Forfatter |
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Hurtig, kan du ikke lige forklare mig hvorfor Knoxville absolut skal bevise at han kan høre forskel på de famøse kortslutningsbøjler/kabel?
Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor Knoxville ikke kan få lov til
at spørge pænt om der er andre der har erfaringer han kan bruge, uden
at blive afkrævet en større bevisførelse for at han kan høre forskel.
Knoxville forsøger jo ikke at trække sin holdning/erfaring ned over hovedet på os andre.
mvh
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig
Du mener de "kloge hoveder" ikke ville stille op til blindtest, fordi de tror at grunden til de synes det lyder bedre er fordi de har overbevist sig selv om at det lyder bedre ?? hhaaaa 
|
Til top |
|
|
waggy Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 176
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gaaab.
Hvorfor er der ingen der tør udfordre Hurtig? Han vil lave en blindtest for dem der siger de kan høre forskel. Spaing da på vognen gutter!! Det kunne jo være han faktisk har fat i den lange ende.... Og vi kunne måske bruge vores penge på noget andet end dyre kabler, hvis det viser sig, at man ikke kan høre forskel.
Og Alex... Har du noget personligt imod Hurtig? hehe 
Mvh. Mads
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
Hej,
Hurtig, kan du ikke lige forklare mig hvorfor Knoxville absolut skal bevise at han kan høre forskel på de famøse kortslutningsbøjler/kabel?
Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor Knoxville ikke kan få lov til at spørge pænt om der er andre der har erfaringer han kan bruge, uden at blive afkrævet en større bevisførelse for at han kan høre forskel.
Knoxville forsøger jo ikke at trække sin holdning/erfaring ned over hovedet på os andre.
mvh
|
|
|
Man må hellere end gerne komme med sine synspunkter som Knoxville gør. Det samme gør jeg jo selv. Og min mening er altså, at der er tale om flueknepperi.
Det betyder så, at vi kan diskutere lidt frem og tilbage, uden egentlig at blive enig. Men generelt er jeg typen der ikke er vild med alt for mange ubesvarede spørgsmål, og ting som ikke er undersøgt til bunds. Netop derfor foreslår jeg gang på gang folk, at vi laver en blindtest, for at se om det er folks fantasi der kan høre forskel. Dette er i mine øjne den eneste reelle måde at finde svaret på. Og skulle resultatet blive, at ma ikke kan høre forskel, så kan folk jo spare en masse penge, som så kan benyttes til at købe mere software at lytte til.
Men sjovt nok er der endnu ikke nogen der har turde stille op!
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
waggy skrev:
Gaaab.
Hvorfor er der ingen der tør udfordre Hurtig? Han vil lave en blindtest for dem der siger de kan høre forskel. Spaing da på vognen gutter!! Det kunne jo være han faktisk har fat i den lange ende.... Og vi kunne måske bruge vores penge på noget andet end dyre kabler, hvis det viser sig, at man ikke kan høre forskel.
Mvh. Mads
Hej Mads
Hifi har aldrig handlet om at udfordre andre men at udfordre sanserne !
-og nej jeg har intet personligt imod "Langsom" |
|
|
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
min pointe var såmænd også bare at jeg gerne ville have lidt input fra folk med evt. rester af kabler så jeg kunne prøve mig frem....
sørgeligt at man ikke kan spørge uden at skulle bevise at "det jeg siger er rigtigt" HiFi er vel altid subjektivt i form af oplevelsen, og uanset om jeg får noget ud af det fordi jeg kan høre det , eller fordi jeg bilder mig det ind, er resultat jo at jeg er glad - og det er fint med mig.
det er fair med jeres synspunkter, men kan I så ikke lave en tråd til det, og lade min være.... __________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
waggy Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 176
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Alex E Nielsen][QUOTE=waggy]
Gaaab.
Mvh. Mads
Hej Mads
-og nej jeg har intet personligt imod "Langsom"
Du har helt ret Alex. Men vores hobby udfordrer vores pengepung, så hvorfor ikke virkelig prøve det med blindtesten? Helt ærligt?
Iøvrigt regnede jeg da heller ikke med at du have noget imod hr. kvik, det var blot for at få lidt styr på emnet igen 
mvh. Mads
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Man må hellere end gerne komme med sine synspunkter som Knoxville
gør. Det samme gør jeg jo selv. Og min mening er altså, at der er tale
om flueknepperi.
|
|
|
Jamen det synes jeg også er fint nok - jeg kan bare stadig ikke
forstå at Knoxville skal bevise at han mener at kunne høre forskel på
det ene eller andet kabel/bøjle.
Hurtig skrev:
Det betyder så, at vi kan diskutere lidt frem og tilbage, uden
egentlig at blive enig. Men generelt er jeg typen der ikke er vild med
alt for mange ubesvarede spørgsmål, og ting som ikke er undersøgt til
bunds. Netop derfor foreslår jeg gang på gang folk, at vi laver en
blindtest, for at se om det er folks fantasi der kan høre forskel.
Dette er i mine øjne den eneste reelle måde at finde svaret på. Og
skulle resultatet blive, at ma ikke kan høre forskel, så kan folk jo
spare en masse penge, som så kan benyttes til at købe mere software at
lytte til.
Men sjovt nok er der endnu ikke nogen der har turde stille op! |
|
|
Som jeg ser denne tråd så efterspurgte Knoxville andres erfaringer med
at udskifte bøjler med kabel. Du kommer derefter og afkræver en
bevisførelse for at man kan høre forskel på et sådan skift. Det
ødelægger så vidt jeg kan se tråden, for Knoxville har ikke fået det
han efterspurgte.
Jeg kunne til nød forstå din fremfaren hvis Knoxville var så ublu at
påstå at alle burde kunne høre forskel, men det gør han jo ikke på
noget tidspunkt.
mvh
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
Hej Mads
-og nej jeg har intet personligt imod "Langsom"
|
|
|

|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
det er fair med jeres synspunkter, men kan I så ikke lave en tråd til det, og lade min være....
|
|
|
ENIG!
svar på de stillede spørgsmål, eller opret en ny tråd med jeres synspunkter..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Zaka:
Jeg lagde ikke ud med at kræve "bevisførelse". Men jeg ser det som en god mulighed for at undersøge, om der vitterlig er hørbar forskel. Eller om de smarte kabelproducenter tager vores røv!
Eks synes jeg det er noget fis, når en kabelproducent påstår at netop hans kabel er bedre end standardkabel, fordi det benytter 99.999999% rent kobber. Almindelig NKT kabel er ligeså rent! Hvorfor så betale 200kr/meter?
|
Til top |
|
|
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej knoxville
Har du tænkt over den ultimative kortslutningsbøjle? Nemlig at åbne apparatet og lodde de interne ledninger af high og low og så lodde dem sammen på evt. low. (lidt mange "og"'er, men jeg er ikke dansklærer )
mvh krydsmads
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Til Zaka:
Jeg lagde ikke ud med at kræve "bevisførelse". Men jeg ser det som en god mulighed for at undersøge, om der vitterlig er hørbar forskel. Eller om de smarte kabelproducenter tager vores røv!
Der er ingen som tager din røv uden du er klar over det, det håber jeg da for alle ! man bør da være kritiske -og stille sig spørgsmålet om det nu også er en forbedring eller bare en forandring.
Eks synes jeg det er noget fis, når en kabelproducent påstår at netop hans kabel er bedre end standardkabel, fordi det benytter 99.999999% rent kobber. Almindelig NKT kabel er ligeså rent! Hvorfor så betale 200kr/meter?
-Og afligevel spiller et NKT og et fiktivt kabel fra en anden producent forskelligt !? hva-ba ... hvad er den af ? |
|
|
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diskussionen fortsætter her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10198
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaaaa... måske spiller de forskelligt. Eller også tror folk de kan høre de spiller forskelligt, fordi de har betalt en formue for dem. Svaret finder vi nok ikke, før der er nogen der tør stille op i en blindtest.
Jeg vil dog godt påpege, at jeg ikke er helt imod kabelsnakken. Jeg er ikke i tvivl om, at man kan høre forskel på en standard lysnetledning, og et haveslange-tykt specielkabel. Men jeg tror primært forskellen skyldes, at lysnetkablet har et tværsnit på 0.75m2, imod måske 6m2 i det dyre kabel. Det betyder jo, at der kan være problemer med at få distribueret strømmen på forsvarlig vis. Et kraftigt NKT kabel vil formentlig spille ligeså godt, og det koster ikke 200kr/m.
Og ang. anklagerne om, at jeg er i besiddelse af en arbejdsskade fra min tid hos B&O... tjaaa... det er der sgu sikkert noget om. Specielt hvis du kalder det en arbejdsskade, at jeg stiller mig kritisk overfor udokumenterede vidunderprodukter. Specielt den slags vidunderprodukter, hvor ejerne ikke stoler nok på sig selv og sin hørelse til at tage en blindtest.
Men på den anden side, så er jeg ikke 100% B&O mand. F.eks. mener jeg stadig ikke, at man kan lave ordentlige højtalere i en tyndt alurør med en volumen på 5 liter.
Og endnu en gang.... stil nu op til en blindtest. Så kan du få lov til at bevise, at du kan høre disse små forskelle. Sikken en sejr det ville være!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Tjaaaa... måske spiller de forskelligt. Eller også tror folk de kan høre de spiller forskelligt, fordi de har betalt en formue for dem. Svaret finder vi nok ikke, før der er nogen der tør stille op i en blindtest.
De spiller forskelligt...end of story - og hvad der lige er grunden til dette vil jeg ikke gøre mig klog på, det er der andre som er meget bedre til end mig.
Jeg vil dog godt påpege, at jeg ikke er helt imod kabelsnakken. Jeg er ikke i tvivl om, at man kan høre forskel på en standard lysnetledning, og et haveslange-tykt specielkabel. Men jeg tror primært forskellen skyldes, at lysnetkablet har et tværsnit på 0.75m2, imod måske 6m2 i det dyre kabel. Det betyder jo, at der kan være problemer med at få distribueret strømmen på forsvarlig vis. Et kraftigt NKT kabel vil formentlig spille ligeså godt, og det koster ikke 200kr/m.
Jeg er ikke helt uenig i det med tværsnittet men som bekendt, ingen regl uden undtagelser.
Iøvrigt vil jeg svært gerne høre hvad du har af sammenligningsgrundlag udover din B&O-historie.
Og ang. anklagerne om, at jeg er i besiddelse af en arbejdsskade fra min tid hos B&O... tjaaa... det er der sgu sikkert noget om. Specielt hvis du kalder det en arbejdsskade, at jeg stiller mig kritisk overfor udokumenterede vidunderprodukter. Specielt den slags vidunderprodukter, hvor ejerne ikke stoler nok på sig selv og sin hørelse til at tage en blindtest.
Nu er B&O ikke ligefrem eksponent for logiske løsninger 
Men på den anden side, så er jeg ikke 100% B&O mand. F.eks. mener jeg stadig ikke, at man kan lave ordentlige højtalere i en tyndt alurør med en volumen på 5 liter.
Logiske løsninger 
Og endnu en gang.... stil nu op til en blindtest. Så kan du få lov til at bevise, at du kan høre disse små forskelle. Sikken en sejr det ville være!
Jeg har ikke brug for en "sejr" -det var dog et besynderligt forslag at komme med ? -jeg deltager i denne hobby for at tilfredsstille mine sanser som hungere efter musik, gengivet på et niveau som jeg selv er herre over, det er og bliver aldrig en konkurrance for mit vedkommende, så du skal ikke regne med at jeg deltager i den slags løjer. |
|
|
|
Til top |
|
|
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
Bruger siden: 07 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 148
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Hurtig]
Til Zaka:
- Til Hurtig!
Lytter du overhovedet til dit system, eller vil du kun diskutere fysik og teknik? Lad dog være med at blande dig i et indlæg som handler om ting du ikke kan eller vil forstå, og lad os som ønsker at blive røvrendt med dyre kabler om det.
Hvem F..... siger at blindtest er det rigtige? B&O? Vores påstand er at A/B sammenligninger ikke duer til noget som helst.
- Til Knoxville,
Vi benytter altid Bi-Wiring på de højttalere der tillader det, alternativt har vi haft god erfaring med Kimber 4 TC/8TC , samt solid core ledere af 7 nines kobber med teflon isolering.
Vi smider konsekvent bøjlerne ud på alle vore demo højttalere, idet disse stykker forgyldt blik bedst egner sig til at ligge på bunden af skraldespanden.
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
att knoxville, prøv at finde ud af hvor "Store" huller terminalerne er for så er en 10mm2 eller 16mm2 kobber ledn. jo at fortrække(mener her installationskabel fra en elektriker)disse er dog stive dvs meget hårde, ellers prøv at køre ned til en bilstereo butik og køb et af deres strømkabler, disse er 99% af gangene flerledet, de fås i lige den størrelse du ønsker, i enkelt leder og du skal jo ikke bruge noget særligt (<1m )
held og lykke med jagten
edit; kan så også sige at NKTs Installationskabler (stive) er "rent" kobber pga at der ikke må være den store forskel når man begynder at regne med spændingsfald, men en 10mm2 har en modstand på 1.83ohm/km en 6er har 3.08 og en 1,5er har 12,1 Og dette er installationskabler. for alm flertrådede kabler er modstanden henholdsvis 13,3(1,5) 3,3(6) og 1,91(10) __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Concept skrev:
[QUOTE=Hurtig]
Til Zaka:
- Til Hurtig!
Lytter du overhovedet til dit system, eller vil du kun diskutere fysik og teknik? Lad dog være med at blande dig i et indlæg som handler om ting du ikke kan eller vil forstå, og lad os som ønsker at blive røvrendt med dyre kabler om det.
Hvem F..... siger at blindtest er det rigtige? B&O? Vores påstand er at A/B sammenligninger ikke duer til noget som helst.
- Til Knoxville,
Vi benytter altid Bi-Wiring på de højttalere der tillader det, alternativt har vi haft god erfaring med Kimber 4 TC/8TC , samt solid core ledere af 7 nines kobber med teflon isolering.
Vi smider konsekvent bøjlerne ud på alle vore demo højttalere, idet disse stykker forgyldt blik bedst egner sig til at ligge på bunden af skraldespanden.
|
|
|
Du siger blindtest ikke duer... hvorfor ikke??? På den måde kan man jo udelukke alle faktorer der ikke har med lyden at gøre.
Med andre ord: At man ud fra fra lyden ikke kan konkludere hvad der spiller bedst.
Hvordan kan man så afgøre hvad der spiller bedst??? Skal man slukke anlægget og udelukkende ved hjælp af sine øjne vurdere hvad der spiller bedst?? Altså... man tester de lydmæssige egenskaber ved at kigge på produktet!!
|
Til top |
|
|
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
Bruger siden: 07 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 148
|
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Drejer det sig om at høre om der er forskel? eller om hvad der lyder bedst?
Det eneste blindtest kan afgøre er om der er forskel eller ej. Blindttesten duer ikke til at afgøre hvad der nødvendigvis er bedst. Hvorfor? Er der så ikke forskel? Er NKT bedst når det kommer til stykket? Nej desværre er det ikke det.Hvis du vil sammen ligne hvilket kabel der er bedst i dit system er du nødt til at lytte adskilige stykker musik igennem, dvs min. en aften og næste aften skifte til de andre kabler, for at høre alle nuancer. Pro et contra. Verden er ikke sort og hvid. jorden er ikke flad. derfor findes det perfekte kabel ikke, og derfor vil der være både gode og dårlige ting ved det ene kabel fremfor det andet, og det kan man kun lytte sig frem til ved en længere lytning til musik, og kan ikke afgøres ved en blindtest hvor man lytter 1 minut af eet nummer hvorefter der skiftes kabel. Blindtest kan kun afgøre om hvorvidt der ER forskel eller ej - ikke til at afgøre hvad der er bedst. Derfor er blindtest uinteressant for en der skal bruge sit hifi system til at lytte musik på.
2. Hvorfor blande sig i at nogen mennesker KAN høre forskel på 2 stykker "Blik"?Hvis nogle mennesker synes der er en forskel på NKT og kabler til 1000/meteren, skal de vel have lov til det ,uden at blive latterliggjort af andre´.
|
Til top |
|
|