeg ikke forskellen på denne "nye" type digitale musik, afspillet på ny mid-fi eller ny high-end er særlig stor.
Den helt store forskel ligger (som jeg hører det) i de analogt indspillet vinylplader. Med dem er nuancerings/detaljerings-rigdommen som nat og
dag, alt efter om det er mid- eller top-end udstyr der benyttes

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Marts 2015 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:

På trods af det udskiftelige armrør spiller TD166 godt og gør det stadigvæk. Det mærkelige er, at jeg ikke husker at have set
dette princip anvendt på nogen anden grammofon overhovedet(?).

Er det ikke lige præcis det som Mørch's arme kan? Altså udskiftelige armrør. Mener også jeg har set VPI-arme som kan (der er
det bare hele unipivot-delen man løfter af).

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Marts 2015 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Jo- ganske gode sager, du har haft. Den med de dobbelte strømforsyninger var vel primært, men ikke alene, Harman Kardon ting fx 630'eren. Thorens'erne er vel altid fine - dog synes jeg, at der hviler en særlig aura (spillestilen er nok altid en smagssag) over TD-124 - TD-125 og TD-126. De andre er dog også ganske fede.

Her er lige et billede af en forstærker, som af og til pryder min hylde - en fiks diskret sag på hen ved 40 kg. Den er i topform og er som ny. Huuuhh....

Vh
Freddy

Hej Freddy

Fe´maskine
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 04 Marts 2015 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Hej Japer/Jesper!

Jep - det er nemlig en "fed maskine". 1972/73 er den fra - og det allersidste eksemplar fra fabrikken, som overhovedet fik et serienummer. Sjælden som bare....

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Sendt: 04 Marts 2015 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

For nu at få detaljerne på plads så siger linket ganske rigtigt armen TP16 for model TD160, men for TD166 er armen TP11 mk.III: http://www.thorens-info.de/html/tonarme.html   Men der er mange betegnelser, og armrøret har sin, så det er nemt at fare vild.

Armen TP11 kom også på den opgraderede model TD166 Super, og mon ikke den væsentligste ændring var, at Super fik udvendig strømforsyning.

Hvor stor andel disse specielle arme udgjorde af Thorens' produktion er ikke til at vide, men muligvis ikke overvældende, selv om TD166 dog ikke var ene om dem, og salgsbehovet for ekstra arme har næppe været stort, så det er ikke mærkeligt, at det ganske rigtigt kan være meget svært at opdrive dem. Faktisk var det svært allerede få år efter. Det mest realistiske er antagelig at støde på et udrangeret eksemplar af TD166, hvor armen jo sagtens kan være ok. Meget muligt glemmes det ved skrotning, at armen i dette tilfælde har selvstændig værdi. Held og lykke med eftersøgningen (for min er ikke til salg ).

Linket http://www.theanalogdept.com./images/spp6_pics/Thor_Data/Tho rens%20Reviews/TD166MkIIHiFi%20CceFeb89.jpg  er til en nyere udgave af TD166, som da havde fået armen TP21, så Thorens holdt ikke fast i den udskiftelige arm. Måske slog det bare ikke an.

Tak for linket til Stax. At Stax benytter princippet, burde modbevise, at der er noget negativt ved armtypen, eftersom Stax er topklasse. Tænk bare på deres fantastiske hovedtelefoner.

Men for nu ikke helt at glemme trådens hensigt, så kan man vel roligt sige, at på trods af stadig produktion og i begrænset grad udvikling, så kan de gamle udgaver af i hvert fald grammofoner - altså dem med født kvalitet - godt stå distancen til i dag. Der har været flere eksempler på eksperimentelle monstergrammofoner, men de eventuelle landvindinger finder vanskeligt vej til brugsmodellerne, fordi behovet (endnu?) ikke er stort.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Marts 2015 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at den jeg havde hed TD160 Super med samme arm og indvendig strømforsyning. Men den kunne vist leveres med forskellige
arme. Den lignede den på dit øverste billede.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 04 Marts 2015 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Måske man kunne bede adm. om at åbne denne tråd specifikt om Thorens igen? :

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50606&K W=thorens

Vh
freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Det er bare et spørgsmål om, at vedkommende som har startet tråden skriver til mig

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 05:49 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
aristona skrev:

På trods af det udskiftelige armrør spiller TD166 godt og gør det stadigvæk. Det mærkelige er, at jeg ikke husker at have set

Er det ikke lige præcis det som Mørch's arme kan? Altså udskiftelige armrør. Mener også jeg har set VPI-arme som kan (der er

mvh

Præsten

Angående de udskiftelige armrør, så må SME 3009 Serie III og IIIs ikke glemmes
Har netop sådan en, på en Thorens TD 160 Super, det ene armrør med en Om30 Ortofon, den anden, skal dog lige renoveres først Her skulle
gerne med tiden spille Nagaoka M 200.
Vil gerne bifalde at den Thorens tråd kommer op igen, lidt synd man, næsten altid, skal til fremmedsprogede hjemmesider, når det drejer sig om
"Vintage" (Jeg har ikke "glemt" Vintagehifi )
Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2015 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Det er bare et spørgsmål om, at vedkommende som har startet tråden skriver til mig

Det vil da være en fin ide at starte Thorenstråden op igen, der lader til at være en del interesse for vintage Thorens.
For mit vedkommende er jeg nok en begynder mht. til Thorens og kan nok ikke bidrage så meget endnu til emnet,
men har da allerede hentet lidt mere ud af min gamle 166 MK II end da jeg fik den, overvejer allerede om den skal have et customchassis
for at bringe lyden højere op i niveau og lavmasse armen der sidder på den, inviterer til pickupper som feks. Denon DL 1000A, DL304 (Som jeg
har liggende med en VDH slibning på og den har samlet støv længe ), Shure V15, Ortofon 540 etc.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2015 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Ved ikke, om der er noget, der kan bruges

Tak for tippet jeg har langt linie 1 ind i watch, og fandt endda en i Tyskland som jeg følger lige for at se om det er muligt at købe den til en rimelig pris, har skumle planer om at sætte en Denon DL 304 på det ekstra armrør, det skulle være et perfekt match.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hvis de kunne findes, så er HighPhonic pickupperne også et godt valg til lette armrør. deter 2 tidligere Denon ingeniører, der stod for disse.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Præsten skrev:
aristona skrev:

mvh

Præsten

Angående de udskiftelige armrør, så må SME 3009 Serie III og IIIs ikke glemmes
Har netop sådan en, på en Thorens TD 160 Super, det ene armrør med en Om30 Ortofon, den anden, skal dog lige renoveres først Her skulle
gerne med tiden spille Nagaoka M 200.

Med venlig hilsen
Birger

Og Graham Phantom og Nottingham Analogues "store" Paragon tangentialarm, hvor hele armslæden kan løftes af og en ny sættes på (jeg har selv to - og et tredje er på vej - armrør til Graham-armen og et tilsvarende antal til Paragonen).

På min SME 345 kan headshell selvfølgelig også skiftes, men den efterfølgende justering er noget mere tidskrævende end på Graham-armen, hvor alt på forbilledlig vis kan justeres med letbetjente stilleskruer. Især højdejusteringen med mikrometerskrue er genial!

Jeg er i øvrigt ved at bygge min egen unipivotarm, hvor hele "toppen" kan løftes af pivotspidsen a la VPI. Men mere om det senere, når jeg har fået bygget færdig ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Har selv haft en Thorens 160. Den brød jeg mig godt nok ikke om. Alt for meget bøvl
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Nu blev det jo næsten til en Thorens tråd :-)

@Roky.
Jeg tænker du måske var blevet mindre irriteret på din 160´er, hvis den havde været en TD321 eller noget i den dur.
Her er det noget nemmere at indstille det flydende ophæng, som jeg har forstået det.
Jeg synes det er let, da man kan gøre det oppe fra. Og nu er det jo ikke noget der skal gøres tit.
Vinyl er dog ikke min primære kilde, så jeg nørder heller ikke så meget med det :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Har også haft en. (En tam omgang)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne