Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 11:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Basport str./frekvens? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 August 2014 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Rigtig gode forslag du kommer med Boye.vil jeg afprøve i morgen.:-)

Hej Peter.
Det er selvfølgelig rabu's kit jeg har sorry :) men porten jeg har fået med er 16mm lang og har en diameter på 6,8cm.
Men tror dog at hvis der er en fejl, at den ligger i filtret, da enheden har samme raslen uanset om den sidder i kabinet eller ej. Og det var trods alt mit
første filter, men ved ikke

Mange tak for Info a gående følsomhed btw.i

Et par billeder. Samme liter mål og matrix inde i, har jeg dog ikke fået skåret endnu.
Grunden til ændring af designet, var så den fik lidt mere WA faktor ;)

Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2014 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Så er bassen afprøvet uden om delefiltret og den rasler stadig når jeg rammer de 0dB på forstærkeren. Ved ikke hvad det svarer til i watt men det er i
hvert fald ikke specielt højt. Er ude i om mine bassenheder er defekte eller om de bare er dårlige ? Sætter jeg derimod min b&w basenhed til direkte
fortsætter den stadig bare derud af uden at forringe den klarer op til +6db på forstærkeren uden at lyde dårligt.

Nummeret jeg tester pt. Er mr probz - waves (Robin schultz remix) som har en dyb kickdrum der får membranen på eka bassen til at forvrænge og
virke som om membranen er lige ved at hoppe ud af sin plads. Mest merkant på hvert andet anslag.

Må jeg bare indse at enhederne ikke er ligeså gode som dem i mine bw eller skal jeg prøve at claime nogle nye enheder fra rabu?

Boye skrev:
Det lyder lidt mystisk og noget er der sikkert galt.

Der burde ikke være den store forskel i følsomhed og hvis der er burde SB'erne spille højere (4 Ohm og 92 dB/w)

Har du prøvet lidt grundlæggende fejlsøgning som at høre om problemerne med raslelydene er ens i begge højttalere?

Prøv at proppe basporten til med skumgummi eller et par (rene) sokker og se om det ændrer noget.

Prøv evt. at spille med basserne alene koblet til forstærkeren uden om filtret for at høre om det kan være der, hunden ligger
begravet. Det må du i øvrigt ikke gøre med diskanterne. Selv om de er rated til højere effekt end basserne, er det en
nominel belastning givet under forudsætning af at diskanterne er behørigt filtreret for det energirige toneområde under
omkring 2 kHz.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 14 August 2014 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hvad 0dB og +6dB på forstærkeren svarer til er umuligt at vide. Det kommer jo helt an på hvor kraftigt indgangssignalet er og
hvor stor forstærkningen er. Men til at sammenligne de to enheders forskelligheder er det jo fint nok.

Nu skriver du, at det er som om membranen er ved at hoppe ud af sin plads. Det lyder som om du spiller ret højt. Det kan ikke
udelukkes at enheden er defekt men måske har du bare ramt dens begrænsning. Det undrer mig bare hvis B&W-enheden kan
klare meget mere uden problemer end SB'en. Så stor forskel er der dog ikke i deres konstruktion.

Men som nævnt i PB så vil jeg gerne tage et kig og et lyt på det ved lejlighed.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2014 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Ja men det er somom enheden hopper helt vildt allerede inden man skruer op på "fest niveau" og den når altså bare ikke højt
op inden den hopper helt ude af proportioner i forhold til hvor meget lyd der kommer ud. hvorimod b&w'een virker meget
strammere. For mig virker det som om den er for løs og derfor laver mislyde.

Jeg har vedlagt 2 billeder af hvordan jeg har lavet delefiltret bare for at kunne udelukke fejl, håber der er nogen der kan se
nærmere på det, så de kan fortælle mig om jeg har misforstået noget væsentligt :D

Boye skrev:
Hvad 0dB og +6dB på forstærkeren svarer til er umuligt at vide. Det kommer jo helt an på hvor kraftigt
indgangssignalet er og
hvor stor forstærkningen er. Men til at sammenligne de to enheders forskelligheder er det jo fint nok.

Nu skriver du, at det er som om membranen er ved at hoppe ud af sin plads. Det lyder som om du spiller ret højt. Det kan ikke
udelukkes at enheden er defekt men måske har du bare ramt dens begrænsning. Det undrer mig bare hvis B&W-enheden kan
klare meget mere uden problemer end SB'en. Så stor forskel er der dog ikke i deres konstruktion.

Men som nævnt i PB så vil jeg gerne tage et kig og et lyt på det ved lejlighed.

Det originale xover skema.

hvordan jeg ser det.

billede af mit diy filter.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2014 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Nicholas1 skrev:
Ja men det er somom enheden hopper helt vildt allerede inden man skruer op på "fest niveau" og den
når altså bare ikke højt
op inden den hopper helt ude af proportioner i forhold til hvor meget lyd der kommer ud.

Er det uanset om den sidder i kabinet eller spiller i det fri, eller uanset om kabinettet er med åben eller lukket port? Har du
monteret basporten - det fremgår ikke af billederne? Har du prøvet med et helt lukket kabinet?

Når enheden spiller uden kabinet mister du jo en hel masse lydtryk i bassen pga. den akustiske kortslutning mellem for- og
bagside. Så det må kan du ikke sammenligne med B&W eller hvordan den kommer til at lyde i samlet tilstand.

Ja undskyld krydsforhøret men jeg skal lige sikre mig at du ikke sammenligner æbler og fisk.

Dit filter ser helt fint ud bortset fra at du vist mangler at tegne en forbindelse mellem den store spole i bassektionen og
højttalerterminalen. Men den må være der, ellers ville du jo ikke få en lyd ud.

Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2014 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Ups. Ja den forbindelse er der selvfølgelig :-)

Opdagede jo allerede mislyden da de sad i kabinet men må indrømme at jeg har sammenlignet dem med b&w'erne ude for kabinettet de sidste par
dage og der er devirkeligt langt fra i lydtryk inden de skratter i bunden.

Jeg har nu fundet ud af at rabu har sendt mig en forkert port fra start af. Den port jeg har fået og bygget efter er konisk og går fra 5,5 cm til 6,9 cm i
diameter, hvor den på tegningen blot skal være 5cm hele vejen i diameter og 16 cm i længde. Kan dette være skyld i at hele problematikken er
opstået? Jeg må erkende at jeg ikke lige fik tjekket portens diameter på tegningen da jeg regnede med at den var rigtig.

Nogen gode ideer til hvordan jeg kan løse det uden at splitte mine kabinetter helt ad? Proppe dæmpeuld inde i røret evt.?

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 August 2014 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Det er svært at "fejlfinde" på fora, men

Spiller du uden dæmpe materiale ?

Har du tjekket om delefilteret er rigtigt samlet efter diagrammet ? Skal både bas og diskant være med plus til plus, på mine skal diskanten have
minus på plus.

Og hvor måler du diameteren på røret, udvendigt eller indvendigt ?

Har du fået sendt højttaler-kittet sendt med postvæsenet ( de er gode til at kaste langt med pakkerne ) ? Så kan enhederne ha' taget skade.

Mht. følsomheds forskellen på 3dB mellem Eka og B&W, så er 3dB dobbelt op i min verden - men fabrikkerne måler deres højttalere og tager et skøn
som et gennemsnit af frekvenskurven, så de tal er ikke et endegyldigt udtryk for lydtryk. Måske dine B&W spiller mere mellemtone end dine Eka, og
dermed lyder som om de spiller højere.

Har du prøvet at tale med Tabu om dine højttalere ? En anden basport er ikke nødvendigvis en ulykke, men kan være en mulig forbedring !

Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2014 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hej Kim, gode indspark.
Har testet dem på alle tænkelige måder, med og uden uld, med port og uden port. Andet delefilter uden delefilter og sågar ude af kabinet. Og lige
gyldigt hvad jeg gør, får jeg stadig samme fejl på basenhederne.
Får et fuldt funktionelt eka sæt hjem til låns af Mads fra rabu så jeg kan høre om mine fejler noget eller om det bare er mig der er kræsen, super
service :-)

Det med at den har mere mellemtonr som gør at den lyder højere kan du selvfølgelig have ret i, dog hælder jeg mest til postbudsteorien ;)

Men jeg holder jer lige underrettet hvad jeg finder frem til :)

Kim skrev:
Det er svært at "fejlfinde" på fora, men

Spiller du uden dæmpe materiale ?

Har du tjekket om delefilteret er rigtigt samlet efter diagrammet ? Skal både bas og diskant være med plus til plus, på mine skal diskanten have
minus på plus.

Og hvor måler du diameteren på røret, udvendigt eller indvendigt ?

Har du fået sendt højttaler-kittet sendt med postvæsenet ( de er gode til at kaste langt med pakkerne ) ? Så kan enhederne ha' taget skade.

Mht. følsomheds forskellen på 3dB mellem Eka og B&W, så er 3dB dobbelt op i min verden - men fabrikkerne måler deres højttalere og tager et skøn
som et gennemsnit af frekvenskurven, så de tal er ikke et endegyldigt udtryk for lydtryk. Måske dine B&W spiller mere mellemtone end dine Eka, og
dermed lyder som om de spiller højere.

Har du prøvet at tale med Tabu om dine højttalere ? En anden basport er ikke nødvendigvis en ulykke, men kan være en mulig forbedring !

Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2014 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg det færdige sæt hjem og det spiller fantastisk.
Afprøvede mine enheder i dem og de var som jeg forventede defekte. Om de var født med fejl eller om det er mig der har ødelagt dem i min
eksperimentering skal jeg ikke kunne sige men nu kan jeg i hvert fald fikse mine egne eka'er :)

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2014 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Fin service fra Rabu. Så er der vist ikke tvivl om at der er fejl på enhederne. Det lover jo godt for det fortsatte projekt.
Spørgsmålet er hvordan du så er stillet mht. til at du skal have nye enheder. Det er jo ikke med sikkerhed til at vide hvordan og
hvornår fejlen er opstået. Så Rabu kan næppe forventes at erstatte dem uden videre. Det må blive en sag mellem dig og dem -
og måske postvæsenet.
Fortsat god arbejdslyst med projektet.

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 August 2014 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Godt at du har fået afklaret, om højttalerne var OK - håber du bliver for dine højttalere !

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes