Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: SCHUKO han (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Det er bestemt en mulighed.
Men sikke da noget bøvl, hvis man skulle få den idé at skifte noget.
Hvad hvis der er fast netledning på ét af apparaterne?

Det er selvfølgeligt rigtigt, men det vil nu åbne nye æstetiske muligheder at skrotte stikdåsen

morden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Audio Concept skrev:

Jeg har ikke selv prøvet Jorma kablerne, men de er sikkert rigtig gode. hvis det var mig ville jeg gå efter løsning 1, og få et jordspyd istedet med en enkelt ledning til kontrolforstærkeren/int.forstærker.

Det lyder meget fornuftigt.

F.eks. har Primare A30.1 jord "udgang" bagpå, er det så bare at skrælde malingen af radiatoren og så forbinde dertil? Jeg bor i lejlighed på 3. sal, så jeg får nok ikke lige lov, at jave et spyd i blomsterkummen nede i gården..

Hvilket kabel skal bruges her? Jeg går ud fra det skal være skærmet?

morden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Er det i øvrigt nogle der har rodet med DIY skærmede netkabler? Hvad har i benyttet til det, og hvor kan det købes?

SUN audio
Branchemedlem
Branchemedlem
SUN audio ApS

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

morden skrev:

Audio Concept skrev:

Jeg har ikke selv prøvet Jorma kablerne, men de er sikkert rigtig gode. hvis det var mig ville jeg gå efter løsning 1, og få et jordspyd istedet med en enkelt ledning til kontrolforstærkeren/int.forstærker.

F.eks. har Primare A30.1 jord "udgang" bagpå, er det så bare at skrælde malingen af radiatoren og så forbinde dertil? Jeg bor i lejlighed på 3. sal, så jeg får nok ikke lige lov, at jave et spyd i blomsterkummen nede i gården..

ja stikket bagpå på Primare``en er fint, og ja hvis du skraber malingen af et radiatorrør kan du jorde det, men her må du hellere forhøre dig omkring dette ved en aut.elektriker før du prøver at montere jord på denne måde.

Husk du må ikke sætte jordforbindelse til fra stikket bagpå forstærkeren, samtidigt med at du også har jord i stikkontakten, ( altså bruger et 3 benet stik),ellers laver du en brumsløjfe.

jeg har altid hørt jordforbindelse etableret med jordspyd som værende en klar fordel netop med en mørkere baggrund, hvor de udøvende musikere træder tydeligere frem UDEN at det er på bekostning af " luft" og dynamik. Jordforbindelse via stikkontakten er ikke altid saliggørende, slet ikke hvis den er taget i køkkenet. Det er optimalt med  sin egen gruppe på eltavlen. Forhør sig hos elektrikeren, måske er det ikke så dyrt. ( Da slet ikke iforhold til hvor stor forbedringen er, og hvor mange penge der ofres på signal/HT kabler.

Jeg kan kun tilslutte mig Harley fræseren på discounts mening omkring div. dæmpefødder, afkoblingsracks og lig. ( Prøv at sætte konponenterne på et IKEA lakbord på hvis man er på budget kr.99-199,-, en langt bedre løsning end de billige metal/glas racks), men det er som at sammenligne æbler og pærer. Det handler om den komplette optimering, hvor man ikke kan negligere den ene ting frem for den anden, men det behøver ikke at være dyrt. Der findes et hav af billige tweeks fx Isopropanol/isopropyl alkohol til rensning af stik/terminaler, et tweek til kr.19,95 og der er nok til 4-5års brug afhængig af hvor mange Marlboro man ryger om dagen. Det der er dyrt er hvis man nægter at prøve det, fordi man synes det er for voodoo agtigt, men istedet ofrer 1000vis af kroner i dyre forstærkere og kabler. Man kan ikke udtale sig negativt om noget før man har prøvet det.

Til top Vis SUN audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SUN audio Besøg SUN audio's Websted

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Schuko stik til 60 kr/stk.

info@highend-sound.com  

Også Jorma, kan prøves i 14 dage med returret. Har ikke fået nogen tilbage endnu, jo 1 forresten, undskyld. Har også Super Power.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

SUN audio
Branchemedlem
Branchemedlem
SUN audio ApS

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

morden skrev:
Er det i øvrigt nogle der har rodet med DIY skærmede netkabler? Hvad har i benyttet til det, og hvor kan det købes?

Hvad mener du med DIY kabler? Tænker du på selv at montere stikkene på fx. Supra el. et alternativt kabel købt hos den lokale elektriker? ( Hvilket er ok at prøve).

Husk at du roder med 230V og ikke signal/HT kabler og derfor er nødt til at bruge et kable fremstillet til dette brug, for ikke at ryge ind i problemer med både brandfare og forsikring.

Til top Vis SUN audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SUN audio Besøg SUN audio's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Schuko stik til 60 kr/stk.

info@highend-sound.com  

Også Jorma, kan prøves i 14 dage med returret. Har ikke fået nogen tilbage endnu, jo 1 forresten, undskyld. Har også Super Power.

Beklager, den går ikke - salg i forummet er IKKE tilladt jvf. reglerne for brugen heraf.

Hermed uddeles første af tre advarsler hvor den tredie medfører udelukkelse fra forummet.

Jeg vil opfordre til at benytte private beskeder såfremt man måtte mene at nogle kunne have gavn af et godt tilbud eller alternativt skrive det i Tilbudsavisen!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Audio Concept skrev:
morden skrev:

Audio Concept skrev:

ja stikket bagpå på Primare``en er fint, og ja hvis du skraber malingen af et radiatorrør kan du jorde det, men her må du hellere forhøre dig omkring dette ved en aut.elektriker før du prøver at montere jord på denne måde.

Husk du må ikke sætte jordforbindelse til fra stikket bagpå forstærkeren, samtidigt med at du også har jord i stikkontakten, ( altså bruger et 3 benet stik),ellers laver du en brumsløjfe.

jeg har altid hørt jordforbindelse etableret med jordspyd som værende en klar fordel netop med en mørkere baggrund, hvor de udøvende musikere træder tydeligere frem UDEN at det er på bekostning af " luft" og dynamik.
Den mørke baggrund har før været diskuteret her i forum.
Hvor kommer den fra og hvorfor?
MIT har f.eks. netop fremhævet denne egenskab ved deres kabler på et tidspunkt, ligesom HF har nævnt det ved flere lejligheder.
Jeg må sige, at når min kone sætter sig ved flyglet og spiller, så udebliver den mørke baggrund helt og aldeles. Der opstår et næsten helt modsat spektakel, der aldrig synes at ville holde op. Instrumentet klinger meget længe.
Det er faktisk det sidste man snapper af og fjerner. Svage niveauer forsvinder ganske enkelt, virkningen er slet ikke ulig den at sætte en kondensator ind i signalvejen.
Sidst jeg rodede med det, var det også virkningen af jording af anlægget. Hver gang jeg har hørt om jording, så har det været det der er blevet nævnt som en positiv effekt. Jeg holder på det modsatte, selvom der godt kan findes udstyr, hvor man helst er fri for, at de begynder at sende svage niveauer videre.
Grundlæggende er der tilmed en god forklaring på, hvorfor jord gør som det gør. Jorder man ét sted, hvilket er det man bør gøre, så øger man stelstrømmene i signalkablerne mellem apparaterne, med alt hvad dermed følger. Jorder man dem hver i sær, så risikerer man brumsløjfer m.m.
I øvrigt er der ikke rigtigt nogen idé i at jorde, idet det blot er en flytning af et referencepunkt, som blot bør være rimeligt konstant. Elværkets 0 er udmærket til det formål, man behøver ikke blande matriklens nedre regioner ind i den historie.

Jordforbindelse via stikkontakten er ikke altid saliggørende, slet ikke hvis den er taget i køkkenet. Det er optimalt med  sin egen gruppe på eltavlen. Forhør sig hos elektrikeren, måske er det ikke så dyrt. ( Da slet ikke iforhold til hvor stor forbedringen er, og hvor mange penge der ofres på signal/HT kabler.

Jeg kan kun tilslutte mig Harley fræseren på discounts mening omkring div. dæmpefødder, afkoblingsracks og lig. ( Prøv at sætte konponenterne på et IKEA lakbord på hvis man er på budget kr.99-199,-, en langt bedre løsning end de billige metal/glas racks), men det er som at sammenligne æbler og pærer. Det handler om den komplette optimering, hvor man ikke kan negligere den ene ting frem for den anden, men det behøver ikke at være dyrt. Der findes et hav af billige tweeks fx Isopropanol/isopropyl alkohol til rensning af stik/terminaler, et tweek til kr.19,95 og der er nok til 4-5års brug afhængig af hvor mange Marlboro man ryger om dagen. Det der er dyrt er hvis man nægter at prøve det, fordi man synes det er for voodoo agtigt, men istedet ofrer 1000vis af kroner i dyre forstærkere og kabler. Man kan ikke udtale sig negativt om noget før man har prøvet det.
Det er da rigtigt, at man ikke kan samenligne til/afkobling med elektriske ændringer i set-uppet.
Men jeg mener nu ikke det at sammenligne dyre el-stik med til/afkobling er det samme som at sammenligne æbler med pærer. Jeg mener mere det er som at sammenligne sund fornuft med varm luft.
El-stik til 100 Euro kommer aldrig til at bringe dig musikkilden nærmere, det ændrer sikkert nogle forhold, men bedre? Det tror jeg næppe.

Prøv f.eks. at pudse dine normale mesing netstik i f.eks. rød egern eller brasso. Tør dem efter med isopropanol og sæt dem så på plads igen. At det nu er anderledes er nemt at høre, men hvad var det mest rigtige?
Jeg er ikke elsker af den nypolerede netstik, de lyder betydeligt mere rigtigt i mine ører efter nogen tid.
Rene forbindelser er ellers en ritig god ting, Isopropanol er rimeligt, de gamle rensevædsker er bedre, men også mere miljøfjendtlige.
HIFI Racks til dyre penge er efter min opfattelse heller ikke pengene værd.
De fleste apparater har behov for forskellig understøttelse, og man bør derfor selv eksperimentere. MDF er ikke min kop the, spånplader og i visse sammenhænge er der også nogen der er vilde med krydsfiner. MDF er for hårdt og kompakt til opgaven.
Men det bør man vist bedst selv prøve for at konstatere hvor galt det er fat.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

SUN audio
Branchemedlem
Branchemedlem
SUN audio ApS

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Det jeg mener med den mørke baggrund er ikke at fjerne noget, men at man tyderliger kan høre instrumentet OG rummet, ikke kun instrumentet uden udklingning og akustik.

Jeg har altid oplevet jord på anlægget som en klar forbedring, når det drejer sig om jord til sin egen gruppe på tavlen el. med et jordspyd. Kommer jorden fra fx. køkkenet har jeg oplevet det som en forværring. ( På alle måder).

Jeg mener ikke Wattgate stikkene er varm luft, (har du prøvet dem?), men om de er pengene værd er op til den enkelte. Nej jeg bruger dem ikke selv, kun Supra, men har en kollega der gør, og ifgl. ham har han oplevet en større forskel/forbedring med stikkene end med selve kablet. ( Det var et Supra som blev afprøvet forskelle på.)

Rensning af stik er vigtigt. Isopropanol kan man let få fat i samtidigt med at man køber metadon hos den lokale apotekero og det er billigt. Der findes også nogle kontaktforbedrende produkter fra Caigs : Progold + deoxit.

Rack`s er en hel afdeling for sig, og om hvorvidt man hælder til teorien omkring tunge møbler el. lette/stive.

Har du prøvet at bruge fødder af egetræ under apparaterne?

det er rigtigt at det ikke er en forbedring i sig selv at kunne høre forskellen, men som sagt har jeg altid oplevet jordning af systemet som en fordel UDEN at dynamikken og optagerummets akustik bliver ædt. Rensning virker, men prøv det selv, det er let og billigt.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

SUN audio skrev:

Det jeg mener med den mørke baggrund er ikke at fjerne noget, men at man tyderliger kan høre instrumentet OG rummet, ikke kun instrumentet uden udklingning og akustik. Den virkning har jeg aldrig hørt, jeg har altid oplevet den sorte baggrund som en klar mangel på information ved lave niveauer.

Jeg har altid oplevet jord på anlægget som en klar forbedring, når det drejer sig om jord til sin egen gruppe på tavlen el. med et jordspyd. Kommer jorden fra fx. køkkenet har jeg oplevet det som en forværring. ( På alle måder).

Jeg mener ikke Wattgate stikkene er varm luft, (har du prøvet dem?), men om de er pengene værd er op til den enkelte. Nej jeg bruger dem ikke selv, kun Supra, men har en kollega der gør, og ifgl. ham har han oplevet en større forskel/forbedring med stikkene end med selve kablet. ( Det var et Supra som blev afprøvet forskelle på.) Ja jeg har prøvet dem i forbindelse med, at jeg prøvede et kabel, hvorpå de sad. Jeg har således ikke AB testet dem på mine egne kabler. Men i hvert tilfælde gør stikkene det ikke alene, idet jeg ikke kunne bruge det kabel hvor der var dyre stik på.
Jeg har i øvrigt lyttet på ens kabler med forskellige stik, men her var der vist ikke wattgate´s på, men nogle andre. Og ja der er forskel på dem, jeg foretrækker dog stadig mine gamle simple og usle stik.

Rensning af stik er vigtigt. Isopropanol kan man let få fat i samtidigt med at man køber metadon hos den lokale apotekero og det er billigt. Der findes også nogle kontaktforbedrende produkter fra Caigs : Progold + deoxit. Pas på med kantakt preserves, det er som regel noget fedtet stads, der ikke befordrer god lyd, men i sedet bare konstant dårlig lyd. Rens stikkene og rens dem så igen når det er nødvendigt, glem snasket - det fjerner alt det vanskelige højfrekvente indhold i musikken.

Rack`s er en hel afdeling for sig, og om hvorvidt man hælder til teorien omkring tunge møbler el. lette/stive. Yeps det er det. Men man skal såmænd ikke så meget hælde til nogen teori, det er bedre at forsøge sig frem.

Har du prøvet at bruge fødder af egetræ under apparaterne?  Birk - Teak - Berbingo - og merbau - coldrays, spikes osv.
Nu står de såmænd på deres egne fødder, som de blev født med. Underlaget er en spånplade løftet op fra en anden spånplade med små klodser, således at jeg mekanisk kan variere hårdheden af tilkoblingen.
Al knaldhård tilkobling er bandlyst i mit set-up. Det æder dynamik og fremmer resonansfænomener ved bestemte frekvenser og det man tror er dynamik er blot markeringer af transienter. Blød afkobling er ligesåvel yt som den hårde. Også det får apparaterne til at stå og spille noget tyndt plingeling, dog helt og aldeles uden at forskrække nogen.

Et kompromis er det jeg finder anvendeligt

det er rigtigt at det ikke er en forbedring i sig selv at kunne høre forskellen, men som sagt har jeg altid oplevet jordning af systemet som en fordel UDEN at dynamikken og optagerummets akustik bliver ædt. Rensning virker, men prøv det selv, det er let og billigt.
Jamen alle synspunkter kan jo være valide, måske det blot er mig. Jeg tror ikke på jording, hverken teoretisk eller erfaringsmæssigt. Måske en dag jeg prøver igen.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Sun-audio, von Kubic und andere; ideen med dobbelt-hylde og afdæmpningsfødder imellem disse bruger jeg selv, her er det bare 25mm fyrretræshylder med kork-ølbrikker imellem. Kork er godt!!!

Efter min menig er de bedste rensemidler: 1: Ultra-connect fra Audioquest; det er freon-113 og giftigt som ind i 3H, men det virker!!! 2: Ganske almindeligt isopropyl-alkohol, men her skal der også pudses og poleres, så lidt ekstra arbejde er der altså i det. Til gengæld koster det ikke alverden; det gør Audioquest´s produkt!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Sun-audio, von Kubic und andere; ideen med dobbelt-hylde og afdæmpningsfødder imellem disse bruger jeg selv, her er det bare 25mm fyrretræshylder med kork-ølbrikker imellem. Kork er godt!!!

Efter min menig er de bedste rensemidler: 1: Ultra-connect fra Audioquest; det er freon-113 og giftigt som ind i 3H, men det virker!!! 2: Ganske almindeligt isopropyl-alkohol, men her skal der også pudses og poleres, så lidt ekstra arbejde er der altså i det. Til gengæld koster det ikke alverden; det gør Audioquest´s produkt!!!  

AQ Ultra Connecr VAR Freon 113 også kaldet tricl**trifluorethylen.
Det er ikke giftigt, det reagerer stort set ikke med noget som helst.
Det er ikke lovligt at fremstille dette produkt mere, men du kan købe genoparbejdede mængder hos kemiske fabrikker ( det har typisk virket som kølemiddel)
100 kr. + fragt for en dunk er ret sandsynligt .
Du bør dog købe meget mindre, det forsvinder nemlig ganske af sig selv med tiden.

Prøv at pensionere fyrretræet, og smæk en spånplade på i stedet.
Just for the fun of it.
Jeg er færdig med fyrretræ, MDF, HDF, ædeltræshylder og meget andet gejl.
Spånpladerne rykker på sin helt egen facon, som har det med ikke at lægge hindringer i vejen for musik på én eller anden besynderlig måde.
Jeg kan ikke beskrive det anderledes end, at den returenergi de sender ind i apparaterne, enten er meget lille, eller at den ligger et godt sted.
Det samme med det der kommer ud af apparaterne i form af 50Hz vibrationer og evt. musikvibes. Det  må på én eller anden vis finde væk fra apparatet.

Jeg prøvede her i week-enden at banke på en hel bunke spånplader hos Silvan, derefter på ditto krydsfiner og så MDF og til sidst andre træsorter.
Jeg kan blot konstatere, at spånplader sluger meget af energien uden at være blødt eller på anden måde formustabilt.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Nah, jeg pensionerer ikke lige sådan for 25.000kr+ møbler i fyrretræ bare fordi spånplade, også kaldet Biva-træ, måske lyder bedre, nikke-nej!!!

Spånplader??? Jamen så er det nok derfor det bruges så flittigt i "audiophile" højttalere, eller ej??? Meeen jeg tager da lige en runde omkring den nærmeste træ-pusher og banker lidt på tingene og på ham måske også!!!

Min ultra-connect er af første type og der er stadig noget i flasken; det hjælper at lukke det hele inde i en frostpose!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Hvad har MDF/spånplader eller for den sags skyld andet affaldstræ lige at gøre med schuko han-stik ?  

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jeg troede aldrig at jeg ville kunne være enig i Søren's (Kurt Kubik) betragtninger ang. netkabler, men det er i den grad sket

Jeg har længe benyttet de almindelig medfølgende netkabler til div. komponenter, jeg har forsøgt med jord på alle komponenter og kun på pre.amp.

Det bedste resultat var når kun pre.amp'en var jordet, så snart jeg satte jord på det hele, forsvandt noget af "spetaklet" - der blev blændet ned på det højfrekvente område, og den berømte "sorte" baggrund dukkede op. Ligelede hvis jeg brugt jord til kun pre.amp'en så åbnede det sig påny op og "spetaklet" var der igen, "spetaklet" vil jeg betegne som dynamik og udklingning.

Senere har jeg prøvet et Jorma 2,5 - det var igrunden et godt netkabel, bedst når det ikke er jordet, men efter længere gennemlytning af velkendt CD'er - så oplevede jeg noget af det samme som Søren skriver om. Jorma puster bassen op og dræber også "spetaklet" - den "sorte" baggrund er altoverskyggende og undertrykker i den grad udladninger, højefrekvenser, udklingning og dynamik.

Så kom turen til at brygge noget sammen selv, jeg spenderede ca. 500,- på 8 meter skærmet styrekabel 3 x 2,5 med skærm, det ligner til forveksling Jorma og koster kun 39,- kr meteren.

Jeg forsynede 3 x 1,5 meter med stik m/jord og forbandt også skærmen til jord, ligeledes 2,5 meter fra stikkontakt til fordelerdåse, nu burde der være grobund for alletiders gode forbindelse uden støj o.lig. - men NEJ ! - ved første lyt var det meget imponerende, den berømte sorte baggrund og stilhed mellem instrumenterne, en kontrol i bassen og en større ro ! - Nu er der gået nogen tid og jeg har gennemlyttet til de velkendte CD'er - har forsøgt at vende mig til den nye lyd, men AK ! - "Spetaklet" er væk !? - jeg har endnu engang oplevet det samme som jeg oplevede med Jorma, denne gang har jeg dog kun betalt 500,- for 8 meter inkl. stik o.lig.

Jeg har i den forgangende tid håbet på at de nye DIY-kabler ville sætte sig, men nej - de er sgu ikke til at holde ud at høre på, lige pt. er jeg på vej retur til de originale medfølgende kabler, der er "spetaklet" stadigvæk med.

mht. denne lille prøve at kabler, er jeg kommet meget i tvivl - hvad dur og hvad dur ikke !? - og ang. jording af grejet, så er jeg ikke længere helt sikker på at det er til det gode, specielt ikke hvis man jorde alle komponenterne.

Jeg overvejer nu at kvitte jorden på alle konponenterne, med undtagelse af pre.amp'en - og virker det ikke ! så ryger de skærmede kabler sig en tur i skraldebøtten.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Jeg troede aldrig at jeg ville kunne være enig i Søren's (Kurt Kubik) betragtninger ang. netkabler, men det er i den grad sket  Hvad er du blevet ramt af . er der en der har smidt et par VA Strauss i hovedet på dig fra 4. sal ?
Det ender med en spændetrøje, om det bliver ved.

Jeg har længe benyttet de almindelig medfølgende netkabler til div. komponenter, jeg har forsøgt med jord på alle komponenter og kun på pre.amp.

Det bedste resultat var når kun pre.amp'en var jordet, så snart jeg satte jord på det hele, forsvandt noget af "spetaklet" - der blev blændet ned på det højfrekvente område, og den berømte "sorte" baggrund dukkede op. Ligelede hvis jeg brugt jord til kun pre.amp'en så åbnede det sig påny op og "spetaklet" var der igen, "spetaklet" vil jeg betegne som dynamik og udklingning. Tjah! Velkommen i klubben.

Senere har jeg prøvet et Jorma 2,5 - det var igrunden et godt netkabel, bedst når det ikke er jordet, men efter længere gennemlytning af velkendt CD'er - så oplevede jeg noget af det samme som Søren skriver om. Jorma puster bassen op og dræber også "spetaklet" - den "sorte" baggrund er altoverskyggende og undertrykker i den grad udladninger, højefrekvenser, udklingning og dynamik. Jeg mener ærligt og oprigtigt, at Jorma kun ødelægger lyd. Det er noget af det værste jeg kender.

Så kom turen til at brygge noget sammen selv, jeg spenderede ca. 500,- på 8 meter skærmet styrekabel 3 x 2,5 med skærm, det ligner til forveksling Jorma og koster kun 39,- kr meteren.

Jeg forsynede 3 x 1,5 meter med stik m/jord og forbandt også skærmen til jord, ligeledes 2,5 meter fra stikkontakt til fordelerdåse, nu burde der være grobund for alletiders gode forbindelse uden støj o.lig. - men NEJ ! - ved første lyt var det meget imponerende, den berømte sorte baggrund og stilhed mellem instrumenterne, en kontrol i bassen og en større ro ! - Nu er der gået nogen tid og jeg har gennemlyttet til de velkendte CD'er - har forsøgt at vende mig til den nye lyd, men AK ! - "Spetaklet" er væk !? - jeg har endnu engang oplevet det samme som jeg oplevede med Jorma, denne gang har jeg dog kun betalt 500,- for 8 meter inkl. stik o.lig.

Jeg har i den forgangende tid håbet på at de nye DIY-kabler ville sætte sig, men nej - de er sgu ikke til at holde ud at høre på, lige pt. er jeg på vej retur til de originale medfølgende kabler, der er "spetaklet" stadigvæk med.

mht. denne lille prøve at kabler, er jeg kommet meget i tvivl - hvad dur og hvad dur ikke !? - og ang. jording af grejet, så er jeg ikke længere helt sikker på at det er til det gode, specielt ikke hvis man jorde alle komponenterne.

Jeg overvejer nu at kvitte jorden på alle konponenterne, med undtagelse af pre.amp'en - og virker det ikke ! så ryger de skærmede kabler sig en tur i skraldebøtten.

Jamen tillykke med at du valgte at prøve om det kunne være sandt.
Jeg tror ikke nødvendigvis dine standardkabler er verdens bedste, men det kan være enddog meget svært at finde nogetandet der bare passer bedre.
Jeg kan bruge ganske alm. NKT PKA. Prøv det i forskellige tykkelser, måske du kan få det til at virke.

I øvrigt kan jeg da lige benytte lejligheden til IGEN IGEN at slynge en fuldstændigt sindssyg påstand ud i æteren.

Jeg tror jeg kender 3-4 HT kabler, som jeg gennemgribende mener er bedre end almindeligt lysnetkabel - stik lige den.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

I øvrigt kan jeg da lige benytte lejligheden til IGEN IGEN at slynge en fuldstændigt sindssyg påstand ud i æteren.

Jeg tror jeg kender 3-4 HT kabler, som jeg gennemgribende mener er bedre end almindeligt lysnetkabel - stik lige den.

Det mener du sq da ikke, gamle tomos-svinger( Iøvrigt var det en Simson, som prydede baghaven). Er morgenkaffen brændt på, eller har fruen smidt en "juleøl" i knallert-tanken.??

Nå. Well....jeg stikker,  med mindst 13-14 HT kabler...

P.S. Har iøvrigt stor succes med 2.18m. solidcore 3*1.5kvmm tilsluttet bakelit stikdåse............

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Det mener du sq da ikke, gamle tomos-svinger( Iøvrigt var det en Simson, som prydede baghaven). Er morgenkaffen brændt på, eller har fruen smidt en "juleøl" i knallert-tanken.??

P.S. Har iøvrigt stor succes med 2.18m. solidcore 3*1.5kvmm tilsluttet bakelit stikdåse............

hvis vi taler pris/ydelse, så tro jeg det er 0  men så er der vist så lavvande i kasseboldningen at men hellere skulle sælge den for et par meter netkabel

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

De 4 af de 4 skulle vel ikke være noget Van den Huuulsk ?  

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Så fik vi den gennemalkoholiserede nordjyske guttermand op af sofaen hva´ba´?

Helt ærligt Gl. Jas! Så er det faktisk ramme alvor.
Og jeg vil nu foreslå en øvelse.
Lav et sæt HT kabler af helt almindelig lysnetledning. Evt. prøv et par forskellige tykkelser 2X1,0, 2X0,75, 2X0,5 og måske flere.
Find den du mener er bedst og spil så med den et par dage, så den får en chance for at falde lidt til.
Skift så til dine HT kabler  .
Jeg er helt med på, at man måske får en mere gennemsigtig top og et måske mere finkornet lydbillede med HT kablerne. Men lyt lige efter, hvad der også følger med. Meget ofte ender violiner som noget der ligner hvid støj.

Det der ofte mistes er neutraliteten.

Prøv selv, det koster ikke mange basører, og samtidig er det en beskyttelse af dig selv, så du ikke får investeret i noget der bare ikke er bedre end det mest simple.
Jeg ved udmærket det er en grov påstand, men jeg bukker det gerne i neon.

Lysnetledning er et rimeligt alternativ i en håndevending.
Lidt grov, lidt grumset, men neutralt.
Det ligner til forveksling en 3020 - ikke verdens bedste, men alligevel svær at sætte helt på plads.

Jeg ser frem til, at du beviser jeg er sindssyg .
Så er der nemlig gratis mad og bolig i rolige omgivelser og moderigtigt hvidt tøj, som de oveni købet vasker.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes