Forfatter |
|
Mickey BG Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1206
|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ca. 4 timer er gået siden den startede med at spiller
Stopur er statet
Så må vi se hvad der sker __________________ My Place - Sound of Life
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
( Gekkofinger )
Den spiller super fint! På ingen måde samligning med min gamle Cam. 740a...
Men den er lidt hård/skarp i lyden. Så vi må se om der er noget der hedder tilspilning __________________ My Place - Sound of Life
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
I gamle dage stod de færdigfabrikerede apparater til "indbrænding" på fabrikkerne for afsendelse - for at det hele skulle "sætte sig". Jeg ved ikke, hvad det gør i dag. Det var nok lige så meget en test af, om dr var noget, der ikke var i orden - så kunne det blive opdaget dér, før det kom ud i butikkerne.
Jeg tror på, at der, hvis der er mekanik i spil, at det skal "masseres" lidt før det spiller, som det bør. Man kan tydeligt høre det, hvis man har fået reconet en 15"-bas fx. Er det elektrisk tror jeg ikke på det.
At bruge termen "tilspilning" vover man sig ud på den tynde is - derude, hvor alt (incl. woodoo) er muligt . Det kunne jo også være noget, som forretningsleddet har fundet på, for så er køber jo nødt til at vente de mange timer (indtil køber har vænnet sig til - knyttet sig til apparatet - garantien er udløbet - returrettten er udløbet osv...) - så salgsleddet har alle fordele ved at kalde det "tilspilning".
Vidende personer vil vide, at øret husker meget dårligt, hvis der er gået meget længere tid end 30 sekunder - derfor kan man "måske" ikke mærke en "tilspilning" - men man bilder sig selv ind, at det lyder bedre. Hvorfor skulle en "tilspilning" altid rette sig til det bedre?? - er der nogen, der på en teknisk sober måde kan forklare det? Det kunne jo også være, at apparatet under en laaang tilspilningsfase ændrede sig langsomt til det værre ??
Ordet "tilspilning" er et salgsgimmick, så længe vi taler om ikke-bevægelige dimser.
Selv inden for rørene er der mange, der ynder at kunne bryste sig med at kunne høre rør blive spillet til - hmmm (kan jo være, at der er nogle af elektroderne i rørene, der lige skal finde hinanden, meeeenn.....helt ærligt....
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morgenstjerne skrev:
Jeg mener klart at produkter skal spilles til.
Mine effektblokke skulle have ca. 5-600 timer, og min forforstærker skulle have ca. 3-400 timer. Det var meget tydeligt. |
|
|
Det bør lige nævnes, at jeg har haft fingre i og tilspillet 3(!) ens sæt forforstærkere og 2 effektforstærkere, på et sæt højttalere der er lavet til at vise
forskel. Op til ca. 16 timer lyd om dagen, på de bedste dage, så er det ikke så galt. __________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Det var nok lige så meget en test af, om dr var noget, der ikke var i orden - så kunne det blive opdaget
dér, før det kom ud i butikkerne. |
|
|
Sådan gør Bryston stadig har jeg læst __________________ My Place - Sound of Life
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan jeg udlede at dit indlæg, at vil det nok ikke betyde noget at bruge "tilspilning", hvis man ikke har et sæt højttalere, der er "bygget til at vise forskel"
Dit indlæg viser ikke mig noget, som på nogen måde kan overbevise mig om at man kan få en forstærker til at lyde anderledes ved at lade den spille i nogle hundrede timer eller hvad man nu har fået at vide der nu skal til.
Det eneste jeg kan tilslutte mig er, at et apparat kan lyde forskelligt, når det lige er blevet tændt og når det er varmet op efter en halv times tid.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok- mit ovenstående indlæg skulle være et svar til "morgenstjerne" - men Mr.MBG kom lige imellem.
Jeg tror ikke, at Bryston er alene om dette - der gør rigtig mange.
Vh
freddy
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville være meget smart hvis de fleste lige lavede det træk lige at teste ders produkter igennem før salg,- __________________ My Place - Sound of Life
|
Til top |
|
|
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Så kan jeg udlede at dit indlæg, at vil det nok ikke betyde noget at bruge "tilspilning", hvis man ikke har et sæt højttalere,
der er "bygget til at vise forskel"
Dit indlæg viser ikke mig noget, som på nogen måde kan overbevise mig om at man kan få en forstærker til at lyde anderledes ved at lade den
spille i nogle hundrede timer eller hvad man nu har fået at vide der nu skal til.
Det eneste jeg kan tilslutte mig er, at et apparat kan lyde forskelligt, når det lige er blevet tændt og når det er varmet op efter en halv times tid.
Vh
Freddy |
|
|
Ja, på trods af at jeg hele mit liv har arbejdet med elektronik - så kan jeg nu udmærket forstå det du siger :-) Et er teori - og et andet er praksis.
Men, jeg må godt nok indrømme at mange elektronik komponenter ændrer karakteren væsentligt - specielt inden for det første døgn. Specielt
nogle op-amp's skal have min 24 timer før de åbner op i toppen.
Når tingene først er tilspillet - så plejer jeg at tænde afspiller + preamp et døgn før, hvis jeg skal have en aften i sweet spot. Min effekt tænder
jeg først et par timer før, da den ellers kan holdet huset varmt allene
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så du tror godt det vil kunne ændre sig her i den første tid, at den bliver lidt bløder i lyden. __________________ My Place - Sound of Life
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- så må vi håbe, at det går lige godt hver gang. Det med at Op-amps skulle "åbne" sig i toppen - hmmmm, så må vi bare ikke håbe, at diskanten, i forhold til ens øvrige setup, ikke bliver for hidsig. Op-amps laver jo andet end at levere lyd - og så må vi håbe, at denne "åbnen sig i toppen" ikke går ud over andre af de funktioner, som ikke har med lyd at gøre, hvis du forstår..
Jeg tænker stadig, at et koldt apparat lyder anderledes end et gennemvarmt - DC-balancen skal jo også liiige finde på plads. Når du nu er elektronikkyndig kan du jo også nikke genkendende til at mange komponenters driftkarakteristika er afhængige af, om de er kolde eller varme. Når først apparatet er varmt, spiller det som det spiller - indtil nogen tweaker det ihjel.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. MBG skrev:
Så du tror godt det vil kunne ændre sig her i den første tid, at den bliver lidt bløder i lyden. |
|
|
Jeg ved godt, at det ikke er mig, du spø´r- men mit svar, hvis du spurgte mig, ville blive nej.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Så kan jeg udlede at dit indlæg, at vil det nok ikke betyde noget at bruge "tilspilning", hvis man ikke har et sæt højttalere, der er "bygget til at vise forskel"
Dit indlæg viser ikke mig noget, som på nogen måde kan overbevise mig om at man kan få en forstærker til at lyde anderledes ved at lade den spille i nogle hundrede timer eller hvad man nu har fået at vide der nu skal til.
Vh Freddy |
|
|
Helt sikkert, nogle højttalere og nogle rum er så upræcise, at du ikke ville kunne høre en fis forskel. Sådan er det nu engang, der er forskel på udstyr og rum. __________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænker bare, NAD er jo ikke kendt for at være hårde i lyden.
Så hvis den ikke lige bløder lidt op i lyden, så flyver den tilbage til hfk. __________________ My Place - Sound of Life
|
Til top |
|
|

Tager en pause!
|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Ja- så må vi håbe, at det går lige godt hver gang. Det med at Op-amps skulle "åbne" sig i toppen - hmmmm, så må vi
bare ikke håbe, at diskanten, i forhold til ens øvrige setup, ikke bliver for hidsig. Op-amps laver jo andet end at levere lyd - og så må vi håbe, at
denne "åbnen sig i toppen" ikke går ud over andre af de funktioner, som ikke har med lyd at gøre, hvis du forstår..
Jeg tænker stadig, at et koldt apparat lyder anderledes end et gennemvarmt - DC-balancen skal jo også liiige finde på plads. Når du nu er
elektronikkyndig kan du jo også nikke genkendende til at mange komponenters driftkarakteristika er afhængige af, om de er kolde eller varme.
Når først apparatet er varmt, spiller det som det spiller - indtil nogen tweaker det ihjel.
Vh
Freddy |
|
|
Ja - Det er rigtigt at drifts temperaturen lige skal svinge ind først - før der er ordentligt hul igennem og lydbilledet begynder at åbne rigtigt op :-)
Men, jeg forstår udmærket din skeptis - tror ik engang jeg har kunne måle forskel med en R&S UPV, men - når du lytter til det, så kan der
virkeligt være meget stor forskel. Nogle opamp's lyder nærmest firkantet i toppen og slet ikke i balance de første timer
|
Til top |
|
|
miki Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 12 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
En forstærker som din bør ikke ændre lydmæssig karakter når den har været tændt i 5 min. Målbart er det Bias-reguleringen der i
nogle tilfælde kan være lidt tid om at falde på plads. Om man kan høre dette er nok tvivlsomt.
|
Til top |
|
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. MBG skrev:
Tænker bare, NAD er jo ikke kendt for at være hårde i lyden.
Så hvis den ikke lige bløder lidt op i lyden, så flyver den tilbage til hfk. |
|
|
http://www.whathifi.com/nad/c375bee/review
Du har vel lyttet til den før du købte den , den har ikke det bedste ry , den kan lyde hård når der spilles højt og den mangler dynamik og punch i bassen.
Den fanger heller ikke en når der spilles.
|
Til top |
|
|

Tager en pause!
|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. MBG skrev:
Så du tror godt det vil kunne ændre sig her i den første tid, at den bliver lidt bløder i lyden. |
|
|
Ja, det kan den godt gøre  Jeg har aldrig selv haft NAD - men, hvis ikke den har kørt mange minutter før du har fået den, så ville jeg nok lade
den køre i et par døgn. Jeg kender ikke NAD's produktions metoder, men flere producenter har ikke deres apparater tændt i mange minutter før de
vurderer om det er en go/no go - Desværre
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange her har rigtig fine højttalere og akustiske forhold, som giver rig lejlighed til at kunne høre noget, hvis der var noget at høre.
Jeg er stadig af den overbevisning (og den er også erfaringsbaseret) - at der er forskel på performance fra et varmt apparat og et koldt apparat. Derefter er der ikke noget at komme efter. Resten vil jeg påstå hidrører trangen til at VILLE høre noget, som vitterlig ikke sker.
Mht. op-amp, som ændrer karakteristika når de er "tilspillet" efter fx 24 timer:
Hvis man er alm. seriøs med sin sourcing af komponenter til at stykke elektronik af en vis kaliber, så ville jeg som ingeniør eller indkøber aldrig vælge en så dårlig komponent. Hvis den ændrer sig lydmæssigt, ville det vel være helligbrøde at smide sådan én i signalvejen.
Hvis vi vedtager, at "det gør den så" - så har vi jo en anden gambler på banen - en gambler, som jeg allerede har skrevet om, nemlig den, at lyden ændrer sig "sjovt nok" altid mod det, som ejeren/tilspilningsmesteren kalder for "bedre". Det ville nemlig være rigtig dårlig karma, hvis man har tilspillet et apparat over 2 år og den bare var kommet til at lyde værre og værre indtil garantien udløb.....
Hvem her på forum har haft et apparat som de har "spillet til" og som er kommet til at performe dårligere grundet tilspilningen?? Giv endelig lyd. (det bliver ikke mig, for jeg kan ikke høre forskellen på andet end kold og varm)
Det, at det "åbner sig " i toppen er altså også diskutabelt, idet man netop kan få for meget diskant ud af dette. Måske man skulle have håbet på, at den "lukkede lidt i toppen" i stedet?
Vh Freddy
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det siger den ene test, og den anden test siger modsat... Tror ikke helt på de der test. ja, jeg hørte den med et sæt B&W CM8 og
et sæt Dali Ikon 6, som også har båndiskant. og der var den super fin.
Har også en Cambridge 740a, og den spiller super sammen med de højttaler jeg køre med på C375BEE
Og jeg syntes ellers man siger Cambridge kan være noget kold i lyden, og nu står jeg med en NAD som lyder sådan.... __________________ My Place - Sound of Life
|
Til top |
|
|