Emne: SCHUKO han ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
Bruger siden: 07 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 148
|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
|
Javist, men hvor finder man et trebenet DK-hanstik i en god kvalitet, eks. i Furutech- eller wattgate kvalitet ?
|
|
|
ingen steder...................................................... ............................................................ ......
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Concept skrev:
Acer skrev:
|
Javist, men hvor finder man et trebenet DK-hanstik i en god kvalitet, eks. i Furutech- eller wattgate kvalitet ?
|
|
|
ingen steder...................................................... ............................................................ ......
|
|
|
Så er hele øvelsen vel rimelig formålsløs når man ikke kan forbinde jord til sit fine schuko skinne- og kabel arrangement ?  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm du forbinder da stadig til jord uanset kvaliteten af hanstikket??
Du spørger om der findes et Dansk 3 benet hanstik i samme kvalitet som Wattgate: Nej, eller vi har ihvertfald ikke set det endnu, men LK har et som er ok, og er markant billigere. De dyre Wattgate koster næsten det samme som Supra stikdåsen.
Der findes endog entuasiaster som har monteret en ny kontakt i væggen af høj kvalitet med Schuko, men det er jo ulovligt. Desuden har vi i Danmark altid det bedste..............
Hvis du først har prøvet at bruge en jordforbindelse, ( som ikke er forbundet til samme gruppe som et køleskab fra 1964), vil du ikke undvære det. Desuden kan man jo også montere et jordspyd i haven istedet, og få endnu bedre jordforbindelse.
Jamen så får man ikke noget ud af Supra stikdåsen og kablerne? Nå, men så prøv dem, og du er ikke itvivl om den lydmæssige forbedring. Der findes også andre kvalitetsstikdåser på det udenlandske marked, fx. fra russ andrews, men er alle markant dyrere end Supra.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Concept skrev:
|
Du spørger om der findes et Dansk 3 benet hanstik i samme kvalitet som Wattgate: Nej, eller vi har ihvertfald ikke set det endnu, men LK har et som er ok, og er markant billigere. De dyre Wattgate koster næsten det samme som Supra stikdåsen.
Der findes endog entuasiaster som har monteret en ny kontakt i væggen af høj kvalitet med Schuko, men det er jo ulovligt. Desuden har vi i Danmark altid det bedste..............
Hvis du først har prøvet at bruge en jordforbindelse, ( som ikke er forbundet til samme gruppe som et køleskab fra 1964), vil du ikke undvære det. Desuden kan man jo også montere et jordspyd i haven istedet, og få endnu bedre jordforbindelse.
Jamen så får man ikke noget ud af Supra stikdåsen og kablerne? Nå, men så prøv dem, og du er ikke itvivl om den lydmæssige forbedring. Der findes også andre kvalitetsstikdåser på det udenlandske marked, fx. fra russ andrews, men er alle markant dyrere end Supra.
|
|
|
Jeg kører pt. med et Jorma JPC2,5 kabel hen til en lavpris strømskinne som fåes i ethvert byggemarked for 45 kr. Jeg vil dog gerne investere i Jorma's strømskinne men den fåes kun med schuko-stik (de vil ikke lev. med DK-stik ), dvs. jeg kan ikke få jordforbindelse til mit vægudtag. Nu er spørgsmålet om hvilken af tre onder som er bedst:
1) Føre "Jorma-kæden" videre helt op til mit DK-vægudtag og glemme alt om jordforbindelse ?
2) Købe den bedste DK-strømskinne der fåes (vistnok LK's til ca. kr. 150,-) og spække den med kabler fra Jorma med schuko-stik som ikke kan opnå jordforbindelse ?
3) Helt droppe Jorma kablerne og gå tilbage til DK-stik igennem hele kæden så der kan opnåes jordforbindelse ? (Jeg har jordede vægudtag) __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
morden Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt off topic, men hvor kan man købe en LK strømskinne?
__________________ moe
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det stikdåsen til 150 kr. i tænker på?
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Lidt of topic, men jeg kan nu alligevel ikke holde mund. Jordforbindelser, Shuko stik, Supra strømskinner og LoRad, Jorma strømskinner og hvad ved jeg.
Først jord: Har I tænkt over, at hvis i jorder alle apparaterne via en stikdåse, så har alle apparaterne forbindelse til hinanden via signalkablerne og via jordforbindelsen. Det kan give brumsløjfer og større stelstrømme imellem apparaterne. Ofte kommer der intet brum, men i stedet opleves der mere ro og en mere kulsort baggrund. Det kan man synes om hvad man vil, men oftest er det et udtryk for, at de høje frekvenser røg sig en tur.
Strømskinnerne: Efter min opfattelse, er den bedst tænkelige måde at forbinde apparaterne til lysnettet på, i en såkaldt stjernekonfiguration. Det er så eimpelt, som at lave et lille kabinet, bore passende huller til kontaktløse vægudtag fra f.eks. LK, og så forbinde dem til ET punkt, med lige lange ledninger. Så er alle lige på nettet og det kan man faktisk godt høre. Strømslugende forstærkere holdes bedst lidt på afstand af de øvrige apparater, ved f.eks. at tilslutte disse via egen stikkontakt, men dog på samme gruppe.
LoRad, Jorma og andre specielle netkabler, kan man mene hvad man vil om, jeg kan godt dy mig for at hægte disse typer ind i mit set-up. Jeg har LoRad på lager, men disse bamsede, fortinnede og småslaskede kabler kunne jeg aldrig finde på at spille med. Ud med dem.
Furutech, Wattgate m.v. Jeg vile meget hellere bruge de penge på CDér. Som alternativ kunne man i stedet eksperimentere med til/afkobling af udstyret. Prøv med filt, kork, små træklodser o. lign. Som hylder til racks er spånplader særdeles uovertrufne, og pas på, de tykkeste lyder ikke nødvendigvis bedst. De kan f.eks. males sorte og forsynes med en pæn kantliste, om æstetikken er vigtig.
I hvert tilfælde fremstår Wattgate og Furutech stik til den nette pris af små 100 Euro, som et produkt med en ydelse på 0% og en pris på 125% inkl. moms. Brænd pengene i stedet, så varmer de da lidt i det mindste.
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Strømskinnerne: Efter min opfattelse, er den bedst tænkelige måde at forbinde apparaterne til lysnettet på, i en såkaldt stjernekonfiguration. Det er så eimpelt, som at lave et lille kabinet, bore passende huller til kontaktløse vægudtag fra f.eks. LK, og så forbinde dem til ET punkt, med lige lange ledninger. Så er alle lige på nettet og det kan man faktisk godt høre. Strømslugende forstærkere holdes bedst lidt på afstand af de øvrige apparater, ved f.eks. at tilslutte disse via egen stikkontakt, men dog på samme gruppe.
|
|
|
Hello,
Jeg tænker lidt på at lave sådan en konstrution, men må almindeligt dødelige det, eller skal man være elektriker? Kan man ikke forbinde apparat stikkene direkte i stjernen eller skal der være vægudtag imellem - og må man det?
__________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ganske alm. Stik fra Den lokala el "pusher" til omkring 15 - 20 kr. er ganske fine.. kablet går lige i benene, og skrues fast, bruger her en krympe muffe af sølv.. så sidder kablet FAST!...
Her er der mindst lige så god forbindelse som i nok så dyre stik!...
Når vi taler om hun stik, kan der dog være voldsom forskel!.. mange alm. billigere typer er ganske ringe i kvalitet!.. der er ok kontakt mellem stik og kabel.. MEN! de sidder for dårligt og løst i apperatet!... her kan det betale sig at købe noget lidt dyre guf!.. så kontakten bliver optimal...
Og netop dette er det vigtigste!... KONTAKT!!!
Og det behøver man ik at smide formuer ud for at opnå... vælg blot alm. stik af god kvalitet..
det behøver ik at være dyrt eller avanceret!..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
|
|
dav
den er jeg med på... næsten.
hvor er det du regner lige langt til stikket. hvis appareter ikke har lige lang net ledning, eller de har, men stor forskel fra indgang til trafo. så er det vel et fedt eller ?
hvis det er lige langt til trafo f.eks. hvordan ved den så at den er moteret i en dåse der er i stjerne ?
eller har jeg overset noget ?... det har man hørt om før  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
dav
den er jeg med på... næsten.
hvor er det du regner lige langt til stikket. hvis appareter ikke har lige lang net ledning, eller de har, men stor forskel fra indgang til trafo. så er det vel et fedt eller ? Det er fuldstændigt rigtigt, men det er jo kun den ene ende du ikke kender længden på, så er det baremed at have styr på den anden 
hvis det er lige langt til trafo f.eks. hvordan ved den så at den er moteret i en dåse der er i stjerne ? Hvis det var måne, så ville CDén køre fo langsomt rundt 
eller har jeg overset noget ?... det har man hørt om før  |
|
|
Daw daw med dig! Du har slet ikke overset noget. Noget der dog er mærkeligt og som jeg ingen forklaring har på er, at man godt kan ændre lidt på det lydmæssige resultat fra et givet set-up, hvis man placerer stikkene i strømskinnerne i forskellige rækkefølger. Ændringen er både kontroversiel og marginal. Så det jeg tilskriver den største betydning i mine el-dåser er, at der netop IKKE er tale om strømskinner, men i stedet rigtige vægkontakter uden afbryder, som er forbundet med hinanden med ledning, som svarer nogenlunde til det, der anvendes udenfor dåsen. Jeg har dog valgt stjerne konfigurationen, idet der så ligesom ikke var det at tænke på mere. Rækkefølgen stikkene sidder i, er nu ligegyldig helt og aldeles. Og nu var jeg jo igang alligevel - såh. Husk lige at fortinne kobberenderne af kablet, så det ikke koroderer. LK stikdåserne kan købes i f.eks. Harald Fyborg for den nette sum af 40-50 kr. pr. stk. Kabinet til dem kan man selv lave eller købe ét hos Århus Radiolager el. lign. Det er sådan set nok det meste jeg kan hidses op til at kyle efter sådan en svend. Forgyldte eller rhodiumbelagte netstik fra f.eks. Furutech Wattgate eller watergate eller Fupogfidusgate til 100 Euro pr. stk. er helt ude af proportioner i min verden. Jeg har selv hørt set-up´s, hvor det dyreste netkabel sandsynligvis ville løbe op i 2 kr. pr. m. + moms, som spillede særdeles vidunderligt. Flere af de dyre netkabler var afprøvet og fundet ubrugelige. Jeg mener oprigtigt ikke det er et emne udi hifi, der behøver så meget andet end sund fornuft og lidt omtanke.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton skrev:
|
Hello,
Jeg tænker lidt på at lave sådan en konstrution, men må almindeligt dødelige det, eller skal man være elektriker? Kan man ikke forbinde apparat stikkene direkte i stjernen eller skal der være vægudtag imellem - og må man det?
|
|
|
Øhh! Forklar lige lidt mere. Du har jo en ledning på dit apparat, som skal placeres i en fordeler dåse af en slags - ikke? Det er fordelerdåsen der skal være stjernekonfig. På mine apparaters ledninger er der et netstik i den ene ende og et apparatstik i den anden.
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Clifton skrev:
|
Hello,
|
|
|
Øhh! Forklar lige lidt mere. Du har jo en ledning på dit apparat, som skal placeres i en fordeler dåse af en slags - ikke? Det er fordelerdåsen der skal være stjernekonfig. På mine apparaters ledninger er der et netstik i den ene ende og et apparatstik i den anden. |
|
|
Jo, altså det jeg mener er at sætte netledningerne sammen i netstik enden - uden mellemliggende fordelerdåse- Altså at afmontere netstikkene og samle ledningerne "direkte", om du forstår.
__________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Clifton skrev:
|
Hello,
|
|
|
Øhh! Forklar lige lidt mere. Du har jo en ledning på dit apparat, som skal placeres i en fordeler dåse af en slags - ikke? Det er fordelerdåsen der skal være stjernekonfig. På mine apparaters ledninger er der et netstik i den ene ende og et apparatstik i den anden. |
|
|
Jo, altså det jeg mener er at sætte netledningerne sammen i netstik enden - uden mellemliggende fordelerdåse- Altså at afmontere netstikkene og samle ledningerne "direkte", om du forstår.
|
|
|
Det er bestemt en mulighed. Men sikke da noget bøvl, hvis man skulle få den idé at skifte noget  . Hvad hvis der er fast netledning på ét af apparaterne?
|
| Til top |
|
| |
Dr. W Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der!
Køb dog nogle cd'er og vær lidt glade 
Alt det snak om forskellen på netstik er den sikre vej til "den lukkede" hvis lægen hører om det..............PAS PÅ, i er ikke langt fra!
Hilsen fra doktoren
Prof. dr. cand. el mm.
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej dr. W!
Jeg mente ellers at vide, at den sikre vej til den lukkede var den notoriske fornægtelse af ting, man ikke umiddelbart forstår eller selv gider finde info om.
Men sådan kan man tage så grueligt fejl
Med høflig hilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Dr. W Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ G&S
Ja, dine formodninger omkring vejen til den lukkede, er en meget almindelig misforståelse.
Statistikkerne viser imidlertid, at forskning i stikproppers indvikning i Hifi anlæg, sender 99,9% af alle udøvende direkte i spændetrøjen!
Hilsen fra doktoren
Prof. dr. cand. el mm.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. W skrev:
|
@ G&S
Ja, dine formodninger omkring vejen til den lukkede, er en meget almindelig misforståelse.
Statistikkerne viser imidlertid, at forskning i stikproppers indvikning i Hifi anlæg, sender 99,9% af alle udøvende direkte i spændetrøjen!
Hilsen fra doktoren
Prof. dr. cand. el mm.
|
|
|
Daw daw! Spændetrøje? Er det sådan en moderigtig hvid sweater med ekstra lange ærmer her til den kolde tid?
|
| Til top |
|
| |
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Audio Concept skrev:
|
|
|
|
Jeg kører pt. med et Jorma JPC2,5 kabel hen til en lavpris strømskinne som fåes i ethvert byggemarked for 45 kr. Jeg vil dog gerne investere i Jorma's strømskinne men den fåes kun med schuko-stik (de vil ikke lev. med DK-stik ), dvs. jeg kan ikke få jordforbindelse til mit vægudtag. Nu er spørgsmålet om hvilken af tre onder som er bedst:
1) Føre "Jorma-kæden" videre helt op til mit DK-vægudtag og glemme alt om jordforbindelse ?
2) Købe den bedste DK-strømskinne der fåes (vistnok LK's til ca. kr. 150,-) og spække den med kabler fra Jorma med schuko-stik som ikke kan opnå jordforbindelse ?
3) Helt droppe Jorma kablerne og gå tilbage til DK-stik igennem hele kæden så der kan opnåes jordforbindelse ? (Jeg har jordede vægudtag)
|
|
|
Jeg har ikke selv prøvet Jorma kablerne, men de er sikkert rigtig gode. hvis det var mig ville jeg gå efter løsning 1, og få et jordspyd istedet med en enkelt ledning til kontrolforstærkeren/int.forstærker.
På den måde har du både ægte jord + Jorma kabler hele vejen.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|